Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 B8 2.0tdi Ei mene päästöistä läpi

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A4 B8 2.0tdi Ei mene päästöistä läpi

    Eli auto on vuoden 2008 B8 mallinen A4 2.0TDI.
    Autoon on reilu vuosi sitten vaihdettu vaihtomoottori vm. 2009 audista. Moottorilla on nyt ajettu 114tkm.

    2h ennen katsastusta vaihdettu, laatikon öljyt, ilmansuodatin, raikkari, naftansuodatin, oljyt ja öljynsuodatin.

    K Raja-arvo on 1.5 ja tämä moneen otteeseen poljettiin ja saatiin 3.66 tulos 5440rpm kierroksilla. Eli aivan päin vittua.

    Autossa on karalan tekemä lastu, auto on lastutettu ennen moottorin vaihtoa ja autosta on poistettu tämän yhteydessä partikkelisuodatin.

    Mitään vikakoodeja ei anna. Minusta siihen nähden, että testeriin antaa 400nm vääntöä, tässä sitä vääntöä ei kyllä tunne. Ei isoilla vaihteilla jaksa kyllä mennä perspenkissä mihinkään. Voiko olla, että jos turbo on alkuperäinen aj. 260tkm se olisi ihan loppu ja siksi seos olisi liian rikasta? Tämä ihan mutuilua..

    Auttakaahan viisaammat 30pv aikaa...
    Viimeksi muokannut enjoiy; 10.1.2015, 23:33.

  • #2
    Vuotaisiko egr? Mitään enempää ko auton tekniikasta ei ole tietoa mutta loogisesti ajateltuna jos potkua puuttuu ja savuarvot perseellään niin egr vuotaa. Voin olla väärässäkin. Jollain oli softassa, juurikin karalan, joku bugi mutta karala kyllä muutti softaa... Oisko ajoneuvona ollut kylläkin vw T5

    Comment


    • #3
      Siis minä en tiedä tekniikasta juuri mitään, en edes tiedä mikä ong egr-venttiili tai mitä se tekee tai missä se on. Miten mä pääsen tarkastamaan tämän asian?

      ''Dieselmoottori toimii loistavasti ilman EGR-järjestelmää mutta pakokaasupäästöt kasvavat lähinnä NOX-päästöjen osalta. Partikkelimäärään EGR ei merkittävästi vaikuta. Katsastuksessa, eli käytönaikaisessa valvonnassa mitataan ainoastaan hiukkaspäästöjä. Kunnossa oleva dieselmoottori antaa käytännössä saman tuloksen katsastus-mittauksessa ilman katalysaattoria ja EGR-järjestelmää.''

      Toi on kamitecin sivuilta.. eli voiko olla niin että mun moottorissa on jotain vikaa? :(

      Comment


      • #4
        Tuli tässä mieleen että se miksi tähän autoon moottori on alunperin vaihdettu vuosi sitten oli se että egr venttiili oli tukossa ja kone oli mennyt hajalle siitä...

        Comment


        • #5
          EGR-vuodolta tosiaan vahvasti vaikuttaa. Eikös B8:n pitäisi rajoittaa kierrokset 2500 rpm paikallaan?

          Comment


          • #6
            Se on tyhjäkäynnillä mullakin kyllä ennen rajottanut 2500, miten ne konttorilla sai sitä 5440 huudatettua? Olin itse vieressä.

            Comment


            • #7
              Kyllä sen diisseli moottorin pitäis kiertää vaan 2500 vapaalla. Liekkö viriohjelma poistanut tuon rajoituksen?
              Onkos siitä tarkempaa tietoa miten egr voi rikkoa moottorin jos on jumissa? Kun sen kerta voi tukkia kokonaan? Ja jos se menee jumiin itsestään niin antaa jo hyvissäajoin vikakoodin

              Comment


              • #8
                Eps offille ja kytkin ja kaasu pohjaan niin kiertää tappiin asti.

                Comment


                • #9
                  Innokas inssi pitää olla että viitsii väkisin huudattaa.

                  Comment


                    #10
                    Alkuperäinen kirjoittaja volmari Näytä viesti
                    Eps offille ja kytkin ja kaasu pohjaan niin kiertää tappiin asti.
                    ESP, ei EPS.

                    Äkkisältään jos et itse tunne autoja, niin suosittelen korjaamoa. Kysy vaikka Carplus/ Ville, josko auttaisi asiaa. Täältä voit saada neuvoja mutta jos et niitä itse osaa laittaa käytäntöön, on se vähän turhaa.

                    Comment


                    • #11
                      No olipahan vaikka dsg... Itse kun viimeksi käytin leimalla niin kyllä se kierrätti ihan 5000 rpm ja ylikin. Meni tosin kertapolkasulla 0.01 arvolla läpi jotta ei sen kummemin huudatellu. Silloin oli kylläkin vakio ja dpf paikoillaan. Oon huomannu että jos ei tuota dpf ole kiinni niin kannattaa kenkiä ihan reilusti ennen inssii, vissiin tuo putkessa oleva noki ainakin lähteen pois eikä ole sitten ekana siinä mittarissa kun sitä sitten polkastaan. Tosin noin korkea arvo vois kieliä jostain vakavemmasta häröstä tai on ohjelmassa jotain pielessä.

                      Comment


                        #12
                        Ei ole ihan sama. Yritetään pitää termit oikeina, niin asiasta tietämättömätkin oppivat ja ymmärtävät asiat oikein.

                        Comment


                        • #13
                          No joo, onhan se tietty noinkin. Ei tullu sen tarkemmin oikoluettua...

