Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Nokkaremontin hintatietoa AFB 2,5TDI V6?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #91
    Tänään meni AFB-kone mykäks. Ajoin parin kolmen km ajon jälkeen moottoritielle ja vedin kolmosella 4000 kiekkaan ja olin vaihtamassa kutoselle jolloin kone sammu ja sen seurauksena veto loppu. Ihmettelin miksi veto loppu ja huomasin että kiekka mittari oli nollilla. Yritin käynnistää uudestaan vauhdissa mutta ei toivoakaan. Pientarelle päästyääni yritin vielä käynnistää mutta startti ei pyörittänyt ja lopuksi rääkäs lovuttamisen merkiksi.
    Kone pysähty ihan huomaamatta eli mitään karmeita ääniä ei kuulunu.
    Auton on liikkunut ihan normaalisti MAF:in vaihdon jälkeen elikkä auto ei ole enää tuntunut
    laiskalta.

    Oma diagnoosi on joko jakopään hihna katkes tai sitten tuli "muuten vaan" nokkakatastroofi.
    Nyt auto on viety merkkikorjaamolle tuomiota odottamaan.

    Ajattelin kysästä arvoisalta foorumilta pikadiagnoosia.

    Hihna pitäisi olla vaihdettu 120.000 km kohdalla ja nyt mittarissa 165.000 km.
    Luulen että km-lukema pitää paikkansa koska jarrulevyt meni uusiksi x4 ja myös
    ala ja ylätukivarsi rumba oli äsken.

    Comment


      #92
      Eiköhän tuohon ole sitten iskenyt se toinen niistä V6 TDi:n tyyppivioista, eli pumppu paskana. Haulla lisää...

      edit: Joo, jostain syystä meni ohi tuo "startti ei pyöritä". Nokkaremmin tai kiristimen rikkoutuminen taitaa kyllä valitettavasti olla diagnoosi.

      Comment


      • #93
        Jos kone on jumissa, niin on siellä täytynyt jotain pahempaa sattua. Vaikka pumppu olisikin mykkä, niin kyllä startin pitäis pyörittää konetta.

        Comment


        • #94
          Noniin nyt on vähän diagnoosia ongelmaani!

          Kyllä kone sittenkin pyörii, en vain kuullut sitä motarin pientareella. Seuraava teksti ei ehkä kuulu tähän topiciin mutta kun alku on yllä niin laitan jatkon myöskin tänne ja lopussa myös nokkajuttua.

          Korjaamo löysi viallisen siirtopumpun mutta yllätys yllätys sen vaihtaminen ei rittänyt. Jakajapumppu/korkeapaine pumppu oli myös sökönä.

          Elikkä Niklin diagnoosi oli oikea.

          Selittelivät korjaamolla että kun siirtopumppu ei tuota polttoainetta eteenpäin kävi jakajapumppu
          kuivana ja meni sen siliän tien. Autohan meni vaihdepäällä ja kytkin ylhällä 20-30 metriä eteenpäin jolloin pumppu pyöri.

          Tuli muuten vaan mieleen jos tankista loppuu löpö niin hajoaako pumput myös silloin???

          No nyt kun auto odottaa takuukorjattua pumppua niin rupesin kyselemään onko järkeä korjata jos
          kuitenkin nokka-akselit menee. 3.000,- palaa pumppuihin ainakin. Jollain ilvellä olivat pyöritelleert konetta niin öljykorkista oli näkynyt useampia nokkia (?) ja ei niissä mitään vikaa ollut.
          Audi tekniikka mies väitti että nokat menee 100tkm tienoolla ja sen jälkeen jos vaihdettu tehtaan puolesta niin ei mene enää.

          Sain tehtaan huoltodokumentit tulostettua ja 83.000 km ja 97.000 km kohdalla on venttiilikannet olleet jostain syystä irti. Olisikohan nokkia tarkastettu tehtaan puolesta.....

          Lupasivat auton perjantaiksi ja minun onnella eppäilen että korjattava loppuu tähän....

