Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Apua mTDI syöttöjen ruuvauksessa(vauhtipyörän nollamerkistä?)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #31
    Pystyy sen yläkuolon katsomaan dampperistakin, mutta oli muistaakseni merkit alapuolella vähän vmäisesti. 0,8 kuulostaa reippaalta ennakolta, mutta voihan se toimiakin. Omaan laitoin aikanaan kait 0,5 tai 0,6.

    Mites tuossa on nyt sitten jako paikallaan jos ei ole ollut tietoa nollamerkistä?

    Comment


    • #32
      Kerran tuli etittyä merkkejä dampperista, mitään ei näkynyt.... jakohihnan suojakopassa joku pini viiva, mikä saattoi olla yksi merkki ainakin lukemani mukaan....

      Ei mitään tietoa. En idioottina tosin vieläkään ymmärtänyt miten se ihan oikeesti säädetään se oikea ennakko JOS moottori on nollamerkissä... joten, kun heittokello asetetaan sopivalla varrella tuonnesyöttöpumpun männän päälle, niin mitataanko se 0.80mm siitä, kun mäntä alkaa nousemaan (eli lähtee moottorin takapäästä liikkumaan kohti etupäätä), vai toisinpäin?

      Ja ensin pumppu siis vedetään siihen kohtaan missä mäntä pysähtyy (eli ylhäällä/alhaalla) ja sitten heittokellon asteikko nollaan, jonka jälkeen kone pyöritetään takaisin nollaan, ja sitten katsotaan ennakko ja säädetään sitä johonkin suuntaan????? Mä en tiedä...

      Comment


        #33
        Ja ensin pumppu siis vedetään siihen kohtaan missä mäntä pysähtyy (eli ylhäällä/alhaalla) ja sitten heittokellon asteikko nollaan, jonka jälkeen kone pyöritetään takaisin nollaan, ja sitten katsotaan ennakko ja säädetään sitä johonkin suuntaan
        Joo, tosin pumppua ei ensimmäisessä vaiheessa pyöritetä vaan koko konetta, taaksepäin. Kun neula pysähtyy, nollataan kello. Sitte käännetään koko konetta taas eteenpäin nollamerkkiin ja katotaan kellosta ennakko. Jos on liikaa, käännetään pumppua pois päin koneesta ja jos on liika vähän niin pumppua koneeseen päin. Sitten uus tarkistus. Siellä dampperissa pitäis olla muistaakseni koneen puoleisessa reunassa pieni viiva. Se yläkuolokohdan löytäminen olis minusta nyt semmonen ykkösjuttu, koska jos ei se oo tiedossa niin seillähän voi jakokin heittää.

        Comment


        • #34
          Ei kellään olisi kuvaa tästä mystisestä merkinnästä että tietäisi mitä hakea?

          Mutta on vieläkin vaikeeta uskoo että ennakko tosiaan vaikuttaa noin paljon? Kun kierrosherkkä yms. Mutta ei ahda eikä savuta.. vaikuttaako ennakko savun määrään paljonkin?

          Comment


            #35
            Laatikon kytkinkopan päältä tulppa auki ja sieltä nollalla merkitty paikka esille:
            http://www.cnctechnw.com/pics/TDC-ALH_Manual.jpg

            Hehkuja ei tarvi ottaa irti eikä heittokelloa tunkea palotilaan.
            Heittokello pelkästään syöttöpumppuun.

            Oliko Terholla m-tdi tuolla ennakolla?
            Ittellä on ollu ~1mm ennakot esikammiokoneessa.

            Comment


              #36
              Jos siellä on mersun laatikko niin huonosti on tulppia mistä näkis... :)

              Ei se ollu m-tdi vaan sähköpumpulla.

