Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Käärmeöljyä pa.suodattimeen

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #31
    Ei kannata ajaa ennen kuin selviää mikä siellä on vikana. Omaan korvaan ei kuulostaisi suuttimelta.

    Oliko joku syy miksi tota ainetta alunperin laitoit, jotain oireita esimerkiksi?

    Comment


    • #32
      Tyhjäkäynnillä oli lievää epätasaisuutta ja kulutus lievästi noussut, mutta ei mitään isompaa syytä. Ja tuo lievä epätasaisuus oli ollut samanlaista koko sen ajan mitä auto itsellä ollut.

      Comment


      • #33
        Mekaaniselta vialta kuulostaa, venakoppa auki ensimmäisenä.

        Comment


        • #34
          Käytin venttiilikoppaa irti ja en löytänyt mitään epänormaalia suuttimien keinuista, nokka-akselista tai paininkupeista (sen vähän mitä niitä näki kun nokka on paikallaan). En pyöritellyt konetta, mutta oletan että jos jokin on mennyt rikki niin se näkyisi kauttaaltaan nokan tai keinun pinnassa ilman tarvetta katsoa koko liukupintaa läpi.

          En ole kovin usein tuijotellut ventiilikopan sisään, joten en tiedä kuinka täydellisiä nokkien, keinujen yms. pinnat täytyy olla, mutta omaan silmään kaikki näytti terveeltä. Missään ei näkynyt myöskään metallilastua, murua tms. Laitan vielä illemmalla kuvia, mutta en tiedä saako niistä mitään lisätietoa.

          Jos nokka-akselia lähtee irroittamaan niin siitä remontista tulee heti vähän isompi homma, kun pitää laittaa keula huoltoasentoon, purkaa jakopää yms. ja en tiedä haluanko siihen ryhtyä ilman painavaa syytä. Ja mitä lisätietoa tuosta sitten mahdollisesti saisi, jos nokkien ja paininkuppien pinnat näyttävät ok:lta?

          Suuttimien irrottaminen olisi suhteellisen helppo operaatio....jos ne irrottaisi ja käyttäisi testattavana/putsattavana niin saisikohan siitä mitään lisätietoa? Mitäs arvon raati on mieltä?

          Comment


          • #35
            Tuolla aiemmin joku neuvoi laittamaan e85:sta polttoaineen sekaan, en ainakaan cr tdi koneeseen uskaltaisi laittaa pisaraakaan. Alumiinisilppua saa aikaan helposti..

            Comment


            • #36
              Tuolla kuvia nokasta:

              https://www.dropbox.com/sh/sibcdov0g...vjyo6B2ia?dl=0

              Ja sellainen asia tuli mieleen, että onko normaalia että koneen ollessa käynnissä öljyntäyttöaukosta tulee kovahko huohotus jos korkki on auki?
              Viimeksi muokannut okkim; 5.7.2016, 19:44. Perustelu: Viestit yhdistetty. Älä tee heti uutta viestiä perään, vaan editoi vanhaa.

              Comment


              • #37
                Mitä tuossa kuvassa nro 4 on oikean puoleisessa rullassa?

                Comment


                • #38
                  Alkuperäinen kirjoittaja sakarivo Näytä viesti
                  Tuolla aiemmin joku neuvoi laittamaan e85:sta polttoaineen sekaan, en ainakaan cr tdi koneeseen uskaltaisi laittaa pisaraakaan. Alumiinisilppua saa aikaan helposti..
                  Se "joku" tarkoitti bensa-autoa, kuten varmasti ymmärsit :)

                  Comment


                  • #39
                    Alkuperäinen kirjoittaja wayne Näytä viesti
                    Mitä tuossa kuvassa nro 4 on oikean puoleisessa rullassa?
                    Jos tarkoitat tätä kuvaa, niin siinä on hyvin hentoja naarmuja? Vai pitäisikö pintojen olla 100% sileitä ilman minkäänlaisia jälkiä? Koneella kuitenkin ajettu jo 259 tkm.
                    Viimeksi muokannut Killeri; 6.7.2016, 08:01. Perustelu: Kuva poistettu kun ei näy.

