Mikä virka tuolla pumpulla on?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Audi A6 2.5 TDI V6 ei käynnisty
Collapse
X
-
Saatiinhan se käyntiin viimein tuossa illan mittaan. Takaisku tulopuolelle, perusteellinen ilmaus suodattimelle asti ja sitten vielä lopulliseen ilmaukseen tuo sähköpumppu suodattimen ja syöttöpumpun väliin. Suuttimia auki, ilmat pois ja tadaa.
Onko totta, että tuo tasoittajapumppu alkaa olla merkityksellinen vasta puolen tankin jälkeen? Tajusin tosiaan tuon toiminnan kun kurkkasin tankkiin ja samaan aikaan ajoin suoraa virtaa pumpulle. Jos pumppu ei toimi, "kerääjäsäiliö" ei täyty, kun autossa on vajaa tankki?
Kattelin tossa vielä piuhalla ja yksi vikakoodi oli jäänyt operaation jälkeen;
00550 - Start of Injection Regulation
Tuo on voinut toki jäädä jo aiemmin kun nuo juotokset olivat mitä olivat..
Ennakon tsekkasin ja hieman vihreän viivan yläpuolella mennään, 4.0 astetta BTDC. Tointaako alkaa säädellä, eli onko suurempaa vaikutusta auton toimivuuteen kylmänä tai lämmänä?
Kiitos vastauksista kaikille!
Comment
-
En tiedä mistä olet ennakoita katsellut mutta nollan väärällä puolella ollaan ja paljon kun pitäisi olla 2 ATDC.
http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...0&postcount=16Viimeksi muokannut TDIq; 24.1.2016, 07:11.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja TDIqEn tiedä mistä olet ennakoita katsellut mutta nollan väärällä puolella ollaan ja paljon kun pitäisi olla 2 ATDC.
Säädetäänpä siis tänään kohdalleen. Onnistuisikohan pelkällä muovikopan poistolla..? Vai onko sama nykäistä huoltoasentoon?
Comment
-
Kädet verinaarmuilla mutta onpahan pumppu ajoitettu ja tarkasti!
Tuntuisi pelittävän, jostain kumman syystä kuitenkin vikakoodi 00550 ilmestyy heti kun sen nollaa käynnissä ollessa.. Nooh tutkitaan sitä myöhemmin.
Tässä on oma (ja toivottavasti väliaikainen) näkemys 12mm liitännöillä varustetusta "termostaatittomasta" suodattimesta. Rykiminen/rääkyminen väheni persetuntumalta ja korvakuulolla
Kiitoksia taas tähän väliin kaikille vastanneille ja jelpanneille!
Comment
-
Nojuu kieltämättä toi - tossa hämää. Yleensähän kyllä on ihan kyllä atdc ja btdc ihan erikseen. Noin ikäänkuin tälleen: https://www.youtube.com/watch?v=orNPFNbAZCc
Comment
-
Totta puhut. Jostain syystä siinä oli/on välillä -BTDC ja välillä ATDC. Tälläkin videolla näkyy sama:
https://www.youtube.com/watch?v=Lo_pC4UxrDc
Ymmärtääkseni ajoitus on nyt kohdallaan kun katsoo esim. tuota TDIgraph -kuvaakin..? Auto pelasi noin 100km kotimatkalla kyllä aiempaa paremmin. Ainoastaan tuo 00550 vikakoodin ilmestyminen heti nollauksen jälkeen jäi ihmetyttämään. Pumppu lienee niellyt jo sen verran kilometrejä että turha siltä odottaa ihmeitä.
EDIT: Vaihdoin selkeämmän videon tuubista.Viimeksi muokannut Magirus; 25.1.2016, 09:22.
