Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

3.0 TDI lastutettu syksyllä, nyt savuttaa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 3.0 TDI lastutettu syksyllä, nyt savuttaa

    2005 A6 kyseessä (n 215tkm ajettu) ja hiukkaspönttöä ei ole tuossa ollutkaan. Findieselin ohjelmointi meni viime syksynä ok ja auto toimi hyvin. (Pieni kuollut kohta ilmeni hyvin satunnaisesti n.4000rpm paikkeilla) Hirveästi tällä ei ole rällätty, normiajon seassa 'normi' kiihdytyksiä rajoituksiin saakka.
    Ainut huomio ohjelmoinnissa oli että yhdessä suuttimessa oli hieman suurempi korjaus arvo mutta se ei ole kyllä itsestään ilmoitellut esim. käynnistysvaikeuksina tai valkoisena savutuksena tyhjäkäynnillä.

    Tähän saakka siis toimi auto savuttamatta kiihdytyksissä.
    Nyt tässä pari viikkoa sitten huomasin että kun ottaa reilumman kiihdytyksen niin puskee melkoisesti/sikana mustaa savua ja tuntuu varsin tukkoselta. Kun on pari lämmittelyä ottanut ja laittaa tomaatista 3 päälle niin pukkaa savua n. 2500..4500 välin ja ja neloselle vaihtaessa savu jatkuu.

    Tehoistakin on jotain kadoksissa, mittaukset näytti jopa vakiota kehnompia aikoja 0-100 kiihdytyksissä.

    Koneesta ei normi obd2 lukijoilla irtoa mitään koodeja ja torgue softakin näyttää että edelleen n.1.5bar olisi ahtoja... öljyt pysyy konessa hyvin(en ole nyt pariin viikkoon katsonut savutuksen aikaista tilannetta mutta edelliset 7..8kk ei vajunut), kaikki suodattimet vaihdettu viime syksynä. Kulutuskin ihan asiallinen tälle lötkölle ollut.
    Mikä tässä voisi savutuksen ja tukkoisuuden aiheuttaa?

  • #2
    Ahtovuodot nyt ekana kannattaa tarkastaa.
    Lambdojen arvot logittaa ja varmaan ne suuttimet kannattaa myös tsekata, ettei ole jäänyt "vuotamaan".

    Comment


    • #3
      Hyvä huomio tuo ahtovuoto...tavallaan loogisin tähän tapaukseen kun muuten toimii ok ja savu mustaa. Ensin ajattelin että ei ongelmaa kun ahto nousee normaaliksi mutta kyllähän se jos 10..20% vuotaa niin ahdin jaksaa vielä puskea korvaavaa mutta seos on auttamatta rikas.

      Eikös tuon vuodon pitäisi näkyä myös maf/sisääntulevan ilmamäärän kasvamisena?

      Comment


      • #4
        Pitäisi.

        Comment


        • #5
          Torque softan kautta maf, syöttö ja ahtopaine vastaa toisiaan kun vertaan aiempaan mittaukseen (no joku 5% pienemmät syötöt ja ilmamäärä mutta linjassa kuitenkin)

          Enson ajattelin kokeilla maf irroitusta ja että vaikuttaako se, viikonloppuna pitää yrittää paineistaa ahtopuoli ja katsoa löytiskö vuotoa.

          Comment


          • #6
            Maffin liittimen nappasin irti jolloin kone laskee sopivaa ruiskutusta kai paineen avulla ja nyt ei savuuttanut. Tästä voinee päätellä että syy ei ainakaan ole suuttimet tai huohotus/öljynerotin tai egr.
            Eli se paine vuoto tai maf lienee jäljellä.

            Comment


              #7
              Mulla falskas suuttimet mutta ei antanu kun hennon pöläyksen kun teki kickdownin. Saman pölöyksen antaa myös uusilla suuttimilla joten sulkisin ainakin ne pois laskuista.

              Comment


              • #8
                Kyllähän tuo vähän mustaa pöläyttää jos on pidempään körötellyt. Mutta kun savu on mustaa en huolestu. Sitten kun se muuttuu siniseksi/harmaaksi niin suuttimet tarkasteluun.

