Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Nokkaremontin hintatietoa AFB 2,5TDI V6?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #31
    Yrittelen muodostaa asiasta jonkinlaista loogista kuvaa; siis mitä on tapahtunut akselien kanssa:

    - Jos vika olisi yksiselitteisesti öljyssä, olisi hajonneena paljon muitakin autoja ja moottoreita
    - Moottorin tekninen rakenne on saattanut aiheuttaa viat, mutta ei jotenkin ole erityisen selvä asia. V koneita on tehty viime vuosisadan alusta; miten nyt ei ole osattu voitelua varmistaa ja rakentaa toimivaksi.
    - Onko moottorin toleranssit olleet tiukat ja yhdistettynä "väärään" öljylaatuun aiheuttanut kulumisen?
    - Mielestäni todennäköisin syy tapahtumiin on metalliin laatu; jostain syystä on raakaineeksi tullut sopimatonta raaka-ainetta moottoritehtaalla. Kysymys mikä liittyy tähän kohtaan on: mikäli rakenteessa olisi vikaa, olisivat jo kertaalleen korjatut koneet nyt jo uudestaan remontissa. Onko näin käynyt kenellekään?

    Tähän voisi jatkaa jonkinlaisen gallupin tiedossa olevista moottorimalleista ja vuosiluvuista, siis missä ongelmaa on esiintynyt. Helpottaa ko. mallin omistajien "tuskaa" ja valmistautumista tuleviin taloudellisiin panostuksiin vian ilmentyessä. Myöskin ulkomailta autoa hakevat voisivat olla kiinnostuneita ongelmaan laajuudesta.

    Comment


    • #32
      Öljykorkista nokkien kurkistelusta.. tosiaan näkee kunnolla vain yhden nokan..ja se mikä näkyi oli omassa autossanikin parhaimmassa kunnossa. Sieltä perältä näkymättömistä löytyi nokista todella isoja kulumia.
      Ihmettelimme korjaajan kanssa sitäkin, miksi nokat olivat niin epätasaisesti "syöpyneet"?? Esim. kolme oli tosi pahasti kulunutta pari liki normaalia ja loput siltä väliltä.
      Luotettavin ja paras tapa varmistua nokkien kunnosta on kyllä aukaista öljykopan kannet.

      Shellin LL öljyjä lyhyellä vaihtovalillä on omassa koneessa käytetty koko historiansa.. enpä tiedä olisiko jollakin muulla öljymerkillä paremmin säilynyt, epäilen että lopputulos olisi sama.

      Comment


      • #33
        Rupesin hiljattain vasta lukeen foorumia ja täälä näyttää olevan kohtalotovereita. Viime keskiviikkona se tapahtui.... nokka petti ja auto on nyt nosturilla ja mietinnässä et mitä tehdään. kilometrejä on kertynyt 201 tkm ja huollettu säännöllisesti. Autohan on vm 2000 A4 2,5 TDI AKN koneella. Saksan tuonti se on mutta vaikuttaneeko se mihinkään...

        Uusiksi menee ainakin nokat, nostimet, vivut, Hihnat, rullasarja, kotelotkin olivat kuulemma kärsineet, vesipumppu, termari ja paljon muuta vielä. Tarkkaa kartoitusta ei ole vielä tehty mitä kaikkea on hajonnut. Taitaa tulla iso lasku?
        Onkohan osat saksassa paljon halvempia?? Tuttu on lähdössä käymään sielä et kannataako antaa listaa mitä tuo tullessaan.
        Onko jo vahingon kärsineillä muistissa mitä kaikkea on tarvinnut yleensäkkin vaihtaa ja tarkistaa? Venttiilit näyttivät kuulemma olevan ok mutta tarvii vielä varmistaa. Kumma homma et tämmöisiä painoksia on päästetty maailmalle. Huoltomies sanoi että osien rakenne näytää jotenkin heikolta.. mitä silää nyt tarkoittikin..

        Comment


          #34
          Katso: http://www.motorenkoeln.de/seiten/motorenteile.html

          Tällainen linkki oli toisessa Topic:issa.