          Comment


          • #95
            tämä ketju alkaa olla jo aika legendaarinen, mutta kun itsekin tuota nokka-akselihommaa selvitän,
            niin osaatteko tästä kuvasta sanoa, mitä kaikkea tarvitsee vaihtaa nokka-rempassa ja mitä noi osat on kenties suomeksi :D



            Aiemmin tässä ketjussa oli vähän virheellisiä osanumeroita tarjolla, korjataanpa asia nyt kuntoon.

            Minun arvaukseni:
            Osat #1,2,3,4 (nokka-akselit x 4)
            059109021Q
            059109022Q
            059109021P
            059109022P
            Osa #18 (vipu x 24)
            059109444
            Osa # 14 (hydraulinen nostin (?) x 24)
            059109521E
            Osa # 19 (paininlevy (?) x 24)
            059109075E

            Tarvitseeko vaihtaa osia #17,16,15,20,11,12,13 ???? Eli kuinka alas pitää mennä, että
            alkaa merkkiliikkeenkin himo vaihtaa käytettyyn autoon uudet osat tyydytettyä :D

            BTW, jos akselit vaihtaa kansia irroittamatta, mitä tiivisteitä silloin menee?
            Kenties tällainen?
            059198025 (x 2)

            p.s. http://www.vagcat.com on mainio apu amatöörille :D

            Comment


              #96
              Uusin versio

              Aiemmin threadissa oli "tehtaan" ohjeet: If the cylinder heads, rocker fingers and hydraulic tappets are OK, it is not necessary to replace these when installing the hardened camshafts. ja Only replace worn parts if repair is necessary.

              Itse kyllä uusisin nämä ja nenäkepit:
              Hydr."nostin" ......... x 24 ... 059 109 521 E ... Hydrostössel
              Venttiilin päähän ... x 24 ... 059 109 075 E ... Zwischenscheibe
              Keinuvipu ............... x 24 ... 059 109 444 ...... Schlepphebel
              Venakopan tiiviste . x 2 ..... 059 198 025
              Toi viimeinen voi olla myös tiivistesarja, jossa on hilut molempiin kansiin:

              Edittiä: tuo ei sitten ole sen Audin tiivistesarjan kuva vaan joku muu...
              http://www.vassparts.nl/index.php?ta...roduct_id=1063

              Mutta nokka-akseleista on 2 korjattua versiota. Ensimmäinen parannus tuli 2001 lokakuussa ja jälkimmäinen 2004/2005 vuosimallin vaihteessa (Eiks silloin pitänyt jo olla rullanokat kaikissa?):
              4B22N 046560 -> 4B-4-150 000
              Nokka-akseli imu 1-3 ............. 059 109 021 Q
              Nokka-akseli imu 4-6 ............. 059 109 021 P
              Nokka-akseli pako 1-3 ........... 059 109 022 Q
              Nokka-akseli pako 4-6 ........... 059 109 022 P

              4B-5-000 001 ->
              Nokka-akseli imu 1-3 uusi ..... 059 109 021 BP
              Nokka-akseli imu 4-6 uusi ..... 059 109 021 BQ
              Nokka-akseli pako 1-3 uusi ... 059 109 022 BC
              Nokka-akseli pako 4-6 uusi ... 059 109 022 BD

              Lähde: http://www.avtoshop.net/audi.php?mdl...grp=1&check=46
              Jani alla vahvistaa ettei noi jälkimmäiset nenäkepit eivät ole rullanokkia vaikka ovatkin noin uuteen vuosimalliin.

              Comment


              • #97
                No niin auto oli valmis perjantaina kuten oli luvattu.

                Lisäselvityksien perusteella on siirtopumppu ollut sökönä
                hetken aikaa ja ruiskutuspumppu simahti kun ei jaksanut
                kiihdyttyäessä motarille.
                Oli kuulemma pumppu leikannut kiinni loppuvaiheissa
                niin että katkaisi pumpun käyttöhihnan.