              Comment


              • #37
                Jepjoo, mersun laatikko se siellä.. eikä kyllä viitsisi mersun laatikkoa pudottaa pois nähdäkseen sen merkin siitä luukusta. Tuonne ei kyllä edes mahtuisi se audin laatikko vaikka kone kuinka takakenossa... huono systeemi. Ainoita vaihtoehtoja enään mahdollinen dampperin merkki, tai sitten kansi irti ja mitata siitä kellolla... :facepalm:

                Comment


                  #38
                  Jos se on AEL kone niin damperissa on merkit/viivat, jotka näkee alhaaltapäin. Damperin takana on metallilevy jossa on asteikko. Kun damperin viiva ja levyn viiva kohtaa on kone nollissa. Kyllä sinne hehkun reikään voi laittaa vaikka hitsipuikon ykkösen hehkun reijästä tai sitten ottaa suuttimen irti niin on enemmän tilaa. Sillä voi varmistaa koska se mäntä on ylhäällä ja alkaa laskea. Damperin viivat pitäs sillon olla about kohillaan. Aika lähellä nollaa ollaan AEL:ssä muistaakseni, kun damperin nolla sojottaa suoraan alaspäin.

                  Sitä en tiedä miten toi tästää AAT koneen kohdalla , kun siinä on erillainen dampperi.

                  Saako tuossa jotenkin disabloita ahtojen säädön, että näkisi ahtaako se ollenkaan?
                  Viimeksi muokannut Puuhapete; 24.8.2015, 15:42.

                  Comment


                  • #39
                    Aat kone kyseessä siis..... ahtojen säätöö ei ole minkäänlaista. Ei hukkaporttia ainakaan pakosarjassa enään, sen aukko on blokattu pitävällä laipalla.... tosiaan tossa turbossa toi quick spool valve, niin ensitestissä se oli kiinni (eli vain toinen nielu käytössä kokoajan) ja silloin se taisi ahtaa jopa enemmän (0.2bar..). Sitten taas kumpikin nielu käytössä, ahtoja vaan 0.1bar. Ja puhutaan kierroksista luokkaa 6000rpm...

                    Itsestä siis tuntuu, että turbo liian iso tolle määrälle soppaa, eli ei tarpeeksi soppaa?? Turbo on paljon pienempi joa vertaa vaikka hx35 joka 12cm pakopesällä.. turbiinisiivet molemmissa samaa kokoa about..?

                    Mutta mua kiinnostaa se viäkin, vaikuttaako toi ennakko noin paljon siihen ahtaako/tuleeko mustaa savua?

                    Eli siis:

                    -mTDI pumppu, ahdonalaisella syötöllä jossa ahdonalaisella syötöllä varustettu kansi
                    -joku garretin hyrrä, joka peräisin jostain 6syl traktorista(jälkiahdettu)
                    -kiinakooleri, ahtoputket 2" & 2.25", ei vuotanut koko ahtopuoli 2bar paineella
                    -pitkä pulssipakosarja 42mm putkikäyristä, putkien keskipituus n. 60cm, pinta plaanattu
                    -vakio aat imusarja, dumpin laippa sahattu pois ja tukittu
                    -ei hukkaporttia/dumppia

                    Comment


                      #40
                      On sen verran erimoinen setuppi mihin itse on kokemusta, eli sinänsä ei paljoa pysty auttaan.
                      Miten tuo pumppu tajuaa lisätä kuormalla soppaa? Olekko kokeillu säätää sitä syöttöä yms toiseen suuntaan?
                      Jos nyt on syöttö oletettavasti maksimissa ja todellisuudessa se onkin minimissä.

                      Comment


                      • #41
                        http://www.netikka.net/vepiku/viritys/perussyotto.jpg

                        eli tuossa kuvassa tuo punaisella ympyröity ruuvi, on ruuvattu pohjaan ja pitäisi olla syöttöruuvi. Kun tuota ruuvia ruuvvaa myötäpäivään eli kiinnippäin, kierrokset nousee ja savua tulee sitten enemmän. Tuo ruuvi on nyt pohjassa, ja kaasuvivun rajoitinruuvi irti tällähetkellä, ja tyhjäkäyntikierrokset jossain 2000rpm tuntumassa...

                        Eikös näissä mekaanisissa ole aina "kuvernööri" joka säätää kierrosten mukaan epäkeskohyrrä tms..? Sekään ei vaikuttaisi olevan mitenkään jumissa, herkästi liikkuu kaikki siinä ainakin..

