Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

R5 AEL pumpun hihna poikki, miten ajoitus kohdalleen?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    R5 AEL pumpun hihna poikki, miten ajoitus kohdalleen?

    Niinpä kävi. Ruiskupumpun hihna kesti 63tkm, eli meni vähän yliaikaiseksi.

    Miten dieselissä tuon ruiskupumpun ajoitus laitetaan kohdalleen? Kampura 0-kohtaan ja... ? Pumpussa on ilmeisesti joku basic setting jolla kone lähtee käyntiin?

    AEL:n ajoitukseen liittyvät keskustelut ovat pääsääntöisesti yo. tapahtuman jälkeistä hienosäätöä.

    EDIT: Volvofoorumilta näytti löytyvän kuvia: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php...1582#msg211582
    Viimeksi muokannut matrikkel; 8.12.2014, 22:27.

  • #2
    Pumpun massamyörässä on merkki kolo joka kohdistetaan viivaan en vain nyt muista onko pumpun rungossa vai lohkossa kohoama. Melkein hihnan hampaan verran saa kääntää ennakkoa niin lähtee jo hyvin käyntiin, kellolla sitten oikeaa säätöön. Jos ei lähde käyntiin ja haisee kitkerältä, pumppua pitää pyörittää 180 astetta. Itselle kävi näin ensimmäisellä kerralla.

    Comment


      #3
      Noilla merkeillä sen saa "sinnepäin" mutta ei ole silti välttämättä takeita siitä, että lähtisi käyntiin. Varsinkin se yläkuolokohdan merkki on sangen epäselvä, tuossa Volvokuvassahan se on hienosti ja selkeästi mutta Audissa valitettavasti ei.

      Heittokellolla ajoitus sitten kohdalleen, tässä ohjeet:

      http://www.netikka.net/vepiku/ajoitus.htm

      Mulla on nuo ajoitusvärkit, voin lainata jos tarvit.

      Comment


        #4
        Koska sulla oli ajoitus kohdallaan ennen vauriota niin älä mene löysäämään hihnapyöriä ollenkaan vaan etsi hammas kerrallaan oikea ajoitus. Kampura nollaan ja pumpun merkki kohti rungossa olevaa hahloa, ellei lähde niin pyöräytä pumpun pyörää 180 astetta kuten To87 neuvoi.

        Kun saat auton käymään niin hienosäätö/tarkistus VCDS:lla tai heittokellolla.

        Comment


          #5
          Vesisade ja hihnan puuttuminen pakottaa kuutioimaan teorian ensin. Miulla piti olla pumpun hihna jossain, mutten kaivauksista huolimatta löytänyt. :-)

          Eli toi putki ruuvataan pumpun polttoaineputkien keskellä olevan pultin tilalle? Heittokello miulla kyllä on. Putki, klemmari ja työntötanko pitää kehittää jostain - varmaan onnistuu. Putken pituudella ei ilmeisesti ole merkitystä kunhan tanko (pinna) on siihen nähden sopiva jotta kello pelaa ja mahtuu pa-putkien välistä?

          Paljonko AEL:n ennakko on? Tai muistatko mihin olit sen säätänyt, jonkin verran aikaisella kun käyntiääni on terävähkö ja mustaa tulee putkesta vasta 3krpm jälkeen kunnolla?

          Löysin autodatan pdf:n transportteriin, yritin etsiä samaa 100/A6:seen, huonolla menestyksellä.
          http://www.saunalahti.fi/chevy88/ajt.pdf

          Joitain muita kuvia tuli vastaan:
          Attached Files

          Comment


            #6
            Putki ei ole pakollinen mutta helpottaa huomattavasti, riittää että on adapteri jolla saa pumppuun kiinni.

            Itse olen säätänyt VCDS:n mukaan kohdalleen, sitten lisää ennakkoa jos käynnistyy huonosti.