                Comment


                • #9
                  Jonkinmoinen paineistustesti tehty. Tulppasin turbon sisäänmenon, huohotusletkun joka tulee tuon sisäänmenon viereen ja sitten lopuksi ennen egr&läppä systeemiä olevan letkun. Valitettavasti viimeisimpään ei ollut hirveän tukevaa tulppaa joten paine jäi 0.5bar kieppeille..sillä ei suhinoita kuulunut mutta eipä tuosta vielä 100% johtopäätöstä voi vetää.

                  Comment


                  • #10
                    Ennen kuin pääsen paineistamaan kunnolla niin tietäjille kysymyksiä...

                    1. Tuleeko vikaviestiä OBD lukijaan jos EGR ei mene täysin kiinni (täyskaasulla)?
                    2. Voisiko hieman auki olevan EGR:n kautta ahtopainetta vuotamaan (riittävästi) pakopuolelle päin (1-1.5bar ahtopaineella) vai onko pakopaine EGR:n kautta kuitenkin suurempi? Ja siten aiheuttaisi varmaan kummallista oiretta jos EGR olisi auki täyskaasulla?

                    Comment


                    • #11
                      Melkein kannattais käydä ohjelmoimassa EGR pois käytöstä, tai itse ainakin tekisin niin...

                      Comment


                      • #12
                        Tulipa nyt testattua että sekaantuuko EGR tähän ongelmaan. Pistin siis pienen peltilevyn egr liitokseen joka tulee imusarjan sisäänmenon paikkeille.
                        Maffi taas toimintaan ja kokeilemaan. Eipä muutosta, savuttaa edelleen eli egr ei ollut osallisena tähän.

                        Muu hassu huomio että kun maf on irti niin ruiskutusmäärän maksini on maksimi paineilla hiukan suurempi ja silti ei savuta yhtään.. 1490 vs. 1400. Paineet käy molemmissa tilanteissa 1.53bar (tai abs 255mbar)

                        Noh, parempi painestus vielä edessä viikonloppuna.

                        Comment


                        • #13
                          Hiukan kovempi paineistus tehty ja eipä tuolla pihinöitä kuulunut.. puhdistin maf anturinkin uudestaan.

                          Savutus on nyt parilla viimeisellä testillä ollut melko järkevän oloista..mikä lie sitten ollutkaan aiemmin. Noh maf käytössä sitten taas ja tutkaillaan tilannetta. Pitäisi varmaan löytää joensuun paikkeilta joku jolla olisi vcds kaapelinnkera niin voisi logittaa pyyntejä ja saanteja..

                          Comment


                            #14
                            Sattuuko olemaan tankkauksilla eroa? Meil täs parissa autossa pro dieselin tankkauksen jälkeen lisääntyi huomattavasti

                            Comment


                              #15
                              Jari: Kaapeli löytyy ja logistus onnistuu. laita yv:tä

                              Comment


                              • #16
                                Nonnii, kiitoksia Rheadille logituksesta. Savutus oli varmaankin ihan normaalia nyt, pitää seurailla tilannetta. Syytä miksi oli aiemmin se rankka savutus ei siis löytynyt vielä.

                                Jotain graafia sain aikaiseksi mutta pyynnöt oli vähän hukassa kun VCDS näytti vähän eri juttuja joissain mitä oli suunniteltu.. tuolla nyt näkee määrät, en nyt osaa itse sanoa pitäisikö olla suuremmat vai onko ihan linjassa. Kyllähän ruiskutus kai vastaa ilmamäärää ja ruiskutusta lienee tarpeeksi perus ohjelmointiin nähden?

                                https://docs.google.com/spreadsheets...it?usp=sharing

                                Pitää kattoo josko joskus saisi kaivettua tuon mafin pyynnitkin, jos niitä nyt tuosta softaversiosta saa irti..

                                Comment


                                  #17
                                  Tähänkin ohjeeksi, jos löytyy sekä actual ja specified, kuten ahdoille ja reilipaineelle, niin ne aina mukaan.

                                  Comment


                                    #18
                                    Täällä painitaan vähän vastaavan ongelman kanssa. Softa laitettu joulukuussa ja nyt savuttelee vähän turhan rankasti ja semmonen mielikuva on, että savutus on pahentunut pikkuhiljaa.

