Missä muualla voisi olla kun loppu diesel, tankkasin auto kävi n. 70km ajan mainiosti niinkuin ei olisi tapahtunu. Hehkun merkkivalo alkoi vilkkumaan ja auto nykiä, pysähdyin tienvarteen hehkun merkkivalo lopetti vilkkumisen ja auto kävi taas normaalisti. Taas jonkun matkaa ajoin ja hehkun merkkivalo alko vilkuttaa ja auto päätti hyytyä kokonaan. Vaihdoin suodattimen ja yritin startata mutta ei tule dieseliä. Voiko pumppu olla sökö? Auttaisko jos suodattimen laittais täytee ja lähtiskö se käyntiin sillälailla ja alkaisko se pumppaan jos se lähtis käyntiin. Minkäälaista vikakoodia ei anna. Kahdella eri v checkerillä ja vag comilla katottu.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Audi A6 2.5 TDI V6 ei käynnisty
Collapse
X
-
-
Jos kyseinen auto ei vieläkään käynnisty, niin aika vahva veikkaus on se perinteinen VP44-pumpun hajoaminen.
Mutta toivottavasti alkuperäinen kysyjä päivittää asian, niin muutkin samasta ongelmasta mahdollisesti kärsivät saavat tuskan jakajia ;).
Pumpun lisäksihän on tietty kaikki perinteiset ilmalähteet yms...
Comment
-
auto ei käy vieläkää. :D dieseliä ei tule mistään suunnasta. ilmata yritettää ja tippa kerrallaan räkäsi menemään.
http://www.autonvaraosat24.fi/vdo/1736250
^käsitykseni mukaan tuo osa olisi rikki kun antaa suoraa virtaa muuntajalta napoihin nii ei tapahdu yhtää mittää. startatessa virtaa tulee liittimeen ~13v
korjatkaas jos olen väärässä :PViimeksi muokannut arto s; 20.1.2015, 22:35.
Comment
-
No jos toi tankin siirtopumppu ei pyöri, niin onhan se silloin selkeesti rikki. Siihen kun antaa suoraa virtaa, niin pitäisi pyöriä kyllä. Hyvinkin voi olla että aine on loppunut esitäyttösäiliöstä ja ajonesto on sammuttanut auton. Tankki täyteen löpöä, niin sillä saa ainaki käyntiin. :)
Comment
-
Tehtaan ilmausohjeessakin kerrotaan että vajaalla tankilla pitää ensin laittaa hyppyjohdolla akulta plussaa sulakkerasiaan että tuo pumppu saadaan pyörimään startatessa. Joku voisi kaivaa sen ohjeen tähän.
Comment
-
-
Mukavasti alkanut yhteiselo Audin kanssa on poikinut jo kaksi trailerireissua alle viikossa :) Toki motorsport on aina motorsporttia merkkiin katsomatta :)
Eli puoliso myöhästyi töistä toisena duunipäivänään uudessa työpaikassa kun Audi päätti katkasta matkanteon. Soitti aamulla että nyt joku vikavalo (eli siis hehkun) vilkuttaa. Muutaman minuutin päästä soitti että meno loppu kokonaan eikä lähde enää käyntiin. Nyt ollaan menossa trailerilla kotiin tutkimaan raukkapoloista.
Auto siis AFB 2.5TDi ja vuosikertaa 1998. Lämmänä toiminut hyvin, kylmänä rykii ja (pumppu?) korahtelee/rääkäisee. Pumpun ajoitus vähän pielessä, tarkoitus oli tulevana vkl säätää. Kylmänä vetää myös todella tahmeesti. Eka toki koodit lukuun, uutta naftasuodatinta ja ilmausta. Aattelin kuitenkiin kysyä vinkkejä jo ennakkoon niin ei tule turhaa työtä tehtyä. Mitä mieltä arvon raati? Onko vp44 tullut tiensä päähän vai aiheuttiko kova pakkanen jäätymisen polttoainejärjestelmässä?
Comment
-
Noniin, seuraavanlaisia vikoja löytyi:
Vikakoodit
Startin jälkeen ei tullut uusia vikakoodeja. Uutta naftasuodatinta ja ilmaus?
Comment
-
Kiitoksia vastauksista. Suodatin oli aikalailla kuiva, joten ei ihme että hyytyi tien poskeen. Uutta ei tullut vielä vaihdettua, ilmausta kyllä yritettiin. Suodattimelle imastiin naftat ja sen lisäks myös syöttöpumpun läpi paluuletkusta. Ilmaahan siellä kyllä oli. Tankissa oleva pumppu surisi ja pulpatti myös kun heitti jompin sulakerasialta akun plusnapaan. Käyntiin ei lähtenyt, suuttimistakin koitettiin ilmata.