Comment
-
Tyhmä kysymys (ehkä), mutta tuosta "Measuring blocks" kohdasta varmaan näkee yhtälailla tuon ajoituksen ja voi sen avulla säätää? Tuli nyt hankittua tuollainen VCDS lite yhteensopiva kaapeli budjetilla ja yllätys yllätys, AKEssahan on ajoitus 4 asteetta pielessä mikä taas aiheuttaa lämmänä raskaan ja karkeakuuloisen tyhjäkäynnin.
Lisäksi kävin katselemassa MAF arvoja kiihdytyksessä ja korkeilla kierroksilla. Mistä johtuu, että "actual" arvo on koko ajan "specified" arvoa korkeampi? Eikö kulunut yläkerta aiheuta juuri vastakkaisen ilmiön (en toki väitä että tässä olisi vielä nokat pyöreäksi sorvattu). Toteutuma oli parhaillaan reilu 1000.
Comment
-
Nooh, tulipa kikkailtua tuo VAG-COMi toimimaan "rekisteröitynä". Basig settingsissä group 04 ja edelleen ajoitus pyörii siellä 2 BTDC.
Eli ajoitushommia tiedossa :) Äkkiseltään tuo Measuring blocks näytti samaa kuin tuo Basic settingsin group 4. Koitan toisella läppärillä tuota kikkaa myös VCDS 1.2 Litelle. Ettei nyt kukaan pahoita mieltään niin tarkoitus on tosiaan hommata tuo aito kaapelikin :)
Comment
-
Lainataas topikkia.
Tämä taitaa olla aika selkeä tapaus itsellä miksei käynnisty. Hetken pyöri pumppu kuivana ilmatessa ja sen jälkeen saatiin käymään. Kone lämpöiseksi niin tyhjäkäynnistä sammui eikä enää käynnisty. Tälläinen koodi pari oli tallentunut:
01318 - Control Module for Injection Pump (J399)
03-00 - No Signal
01318 - Control Module for Injection Pump (J399)
49-00 - No Communications
Comment
-
Nyt olis sellainen ongelma että, vaihdoin Audiin pa-suodattimen johon lisäsin löpöä, laitoin letkut kiinni ja lähdin starttaamaan, auto kävi sen 5 sekuntia ja sammui eikä lähde käymään, kaikki suuttimet avattiin mihin päästiin käsiksi ja starttaamaan, vain yhdestä suuttimesta tuli hiukan dieseliä siis todella vähän tuli ja monen "käynnistys" yrityksen jälkeen ei enää tullut mitään suuttimista, osaako joku neuvoa mitä voin yrittää seuraavaksi?
Comment
-
Ruiskupumppu on huono ilmaantumaan itsestään.
Itse ajattelin viikonloppuna vaihtaa suodattimen AFB-koneeseen ja kokeilla samalla nimimerkki "Valtsu":n linkittämää ohjetta ilmaukseen: http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...5&postcount=20
Comment
-
Moro.
Ajattelin jakaa oman kokemuksen ja kysyä vaihtoehtoja, kun ei omat aivot enään riitä.
Eli potilaana on 98 Audi A6 Afb koneella. Ostin kaverilta pois, kun sillä meni hermot mokoman kapistuksen kanssa.
Kotio auton saatuani Vagcom kiinni ja koodina mikäpä muukaan, kuin 00550 ja 01318.
Selvä homma ajattelin, että VP44:n henki pois ja aivot lopotomiaan Sercapille. No aivot aikoinaan tuli ja paikoilleen sekä kuittaukset vikakoodit pois. Väliaikainen sähköpumppu viritys minkä olen rakennellut ilmausta helpottamaan paikoileen ja ilmat linjoista poijes. Toiveekkaana Audi starttaamaan ja ei tavaraa suutin putkista kuin valumalla, ei s....na. Koodit lukuun ja jälleen killottaa näytössä 01318 no communications.
Ok sitten selailemaan kanavia ja jännite uupuu pumpusta toisesta puolesta.
Mietintä myssyä päähän tässä vaiheessa ja rojektia siirtyy, kun pitää nuita muitakin romuja saada liikenteeseen.