                    Comment


                    • #40
                      Joko kuva vääristää tai kuvan 4 oikean puoleinen nokka näyttää aika valmiilta. Onko tuota joskus käytetty auki kun on sekaisin Torx- ja XZN-kantaisia ruuveja?

                      Comment


                      • #41
                        Minun tietääkseni ei ole käytetty auki ennen.

                        Millä perusteella nokka näyttää valmiilta?

                        Ja puuttuuko kuvan 9 kohdalla pultti? Kierteet löytyy ainakin?

                        Comment


                          #42
                          Jos tätä kuvaa katsoo, niin nokka olisi valmis. Toki hämää se ettei öljyjä ole pyyhitty pois.
                          Pyyhi kaikki nokat puhtaaksi ja pyöritä koneetta niin että nokan korkein kohta näkyy kuvissa.
                          https://www.dropbox.com/sh/sibcdov0g...705_162635.jpg

                          Comment


                          • #43
                            Selvä homma. Laitan kuvia pyyhityistä nokista (hehe) illemmalla.

                            Jos nyt oletetaan, että nokka-akseli olisi tiensä päässä, niin voisiko se selittää tuon käyntiongelman ja tehottomuuden, mutta ilman että tulee mitään vikakoodeja?

                            Kiitoksia kaikille vastauksista.

                            Comment


                            • #44
                              Pultti näyttää puuttuvan ja parit nokat näyttää epäilyttäviltä kuvissa.
                              Kulunut nokka-akseli voi tehdä juuri noin.

                              Comment


                              • #45
                                Ei ole tässä nyt kunnollista äänilähdettä käsillä videoon, mutta miltä se kuulostaisi, jos pakosarja vuotaisi? Eikös sekin tuollaista supsutusta pidä.

                                Comment


                                • #46
                                  Kyllä se vuotava pakosarjakin 'supsuttaisi', mutta moottori kuulostaa tyhjäkäynnillä lähes normaalilta ja vasta kierroksilla alkaa kummalliset äänet. Vuotava pakosarja varmaan supsuttaisi vähän koko ajan ja pakokaasun hajua pitäisi tulla konehuoneeseen, jota ei ole.

                                  Mutta sain aikaiseksi nokan pyyhkimisen ja pyörittelyn. 1 ja 2 sylinterin nokat näyttävät hieman tylpiltä verrattuna 2 ja 3 sylintereiden nokkiin. Sen lisäksi 1 sylinterin suuttimen nokassa oli selvä naarmu/kuluma. Ja ronkin magneetilla ympäri venttiilikoneistoa ja sieltä tarttui magneettiin pari hyppysellistä metallihilettä......ja yksi isompi metallin palanen. Tuolla kuvia nokasta ja metallihileestä.....

                                  https://www.dropbox.com/sh/db8z1ie23...yMyk_aqua?dl=0

                                  Ja tuosta herää jatkokysymyksiä eli:

                                  - Nokka on ilmeisesti selvä, mutta mitenhän lienee muu osa moottorista?
                                  - Onkohan tuo nokan kuluminen syy vai seuraus jostain muusta vauriosta?
                                  - Mikäköhän metallinpalanen tuolta venttiilikannen kuopasta oikein löytyi?
                                  - Miten kannattaisi seuraavaksi edetä?
                                  Viimeksi muokannut jussis; 6.7.2016, 21:21. Perustelu: typoja

                                  Comment


                                  • #47
                                    Nokka-aksila paskana. Syynä luultavasti egr:n nokipaskan ja huohotushöyryjen muodostama tervamainen mössö, jota kertyy imusarjaan ja venttiileihin (sekä öljynkiertoon tukkien öljykanavia ja haitaten kriittisten paikkojen voitelua) ja lopulta venttiilit alkaa tahmaamaan eikä aukea kunnolla. Venttiilinnostimet ja nokat kuormittuu sitten.
                                    http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...d.php?t=116975
                                    Longlife huoltoväli eli liian pitkä öljynvaihtoväli aiheuttaa myös voiteluongelmia.
                                    Metallin palanen saattaa olla jostain kuluneesta paininkupista.