                        Ahtokara on muuten vakio! Ahtopaineet nousivat 0.1bar, kun serkkupoika piti sormin ahtokaraa pohjassa sillävälin kun painoi kaasua..

                        Comment


                          #42
                          12mm päädyllä syötöt tapissa tulee soppaa sen verran, että savua tulee vähintään tarpeeksi. Oli ennakot sitten kohdallaan tai ei. Myöhäsellä ennakolla savu pitäisi olla vain vaaleampaa, koska kaikki polttoaine ei pala.

                          Epäilen, että pumpussa ei ole kaikki kohdallaan syöttövivuston tai kuvernöörin osalta...
                          Mistä pumpusta on siis otettu mitäkin osia? Täysin mekaanisia suoraruiskujahan ei tehtaalta lähtien ole ollut.

                          Alkaa haiskahtamaan enemmän pumppuongelmalta, kuin ennakonsäädöltä...

                          Comment


                          • #43
                            Ei tosiaan mitään tietoa itellä mistä osista pumppu kasailtu.

                            Tossa sivuprofiilista kuva... itte vaihdoin pumppuun sähköpumpun nestepään ja ehjän sammutinsolenoidin, ja se on tosiaan mekaanisen pumpun nokkalevyllä(oli täysin identtisen näköset) ja sähköpumpun shimmilevyllä.... muuta en sitte tosta tiä.

                            Comment


                            • #44
                              Olisiko kaasuakseli mennyt kasatessa väärälle boorille?

                              Comment


                              • #45
                                Kaasuakselin asentoa muuteltu, tällähetkellä se on niin että kaasupohjassa töppää se vipu siihen kanteen, eli max. säädöt siinäkin..

                                Comment


                                  #46
                                  Tdi nokkalevyssä pitäisi olla jyrkempi nouseva reuna, kuin kammiokoneen nokkalevyssä. Vaihda nyt ensiksi se. Mittaa samalla k-mitta, onko sinne päinkään

                                  Comment


                                  • #47
                                    Jeps, näyttivät kyllä aikalailla samoilta, mutta toki voin olla väärässäkin.... ja tuo pumppu minkä ostin niin ihan tdi käyttöön tehty, kuulemma... Pitää vielä tarkistaa kumpi nokkalevy siellä on, tuli tussilla kirjotettua niihin merkinnät kumpi on kumman... viikonlopun operaatio varmaan, että konetta nostella pois, käyttää audin vaihdelaatikkoa paikallaan nähdäkseen nollamerkin ja syöttöpumppua irti..

                                    Comment


                                    • #48
                                      Joo, moottori revitty nokalta ja pumppu irrotettu. Nokkalevynä olikin ihan tuo sähköpumpun oma levy. Vertasin vielä tohon mekaanisessa olleeseen ja täysin saman näkösiä olivat... K-mitta tarkasti diqimauserilla oli 2.9mm... Mikä sen olisi hyvä olla jos tuo ei käy? Ja mistä shimmiprikkaa jos ei olekaan hyvä?

                                      Comment


                                      • #49
                                        Tuli hiottua shimmiprikasta pois 0.8mm, saatiin k mitaksi 3.7mm... Vielä pitäisi vipusuhdetta muokata. Vieläkun tietäis miten se tehdään oikein....

                                        Comment


                                        • #50
                                          Pääsin jyvälle siitä vipusuhteen muokkauksesta, vielä kun olisi saanut ne pari reikää porattua siihen... vaan on niin saatanan kovaa tavaraa ettei millään. Annoin sitte kaverille sen, niin koittaa amiksessa koneistaa ne reijät siihen, samalla tekee ahtokaraaihion.. mistä toi nestepään koko muute mittaan? Siitä päästä mistä k-mitta vai toisesta päästä? Kun siitä k-mitta päästä on 11mm, toisesta päästä 12mm..

                                          Comment


                                          • #51
                                            Kuinka kävi saiko kaveri reijjät porattua, kiviporasta saa vähä kovemman rautaporan jos se vaikka menisi.

