-93 100 2,5 tdi Mikähän mahtaa olla tälläsen mallin suoritus arvot (hv) Tuntuu aika kiukuuselta. Autoon oli vaihdettu vaihtokone,jonka jälkeen ajettu n.30000km
Vaihtokoneeksi on saattanut lipsahtaa myös 140-hummainen versio, jos korjaaja on ollut tarpeeksi seikkailunhaluinen. Ehkä vahingossa lastutettukin. Sitten tuota kuvausta voi jo käyttääkin.
Jep.Lastuttamalla saa ~180hv.Newtonit eivät tietenkään nouse yhtä rajusti. Kyllä omasta mielestäni 140heppasellakin kerkiää. Ei se kyllä mitenkään äkäinen ole.Ei nyt kovin pahasti jalkoihinkaan jää.Moottoritiennopeuksien vääntö/kiihtyvyys yllättää monen "normiautoilijan pikku bensakoneensa kanssa".
Jep.Lastuttamalla saa ~180hv.Newtonit eivät tietenkään nouse yhtä rajusti.
Melkein väittäisin toisin. Vääntöä saadaan keskialueelle lastulla lisää, mutta huipputeho saadaan edelleen suunnilleen samoilla kierroksilla kuin ennen, koska teho on vääntö * pyörimisnopeus.
Käytännössä parempi näin. Arkiajossa laaja ja väännökäs vetoalue on pop. Huipputeho on lähinnä mainosmiesten laskennallinen suure. Siis arkiajossa. Rata lienee eri juttu.
En mielestäni maininnut mitään vääntöalueen laajenemisesta/muusta sellaisesta
Mitenkäs selität esim nämä luvut?
A6 2.5 TDI (AEL-103 kW/140 hp)
Original: 103 kW/140 hp Torque: 290 Nm Top Speed: 208 km/h
With Chip:124 kW/169 hp Torque: 330 Nm Top Speed: 220 km/h
Ainakin meikäläisen laskuopin mukaan tehonkasvu on suurempi (+20,7%) väännön kasvuun (+13,8%) verrattuna.
Kyseessä "mieto lastutus". Hulluimmissakaan mainoksissa ei luvata väännön kasvuksi yli 30%...vaikka tehoa väitetään saatavan jopa 50% lisää.
Ehkä otin kommentin hiukan liian kirjaimellisesti, mutta ei pitäisi antaa lausuntoja jotka eivät perustu faktaan.
Inertiavoimien laskumallit näköjään hanskassa...toisin kuin eräillä :o)
Onko joku oikeasti penkittänyt AEL:n jollain valmislastulla? Kun minulla ei ole kokemusta kuin tästä yhdestä kustomyksilöstä, ja tässä noiden lukujen muutos meni juuri päinvastoin kuin ilmoitetaan. Eli teho +10 %, vääntö +25 % käppyröistä parhaan taidon mukaan tulkittuna.
Minä selittäisin nuo em. luvut sillä, että max. teho syntyy suuremmilla kierroksilla mitä ennen sipsitystä, jolloin max. teho voi kasvaa prosentuaalisesti enempi mitä max. vääntö.
Sehän riippuu aivan vääntökäyrän muodosta. Tyypillisesti dieselin vääntökäyrä laskee paljon jyrkemmin kuin bensakoneen. Tehon saa kasvamaan vaikkei vääntöhuippu kasvaisi lainkaan (~rajoitettu), kunhan käyrä on yläpäästä tasaisempi. Niissä joissa vääntö kasvaa enemmän kuin teho, lasku on vielä jyrkempi. Kuten Määttä totesi: "Huipputeho on lähinnä mainosmiesten laskennallinen suure." :)
Comment