                                    Kansi irti ja pajalle ainakin tarkistukseen, luultavasti selviää venttiilien tarkistuksella ja nokka-akselin+nostimien ym. vaihdolla. Merkkiliikkeessä luultavasti tarjoaisivat kokonaista uutta kantta.

                                    Rempan jälkeen esim. Forte-käsittely olisi hyvä ja ehkä imusarjan puhdistus myös. Laadukkaat öljyt (esim. Teboil diamond diesel) ja järkevä vaihtoväli. Egr kannattaa myös poistaa käytöstä sekä mahdollisesti dpf.
                                    Viimeksi muokannut vV8m5; 6.7.2016, 22:50.

                                    Comment


                                    • #48
                                      Nokka-akseli nostimineen, pultteineen ja muine hiluineen tilattu. Varmaan viikon päästä voisi päästä aloittamaan purkuhommat. Autolla on ajettu jo 260 tkm, joten mitähän kaikkea kannattaisi uusia kansiremontissa? Koska kannen kuitenkin irroitan tarkistusta ja puhdistusta varten, niin samalla kannattaa uusia kuluvat osat.

                                      Ventiilivarrenkumit vähintäänkin kannattaa uusia, mutta entäpä venttiilinohjurit? Riittääkö venttiilien puhdistus ja läppäys vai kannattaisiko ne uusia (esim. pakoventiilit, jotka joutuvat kovemman lämpökuorman alaiseksi tai kaikki)? Miten venttiilien seetit kannessa, kannattaako uusia?

                                      Tästä voipi tulla vielä kallis remontti jos innostuu uusimaan kaikenlaista. Pitää varmaan turbokin irroittaa ja samalla tarkistaa.
                                      Viimeksi muokannut jussis; 8.7.2016, 22:16. Perustelu: typoja

                                      Comment


                                        #49
                                        Ei tarvitse uusia ohjureita tai venoja, jos ne ovat kunnossa.

                                        Comment


                                        • #50
                                          Puoliväli häämöttää

                                          No niin, nyt on viimein saatu kansi irti ja osiin. Nokka-akseli oli todellakin kulunut ja paininkupit myös. 1 ja 3 sylinterin pakopuolen paininkupit olivat selkeästi montulla ja 2 sylinterin EDIT: PAKOpuolen paininkupissa oli reikä. 4 sylinterin pakopuolen kupissa oli lievää kulumista. Imupuolen paininkupit ja nokat näyttivät pääasiassa hyviltä (yksi nokista hieman kulunut). Keinuvipuakselin päissä olevat alumiinitulpat olivat paikoillaan. Ja kuten joku tuolla aiemmin jo kuvista huomasi, niin keinuvipujen pulteissa osa oli torxilla ja osa XZN:n päällä. Puolet pulteista oli joko täysin vääriä tai ei ainakaan OEM:n pultteja, joissa on pieni "kaulus" alue ja XZN pää. Tiedä sitten mitä tuonne on aikaisemmin tehty ja miksi. Nokka-akselissakaan ei ollut VW merkintää vaan pelkkä numerosarja G 7432DBE8 AH. Onkohan alkuperäinen vai ei?



                                          Ja en tiedä olenko vaan hemmetin hidas, mutta aikaa (ja hermoja) meni noin 25 tuntia, että kansi oli irti. Tuohon kuului DPF:n, turbon, EGR:n, imusarjan ja pakosarjan irrotus ja tietenkin keulan laitto huoltoasentoon sekä jakopään purku. Ja käytössä on juuri asennettu 2-pilari nosturi, joka nostaa noin 1.4m korkeuteen eli mahtuu jakkaran kanssa istumaan auton alle. Ilman nosturia homma olisi huomattavasti ikävämpi.

