Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

2.5 TDI (V6) ei käynnisty

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #61
    2002 A4 AKE moottoriseen remonttia tehneenä, kyllä ainakin polttoaine hienosti pumppaantui syöttöpumpun banjoista, kun tuon hyppyjohdon laittoi.

    Comment


    • #62
      Joo siinä käsityksessä itsekin että tuossa allroadissa ainakin silleen että tuo tankissa oleva pumppu siirtelee vain ainetta tankin puoliskojen välillä ja tuo moottorin keulilla oleva vp44 sitten imee aineen tankista. Lieneekö se tankinpumpun pyörityksen idea ilmauksen yhteydessä se että tankissa oleva pumppu siirtää ainetta tankin puoliskojen välillä sitren että siinä "kupissa" riittää aine josta sitten tuonne moottoritilaan aine liikkuu.
      Viimeksi muokannut Allroad2.5tdi; 10.11.2022, 12:10.

      Comment


        #63
        Omassa pumpunkorjausprojektissa meinas jo epäitoivo iskeä ja kaikkia mahollisia imuilmauskeinoja tuli kokeiltua. Nelivedossa tankin pumppu vain tosiaan siirtää ainetta osastojen välillä, eikä riittävää painetta tullut VP44:lle asti, vaikka antoi suoraa virtaa pumpulle. Lopulta paras keino oli 8€ käsipumppu suodattimen ja VP44:sen väliin. Ilmaus onnistui lopulta alle 10min, kun ensin oli hakannut päätä seinään useamman illan.

        tommonen:
        https://www.puuilo.fi/easterner-polttoainepumppu-3-8
        Viimeksi muokannut amalin; 10.11.2022, 15:14.

        Comment


        • #64
          amalin varmaan osaa sanoa kun tainnut noitten pumppujen ohjausyksiköitä korjailla että voiko oikein muualla olla vika kuin tuossa pumpun ohjausyksikössä kun antoi tuon 01318 injection pump control module-faulty vikakoodin, kun sitä ihmettelin kun koodin nollasi niin se ei tullut takaisin enää vaikka starttausyrityksiä tein koodin nollauksen jälkeenkin. Vai mahtaako olla silleen että se lykkäsi tuon koodin silloin kun auto meinasi viimeisen kerran hörähtää käyntiin, että vaatii isomman pyörimisnopeuden tms kuin startatessa pyörittämällä että tuo koodi ilmestyy.
          Viimeksi muokannut Killeri; 10.11.2022, 14:51. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

          Comment


            #65
            Tuskin on muualla. Elekroniikan vika voi olla myös pätkivä. Todennäköisesti alkavaa vikaa. Tarkista sinne alas menevän ennakonsäätösolenoidin johdot. Ne tuppaa rapistumaan ja aiheuttaa oikosulun -> päätetrankku kärähtää.

            Jokaisessa mun korjaamassa ohjainyksikössä on johtimien eristeet murentuneet käsiin. Ja tuossa omassa pumpussakin mureni ja korjasin ennakoivasti eristeet.

            Comment


            • #66
              Minä en missään tapauksessa ole Audi info paketti.

              Esimerkiksi C5 korimalli, minun pitää googlettaa, mikä se on. En minä näitä ulkoa osaa.
              En minä oman autoni tarkkaa tyyppiä osaa sanoa ilman tarkistamista.
              Minun A4 2002 rekisterinumero haku,
              esim. Fiksusnet varaosahaku, kertoo auton olevan 2001-2004 B6 8E5

              Myös googlella haetut tiedot on aina kyseenalaisia. Osa tiedoista pitää paikkaansa, osa ei, riippuen vähän löytyykö tieto virallisilta julkaisuilta vai keskustelu foorumeilta "minusta tuntuu tietoa".
              Polttoainesäiliön pumppuun liittyen löytyy muunmuassa tälläinen keskustelu:
              "Trust me, the "lift pump" has only been fitted on audi a6 v6 tdi quattro from late 2000 on and audi a4 b6 facelift. The b5 audi a4 NEVER had a propper lift pump."

