Mulla oli sama ongelma juurikin saman vuosimallisessa , suuttimien vaihtojen jälkeen haisi pakokaasu sisälle, oli EGR venttiili huonosti paikalla, mutta sullahan on se tukittu..
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
A6 3.0 TDI pakokaasun haju sisällä?
Collapse
X
-
Itsellä ilmaantu kans suuttimien vaihdon jälkeen satunnaisia pakokäryjä sisälle, syylliseksi löytyi rikkoontunut o-rengas paluulinjasta. Tiputti venttiilikopan päältä pakosarjalle, myöskin diisseli haiskahti välillä. Kannattaa öljytä se o-rengas ennen asennusta, ei ainakaan itsellä diesel toiminu liukasteena.
Toisen kerran kun rupes haisemaan pakokaasut, niin oli suuttimen prikka syöpyny, tai jotenki vaan ottanu epätasaisesti kiinni ja pudotti vuotoreiästä pakosarjan päälle.
Comment
-
3.0 TDI CDUC pakokaasun käryt kabiinissa
Terve,
Tuli hankittua ensimmäinen Audi ja autoksi valikoitui - 11 A7 ja hytissä alkanut haisemaan vanhalle zetorille ja tutkin mottia lampun kans ja näytti olevan oikea kylki sotkuinen, tuossa on niin niukasti tilaa nähdä että mistä oikein tulee ja pientä supsutusta kuuluu oikealta puolelta, sen verran luin, että monella ollut suuttimen pohjaprikat vuotanu ja aiheuttanu vastaavaa oiretta, autolla menty 260k km. Turbolle tulevat pakoputken pätkät ja liitokset näytti pitävän eikä karstassa ollut ja moottori muuten surraa hienosti.
Onko näissä esim. Pakosarjan halkeilua ollut tai että pultteja katkennut?
Suuttimille jo tiivisteet ja pultit tilattu marmoritiskilt ja lähinnä ajattelin onko näissä muita perus pakokaasun vuotokohtia ollut
moottoritilassa, että huomaa tarkemmin rempan yhteydessä katsoa.
Onko mitään huomioitavaa kun näitä tiivisteitä vaihtaa?
Kiitokset etukäteen avusta!
Comment
-
...näin oli ainakin minulla. Kirosanat meinasivat jo muuttua itkuksi, kun vuotanut suutin ei hievahtanutkaan, eikä ollut vetovasaraa tai välineitä/tarveaineita moisen tekemiseksi. Ja kone oli kyllä ajettu kuumaksi. Lopulta suutin sitten kuitenkin irtosi, mutta seuraavaa kertaa varten hyllyssä odottaa tällainen - moisella hinnalla ei viitsi edes itse ruveta tekemään.
Comment
-
Pitkällisen pohdinnan jälkeen tein tuon kuparitiivisteen vaihtohomman itse.
Pakokaasun haju sisällä pysähdyksissä ja todella ikävän kuuloinen kilkatus olivat oireet. Ei siis supsutus vaan kilkatus. Paikallisella korjaamolla oli selvä diagnoosi, venttiilikopan tiiviste rikki ja mahdollisesti jakoketjun kiristin .. onneksi en tätä uskonut vaan päätin tehdä itse.
Koko homma kesti n. 2h.
Kupariprikka oli huomattavan huomattavan soikea. Nyt suuttimet taas paikalla ja auto muuttui huomattava hiljaiseksi entiseen verrattuna ja pakokaasu ei enää haise pysähtyessä..
Suuret kiitokset kaikille ketjuun kirjoittaneille , ilman tätä ketjua olisin todennäköisesti vienyt auton korjaamolle ja maksanut maltaita turhista korjauksista
Comment
-
Tuli myös omaan a7 tehty suuttimien tiivisteiden vaihto ja pitää insinööreille plussa pisteet antaa siitä, että todella hyvin oli tilaa irrottaa suuttimet 3l tdi kamiinasta, piti vain paisari ja ilmanputsari kotelo irrottaa nii tilaa oli vaikka kuinka paljon, 3/6 suuttimen pohjaprikka oli palanut ihan loppuun ja olivat jässähtäny jo aika lailla kiinni, vetovasaralla tulivat kyllä helposti pois.