                                          DPF:n irroitus on melkoisen ikävä (tai sitten vaan alkoi hermot olla jo hieman kireällä) homma ja siitä suivaantuneena tilasin uuden DPF:n Motonetista. Vanhassa oli tuhkamäärä jo yli 70g, joten uusiminen tai delete olisi todennäköisesti edessä piakkoin kuitenkin. Tarvike DPF kustansi vain 650e, joka on paljon, mutta kuitenkin siedettävä hinta. Merkkiliikkeestä pyysivät noin 2600e.

                                          Ja turbokin kun kerran piti irroittaa, niin kiusaus senkin uusimiseen oli suuri etenkin kun autolla on ajettu jo 260tkm. Ja liian suurihan se sitten oli, koska tilasin turbotukusta tehdaskorjatun vaihtoahtimen.

                                          Seuraavaksi pitää ehkä käyttää kantta koneistamolla (suoruuden tarkistus ja mitä ikinä muuta kannattaa tarkistuttaa?) ja alkaa hiomaan venttiileitä ja sitten ollaankin iloisesti remonti puolessa välissä.
                                          Viimeksi muokannut jussis; 30.7.2016, 23:36. Perustelu: typoja

                                          Comment


                                          • #51
                                            Tuosta DPF:n laitat varmaan takaisin tyhjennettynä? Tietty softaahan se siihen vaatii kaveriksi. Tietty sen vanhan olisi voinut tyhjennyttää ja ohjelmoida auton uusiksi, joten olisi varmaan se 650e siihen tyhjennykseen+softamuutokseen mennyt siinäkin tapauksessa.

                                            Mielenkiinnosta kysyn, ostitko auton uutena vai käytettynä ja jos käytettynä niin millaisella huoltokirjalla? Nuo erilaiset pultit ja tyhjät kierteet ei herätä kyllä luottamusta edellisiin omistajiin.

                                            Ja toisekseen, taisi tuo käärmeöljyn käyttö vaan sattua valitettavan huonoon aikaan eli toisin sanoen nokka oli jo finaalissa ilman sen käyttöä? Edellinen työkaveri oli hakenut Saksasta muutama vuositakaperin A6 4F:n ja forte-käsittelyn jälkeen kävi hänelläkin hieman huonommin ja kone meni vaihtoon. Tässä tosin Saksan päästä myyjäliike oli suostunut tulemaan vastaan kustannuksissa ja koneen hankkimisessa sitä kautta. Sen auton (ja projektin) jälkeen ei kyllä hänestä enää Audi-kuskia tullut. Hänen mielestään kyllä forte oli syy kaiken leviämiseen, mutta otappa näistä selkoa...

                                            Jos webastoa ei autossasi ole, en kyllä omasta puolesta suosittele EGR:n poistoa. Talvella ei varmasti lämmöt nouse maksimiin enää poiston jälkeen.

                                            Paljonko maksoi muuten ko. tehdaskorjattu ahdin?

                                            Mutta ei se auta kuin toivottaa tsemppiä loppuprojektia varten!

                                            Comment


                                            • #52
                                              Niin samalla rahalla varmaan olisi saanut softattua ja tyhjennettyä DPF:n kuin mitä tuo uusi tarvike DPF maksoi, mutta onpahan "laillinen" ja "ympäristöystävällinen". Nyt voi hyvillä mielin ajella entistä lyhyemmätkin matkat kävelyn sijasta =)

                                              Ja ostin auton pari vuotta sitten liikkeestä käytettynä ja aukottomalla huoltokirjalla. Huollot tehty joko merkkiliikkeessä tai VAG-vehkeisiin erikoistuneissa puljuissa eli ei missään nyrkkipajoissa. Mitään mainintaa nokka-akselin remonteista ei huoltokirjasta, kuiteista tai autonmyyjältä eikä entiseltä omistajaltakaan kuulunut. Tyhjiä kierteitä ei ollut, ne olivat venttiilikopan pultteja varten.

