Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 3.0 TDI pakokaasun haju sisällä?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #61
    Mulla oli sama ongelma juurikin saman vuosimallisessa , suuttimien vaihtojen jälkeen haisi pakokaasu sisälle, oli EGR venttiili huonosti paikalla, mutta sullahan on se tukittu..

    Comment


      #62
      Mulla supsutellut viime keväästä lähtien, nyt meni hermo. Varasin ajan huoltoon. Jotenkin ei nyt napostellut alkaa itse värkkäämään irti suuttimia prikan vaihdon vuoksi.
      Vaihdatan suuttimien prikat ja railipumpun hihna samalla.

      Comment


        #63
        1 ja 3 suuttimet olivat vuotaneet pahiten. Huoltomiehen mukaan suhteellisen sotkuiset.
        Railipumpun remmikin oli kuulemma viittä vaille finaalissa. Eipä mennyt 4tunnin työ ja osat hukkaan.

        Comment


        • #64
          Itsellä ilmaantu kans suuttimien vaihdon jälkeen satunnaisia pakokäryjä sisälle, syylliseksi löytyi rikkoontunut o-rengas paluulinjasta. Tiputti venttiilikopan päältä pakosarjalle, myöskin diisseli haiskahti välillä. Kannattaa öljytä se o-rengas ennen asennusta, ei ainakaan itsellä diesel toiminu liukasteena.
          Toisen kerran kun rupes haisemaan pakokaasut, niin oli suuttimen prikka syöpyny, tai jotenki vaan ottanu epätasaisesti kiinni ja pudotti vuotoreiästä pakosarjan päälle.

          Comment


          • #65
            3.0 TDI CDUC pakokaasun käryt kabiinissa

            Terve,

            Tuli hankittua ensimmäinen Audi ja autoksi valikoitui - 11 A7 ja hytissä alkanut haisemaan vanhalle zetorille ja tutkin mottia lampun kans ja näytti olevan oikea kylki sotkuinen, tuossa on niin niukasti tilaa nähdä että mistä oikein tulee ja pientä supsutusta kuuluu oikealta puolelta, sen verran luin, että monella ollut suuttimen pohjaprikat vuotanu ja aiheuttanu vastaavaa oiretta, autolla menty 260k km. Turbolle tulevat pakoputken pätkät ja liitokset näytti pitävän eikä karstassa ollut ja moottori muuten surraa hienosti.
            Onko näissä esim. Pakosarjan halkeilua ollut tai että pultteja katkennut?
            Suuttimille jo tiivisteet ja pultit tilattu marmoritiskilt ja lähinnä ajattelin onko näissä muita perus pakokaasun vuotokohtia ollut
            moottoritilassa, että huomaa tarkemmin rempan yhteydessä katsoa.
            Onko mitään huomioitavaa kun näitä tiivisteitä vaihtaa?

            Kiitokset etukäteen avusta!

            Comment


              #66
              Vetovasara voi olla tarpeellinen työkalu suuttimia irroittaessa, jos pohjaprikat on päässeet vuotamaan pitempään.
              Viimeksi muokannut Killeri; 1.3.2019, 07:39. Perustelu: Aiheet yhdistetty, kiitos vinkistä!

              Comment


              • #67
                ...näin oli ainakin minulla. Kirosanat meinasivat jo muuttua itkuksi, kun vuotanut suutin ei hievahtanutkaan, eikä ollut vetovasaraa tai välineitä/tarveaineita moisen tekemiseksi. Ja kone oli kyllä ajettu kuumaksi. Lopulta suutin sitten kuitenkin irtosi, mutta seuraavaa kertaa varten hyllyssä odottaa tällainen - moisella hinnalla ei viitsi edes itse ruveta tekemään.
                Attached Files

                Comment


                • #68
                  Mitähän ehkä max 5000km, luulin ensin että regeneroinnin takia tulee käryä mutta huomasin öljysotkun lähellä pakosarjaa.
                  Kokeillaan miten ne irtoaa... Laittelen viestiä miten kävi