Huomasin samalla, että pumpun perässä olevat sähköjohdot olivat aika haprakat sekä sisältivät entisten omistajien teippi-, kolvi-, ja abikovirityksiä. Täytynee jatkaa auton kanssa työskentelyä kunhan kelit leutonee ja aika on parempi.
Tässä vikakoodit, mitkä tuli tuon rassailun jälkeen.
EDIT: Kokeillaan myös miten tankin täyttö vaikuttaa. Tuli tosiaan mieleen että sunnuntaina meni löpöt aikalailla niukalle, kun tuon pyöränlaakeri episodin takia matkasta tuli suunniteltua monimutkaisempi. Tankille kun menin, oli "range" mittarissa enää 40 km. Siihen päälle sitten 40e:lla pumpusta naftaa. Olisiko tuo voinut jotenkin aiheuttaa ongelmia, paskaa tai epäpuhdasta polttoainetta lähti liikenteeseen? Tankkauksen jälkeen kilometrejä tullut lienee 300km ja polttoainetta näytti olevan noin puoli tankkia.
EDIT2: Mitenkäs tämä. Oireet kylmänä ainakin samat, ei kierrä ja nykii/rykii/rääkyy kunnes lämpeää. Oisko järkevää laittaa osat tilaukseen ja nostaa pumppu leikkauspöydälle avattavaksi? Vai voiko tuota "ennakkosäätömäntää" elvyttää muilla keinoin? Toki, ajoitus on autocomin mukaan reilusti pielessä.. Sekin varmasti voi vaikuttaa kylmäkäyntiin
EDIT3: Onko tämä tosiaan totta? Ettei auto käynnisty jos naftaa (olevinaan) liian vähän?
EDIT4: Tässä alkaa olla jo niin monta samantyyppisen vian aiheuttajaa liikenteessä että pitänee lähteä halvimmista liikenteeseen. Tämän aiheen viankuvaus kävisi kyllä kun nyrkki silmään tuon rääkymisen suhteen..Viimeksi muokannut Magirus; 20.1.2016, 01:04.
Comment
-
Rassailulla tarkotin lähinnä tuota ilmausta ja sen yhteydessä irti otettua siirto(sekoittaja)pumpun sulaketta sekä "manuaalista" käyttöä jompilla. Mitäs johtoja ja mikä anturi tuossa pumpun perällä on? Muutamaa johtoa oli tosiaan kolvattu ja yhdestä oli erkkaritkin irronneet pakkasen kovettamana, eli siis kuparit oli näkyvillä. Sen lisäksi yhdessä johdossa oli todella surkea abiko-puristusliitos. Korjaukseen menee heti kun pakkanen laskee, tällä pakkasella ei edes kolvi lämpeä!
Milläs muulla tapaa tuon pumpun aivot voi koeponnistaa? Tuota vikakoodia ei tosiaan ollut vielä hyytymisen jälkeen. Tuli vasta ilmausoperaation yhteydessä. Ei kyllä tullut takaisin kun nollasin lopuksi vikakoodit ja koitin startata lyhyen hetken.
Comment
-
Laitetaas tänne vaikka ei ihan sama ongelma itsellä olekkaan:
Eli siis, ongelmana on se että A6 2.5TDI v6 AFB koneella ei meinaa pakkasilla käynnistyä ilman että pumppaa kaasupoljinta, joka taas tietääkseni ei ole kovin suositeltava temppu ruiskukoneelle. Kun auton saa käyntiin niin kulutus on normaalia suurempi (n.7l vrt 6l matka-ajossa) jopa koneen lämmettyä.
Aamulla töihin lähtiessä on lohkolämmitin laulanut 2h mutta käynnistymiseen vaaditaan n. 4-5 starttiyritystä(vaikka hehkuttaa useammankin kerran) ja lisäksi kaasupolkimen pumppausta. Käyntiin lähtiessä on monesti syttynyt lämpöjen punainen varoitusvalo, vaikka lämpömittari näyttää "nollaa", kun kyseessä on siis kylmä kone. Hehkut on tarkoitus vaihtaa viikonloppuna mutta ajattelin kysyä että tuleeko kenelläkään mieleen jotain "täsmälääkettä" ko. ongelmaan. En itse usko että korjaantuu pelkillä hehkujen vaihdolla mutta pitää kokeilla kuitenkin. Foorumia lueskelleena olen törmännyt muutamaan samantyyliseen ongelmaan jossa vikana oli mm. polttoainesuodatin/ilmaa polttoaineletkuissa tai polttoaineen siirtopumppu. Voisiko samaa vikaa olla itsellänikin?