                                              Ja kyllä tuo käärmeöljyn käyttö ja vikaantuminen saman päivänä olivat vain puhdasta sattumaa. Klassista herra Murphyä.

                                              Tehdaskorjattu ahdin tiivisteillä toimitettuna oli luokkaa 630e. Vanha ahdin pitää palauttaa, mutta se on ilmaista.

                                              Comment


                                              • #53
                                                Ja kantta en ehkä viekään koneistamolle. Suoruuden ja venttiilien ohjurit voi tarkistaa itse. Venttiilit ja seetit näyttivät todella hyviltä ja venttiilitkin voi hioa itse. Tehtaan huolto-oppaan mukaan kantta ei edes saa koneistaa eli jos on kiero, niin pitää hommata uusi kansi, joten ainoa asia jota koneistamo voisi tuosta tarkistaa on mahdolliset halkeamat, joita tuskin on koska mitään siihen viittaavaa ei autossa ole ollut.

                                                Tuossa kannessa venttiilit ja seetit ovat todella pinnassa ja varsinaisia palotiloja ei edes ole (koko kansi on täysin suora) joten liekkö se syy että ei saa koneistaa? Vai alkaako yksintertaisesti männät osua kanteen jos koneistaa, koska kannentiivisteen paksuuskin (3 vaihtoehtoa 0.08 mm välein) pitää valita sen mukaan paljonko männän yläpinta tulee lohkon tiivistepinnan yli, joten jos kannesta koneistaa pintaa pois niin tuleekohan männät jo liian lähelle.

                                                Millä muuten kannattaisi puhdistaa tuo kannen tiivistepinta? Netistä löytyy useita eri tapoja partakoneen terästä aina koneelliseen hiontaan. Tehtaan huolto-oppaassa ei ole menetelmää tarkemmin määritelty.

                                                Comment


                                                • #54
                                                  (Pehmeällä) teräsharjalla voi kokeilla, jos ei hiomapaperilla lähde. Liuottimella (jarrukliineri) ja rätillä loput.

                                                  Comment


                                                    #55
                                                    Mattoveitsen terällä olen itse ottanut ja sileällä hiomapaperilla sitten tiukimmat jäänteet.

                                                    Comment


                                                    • #56
                                                      Mattoveitsellä (kokonainen terä) itsekin tuossa raaputtelin kaiken minkä kohtuudella irti sain. Ihan hyvin toimi. Kuinkahan puhtaaksi tuo oikein pitää saada? Pitääkö olla kiiltävää alumiinia kaikki vai saako jäädä vanhan tiivisteen "kuva" pintaan.

                                                      Ja onko kukaan koneistanut näitä kansia jos tiivistepinnan suoruus ei ole ollut toleranssien sisällä? Kansi itsessään on kokonaan suora ja palotiloja kannessa ei ole (ne ovat männässä kaiketi koska niissä on aika isot kolot), joten puristussuhteen ei pitäisi muuttua? Ja jos venttiilien seetit mahtuvat olemaan niin onkohan tuossa mitään ongelmaa koneistaa sitä hiukan?

                                                      Comment


                                                      • #57
                                                        Nuorempana näissä offroad touhuissa mukana olleena on tullut veivattua varovasti pehmeällä metallikarvalaikalla tai mattoveitsellä ja viimeistellyt vesihiomapaperilla ja wd-40:llä kostutetulla rätillä ainakin Nissan Patrol ja Pajeron kansia puhtaaksi vapaaehtoistyönä... Vain koska oli aikaa. Nykyään sitä ei tunnu olevan...

                                                        Comment


                                                        • #58
                                                          Pitääpä sitten viimeistellä tuo vesihiomapaperilla tavalla tai toisella.

                                                          Kannattaako muuten suuttimien johtosarjaa uusia, kun se kerta on irti? Muistelin että niissä on jonkun verran ollut ongelmia?