                  Comment


                  • #69
                    Pitkällisen pohdinnan jälkeen tein tuon kuparitiivisteen vaihtohomman itse.
                    Pakokaasun haju sisällä pysähdyksissä ja todella ikävän kuuloinen kilkatus olivat oireet. Ei siis supsutus vaan kilkatus. Paikallisella korjaamolla oli selvä diagnoosi, venttiilikopan tiiviste rikki ja mahdollisesti jakoketjun kiristin .. onneksi en tätä uskonut vaan päätin tehdä itse.
                    Koko homma kesti n. 2h.
                    Kupariprikka oli huomattavan huomattavan soikea. Nyt suuttimet taas paikalla ja auto muuttui huomattava hiljaiseksi entiseen verrattuna ja pakokaasu ei enää haise pysähtyessä..
                    Suuret kiitokset kaikille ketjuun kirjoittaneille , ilman tätä ketjua olisin todennäköisesti vienyt auton korjaamolle ja maksanut maltaita turhista korjauksista

                    Comment


                    • #70
                      Tuli myös omaan a7 tehty suuttimien tiivisteiden vaihto ja pitää insinööreille plussa pisteet antaa siitä, että todella hyvin oli tilaa irrottaa suuttimet 3l tdi kamiinasta, piti vain paisari ja ilmanputsari kotelo irrottaa nii tilaa oli vaikka kuinka paljon, 3/6 suuttimen pohjaprikka oli palanut ihan loppuun ja olivat jässähtäny jo aika lailla kiinni, vetovasaralla tulivat kyllä helposti pois.
                      Pakokaasun haju ei enää tule kabiiniin ja moottori alkoi paljon tasaisemmin käymään.
                      Kaiken kaikkiaan noin 4.5h operaatio ensikertalaiselta, haastavin homma oli suuttimen reikien puhdistus, aika hyvin se karsta palaa kiinni sinne.

                      Comment


                        #71
                        Hieno homma, että prikkaoperaatio auttoi. Kuinka putsasit suutinpoterot? Mä oon käyttäny sopivan kokoista puukalikkaa, rättiä ja jarrukliineriä.

                        Laitan tähän talteen sivun, mistä saa tilattua vetovasaroita ym. työkaluja suutinten purkuun.
                        https://www.tooloutlet.fi/fi/Tuottee...lut+Diesel/685

                        Comment


                        • #72
                          Työpaikalta löytyi siihen tarkoitettu työkalu, semmone pieni pyöreä teräsharja mikä mahtui sopivasti pyörimään sinne, mitä piti vähä modata että sai porakoneeseen kiinni ja jarrukliineriä ja samalla imin imulaitteella töhnää pois, näytti ihan toimivalta.
                          Kupariprikat oli sinne suutinreijän pohjaan palanut kiinni eikä tullu suuttimen mukana ja siihenki tuli hieno kotimainen koukkutyökalu väsätty ??

                          Comment


                          • #73
                            Mietin mistä käry sisälle oikein tulee. Pieni tutkailu auton ollessa käynnissä paljasti repsikan puolella vuodon kuvan osoittamassa kohdassa. Tupsauttaa tuolta välistä. Onko tuo nyt sitten venttiilikopan tiiviste, mikä menee vaihtoon? Kellään tietoa kustannuksista. Auto siis A6 2012 3.0 BiTDI…

                            Comment


                              #74
                              Eiköhän se ole suuttimen pohjatiiviste niinkuin yleensä. Karkeasti n. tunnin homma ja muutaman euron osat.

                              Comment


                              • #75
                                OK, eli ei välttämättä venakopan tiiviste. Näytti vain äkkiseltään, että olisi tullut sieltä välistä ja suuttimien kohdat olivat kuivat.

                                Comment


                                  #76
                                  Siellä on juorureikä suutinpoterosta pakokanavan päälle joten mahdollinen käry nousee kannen kylkeä pitkin ylös ja voi näyttää siltä että tulee venakopan välistä. Jos pohjatiiviste on ehjä mutta venakopan välistä tulisi pakokaasun käryä niin olis sellaisia ongelmia mitä ei tiivisteellä korjata.

                                  Comment


                                    #77
                                    Jos vcds käytössä, mittaa/lue suuttimien korjausarvot. Pitäisi olla nollilla. Jos ei ole nollilla, niin kuparinen pohjatiiviste rikki, tai ihan suutin menossa rikki. Kuten yllä jo mainintaan.
                                    Repsikan puolelle näkekiin hyvin.

                                    Comment


                                      #78
                                      Jos kilometrejä alkaa olla n. 150tkm:n luokkaa tai enemmän, niin ääni täältäkin suuttimen pohjatiivisteelle.