                                    IMM:n irroitusta kokeilin, mutta ei vaikutusta savuun, eikä kulkupuoleen. Pitäisikö vaikuttaa?

                                    Ahtopaineita on VCDS:llä seurailtu ja kyllä ne nousee ainakin sinne 1,6bar mikä näyttäis olevan vakioanturin maksimiarvo (softan tekijän mukaan ahtoja pitäisi olla 1,75bar).
                                    Myös suuttimien korjausarvoja on kurkittu ja siellä ei mitään hälyttävää näkynyt. Eikä mitään käynnistymisvaikeuksia ole ollut.

                                    Imusarjan ja imuputken välinen liitos oli vähän märkänä ja sinne tuli tiiviste vaihdettua. Nyt tuntuis pysyvän puhtaana, mutta eipä ollut vaikutusta savutukseen.

                                    Mistähän kannattais "vikaa" seuraavaksi etsiä?

                                    Comment


                                    • #19
                                      JPa_, noin suurinpiirtein jos kyse on mustasta savusta niin dieseliä on liikaa suhteessa ilmaan, syitä voi olla dieselin liika määrä (aika harvinaista, ellei sitten tarkoituksella), ilman vähyys (mahdollinen ilmavuoto)
                                      Kun MAF on käytössä niin polttoaine määrä annostellaan sen mukaan. Jos maf väsyy vanhuuttaan niin yleensä se kai näkyy että se ilmoittaa että ilmaa kulkee vähemmän mitä oikeasti kulkee, eli tämä ei yleensä savutusta aiheuta. Sitten jos jossain on ahtovuoto niin ilmaa pääsee sylinteriin vähemmän mitä MAF ilmoittaa mutta kun polttoaine syötetään pitkälle MAF arvoon luottaen niin seos menee rikkaan puolelle ja voi savuuttaa.
                                      Sitten jos MAFin irroittaa niin polttoaineen syötössä luotetaan MAP-paine anturiin ja se nyt on "oikea" suhteessa sylinterin saamaan ilmamäärään vaikka olisikin ahtovuotoa joten polttoaineen annostelu on suht kohdallaan (vrt ahtovuoto MAFin kanssa)

                                      Jos MAF piuhan irroitus ei vaikuttanut mihinkään niin ei tuossa ehkä suoraa ahtovuotoa ole..(tosin jos MAP "karttaa" on peukaloitu niin ei voi ennustaa miten hyvin se toimii..) Ja ei kai näissä lastutuksissa ole juurikaan MAFia ohitettu, että systeemi olisi aina MAP ohjattu?

                                      Itsellä ei ole suoraa tuntumaa että miten paljon pitää olla heittoa seos suhteessa että alkaa savuttamaan "kunnolla",.. voisi näkyä lambda tai "MAF arvo jaettuna polttoaineen syöttö arvolla" (= karkea AFR kuten omassa logitus graafissa )

                                      Comment


                                        #20
                                        Mustaahan se savu on.
                                        Pitää koeponnistaa ahtopuoli ja/tai asentaa väliaikaisesti joku ahtopainemittari ja tutkailla löytyykö vikaa sieltä suunnalta.

                                        Comment


                                          #21
                                          Nyt on ahtopainemittarilla vähän tarkkailtu ahtoja ja puuttuu semmonen noin 0,2bar. Ihmekkös tuo kun "vähän" savuttaa.
                                          Myös painetesti tehty ja ei löytynyt vuotoja.
                                          Kai se on otettava turbo pöydälle ja putsattava VNT-siivet. Tai sitten kokonaan vaihtoon.