                Comment


                  #98
                  --

                  Comment


                    #99
                    Pystyykö joku vahvistamaan, että noi jälkimmäiset nenäkepit eivät ole rullanokkia?
                    Pystyy, tuollaiset laitooin omaan AKEen vuosi sitten.

                    Comment


                    • No niin. Olisi itsellänikin nokkaremontti edessä. Tarkoitus olisi tehdä se itse. Venttiilikopat on jo avattu
                      ja tarkistettu kuluneisuuden laajuus: kolme keinua makoili pois paikoiltaan kanneen syövereissä. Keinut, hydraulit ja venttilin päällä oleva pikkupala huomattavasti kuluneet. Nokka-akselissa jonkin verran naarmuja. Uudet osat olisi jo hommattu, mutta muutamia kysymyksiä olisi:

                      1. keinut on numeroitu jollakin logiikalla. Mitkähän on niiden numeroinnin mukaiset paikat
                      2. mistähän löytyisi ajoitusmerkit AFB koneeseen. Omat merkit kyllä on mutta vois tarkistaa asian

                      Comment


                      • Tarviit sen nokkien työkalun, jos haluut ajoituksen kunnolla kohdilleen.

                        Comment


                        • häh eiks noi keinut olekaan identtiset? Koitan katsoa elsasta jotain vinkkiä tuohon ajoituskysymykseen.. Pistän privana jotain kuvia, jos löydän.

                          [/img]

                          Comment


                          • koneen vuosimalli on -98 loppuvuosi. Keinut kyllä näyttää samanlaisilta. Niissä oleva numerointi vain rupesi ihmetyttämään, varsinkin kun niissä ei tunnu olevan mitään logiikkaa.

                            Comment


                            • Iskujarjestys koneen kaydessa?

                              Comment


                              • Taidan tulla siihen johtopäätökseen että ovat jotain valumuottien numerointeja

                                Comment


                                • Seuraavalle onnelliselle nokkaremppaajalle ystävänpäiväterkut:

                                  Nenäleikkaus A6:lle suoritettu, tekijänä HLS-auto Treella, osat Tepolta. Samalla tehtiin jakopäähuolto, kaikki rullat jne meni vaihtoon, vesipumppu ja termari. Lisäksi vaihdettiin laatikon oilit, aikamoista kuraa siellä olikin. Työstä ottivat 800, meni kahdessa päivässä. Nokka-osat 1570. Jakopää oli n. 500, laatikon öljyt+suod. n. 200, öljyt+suodatin sekä jotain tiivisteitä n. 200.

                                  Nakutus loppui. Vanhat nokat oli oikeestaan kaikki kuluneet sellaisen 0,5-2 mm, ja keinuvivut kuluneet ihan kuopalle. Nyt uskaltaa taas pitkästä aikaa painaa kaasua liikenteessä. Autokin oli
                                  pakko pestä tähän samaan omistamisen edulliseen riemuun!

                                  Comment


                                  • joo, rahanpesuautomaatti. Kyllä tällä nyt mennään sitten kauan.

                                    p.s. Jos jollain mielestään on mennyt enemmän huoltoihin rahaa (kolareita, tuunausta ja omia trial and error caseja ei lasketa) kun mulla viimeisen ½ vuoden aikana, niin tarjoon tuopit näin ystävänpäivän kunniaksi. Alle 6 kiloeurolaisten turha vaivautua... Eikä nyt puhuta mummoista.

                                    Comment


                                      Nooh, Risan koneremppa kaikkineen otti vielä muutaman tuusan enemmän...

                                      Comment


                                      • tuon edellisen voi vaikka poistaa, ei ollut tarkoitus kitistä. huonon säkän korvikkeeks on ollut niin paljon hyvääkin säkää että ei mitään rajaa eli elämä hymyilee :D Audinkoista kevättä vaan kaikille.

                                        Comment


                                        • Onko ruotsinkielen taitoisia liikkeellä? Jos joku viitsii tulkata minulle tuon:



                                          Onkohan syytä juhlaan... ;)

                                          Comment


                                          • nokat

                                            onko toi AKN kone sit "varmenpi valinta" jos puhutaan vm:2001?