                          Comment


                          • #14
                            Kyllä mä noita ropannut oon, en vaan osaa kyseistä päästöarvoa yhdistää mihinkään mahdolliseen vikaan ilman mitään koodia. Näillä lähtötiedoilla siis otan egr ja imusarjan kättelyyn ja putsaan ne. Kesällä kun kaveri polki tota niin pikimustaa savua sieltä tuli, kysymys voiko teho syöttö suhde olla ihan kohdillaan jos käy muutenkin noin rikkaalla?

                            Comment


                              #15
                              Ilmamassamittari rikki?
                              Jos ei egr vuoda.

                              Comment


                              • #16
                                Tiedätkö minkälaisen ohjelman se karala sinne on tehnyt?. Jos kaikki irti ohjelma alhaalta helposti heräävänä niin se savu tulee ihan syötöstä jolla sitä turboa herätellään...

                                Ja jos se egr on ollut rikki niin paskaa on imusarjaan ja putkistoon kertynyt ja jos ei ole puhdistettu imusarjaan koneen vaihdon yhteydessä sieltä voi tulla isojakin arvoja. Polkivatko monta kertaa, eli arvot ei laskeneet seuraavilla polkaisuilla?

                                Comment


                                  #17
                                  Onkohan kyseess Custom softa, joka on tehty hajonneelle koneelle, vai ns bulkki softa.
                                  Tollanen Custom voisi selittää osin ongelmia uuden koneen kanssa, koska jokainen kone on erillainen, vaikka sama paperilla olisikin.

                                  Savutus poljettaessa kuormittamattomana ei edes lastutetussa kuulosta aivan normaalilta.
                                  Viimeksi muokannut Puuhapete; 13.1.2015, 16:25.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Pysyn kannassani; egr. Ilmamassamittari viallinen jos on joku tarvikemalli.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Täytyy soittaa ja selvittää toi softa karalalta huomenna.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Jos egr tai maf olis vikaa niin eikö antais mitään koodia?

                                        Comment


                                          #21
                                          Ei välttämättä, ainakaan maffista, ohjainlaite kun ei voi tarkastaa sen näyttämää mistää. Ja vaikka olisi custom softa, niin ei koneet niin erilaisia ole, että päästöt olisi putken päässä noin persiillään.

                                          Comment


                                            #22
                                            Toi vaihtokone ei ilmeisesti ole ihan täydellinen vaan esim Turbo on vanhasta. Mitä kaikkea muuta vanhasta koneesta on siirretty ja onko se vaihtokone ollut mikä.

                                            Ehkä siellä on vain simppeli ahtovuoto.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Eilen audin kaasupoljin löi vastaan tuntuvasti 2 kertaa täyskiihdytyksessä. Mistä voi olla kyse?

                                              Auto tuntunut älyttömän pirteältä tänään ja otin 80-160 vedon 4 vaihteella ja siihen meni aikaa 11.4s

                                              Onko tietoa muista vastaavista tai vakioiden kiihtyvyyttä?
                                              80-140 7.66s

                                              Comment


                                                #24
                                                Mitenkähän sähköllä toimiva poljin voi lyödä vastaan? :) Se on käytännössä vain asentoanturi.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Sitä en osaa sanoa, siksi kysyin.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Onko sulla varmasti jalkatilan matto paikallaan ;)

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Deja vu.
                                                      Täysin samanlainen tilanne itselläni kuin ketjun aloittajalla: 2.0 TDI ei mene päästöistä läpi.
                                                      A3 2.0TDI 2007 BMM-moottorilla.
                                                      Auto seissyt 9kk, päästöt otettu viimeksi 2014.
                                                      Nyt vaihdettu 80tkm ajettu vaihtomoottori. Samalla suuttimet huollettu (250tkm ajetut), turbo huollettu.
                                                      Autoon laitettu ennen moottoririkkoa Harisen ohjelma ja DPF poistettu. Harisen ohjelman jälkeen ei ole otettu päästöjä eli ei ole vertailupohjaa.
                                                      K-raja 1,5 ja päästöt 2,5 tietämillä. Moottorissa tietysti uudet öljyt ja kaikki suodattimet uusia.

                                                      Ideoita?

                                                      - Eihän pumppusuuttimia tarvitse ohjelmoida/nollata? Nythän ne on asennettu eri moottoriin ja vielä eri järjestyksessä.
                                                      - Diesel 9kk vanhaa, voiko vaikuttaa?

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Väärässä topicissa tämä periaatteessa on; aloittajan A4:ssa on CR-moottori ja sinulla pumpparikone.

                                                        Modet varmaan sitten siirtelevät(?)

                                                        Kuitenkin: Hämmästyttävän moni dieseli on ns. kenkää vailla; kone pitäisi saada oikeasti kuumaksi, jotta noki irtoaa.

                                                        Ajoituksen hienosäädöllä on vaikutusta, muistaakseni säätämällä nokan ajoitus hieman myöhäiselle on savutuksia saatu korjattua.

                                                        Vikakoodit olet varmaan lukenut ja anturien lukemat todennut järkeviksi?

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Muutamissa softaversioissa on savuttava ohjelma jo vakiona, se vaan ei tietysti näy kun DPF on paikoillaan. Tilanne voi joskus vielä pahentua jos virityslastutuksessa on koko savukarttaa muutettu 'antavammaksi' eli savuttavammaksi. Silloin ei polkeminen ja 'karstojen polttaminen' paljon auta, vaan softa tarvii osaavan tekijän muutoksia. Tai DPF:n takaisinlaiton.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Suosittelen jaon säätämistä. Kolme kertaa tuli katsarina vastaava tilanne eteen ja kaikki korjautui lopulta jaon säädöllä. Kaksi näistä oli ensimmäistä kertaa katsastuksessa.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X