                                      Comment


                                      • #79
                                        Kiitos vastauksista!
                                        Täytyy koittaa saada pajalle huomenna tarkempaan syyniin. Kai tuolla kehtaa vähän ajaa vaikka sitten ikkunat auki?
                                        Kilsoja tosiaan jo 168tkm ....

                                        Comment


                                          #80
                                          Omassa bitdi:ssä rikkoutui 3-pytyn suutin. Oireet oli ihan vastaavat, mitä pohjatiivisteen vuodolla. Tai onko rikkoutumisen syy vuotavat pohjatiivisteet tms. Mene ja tiedä.
                                          Kun ensimmäistä kertaa oireili, en edes tajunnut oireen johtuvan suuttimesta tai pohjatiivisteestä.
                                          80-90kmh vedossa hento kiihdytys oireili kuten kardaanin tukilaakeri olisi rikki tms. Toiseksi luulin active sound systemin häröilevän, kun välistä takaa kuuluva moottorin ääni oli kumeampi.
                                          Loppujen lopuksi yhdessä kovemmassa kiihdytyksessä hehkun valo alkoi vilkkumaan ja limb-mode päälle. Kuittaantui sammuttamalla auton.

                                          Aikani autoa tutkiessani, sain moottorin vikavalonkin syttymään.
                                          Korjausarvot olivat repsikan puolelta 3 & 4 pytyiltä koholla.
                                          Eilen auto tilttasi lopullisesti ja tänään lähti hinurin kyydillä korjaamolle. Nyt odotellaan osia.

                                          Comment


                                          • #81
                                            No nyt on korjaamolta tullut tuomio.. heidän mukaan vuotaa juurikin tuo venttiilikopan tiiviste ja välistä tihkuu öljyä pakosarjan päälle. Kopat ovat muovia joten suositellaan sitäkin vaihdettavaksi samalla.

                                            Comment


                                              #82
                                              Voihan se kopan tiivistekin valskata, mutta mistäs se pakokaasunkäry sitten tulisi? Katsoivatko korjaamolla suutinten korjausarvoja?

                                              Comment


                                                #83
                                                Sain auton tänään huollosta.
                                                Kuntoon tuli, viallinen suutin vaikutti muidenkin suuttimien korjausarvoihin. Oma onni oli, et myyjäliike korvasi suuttinremontista aiheutuneet kulut, kiitokset heille.

                                                Comment


                                                • #84
                                                  Alkoi luultavasti tiiviste vuotamaan. Millainen operaatio vaihtaa pakosarjan tiiviste? Joutuuko paljon purkaa? Tyhjäkäynnillä supsuttaa ja pakokaasu haisee. Ääni paikallistettu kuskin puolen pakosarjan tienoille

                                                  Comment


                                                    #85
                                                    Luultavasti se on sullakin vaan se suuttimen kuparitiiviste palanut loppuun, jonka takia supsuttelee jostain kuskinpuoleisessa kannessa olevasta juorureiästä (jotka on pakosarjan yläpuolella). Sen prikan vaihto ei oo paha homma tehdä, tästä avuksi opastusvideota:
                                                    https://www.youtube.com/watch?v=6E-BSuInTEg
                                                    Pakosarjan tiivistettä jos alkaa vaihtamaan niin tarvii purkaa paisarin lisäks vähän enemmän kampetta tieltä, että saa työskentelytilaa.

                                                    Comment


                                                      #86
                                                      Olikos noille kupari prikoille numeroa? Itellä tuossa 2.7 varmaan vaihtvaihtokunnossa. Ei varmaan kyllä paljoa maksa marmorillakaan.
                                                      Taitaa olla suuttimissakin vikaa kun "öljyn" määrä koneessa lisääntyy.

                                                      Comment


                                                      • #87
                                                        Bosch:in alkuperäisiä pohjaprikkoja saa motonetistäkin.

                                                        Comment


                                                          #88
                                                          Joskus kirjoittelin omaan CDYA nuo ylös: Suuttimen pohjatiiviste 059130519, o-rengas WHT000884, päällykansi 059103113F

                                                          Comment


                                                            #89
                                                            Eli nuo kaikki vaihtoon kun suuttimet irrottaa.

                                                            Comment


                                                              #90
                                                              Tuo kansi on siis se mikä pitää öljyt venttiilikannen sisällä. En ole koskaan uusinut kun niitä ei taida saada tarvikkeena, liian kalliita :( ja toisaalta ne on lähtenyt ehjänä irti eikä ole vuotanut.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X