                                                          Comment


                                                            #59
                                                            Ainakin Passatissa (3C) olisivat vaihtaneet suuttimet ja johtosarjan kampanjana, mutta oli jo edellisen omistajan toimesta tehty omaan piikkiin. Pumppari siis.

                                                            Comment


                                                            • #60
                                                              Remontti tehty (ainakin toistaiseksi)

                                                              Nyt on remontti viimein tehty. Ja olihan se yhtä helv....mahtava tilaisuus harrastaa Audia oikein pitkän kaavan kautta ja oppia uusia asioita. Remontti lähti osittain lapasesta niin kuin ounastelin. Eli seuraava tuli tehtyä:

                                                              - Uusittu nokka-akseli, nostajat ja nokka-akselin laakerit
                                                              - Kansi irroitettu perusteellista puhdistusta ja tarkastusta varten ja samalla käytetty koneistamolla, jossa kannen tiivistepinta kevyesti koneistettu (noin 0.04mm höylätty pois)
                                                              - Venttiilit hiottu ja tarkastettu ohjureiden välys. Oli alle 1mm heiluntaa kaikissa (raja 1.3mm heiluntaa)
                                                              - Venttiilivarrenkumit uusittu
                                                              - Suuttimet käytetty irti ja kaikki tiivisteet uusittu
                                                              - Turbo uusittu, kun se kerran otettiin irti kansiremonttia varten (vanha oli sinänsä ok, vain paljon ajettu ja siinä vaiheessa se turbon irroittaminen vaikutti kohtuu isolta urakalta, joten halu uusia se oli melko suuri)
                                                              - DPF uusittu, kun se VCDS:n mukaan oli jo selkeästi täynnä (täyttöaste 75g) ja se oli kuitenkin irroitettu kansiremonttia varten. Uusi DPF oli motonetista finnsteel merkkinen ja peräti Suomessa valmistettu (ainakin kuoren osalta). Maksoi "vain" 650e, marmorilta olisi ollut 2600e.
                                                              - DPF paine-eroanturi sopeutettu ja DPF:n tuhkan määrä nollattu
                                                              - Jakopää remontti tehty eli uusi hihna, kiristin, rullat, vaarnapultit ja vesipumppu
                                                              - Öljynjäähdytin uusittu varotoimenpiteenä, jos siellä on metallipurua kuluneesta nokka-akselista (näin suositeltiin Audin tehtaan korjausohjeissa)
                                                              - Moottorin öljyt ja suodatin vaihdettu
                                                              - Jäähdytysnesteet vaihdettu
                                                              - Ilmansuodatin, raitisilmanuodatin ja polttoaineensuodatin uusittu
                                                              - EGR ja imusarja puhdistettu
                                                              - Pakosarja vaihdettu toiseen käytettyyn pakosarjaan, koska vanhassa havaittu pieni halkeama.

                                                              Nokka-akselin mukana tulleet laakeripukkien pultit eivät sopineet kunnolla paikoilleen, joten piti hakea Pörhöltä alkuperäiset. Eli jos näitä uusii, niin kannattaa ehkä suosiolla ostaa alkuperäiset. Tai sitten joutuu sorvaamaan joko pulttia tai pukkia.

                                                              Auton tyhjäkäynti on nyt oikein tasainen. Aikaisemmin tyhjäkäynnillä (ennen kunnolla vikaantumista siis) oli pieni mutta selkeä ajoittainen epätasaisuus. Liekkö ollut oire tuosta kuluneesta nokka-akselista. Tehot tulivat myös takaisin ja infernaalinen nakutus/putputus hävisi, joten optimisti voisi luulla remontin onnistuneen. Vielä pitää tehdä uusi öljynvaihto 200-300 km päästä ja homma on ehkä sitten siinä.
                                                              Viimeksi muokannut jussis; 25.8.2016, 20:34. Perustelu: typoja

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X