            Comment


              #7
              0,35 taisi olla AEL ennakko. Volvossa ovat käyttäneet 0.50 ennakkoa myös, mutta volvon pumpussa saattoi olla jotain pientä eroa.

              Comment


                #8
                No Terho jo totesikin että yläkuolokohdan merkki on vähintäänkin epäselvä. Ura vauhtipyörästä löytyy, mutta ei juuri referenssikohtaa kytkinkopasta tai lohkosta.

                Männänlakea diiselissä ei oikein voi heittokellolla seurata. Pitää kaivaa lisää tietotaitoa ennenkuin likaa enempi käsiä.

                Comment


                  #9
                  Se omassa nokkahihnarempassa jäi epäselväksi, että tuleeko merkki laittaa keskelle aukkoa vai mihin.
                  Värinän vaimentajasta löytyy myös merkit, joiden avulla voi tarkistaa, että onko vauhtipyörän merkki oikea. Ne näkee alakautta.

                  Comment


                  • #10
                    Omaan säädin ennakon kellolla 0.60-0.55 väliin toki suutinkärjet on 0.275 reijjillä niin siksi vakiota suurempi.

                    Comment


                      #11
                      Sain haalattua auton montulle. Vauhtipyörän merkit oli vähän harhaanjohtavat, siellä oli yksi hammas maalattu valkoiseksi, no ensin ajatteline että siinä se tdc. Ei. Sitten löytyi koneistettu lovi. Ei ollut sekään. Sitten löytyi iso koneistettu lovi ja tämän kun sääti aukon keskelle oli dampperin 0-merkki samassa linjassa peltiin stanssatun I-merkin kanssa. Pumpun säätö defaulttiin I ja \/ merkit linjaansa, hihnan kiristys (vittupihdeillä vähän työläs kun ei ole niitä hienoja tappipihtejä).

                      Ei starttaa. Siirsin sitten pumpun pyörää hampaalla eteen, ei. Hampaalla alkuperäisestä taaksepäin. Ei. Kokeilin 180 asteen käännöstä, mutta tuli eteen ongelma että miten saan käännettyä hihnapyörää 180 astetta että tiedän sen olevan 180 astetta. Merkin kohdalla on kivasti kevyt käännellä, mutta perstuntumalla kun haki 180 asteen kohtaa pyörä muljahti aina pois asennostaa.

                      Tässä on ilmeisesti kanssa jotkin isommat suuttimet - racet käsittääkseni kun tämä on Terholta minulle periytynyt. Kunhan saisi nyt käyntiin ensin. Pitää taas ladata akkua. :-)

                      Comment


                        #12
                        Niinhän se saattaapi muljahtaa, kun on justiin silloin aloittamassa ruuttaamista se pumppu. Se valkoiseksi maalattu hammas vauhtiksella oli mun ite tekemä merkintä tuon ajoituksen helpottamiseksi, mutta en muista mikä on sille referenssipaikka. Ennakkoa muistaakseni laitoin kellolla n. 0,6mm, vähemmällä ei lähde pakkasella käymään. Dokumentoin sen tänne foorumille johonkin kyllä aikanaan.

                        Comment


                          #13
                          R5 TDI:n ajotus on kyllä taidetta, ja vaikka laitat kaikki viimesen päälle kohdalleen niin ei silti toimi kuten pitää :)
                          Nimimerkillä pumppulle parempaa kylmäkäynnistysasentoa hieroneena hiljattain. Silti se on tdi-graphin mukaan ihan perseellään, vaikka nyt käynnistyy jo suht hyvin. Toki ilman hehkua saa sahata muutaman sekunnin, jotta lähtee käyntiin. Se on mun kokemuksesta se parempi tapa testata, ettei anna hehkujen auttaa.

                          Comment


                          • #14
                            Ei tuo tdi graph oikein mitään välttämättä enää paljon ajetuissa tiedä.
                            Volvohommissa aikoinaan laitettiin ihan ennakkokaavion yläreunaan +1 aste yli, niin silloin oli ihan hyvä lähtemään käymään eikä vielä kovin karkeasti naulannut.
                            Jos laittoi asteikolle niin ei kylmänä tahtonut startata.