              Sen tiedän, että omassa A4 B6 Audissa, 28 sulakkeen virroitus, teki syöttöpumpun banjoliittimen aukaisussa niin kovan paine suihkun, että sähköpumppu pumppasi suoraan kyseiseen linjaan paineen. Tankki oli noin 1/4, eli melko tyhjä.
              Jos tankki olisi täysi ja tankkilohkojen välinen pumppu pumppaisi vain säiliön imukoteloon aineen, ei moottorin syöttöpumpulle paine nousisi niin isoksi, kuin mitä minulla oli.
              Teoriassa täydellä tankilla tankkilohkojen välinen siirtopumppu voisi lievän paineen tehdä, mutta ei noin isoa kuin minulla oli.
              Kyseinen Audi on ollut omistuksessani niin lyhyen aikaa, että olen vain kerran sen ilmannut, tein VP44-pumpun vaihdon ja samalla pa-suodatin vaihdon, joten toista kertaa ei vielä ole tarvinnut ilmauksen kanssa leikkiä.


              Edellisissä viesteissä mainitsemani Passat on vaimolla ollut nyt 10 vuotta ja sen pa-suodattimen vaihto onnistuu alipainepumpulla imemällä paluu linjasta.
              Ja nyt viikko sitten isompi moottori remontti, jonka jälkeen kaikki VP44 linjat suuttimillekin oli tyhjät, sai paluulinjasta alipaineella imemällä ilmat helposti pois. Vaihdettuin alkuperäinen AKN moottori, BAU-moottoriin, nokka-akseleiden takia. BAU-moottoriin asensin Passatin "alkuperäisen" (n. 200 tkm ajettu vaihtopumppu) VP44, jotta ei ajoneston kanssa tarvinnut alkaa tällä kertaa temmeltää. (BAU:n pumppu on muutenkin eri numerolla, ettei ole yhteensopiva).

              Comment


                #67
                Joo näyttää vaihtelevan mallikohtaisesti se, että onko siirtopumppua vai ei. Olisin toivonut, että mulla olisi (AKN 2001), niin ei ois ollut niin saatananmoinen työmaa toi ilmaus. Tai siis oishan se ollu helppo, kun olis tienny.

                Comment


                • #68
                  Noniin, homma edennyt siihen vaiheeseen että irroitin vanhasta irtaallaan olevasta pumpusta ohjainlaitteen, napsaisin ohjainlaitteen johdot poikki mahdollisimman pitkältä että helpottaisi liittämistä autossa kiinni olevaan pumppuun.

                  Kuten Amalin sanoikin, aika hapristunutta paikoin näkyi olevan noiden johtimien kuoret, mitä noille kannattais nyt tuon psgn irti ollessa tehdä, kuoria kokonaan ja sulattaa kutistesukat johtimien ympärille vai katkaista nuo johdot kokonaan ihan tuohon ohjainlaitteen juureen ja tinata/tinuuttaa kokonaan uudet piuhat?

                  Niille johdoille ei oikein taida mahtua tekemään mitään mitkä on autossa kiinni olevassa pumpussa kun ovat niin ahtaissa paikoissa siellä suutinputkien lähtöjen seassa ja ikävästi öljynsuodattimen kotelokin siinä tiellä ??

                  Comment


                    #69
                    Pujota kutistesukka päälle.

                    Ne johdot mitkä menee pumpun kylkeä pitkin alas ennakonsäätösolenoidille, saa sieltä ulos kun ottaa sen nestepään johdonpuoleiset ruuvit irti ja sen teräslirpakkeen pois. Se johto kulkee turhaan sitä pumppua pitkin kuumassa.

                    Nyt kun johdot on katkastu, niin mittaa solenoidien resistanssi. Se Määräsäädin taitaa olla alle 1ohm, mutta sen ennakonsäätimen pitäisi kai olla lähempänä 10ohm. Se ei ainakaan saa olla täysi oikosulku.

                    Comment


                    • #70
                      Noniin, Aivot vaihdettu, juurikin noita arvoja antoi katkaistuista piuhoista mitattuna, mutta.. kun aivot ja piuhat kiinni ja starttailin, hörähteli ja startin ajan ja ihan muutaman sekunnin sen jälkeen pysyi käynnissä raskaan oloisesti kierroslukumittari heitellen mutta ei jaksanut pysyä käynnissä. Luin koodit nyt antoi koodin 01268- quantity adjuster (N146) 37-00- faulty. Antoi kuitenkin nollata koodin eikä koodi tullut takaisin sen jälkeen uudelleen vaikka starttailin ja luin koodeja uudestaan. Eli mikähän tuossa nyt sitten mahtaa olla, polttoaineletkut oli suodattimen ja pumpun välistä oli puristettu muovisilla letkunsulkupihdeillä.

