Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Ravistaa alakierroksilla kiihdytettäessä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Ravistaa alakierroksilla kiihdytettäessä

    A4 1.9TDi 130hv, vm02, 122000km

    kierrokset n 1500, vaihde 4 tai 5. Kaasupedaali pohjaan niin lähtee vetämään kivasti mutta auto ravistaa melkoisesti jonnekin 1900 kierrokseen asti, minkä jälkeen veto jatkuu tasaisena. Haiskahtaa kytkinongelmalta, kuulostaako tämä lopun alulta vai uskaltaako vielä ajaa vai onko vaarana että kytkin pamahtaa lopullisesti ja jättää tienpäälle vai antaako se vielä pahempia varoituksia kunnostaan ennen lopullista laukeamista? kytkin ei muuten tunnu mitenkään erikoiselle, en havaitse esim luistamista. tosin kylmällä kelillä etenkin ykkönen ja kakkonen ovat kovin jähmeitä mutta kun laatikko pikkaisen lämpenee niin vaihteetkin menevät pienemmällä väkivallalla paikalleen. Kannattaako siis jo ajaa pajalle vai seurata tilannetta ja jos paja, niin mitähän sieltä kannattaisi katsoa? Kytkinlevyt vai koko asetelma? Onko tarvikeosiin luottamista vai kannattaako käyttää kalliimpia orkkisosia? Ai niin, autossa on MTM lastu eli voimansiirto on pikkaisen kovemmalla kuin vakiossa, tosin tässähän viritysaste ei ole kovin korkea

    Laitoin saman kysymyksen UltimateVw sivuille, missä yksi kaveri veikkasi ettei vika olisikaan voimansiirrossa, vaan ettei turbo saa tarpeeksi ilmaa? ks
    http://www.ultimatevw.com/keskustelu/?cmd=aihe&id=6646

  • #2
    En kyllä minäkään usko, että kyseessä olisi kytkin. Jos joku voimansiirrossa, niin sitten laatikon laakerointi.
    Jos haluat testata nopeasti, niin nyppäse ilmanputsari koekierroksen ajaksi kokonaan pois. Talvella ei lennä ilmassa pahemmin kun korkeentaan lunta.Se nyt vaan lisää imuilman happipitoisuutta. Ilman putsaria ei tietenkään kannata pidempää kurvailla.
    Et muuten sanonut onko ravistus jollain tavalla riippuvainen koneen/voimansiirron lämmöistä (kylmä/norm./kuuma). Jos autosi ei ole ollut vanhalla papalla käytössä (kaasu pohjassa,kytkimellä säädetään vauhti) on melkoisen ihmeellistä jos kytkin olisi loppu.

    Comment


    • #3
      Voimansiirron heikoin lenkki tässä tapauksessa tuppaa olemaan 2-massavauhtipyörä. Tyrkkää auto ylös ja vilkase kytkinkoppaan. Jos kopassa on mustaa vaseliinin tapaista tavaraa niin vauhtipyörä+kytkin vaihtoon.

      Comment


        #4
        A3tq:ssa meni 2-massalimppu rikki. Symptoomana ei ollut tärinä vaan matka-ajon jälkeen tietyllä (vääntöhuipun) alueella tapahtuva kytkimen luistaminen.

        Eikös muuten pitkittäiskoneiseen ole tuo operaatio muutaman tunnin lyhyempi kuin poikittaiseen?

        Comment


          #5
          Ravistaa muuten yhtälailla kylmänä kuin suht lämpimänäkin, kunnolla kuumaksi en ole ehtinyt ajaa näissä kaupunkipyörityksissä. Laitoin meiliä Lehtonen Motorsportille, tässä heidän vastauksiaan:

          "Ilmeisesti tärinää on ilmennyt ollut koko ajan auton ollessa viritettynä?

          Jos näin, tuo vaikuttaisi olevan kaksoismassa vauhtipyörästä peräisin olevaa värähtelyä, jota joissakin malleissa ilmenee väännön lisäämisen jälkeen. Ominaisuus ei sinällään ole vaarallinen Tietenkin tarkempaa analyysiä varten tulisi varata aika ja tutkia tuota ongelmaa"

          "Mikäli värinä tosiaan johtuu tuosta vauhtipyörästä, niin

          Kaksoismassa vaihtipyörän tärinä johtuu siitä, että pyörän ominaisuudet eivät riitä poistamaan kaikkea moottorin värähtelyä kun vääntömomenttia on lisätty. Näin ollen matalilla kierroksilla koriin välittyy ikävää värinää. Tuo ei ole vaarallista, mutta kannattaa ajomukavuuden vuoksi valita vaihteet niin, että värähteyä ei esiinny. Varsinkin asuntovaunun vetotilanteessa on turha rasittaa vetojärjestelmää tuolla värinällä.

          Poistamiseksi on kaksi keinoa, virityksen poistaminen tai vauhtipyörän ja kytkimen vaihtaminen kiinteään. Valitettavasti tuollaisten pakettien saatavuus on hankalaa. (ei löydy meidän kauttamme)"

          Pitää kokeilla ilmanputsarin irroitusta kunhan ehtii, LMS ratkaisut purkaa viritys tai ostaa kytkinpaketti mitä ei ole olemassa ei paljon lohduta....

          Comment


          • #6
            Aivan sama ilmiö minulla A4 1.8TQ -02 Avantissa. Nelosella ja vitosella väristää kun laittaa täyden rähinän päälle 1500-> ja tasoittuu hetikohta 2000 rpm jälkeen.

            Comment


            • #7
              Minullakin jyristää...

              ... hieman. Olen perstuntumalla arvaillut, että antaa ylös-alas väljää siitä vaihteiston takakeskialatuennasta. Toinen arvaus on, että pitkän voimalinjan normaalit tutinat tulevat läpi Audeissa pakkaskelillä jäykistyvän moottorin tuennan kautta. Ainakin nuo 1.8T:n 2100 1/min värinät tulevat pakkasella tosi selvästi sisälle ja muutoinkin moottorin melutaso kasvaa pakkaslukeman mukana häiritsevän kovaksi.

              Nämä siis vain arvailuja.

              Comment


              • #8
                Olen viemässä omaani korjaamoon osittain samaisen vian vuoksi. Tämän lisäksi kytkinpaketti menee vaihtoon.

                Sachsin paketti ~260?
                Vauhtipyörä ~450?
                Työt ~550?
                YHT ~1260?

                =>Halpa on Audilla ajella ;-)

                Comment


                • #9
                  Kerro sitten auttoiko? Vastaavaa häiriötä TDI:ssä, erityisesti 6-vaihteella havaittavissa jossain 1800-1900 rpm.

                  Comment


                  • #10
                    Kyllä vain, ongelma katosi. Vauhtipyöräkin oli ihan finaalissa, joten se vaihdettiin samalla.
                    Taidan käyttää kytkintä kuin naiset :-)
                    Tosin autolla on jo ajettu 165tkm, että ehkä oli jo aikakin vaihtaa.

                    Ihan vaan vinkiksi jos olette kytkinpakettia vaihtamassa, niin kannattaa sijoittaa myös uuteen vauhtipyörään, kun siinähän sen samalla vaihtaa!!
                    Luulisin, että se oli juuri tuo vauhtipyörä mikä tärisytti kiihdytyksissä?!

                    Comment


                    • #11
                      Mulla oli samat oireet aikoinaan TDI Golfissa. 2-massavauhtipyörä kulunut. Se uusittiin ja ongelma katosi. tyyppivika VAG:n TDI versioissa. Mittarissa taisi silloin olla joku 170tkm

                      Comment

                      Working...
                      X