          Comment


            #35
            Itselle vaihdettiin uudet kannet kaikkine kilkkeineen AFB-koneeseen. Uusien kansien mukana tuli myös uudet nokat, joissa nokkien muoto oli aivan eri mallinen kuin alkuperäisissä (-00) nokissa. Alkuperäisissä nokissa pinta oli "tasainen" eli kosketuspinta oli koko nokan levyinen. Uusissa tuo kosketuspinta oli kapeampi (tarvittavan levyinen). Merkkiliike tuumasi, että nokkien materiaali on kovempaa mutta kuka tietää.
            [/img]

            Comment


            • #36
              Mistas hankit kannet ja paljon tuli kustantamaan? Omalla Audilla on kohta jo 260Mm ajettu, eika huoltokirja ainakaan anna ymmartaa etta nokkiin olisi tarvinnut koskea - Toisaalta en viela ole huomannut mitaan ongelmiin viittaavia oireitakaan Tarkoitus on itsella jarruremontin ja lohkolammittimen asennuksen yhteydessa kayttaa venttiilikopan kansi auki ja tarkastella tilannetta kun tana kesana voisi olla mahdollista vaihtaa kannetkin omin voimin. (tai ainakin sukulais- :))

              Comment


                #37
                Onkohan osat saksassa paljon halvempia?? Tuttu on lähdössä käymään sielä et kannataako antaa listaa mitä tuo tullessaan.
                Ainakin kannattaa tuoda nokat, nostimet ja keinuvivut. Noissa on kohtuullisen suuri hintaero täkäläisiin.

                Comment


                  #38
                  Omassa rempassa oli takana riita myyjäliikkeen kanssa. Tästä syystä kannet laitettiin kovalla rahalla Stockmann auton toimesta. Remonttihetkellä mittarissa oli 125t km ja nokissa näkyi selvät kulumisjäljet.

                  Comment


                  • #39
                    Saksan Audi-tuontiosille on löytynyt Suomesta kyllä useampiakin välittäjiä, ongelmia on kai siinä, että joillakin osilla voi olla pitkä (jopa viikkojen) toimitusaika.
                    Hinnat tuontiosille ovat kyllä selkeästi edullisempia verrattaessa paikallishintoihin merkkikorjaamossa.

                    Comment


                      #40
                      Marmoritiskillä neuvottiin tänään välttämään AFP-koneita.
                      AKN on kuulemma öljynkiertoa parannettu, näiden nokka-akseli vaurioiden välttämiseksi.

                      Comment


                        #41
                        Mistä löytää muuten moottorikoodin vaivattomasti?

                        Comment


                          #42
                          Tuossahan nuo koodit linkkinä ovat ylhäällä tässä samassa viestiketjussa.

                          Taitaa olla AFP => AFB? Kun ei listassa ole AFP:tä...

                          Comment


                            #43
                            Niin autosta tai papereista?

                            Comment


                              #44
                              Huoltokirjassa pitäis olla koodit, kuten myös jossain päin autoa pitäis olla tarra missä nuo kerrotaan.
                              Omassa tuo on peräkontissa varapyörän luona. Mahtaako olla muissakin audeissa?

                              Comment


                                #45
                                v6 nokat

                                h-kirjasta löytyy moottorikoodi autotietotarrasta ja varapyöräkotelosta,sekä jakopään oik. muovisuojasta tosin sitä on vaikee nähä. afb koneissa on kaikissa normit keinut ja akn koneissa rullakeinut alk-vm-01 ne sentään kestää jollain lailla.

                                Comment


                                • #46
                                  AKE

                                  Onkohan tiedossa, että kellään olisi AKE-kone (180hp) hajottanut nokkia? Vuosimalli on 2002 ja kilometrejä 120tkm. Tuuppasin koneeseen perinteiset Mobil 1 5W-40 -öljyt, ja nyt mietityttää, ettei se varmaan vielä tuhoja tee yhdellä öljynvaihtovälillä. Talveksi varmaan kannattaa laittaa ne suositellut öljyt. Merkkiliikkeessä sanoivat, että suositus olisi myös käyttää 0W-30 longlife -öljyä. Onkohan oma koneeni ns. rullakeinuilla?

                                  Comment


                                    #47
                                    Itselläni on A6 2.5 TDI V6 AKN. ajettu 189 tkm. Longlife öljyt ollut uudesta asti. Vielä ei ainakaan tietoa kulumista. Miten teillä on nokat kulunut? Onko ne syöpynyt epätasaisesti, vai onko niissä tasainen kuluma?

                                    Comment


                                      #48
                                      v6 tdi öljyt ja nokat

                                      afb,akn ja ake koneissa tulisi aina käyttää vähintään öljyä joka sopii pumppusuutinkoneille mielellään kumminkin longlifeä. normiöljy esim. mobil 1 ei kestä kauheen korkeita pintapaineita joten nokat voi kulua normaalia nopeammin. nokat eivät kulu aivan tasaisesti vaan nokan reunalle jää kulumaton alue.