                            Tämä siis Autocomin testerillä säädettäessä.

                            Comment


                            • #15
                              Laitoin polttoaineletkuun myös tulopuolelle takaiskun tämä auttoi kylmä käynnistymiseen mutta kuuma saa silti välillä sahata kunnolla olisiko sitten paluulinjan takaisku tiensä päässä.

                              Comment


                                #16
                                Kokeilin joskus taannoin oman kanssa kaverin jo kertaalleen vahingossa hoksaamaa konstia. Käänsin pumpun merkkeihinsä ja aloin kääntää nokkapyörästä (pumpun ratas nokan päässä, löysätty, tottakai) pumpun puristusta vasten. Kun avaimessa tuntuu selvä vastus, pultti kiinni. Pitäisi lähteä ainakin käyntiin ja saattaa olla jopa kartalla. Molemmilla kokeilluilla kerroilla osui ns. riittävän hyvin kartoille, joten jätettiin tarkempi säätö tuonnemmas, kun olisi kello käytössä. Jäi ns. pysyväisasetukseksi..

                                Comment


                                • #17
                                  Kone yläkuolokohtaan vauhtipyörän merkin perusteella. Venttiilikoppa auki, ykkössylinterin nokat on tällöin "peukut ylöspäin". Tulipellin puoleinen hihnapyörä löysälle, on kiinni kartiolla sitten. En muista oliko tuossa nokka-akselin kohdistusta varten joku hahlo, johon sai lukitusraudan ja piti olla kannen suuntainen. Tuolla sai nokan kohdistettua kun löysää jakopään puoleisen hihnapyörän kanssa, jos nokka ei ole kohdallaan. On tarkka myös nokan ajoitukselle.

                                  Pumpun hihnapyörässä on muistaakseni pieni merkki, joko piste tai viiva. Pumpun kannakkeessa on myös merkkiviiva, johon kohtaan pitäisi pumpun hihnapyörän merkin osua.

                                  Hihna paikoilleen ja kireälle, sen jälkeen nokka-akselin hihnapyörästä hienosäätämällä saa sitä merkkiä vielä kohdistettua (tosta on helppo hienosäätää, ei karkaa se pumppu niin helposti). Tän jälkeen se tulipellin puoleinen hihnapyörä kiinni. Starttausta ja pitää toivoa parasta.

                                  Hihnapyöriä EI SAA vääntää hihnoja vasten, vaan pitää käyttää semmosta hienoa hihnapyörätyökalua, motonetistä vajaan parikymppiä.

                                  Tällä tavoin sai laitokseen vaihdettua pumpun ja lähti käyntiinkin ilman heittokelloa, vcds:n avulla sitten säädin ajoituksen vimpan päälle kohdalleen, tosin se oli silti sinnepäin. On muuten sitten ihan perkeleen tarkka. Ei kestä olla hampaan vertaa vinossa se pumppu kumpaankaan suuntaan.

                                  Comment


                                    #18
                                    Onko tohon VCDS säätöön ohjetta täällä jo? En ole sillä vielä kertaakaan säätänyt niin voisin testata sitäkin.

                                    Comment


                                      #19
                                      Tuossa:
                                      http://www.ross-tech.com/vag-scope/TDIGraph.html

                                      Comment


                                        #20
                                        Kyllä mä tuon tiesin:)
                                        Luulin, että on joku value millä voi vcds:stä suoraan hienosäätää, mutta kai se on hankalaa sitä kautta mekaanista ajotusta säätää.

                                        Comment


                                          #21
                                          Ei VCDS:llä säädetä mitään, vain luetaan arvoja. Auton käydessä säädetään alempaa ohjainrullaa kunnes ennakko on halutulla alueella.