Tankki on täynnä dieseliä ja uusi 100ah akku hankittu alkutalvesta.
Toinen ongelma autossa on se, että satunnaisesti ajaessa lämpimällä koneella meno hyytyy pieneenkin ylämäkeen, eikä auto lähde vetämään kunnolla vaikka lyö kaasun pohjaan. Hetken kuluttua pelaa kuitenkin normaalisti.. Vedon puute ilmenee joskus myös kiihdyttäessä.
Perjantaina olisin menossa motonettiin käymään joten jos lisää ostettavaa löytyy niin voisin samalla reissulla ostaa. Tarkoitus laittaa auto viikonloppuna "iskuun" että lähtisi ensiviikolla paremmin käyntiin.
EDIT: Vikakoodit luettu viimeksi pari viikkoa sitten ja siellä ei mitään ihmeellistä löytynyt, vain radion ongelmia..
Comment
-
Voi olla hyvinkin näin. Liikuttelin tosiaan niitä kolvattuja ja abikolla tehtyjä liitoksia jonkun verran siinä ilmailun yhteydessä. Olisiko siitä syystä tullut hetkellinen katkos moduulille..? Nooh, korjaillaan nyt nuo johdot ensin. Samalla ajattelin heittää kuikkaan tuon alkuperäisen naftasuodattimen ja lisätä sähköpumpun ilmausta ajatellen..
EDIT: Tällä postauksellani viittasin siis lart:n postaukseen. Tuli näköjään postaukset lähes samaan aikaan ja nyt vasta huomasin..Viimeksi muokannut Magirus; 20.1.2016, 21:09.
Comment
-
Korjailuja on nyt tehty säiden lauhduttua. Tällaista sieltä löytyi muun muassa:
Ja tällaiseksi ne nyt jäi:
Tämän jälkeen irroitettiin tuloletku suodattimelta ja liitettiin sähköpumpun kautta suoraan syöttöpumpulle lähtevään letkuun. Suuttimia raolleen ja starttaus --> Kas kummaa, Audi kehrää paremmin kuin kertaakaan meikeläisen aikana.
Pihdit kiinni letkuihin ja palautus takaisin auton omaan järjestelmään --> Ei inahdustakaan.
Purin nyt tankin päästä kopan auki (peräkontin puolelta), jotta pääsisin käsiksi tähän tankin "siirtopumppuun", joka sekin tosin hyppylangalla pyörii. Letkut olivat kuivat tankin päässä joten ainakaan tänään sieltä ei ole polttoainetta noussut. Kuinka tuo koko härpäke lähtee tankin päästä irti? Onko siellä samassa nyt tämä "tasoanturi", joka tarkkailee naftan määrää?
EDIT: Tässä kopassa, johon lähtö+paluuletkut sekä kaksi sähköliitintä tulee kiinni, luki Quattro? Onko kellään nyt siis hajua, että käytetäänkö A4 b5 koppasessa tuota siirtopumpullista systeemiä tankin päässä? Välillä puhutaan ettei siellä ole mitään, välillä puhutaan sekoittajasta ja joissain vielä siirtopumpusta?
Comment
-
Ennen kuin rikon mitään niin kysyn vähän tarkennuksia.
Eli kannen päältä lukitusrengas (muovinen)? Se on jo irti, nyt kansi nousee kirkkaiden letkujen varassa jo jonku verran ja sisälle näkee. Perkeleen pakkasen takia kun heikottaa noita nyhtää ja repiä. Kohta ei nosta sitäkään vähää kun sieltä tankin sisältä joku murtuu..
Comment
-
Jep, nyt vaan raotat sen verran että näet mitä joudut sisäpuolelta irrottelemaan.
Ei näitä hommia pitäisi pakkasessa tehdä, todennäköisyys muoviosien hajoamiseen kasvaa.
Letkut olivat kuivat tankin päässä joten ainakaan tänään sieltä ei ole polttoainetta noussut
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja TDIqJep, nyt vaan raotat sen verran että näet mitä joudut sisäpuolelta irrottelemaan.
Ei näitä hommia pitäisi pakkasessa tehdä, todennäköisyys muoviosien hajoamiseen kasvaa.
Alkuperäinen kirjoittaja TDIqSe pumppu ei mitään nostakaan, VP44 imee itse tankista
Comment
Comment