                                      Comment


                                      • #49
                                        Mikko, tarkoitatko tasaisella kulumalla sitä, että nokkaan kuluu "ura" koko sen ympärykselle, ei vain nokan noston kohdalle?

                                        Omassa 180k ajetussa AKE:ssa on kahden öljyntäyttöaukosta näkyvän nokan keskiura vain lievästi kiillottunut, uraa ei ole edes millin kymmenyksiä.

                                        Comment


                                          #50
                                          tarkoitan sitä että nokan noston kohdalle kuluu ura ja myös keinuvivut rupeevat kulumaan,jopa niin pahasti että ne pääsevät tippumaan paikaltaan pois ja siinä tuhoutuu kertaheitolla koko moottori. tosin sitä ennemmin on kylmäkäynnistyksen jälkeen venttiilikoneiston ääni kun jossain talbotissa

                                          Comment


                                          • #51
                                            No niin Audi on taas menokunnossa..
                                            Hintaa nokkaremontille kertyi sitten tarkasti 3700e. Projekti käsitti uudet nokat, nostimet vempaimineen vipuineen ja tiivisteitä menee moneen väliin.

                                            Kannet aukaistiin tarkistukseen ja ohjurit vaihtoon, tosin niiden osakustannus oli pieni..alle satasen.

                                            Tietysti kun kone on auki LL moottoriöljyt ja nesteet menee vaihtoon etuajassa, niistäkin tulee pieni lisäkustannus, joten kustannuksissa mennään aika liki neljää tonnia koko paketissa.

                                            Työkustannus jäi kohtuulliseksi, kun ei tehty Audi-merkkikorjaamossa, mutta osat maksaa melko paljon.
                                            Tosin "kirvelyä" hiukan helpottaa, että laskelmienieni mukaan, tuontiautona hintaetuun sisältyy vielä reippaasti tuo kustannus!

                                            Comment


                                            • #52
                                              ...ja sama remontti olisi saattanut osua Suomi-autoonkin. Miksi sita usein ajatellaan etta kaytetty Suomi-auto on uutta vastaavassa kunnossa, isot huollot juuri tehty ja alla 2 uutta rengaskertaa?

                                              Comment


                                                #53
                                                Henrikki, olisin kiitollinen jos viitsisit tehdä osanumeroluettelon vaihtamistasi osista. Ei tarvitsisi jokaisen afb-miehen kaivella osanumeroita tilausta varten.
                                                Vielä ei itselläni kuitenkaan tarvetta (koputan puuta) mutta vastaisuuden varalle.

                                                Comment


                                                  #54
                                                  Olis mukava nähdä myös ne kulahtaneet nokka-akselit. Voisitko kuvia laittaa jos akselit ovat sulla vielä tallessa. Oliko nokan malli muuttunut uudessa? Entä muut osat?

                                                  Comment


                                                  • #55
                                                    Joo pitääpä käydä maanantaina verstaalla katsomassa josko saisi kuvia.

                                                    Osanumeroita:
                                                    -nokka-akseli 0591090221BQ 1 kpl
                                                    - -"- 0591090221BP 1 kpl
                                                    - -"- 0591090222BD 1 kpl
                                                    - -"- 0591090222BC 1 kpl
                                                    -nostinkuppi 059109521E 24 kpl
                                                    -sylinterikannentiiviste 059103383BS 2 kpl
                                                    -tiivistesarja 059198025 2 kpl
                                                    - 059109075E 24 kpl
                                                    -vipu 059109444 24 kpl
                                                    -kansipultti 059103384 16 kpl

                                                    -venttiiliohjaimet laitettiin kansikoneistamolla, niistä ei numeroita

                                                    Comment


                                                    • #56
                                                      Pakko kysya... Kuulostiko moottori ennen leviamista poikkeuksellisen aanekkaalta ja onko nyt selvasti hiljaisempi kayntiaaneltaan?

                                                      Ja onkos kukaan yrittanyt hankkia osia esim. Tallinnan marmoritiskilta tai jotain muuta kenties edullisempaa reittia?