Pakokaasun haju ei enää tule kabiiniin ja moottori alkoi paljon tasaisemmin käymään.
Kaiken kaikkiaan noin 4.5h operaatio ensikertalaiselta, haastavin homma oli suuttimen reikien puhdistus, aika hyvin se karsta palaa kiinni sinne.
Comment
-
Hieno homma, että prikkaoperaatio auttoi. Kuinka putsasit suutinpoterot? Mä oon käyttäny sopivan kokoista puukalikkaa, rättiä ja jarrukliineriä.
Laitan tähän talteen sivun, mistä saa tilattua vetovasaroita ym. työkaluja suutinten purkuun.
https://www.tooloutlet.fi/fi/Tuottee...lut+Diesel/685
Comment
-
Työpaikalta löytyi siihen tarkoitettu työkalu, semmone pieni pyöreä teräsharja mikä mahtui sopivasti pyörimään sinne, mitä piti vähä modata että sai porakoneeseen kiinni ja jarrukliineriä ja samalla imin imulaitteella töhnää pois, näytti ihan toimivalta.
Kupariprikat oli sinne suutinreijän pohjaan palanut kiinni eikä tullu suuttimen mukana ja siihenki tuli hieno kotimainen koukkutyökalu väsätty ??
Comment
-
Mietin mistä käry sisälle oikein tulee. Pieni tutkailu auton ollessa käynnissä paljasti repsikan puolella vuodon kuvan osoittamassa kohdassa. Tupsauttaa tuolta välistä. Onko tuo nyt sitten venttiilikopan tiiviste, mikä menee vaihtoon? Kellään tietoa kustannuksista. Auto siis A6 2012 3.0 BiTDI…
Comment
-
Eiköhän se ole suuttimen pohjatiiviste niinkuin yleensä. Karkeasti n. tunnin homma ja muutaman euron osat.
Comment
-
Siellä on juorureikä suutinpoterosta pakokanavan päälle joten mahdollinen käry nousee kannen kylkeä pitkin ylös ja voi näyttää siltä että tulee venakopan välistä. Jos pohjatiiviste on ehjä mutta venakopan välistä tulisi pakokaasun käryä niin olis sellaisia ongelmia mitä ei tiivisteellä korjata.
Comment
-
Omassa bitdi:ssä rikkoutui 3-pytyn suutin. Oireet oli ihan vastaavat, mitä pohjatiivisteen vuodolla. Tai onko rikkoutumisen syy vuotavat pohjatiivisteet tms. Mene ja tiedä.
Kun ensimmäistä kertaa oireili, en edes tajunnut oireen johtuvan suuttimesta tai pohjatiivisteestä.
80-90kmh vedossa hento kiihdytys oireili kuten kardaanin tukilaakeri olisi rikki tms. Toiseksi luulin active sound systemin häröilevän, kun välistä takaa kuuluva moottorin ääni oli kumeampi.
Loppujen lopuksi yhdessä kovemmassa kiihdytyksessä hehkun valo alkoi vilkkumaan ja limb-mode päälle. Kuittaantui sammuttamalla auton.
Aikani autoa tutkiessani, sain moottorin vikavalonkin syttymään.
Korjausarvot olivat repsikan puolelta 3 & 4 pytyiltä koholla.
Eilen auto tilttasi lopullisesti ja tänään lähti hinurin kyydillä korjaamolle. Nyt odotellaan osia.
Comment
-
Luultavasti se on sullakin vaan se suuttimen kuparitiiviste palanut loppuun, jonka takia supsuttelee jostain kuskinpuoleisessa kannessa olevasta juorureiästä (jotka on pakosarjan yläpuolella). Sen prikan vaihto ei oo paha homma tehdä, tästä avuksi opastusvideota:
https://www.youtube.com/watch?v=6E-BSuInTEg
Pakosarjan tiivistettä jos alkaa vaihtamaan niin tarvii purkaa paisarin lisäks vähän enemmän kampetta tieltä, että saa työskentelytilaa.
Comment
Comment