Meni pari viikkoa ja tutulla huomasin tallin kulmalla Audin. Kyselin hieman tietoja ja vikoja ja olisiko osia myynnisä ,niin tuntui olevan. Autokin oli A6 -98 ja Afb koneella. No lisävirralla auto kerrasta käyntiin ja kävi ok. Tinkauksen jälkeen pumppu kainalossa kotia kohti ja uusi, veres pumppu paikoilleen.
Jälleen kuittaukset, ilmaukset ja Audia käyntiin. Ei tule kuin valumalla polttoainetta. Jälleen Vagcomilla tutkimaan VP44:n sielunelämää ja ei vikakoodeja ja jännitteet tulee ja ajonestokin ilmoittaa olevansa ok, tosin näin vanhassahan sen ei pitäisi edes minun tietääkseni vaikuttaakkaan pumpun vaihtoon millään lailla.
Joten nyt kysyisinkin jo muidenkin mielipidettä asiaan, tilaanko manaajan, puranko osiksi, vai poltanko roviolla tartuntujen välttämiseksi muihin kulkuneuvoihin.
Ensimmäinen kottero näitä 2.5:sia jota en ole saanut käyntiin.
Ajatuksia, vihjeitä ja kaikkia ehdotuksia otetaan lämmöllä ja ilolla vastaan.
Comment
-
Onko vanha ja uusi pumppu/ohjainlaite samalla numerolla? Jotkut ilmeisesti tarkkoja tuosta. Kyllähän tuo on vähän tarkka ilmattava ja siihen tuo väliaikainen sähköpumppu on oiva apu. Avaa paluubanjo pumpun kyljestä ja ilmaa sähköpumpulla vielä lisää. Siinä paluubanjossa on jonkin sortin kuulaventtiili sisällä, eikä välttämättä aukea ja ilmaannu kunnolla.
Comment
-
Mitähän tuli sössittyä kun vaihdoin ake 2.5 tdi 3.suuttimen kun suuttimen neulaliike anturi oli pimeänä.. kun suutinten linjat oli avattu, kuplat alkoi juosta läpinäkyvässä letkussa..kun suutin oli vaihdettu ja tilpehöörit takaisin kiinni, kokeilin startata kaikki 3 suutinputkea auki/löysällä. Ekan pitkän starttauksen päätteeksi vähän ryki merkiksi sitten ei luvannutkaan, lukuisten starttausten jälkeen.
Tämän jälkeen tutkimaan tuota virallista ilmausohjetta ja ohjeen mukaan laitoin suodattimen molemmille puolille paluuletkuun lukkopihdit, suoraan akulta pyörimään tuon tankin pumpun (koska ainetta tankissa 1/4 tankillinen,) annoin tuon pumpun pyöriä koko ajan kun imin jarrun ilmauslaitteella jakajapumpun oikean puoleisesta/ylemmästä paluuletkunipasta kuten ohjeen kuvassa neuvottu ja imin säiliön täyteen. Tämän jälkeen ilmauslaite irti, letku takaisin nippaan, tankkipumpun sulake nro 28 takaisin, lukkopihdit pois ja starttaus niin ei luvannutkaan. Ohjeessa mainittu että jos ei käynnisty niin toista ilmaus toimenpide.
Onko muilla lähtenyt käyntiin yhden ilmaustoimenpiteen jälkeen vai onko tarvinnut tehdä tuo useamman kerran että lähtee, ja pitääkö tässä vaiheessa nyt olla sitten suutinputkia löysällä, jos pitää niin kaikki 6 vai pelkästään apukuskin puoleiset 3 jotka ollut auki? Nimittäin itse laitoin ne kiinni tuon "virallisen" ilmaustoimenpiteen jälkeen ennen starttausta, koska ohjeessa ei mitään mainintaa ollut että pitäis olla auki/löysättynä.