                                            Comment


                                            • #52
                                              Ei kerennyt ees yrittään. Lopulta siirsin niitä reikiä leikkaa liimaa taktiikalla. Kaikki käsin pumpussa liikku kivasti, ensviikon viikonloppuna pumppua kiinni yms ja koitetaan kuinka toimii.

                                              Comment


                                              • #53
                                                Eli, palasinkin jo tallille etuajassa. Mistä suunnasta tuota vauhtipyörän nollamerkkiä kuuluu katsoa ettå oikeesti kohdillaan?? Meinaa, saa heittämään tosi paljon, katsomiskohtaa vaihtamalla. Laatikon alareunan kohtaan se viiva kuuluu mutta mistä suunnasta katotaan?? Onko oikea tapa se loogisin, eli siitä alareunasta katsotaan suoraan "vauhtopyörän keskikohtaa kohden" eli sillälaakerin kohdillle? Ois mukavaa jos tänään sais koneen takasin keulille..

                                                Comment


                                                • #54
                                                  Mistä kohtaa tuo vauhtipyörän nollamerkki katotaan kohdille ton laatikon reiän alareunan kanssa? Katsotaanko (omasta mielestä) loogisimmalla tavalla, eli alaviivasta kohti vauhtipyörän keskikohtaa(silmälaakeri)? Haluais saada sen kerralla oikein, että saa tehä dampperille vastaavan merkin, ettei ikinä tarvi enään tuota audin laatikkoa rempata paikoilleen... vinkkejä!!!

                                                  Comment


                                                  • #55
                                                    Itse olen kohti suoraan kattonu sinne niin että --0 on ikkunaleikkausen alareunan kanssa tasan.
                                                    Attached Files

                                                    Comment


                                                    • #56
                                                      Viisari ja merkki tehty dampperille. Ei vaan ymmärrä tota syöttöpumpun ajotusta, miten.... koitan nyt vääntää itelleni rautalangasta, miten se oikeen tehdään?

                                                      1.heittokello paikalleen pumppuun
                                                      2.pumppu rungon kanssa merkkiin, samoin moottori nollamerkkiin
                                                      3.pyöritetään moottoria niin kauan takaperin, että viisari pysähtyy. Tästä onkin kysyttävää! Kun konetta aletaan nollamerkistä pyörittää TAAKSEPÄIN, kuuluuko pumpun männän nousta, vai laskea? Nyt se nousee, silloin kun moottoria pyörittää takaperin.
                                                      4.nollataan kellon asteikko, kun viisari pysähtyy ensimmäisen kerran(Tarkoitetaanko tässä kumpaa, sitä että pumpun mäntä pysähtyy alhaalla, vai ylhäällä ollessaan??)
                                                      5. Pyöritä moottoria eteenpäin, niin kauan että moottori taas nollamerkissä. Pitäisi olla 0.8mm?
                                                      6.säädä tarvittaessa

                                                      Comment


                                                      • #57
                                                        Laitapas topicia www.turbodiesel.fi jos et ole jo ehtinyt. Sieltä löytynee asiantuntemusta näihin m-tdi vehkeisiinkin. Nimimerkki Aki-76 on jonkinverran noiden kanssa pelannut. Tuuppaat Akille vaikka yv:tä.

                                                        Comment


                                                        • #58
                                                          Neljännen vipusuhteen muokkauskerran jälkeen tuntuu pelaavan hyvin, nyt on savua, syöttöruuvi kohtuullisilla kohdilla ja tyhjäkäyntikin suht matala, ja ahtopaineita on, paikallaan huudattaessa nämä... nyt pitäis vaan alkaa suunnittelemaan jotain pientä jakopääremppaa, kun vesipumppu vissiin päästää nesteitä pihalle. Eli pumppu, jakohihna ja kiristinrulla ainakin vaihtoon, jos miettii sen kannalta että hihna ei mene poikki/hyppää pois? Minkähän mittainen hihna tässä on, taisi olla 91vm audi a100 moottori, eli 122 vai 124 hampainen? Pitäis alkaa kohta luultavasti tekeen projektitopikkia tälle tekniikkapuolelle....

                                                          Comment

                                                          Working...
                                                          X