                                                      Comment


                                                      • #57
                                                        Vikadiagnoosi:

                                                        * Yksi pakoventtiiliin hydraulinostin oli rikkoontunut yläpäästään, keinu pudonnut öljytilaan. Ts.yksi pakoventtiili oli ollut kiinni rikkoontumisen jälkeen eli ilmeisesti pidemmän matkaa.
                                                        Korjaamoteorian mukaan nostimen särkyminen johtui kuluneen nokan "väljästä" ohjauksesta keinuun. Sen pudotessa tapahtui varsinainen nostimen vaurio.
                                                        Nokka-akselit olivat kuluneet epätasaisesti, toiset kohdat melko hyviä, mutta toiset taas melkoisen syvällä uralla.

                                                        Oireet:

                                                        * Ns.kylmäkäynnistyksessä venttiiliäänet voimistuneet. Käynti nyt on selvästi hiljaisempi!
                                                        Lämpimänä runsasta savutusta kierroksia nostaessa nopeasti, johtui ehkä viallisesta pakoventtillin asennosta.
                                                        Auto käynnistyi jopa pakkasella tosi hyvin, polttoaineenkulutus normaali, ei öljynkulua tms.

                                                        * Moottorin lämpötila kohosi normaalista ajoittain ylämäissä isoilla vaihteilla ajettaessa, epäiltiin termostaattivikaa, mutta ilmeisimmin johtui yhden pakoventtiilin jatkuvasta kiinniolosta, korjauksen jälkeen vanhalla termostaatilla ei lämpöoireita isoillakaan kuormituksilla.
                                                        Merkillepantavaa oli, että auton kiihtyvyys, veto ja muutkin ajo-ominaisuudet liki normaaleja viasta huolimatta.

                                                        *Kierroskokeiluissa paikallaan kovilta kierroksilta tyhjäkäynnille paluussa kuului hienoinen metallinen, laahaava tai rahiseva ääni, se herätti epäilyni. Toisinajoin ääni häipyi kokonaan. Todellisuudessa ääni syntyi rikkonaisen hydraulinostajan raapiessa nokka-akselia.
                                                        Kuvaavaa vian havainnoinnin vaikeudesta, käytin autoa korjaamolla yhden kerran, se palautui toteamuksin, ettievät tunnista mitään sivuääniä ja auto toimii moitteettomasti. Oikeastaan "hakuammunnalla" avattiin äänen perusteella venttiilikopan kansi, sieltä totuus paljastui.

                                                        Varaosia kyseltiin monelta taholta, Suomessa on useampia välittäjiä ns. saksantuontiin.
                                                        Mutta esim. varsinaisten nokka-akselien suhteen hinnoissa ei ollut kovin suurta eroa merkkihuollon Audi-osiin. Muissa tarvikkeissa etua sitten olikin enemmän välittäjillä.

                                                        Comment


                                                        • #58
                                                          Nokat paskana?

                                                          Mulla 2.5 tdi AFB pölläyttelee sinistä kun kone rupeaa lämpeneen ja auto lähtee paikalta.
                                                          Kun enemmän kaasua antaa niin ei tule sinistä ja sitten taas tyhjäynnin pintaan niin saatta tulla.
                                                          Onkohan tällä mitään nokkien kuluneisuuden kanssa....

                                                          Fredi

                                                          Comment


                                                            #59
                                                            Tyhjäkäyntisavutus tulee AFB:ssa todennäkoisesti tukkoon menneestä öljyhöyryn suodattimesta. On tyyppivika. Auto savuaa satunnaisesti kuin tervahöyry tyhjäkäynnillä, mutta ajossa ei sitten savua millään.

                                                            Helppo tutkia kun ottaa koneen käydessä öljytikun irti ja kokeilee jääkö sinne painetta.

                                                            Ilmiö johtuu siitä, että kampikammioon tulee painetta kun höyry ei enää tiivisty tuossa huohottimen suodattimessa ja se öljyhöyry sitten paineisena kiertää tyhjäkäynnillä polttoon.

                                                            Tarkempi selvitys aiheesta http://www.audiclub.fi/audifinns/vie...hlight=#100000

                                                            Comment


                                                            • #60
                                                              Tuo kannattaa pistää mieleen jos tulee muille ongelmia. Mikäli nyt ymmärsin oikein niin kokonaan uudet kannet asennettuina 2500e, sis. kuljetuspalvelut Saksassa ja jakohihnan kanssa 3000e.

                                                              V6-tdin täydellinen peruskorjaus 5000e, ja sisälsikö tuo nyt sitten myös päivityksen 132kW versioon, saksan taitoni ei ole kovinkaan kaksinen. :)

                                                              Mutta tuolla hintaerolla 3700e verrattuna maksaa jo matkatkin ja tuo peräkontillisen oluttakin. :)

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X