                                          EDIT: Tilasin nyt varalta vielä uuden MAP-anturin. Kokeillaan vielä josko sen vaihto auttais, ennen ku lähtee turboa purkamaan/vaihtamaan.
                                          Viimeksi muokannut JPa; 4.6.2015, 23:41.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Tulipa tässä kokeeksi ostettua (Pierpurg(?) ei ollut kauhean kallis) vielä uusi MAF anturi ajatuksella että josko se nykyinen olisi vanhuuttaan vääristynyt. Paikallaan tehdyt pikakokeilut MAFin lukemista näytti että mitään kummosia eroja ei ollut tyhjäkäynnillä, 2000 ja 3000rpm kohdilla. Eli vanha anturi lienee ihan ok kunnossa (reagointinopeutta nyt tuossa ei tullut kokeiltua)
                                            Noh, Ilma oli sateen jäljiltä kosteahko ja ulkolämpötila n.14 ja kyllähän tuo kohtuu medium savut tuolla uudella anturilla tunkee putkesta, vanhalla tilanne on ollut vakaa edellisestä mittauksista asti (ns. savuton)

                                            Pitää tutkailla tilannetta.. outoa meininkiä.. liekkö tuossa ECUssa kuitenkin jotain sopeutumista/kompensoitumista ns. kuluviin antureihin/osiin ja nyt kun oli sopeutunut vanhaan niin uusi oli shokki.
                                            Juu tiedän että ne pyynnöt ja saannit pitäisi logittaa taas uudestaan... pitäs varmaan keksiä joku edukas ratkaisu, Carport ja halpa CAN kaapeli? Olisiko ehdotuksia kaapelista?

                                            Comment


                                              #23
                                              Käydään loggaa ei maksaa mitään :P

                                              Comment


                                              • #24
                                                Täällä oli samaista savuoiretta 2.0 brd koneessa. Savua pukkasi lähellä rajoitinta sekä jos vaikkapa vitosella lähti vedättämään 80 vauheista. Laitettiin vakio ohjelma sisään, ainostaan DPF-delete jäi jäljelle ja heti huomasi että savua ei tullu nimeksikään. Siitä sitten katsastukseen edellisen hylyn jälijltä ja helposti läpi k-arvoista. Elikkä täällä taitaa savutusta aiheuttaa vaan paska softa...

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Alkuperäinen kirjoittaja RHead Näytä viesti
                                                  Käydään loggaa ei maksaa mitään :P
                                                  :) täytyy käydä kun sopiva hetki tulee, nyt vielä tarkkailen tilannetta.

                                                  En jaksa uskoa että katsastuksessa tulisi ongelmia, vapaalla alkuhönkäyksen jälkeen on ihan savuton (4000rpm asettuu kiekat talla pohjassa)

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Tulipa käytettyä turbo huollossa, mutta eipä poistunut ongelma.
                                                    Jaksaa nyt hetkellisesti ahtaa vähän paremmin ku ennen, mutta taas kun kierrokset nousee sinne +3000rpm, niin ahdot alkaa tippua ja savu sakenee. Samalla myös MAF:in lukemat alkaa hiljalleen tippua.
                                                    Mistähän seuraavaksi vikaa kannattais ettiä?

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Ootko toisella maffilla kokeillut ja ahtovuodot tarkistanut?

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Eipä ole toisella maffilla kokeiltu ja se pitäisi muutenki olla softassa "ohitettu" (logeissa näkyy maffin pyyntönä koko ajan sama luku), eikä vaikuta mihinkään vaikka irrottaa maffin johdon kokonaan.
                                                        Ahtovuodot on testattu sen mitä niitä sai ahtimen impuolen kautta testattua. Sitä kautta ei kovin paljoa uskalla laittaa painetta, kun se putki pullistelee uhkaavasti. Myös silmämääräsesti ahtoputket/välijäähyt on kateltu läpi, eikä märkää näy missään.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Eipä ole toisella maffilla kokeiltu ja se pitäisi muutenki olla softassa "ohitettu" (logeissa näkyy maffin pyyntönä koko ajan sama luku), eikä vaikuta mihinkään vaikka irrottaa maffin johdon kokonaan.
                                                          Erikoinen. Onko tähän joku syy miksi näin tehty? Mapillako pelataan?

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Ei ole sen tarkemmin tiedossa miksi näin, mutta MAPilla se nyt ohjataan. Mielenkiintoista sinänsä, että miksi sitä soppaa syötetään liikaa, vaikka pyydettyä ahtopainetta ei todellisuudessa saavuteta.
                                                            Pitää koittaa vielä tehdä paremmin (ja isommalla paineella) ahtoputkien koeponnistus ja tarkistaa vuotojen varalta.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X