                      A) voiko tuo koodi olla tullut siitä kun katkaisin nuo piuhat ,eikä tullut akun kenkää otettua siksi aikaa, tietty tuo aivoille menevä töpseli oli myös operaatiossa irti ja vaatisi vain ilmausta tuon rykivän käynninosalta? Onko muut joutuneet tuon aivon irti käyttämisen yhteydessä tekemään miten massiivisen ilmauksen? aivojen alla olevat pumpun kammiot oli täynnä polttoainetta ja kaadoin vielä piripintaan dieseliä ennekuin ruuvasin boksin kiinni. Sen kummempia ilmaustoimia en tehnyt.

                      B) eikö tuo aivoboksi kuitenkaan käy ristiin tuohon toiseen pumppuun, vaikka nyt kiinni menneet aivot ovat siis tämän auton alkuperäisen pumpun aivot, nyt siis paikallaan ollut muutaman vuoden vaihtokone, ja vaihtokoneen mukana tullut pumppuaivoineen.

                      C) Kärähtikö tästä nyt kiinni laitetusta aivoboksistakin jo paskaksi jotain elektroniikkaa

                      Ajattelin vielä kokeilla käyttää paria suutinputkea löysällä ja kokeilla startata kuhan akku latautuu..

                      Edit: akun jonkin aikaa latauduttua kävin vielä koittamassa, ja piiiitkän startin jälkeen hörähti tulille ja alkoi käydä ihan normaalin oloista tyhjäkäyntiä, pienelle koeajolle siitä sitten rohkaistuin,ei tuntunut kyllä pelittävän normaalisti, laatikko tuntui luistavan epätavallisen paljon, ja kierroksiakaan ei oikein tuntunut ottavan vaikka kaasua antoi ajossa. Pitänee lukea taas koodit huomenna ja ihmetellä lisää
                      Viimeksi muokannut Allroad2.5tdi; 15.11.2022, 00:10.

                      Comment


                        #71
                        koodin 01268- quantity adjuster (N146) 37-00- faulty.
                        Tämä on yleensä se aivoboksi päätetransistorivika. Näitä olen korjaillut useita.

                        Jos ei ole ollut virtoja päällä, niin piuhojen katkaisusta ei pitäisi tulla koodeja, Kunhan ei ole oikosulkuja uudelleen liittämisen jälkeen.

                        Comment


                        • #72
                          Tänä aamuna tosi pitkän startin vaati ennenkuin sai jäämään käyntiin, jäi tyhjäkäyntiä pyörimään, varovasti kokeilin antaako nostaa kierroksia niin tämän jälkeen alkoi tehdä tyhjäkäynnillä kummallisia "jymäksiä" täräyksiä miksi noita oikein sanoisi, ehkä noin 10-15sek välein, tuntui ihan kuskin penkillä asti, samalla hetkellä kiekkomittari heilahtaa selkeästi.

                          Eräältä diesel korjaamolta ohjainlaitteenvaihdon hintaa tiedustellessa vastaus oli että olisi parempi vaihtaa koko pumppu ohjainlaitteineen kuin pelkkää ohjainlaitetta toisesta pumpusta, ettei välttämättä toimisi kunnolla ilman jonkin sortin koepenkkiajoa tms , näinkö sitten lienee tosiaan että tämä toisen pumpun boksi ei vaan jotenkin pelitä toiden pumpun rungossa ja antureissa. Ohjainlaitteet on toki eri numeroisia, mutta ake koneen nämä molemmat kuitenkin

                          Edit: jälleen illasta ihmettelyä auton parissa, käytin taas kerran paria suutinputkea löysällä ja starttailin, pitkän yrittämisen jälkeen lähtee käyntiin ja pyöri normaalisti ja ilman noita aamullisia ihme "jymäyksiä" ja vedotkin tuntui olevan normaalit kun kävin kokeilemassa ja pyöritin normi lämpöihin. Kokeeksi samutettuani parkkiin koitin samantien käyntiin, taas äärimmäisen hankala lähtemään, mutta kun lähti niin tasaisesti hyrräsi noin siinä 800r/min tyhjäkäyntikierroksella.

                          Onkos tämän päätetransistorivian oire josta amalin mainistsi, juuri tuo huono käyntiinsaaminen?

                          Viimeksi muokannut Allroad2.5tdi; 15.11.2022, 20:48.

                          Comment


                            #73
                            Määräsäädintähän se päätetransistori ohjaa. Oireista ei omakohtaisia kokemuksia, kun ohjaimet on mulle tuotu irrotettuina.

                            Comment

                            Working...
                            X