                                            Comment


                                              Ei ole, nimimimerkillä AKN:n omistaja.

                                              Comment


                                              • Onkohan syytä juhlaan... ;)
                                                Posa: Ei valitettavasti suurempaa juhlan aihetta: sun autolle on tehty perusremppa: vaihdettu nokkahihna ja pumpun remmi, kiristinrullat, vesipumppu, öljynvaihto, ilmansuodatin, polttoainesuodatin ja raitisilmasuodatin. Eli standardiremppa, ei nokkiin koskettu.

                                                Comment


                                                • osaako kukaan sanoa varmuudella onko 2002 mallissa paremmat nokat??

                                                  Comment


                                                    Itselläni on VW Passat 2.5TDi V6 eli sama kone kuin audeissa. Myös minulta meni keinu-vivut sekä nokat. Korjaamolla totesivat ettei kannata pelkkiä nokkia + vipuja uusia koska ne tuleevat hajoamaan uudelleen. Eli uusiksi meni koko yläkerta. Noissa uusissa sylintereissä on kestävämmät nokka-akselit sekä rullakeinut. Eli tuo satsaus kannattaa tehdä. Kannet on toki kalliit, noin 4800e ovh. molemmille puolille mutta eipähän sitten hajoa uudelleen.

                                                    Alla linkki vw puolen foorumiin missä kertoilen tarkemmin tapahtuneesta ja remontin hinnasta kunhan auton joskus pajalta saan takaisin.
                                                    http://www.ultimatevw.com/keskustelu...=aihe&id=10519

                                                    Comment


                                                      Mikähän noissakin maksaa? Melko kallista.
                                                      Onhan se hyvä, että jatkossa kestää. Jotenkin vain tuntuu rahastukselta tollaset hinnat.

                                                      Comment


                                                        Jos joku noita kansia lähtee vaihtamaan niin voin toimittaa vaihtokannet n. 3800e hintaa.

                                                        Comment


                                                        • No niin. Nyt me täältäpäin nokat vaihtokuntoon. Ensi-oire oli samanlainen tutina kuin olisi renkaan tasapainotus päin p-tä. Laitoin sitten pienemmän vaihteen, jolloin tutina lakkasi, mutta öljyvalo vilkahti pari kertaa. Rullasin heti tien sivuun, ja pysäytin auton. Koitin uudelleen käymään jolloin moottorista kuului normaalin käyntiäänen lisäksi aika hyvin kolinaa.

                                                          Otin vasemmalta puolelta venttiilikopan kannen irti, niin melkoiset kulumat oli nokissa havaittavissa. Mitähän sieltä muuta mahtoi mennä, kun tuo ääni kerran kuului, vai säästyykö pelkkien nokkien(sekä tarvikkeet), vai onko isompi remontti tiedossa....?

                                                          Ainoa asia josta osasin epäillä nokkien kulumista oli mielestäni suuri kulutus (9,1l) vaimon ajossa, joka ajaa melko varovaisesti. Itse tuskin olisi alle kumpin päässyt. Onneksi osasin varautua ongelmaan kun auton ostin:)

                                                          Comment


                                                          • Nyt on nokat sun muut tilpehöörit vaihdettu, mutta sama kolina vaan jatkuu. Prkl. Mikähän siellä nyt sitten edelleen voi kolista? Koko moottori vaan atomeiksi seuraavaksi?

                                                            Comment


                                                            • Millä kilometreillä teillä on mennyt nuita nokkia....minulla oli a4:n 2.5tdi ''akn''koneella,ostin sen mittarin ollessa 145tkm....ja ajoin sillä noin.107tkm..käytettiin venakopatkin äskettäin auki eikä ollut vielä nokissa kulumisjälkiä..toki pieni jännitys on ollut et meneekö nuo millon.?
                                                              Nyt on ollut harkinnassa a4 2.5tdi quattro -01,uskaltaakohan tuohon mennä sekaantumaan?

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X