Edit: Kokeilin toisen kerran tuota jarrunilmausalipaine laitteella tehdä ilmausta niin eipä imenyt jostain syystä täyteen säiliötä edes,vaikka samaan aikaan oli taas pyörimässä tankin pumppu. nippa nappa puoleen väliin sain purkin imettyä. Mikä lienee moisessa, kyllä ovat niipukkaita koslia tuon polttoainejärjestelmän suhteen.Viimeksi muokannut Allroad2.5tdi; 3.10.2019, 20:59.
Comment
-
Parin ilmavikaisen AFB:n kanssa olen laittanut ilmausta varten sähköisen polttoainepumpun polttoainesuodattimelta lähtevän letkun ja jakajapumpun väliin. Sillä on saanut polttoaineen pumpulle asti. Edelliseen A8 laitoin traktorimallin käsipumpun samaan paikkaan. Siinä yksilössä ilmauksen kanssa oli ongelmia vaikka tehtaan ohjeen mukaan ilmauksen. Joutui starttaamaan kohtuuttoman pitkän aikaa ennenkuin sai käymään. Autossa oli vikaa tankin puolella ja veti ilmat jos ajoi tankin liian tyhjäksi. Ongelmia tuli yleensä kun polttoainetta oli jäljellä 1/4 tankillista. Vika oli tiedossa mutta en saanut aikaiseksi sitä korjata.
Comment
-
Joo, Mulla ei tuossa omassani normaalisti ajellessa oo ollut mitään ongelmia vaikka oon hyvinkin vähiin toisinaan tankin ajanu (välillä menny niin vähiin että rangea näyttäny enää 30- 40km). Mutta pitää nyt laittaa sinne tuo 40litraa ainetta tankkiin niin ei ainakaan siitä nikottele ja yrittää vielä alipainevehkeellä imeä siitä pumpun nipasta.
Mutta pitääkö siis jos tuon virallisen ilmausohjeen mukaan ilmaan, niin olla starttailessa sitten kaikki 6 suutinputkea löysättynä, vai 3 vai ei yhtään, kun tuossa virallisessa ohjeessa ei tosiaan mainita noista putkien availusta mitään. Ja onko väliä tuon pumpun nipasta alipainekannuun imemisen aikana onko silloin putket löysättynä vai kiinni?
Comment
-
Paineilmaa tankkiin ja samalla pari starttausta ensin kaikki putket auki, sitten molemmista lohkoista yhdet putket auki ja starttia ja samalla paineilmaa niin johan lähti.Viimeksi muokannut Allroad2.5tdi; 5.10.2019, 17:18.
Comment
-
Mulla oli aikanaan pari 2.5 V6 TDI audia ja ite en keksinyt kun 2 toimivaa keinoa ilmata. Tuo edellämainittu sähkösiirtopumpulla tavaran siirtäminen pumpulle tai sitten mäkistartti. Auto köyden perään ja hinaukseen. Suutinputket löysään, ei montaa metriä tarvi hinata sopivalla vaihteella kun tärähtää käyntiin. Sen verran kovempaa pyörittää kun starttimoottori. Saattoi niissä minun autoissa olla vuotoja tai muita vikoja polttoainejärjestelmässä mutta noilla tyyleillä sai kuitenkin aina herätettyä henkiin.Viimeksi muokannut kridersson; 12.10.2019, 16:09.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja kridersson Näytä viestiMulla oli aikanaan pari 2.5 V6 TDI audia ja ite en keksinyt kun 2 toimivaa keinoa ilmata. Tuo edellemainittu sähkösiirtopumpulla tavaran siirtäminen pumpulle tai sitten mäkistartti. Auto köyden perään ja hinaukseen. Suutinputket löysään, ei montaa metriä tarvi hinata sopivalla vaihteella kun tärähtää käyntiin. Sen verran kovempaa pyörittää kun starttimoottori. Saattoi niissä minun autoissa olla vuotoja tai muita vikoja polttoainejärjestelmässä mutta noilla tyyleillä sai kuitenkin aina herätettyä henkiin.
Comment
-
Comment