                                          Comment


                                            #22
                                            Pitää kokeille tuolla tavalla seuraavaksi. Olen säätänyt vain pumpun asentoa, koska se on nykyään vain kolmella pultilla kiinni ja 13millin avaimilla nopea availla. Se kuusiokolo sieltä takaa on jo aikoja sitten häipynyt muille maille. Hyvin pysyy noilla kolmella pultilla paikoillaan.

                                            Comment


                                              #23
                                              Ai AEL:ssa on pumpun rungossa vielä säätö, sitten tuo ohjeeni ei välttämättä päde säädön osalta. Noin se tehdään poikittaisissa (T4).

                                              Comment


                                                #24
                                                Joo on siinä, mutta on vähän enemmän arpapeliä mihin se lopulta asettuu. Nokka-akselin rattaasta varmasti tarkempi säätää, mutta vierastan vähän sen aukomista ns turhaan.
                                                Ja se pumpun takana oleva kuusiokolopultti on vähä kettumainen aukasta.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Joulukuun viimeisenä iltapäivänä oli sopivasti keli plussan puolella että pihalla tarkeni ja oli vapaata aikaa. Hörähti käyntiin toisella hammasiteroinnilla kunhan pumppua käänsi sen 180 astetta. Motonetin akkuhyllyn paperinen mittanauha oli aika hyvä apuväline ajoituksen löytämisessä.

                                                  Muuta säätöä en tehnyt kun oletan että jos lähtee vain yhdellä hammasasennolla käyntiin, ei ennakko ole muuttunut suuresti hihnan katketessa. Pitää säätää tarkemmin keväällä kunhan saa talliin ja pääsee perehtymään diiselin ajoitukseen paremmissa olosuhteissa.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Hihnan venyessä(?) menee hieman myöhäiselle. Minulla oli AEL pajalla joka ns osasi säätää tuon oikein- eipä osannut. Välillä sai sahata että käynnisty, seuraavaksi oli vedot poissa matalilla kierroksilla (80 km/h 6 vaihteella ja kaasu pohjaan 2 km ja jo oli 90 km/h vauhtia).
                                                    Lopuksi säädin tuon itse kokeilemalla ( ja hyvä tuli). Työkalut tuohon säätöönkin löytyy mutta ohjeet eivät olleet oikeat

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Meni kuitenkin vähän myöhäiselle - eli säätöä odotettavissa. Nyt kun kaakossa tuli parina päivänä lunta hyvin ja tuiskutti syrjäteitä umpeen - sai parissa kohtaa kinoksen läpi ajaessa käyttää tuulilasinpyyhkijöitä kun lumi puski konepellille oikein kunnolla. Hetikohta palatessa huomasi että missä kaasua oli painanut oli nietos oikein huolella noesta musta.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Joo, kyllä se vaan sillä kellolla on katottava. :) Siinä määrin tarkka säätö.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Toisaalta mahtaako vanhaa kulunutta pumppua enään edes toimimaan kuten uutta? Ja vähän tohon savutteluun vaikuttaa myös miten kuluneet suuttimet on.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Hammashihnatarina sai jatko-osan (Puuhapete: suuttimillahan ei älyttömästi ole ajettu, liekö .260 kokoa vai mitä nämä racet ovat?).

                                                            Taustaa: Autosta poksahti hammastanko 582tkm kilometrin kohdalla, ja koska jakopään km-mukaiseen remppaan oli enää 8tkm, ajattelin yhdistellä operaatiot. Moottori pois, hammastankoon olisi mukavampi päästä käsiksi. Suoraviivainen juttu.

                                                            Samalla vaihdoin sitten kytkimen ja hukkasin kaksoismassavauhtipyörän, tilalle AAT vauhtis, SRE724 asetelma ja S2 levy, painelaakeri ja silmälaakeri samalla vaihtoon. Niin tietysti kampiakselin iso vuotanut stefa sai kyytiä samalla ja koska moottori oli pukilla, oli kiva vaihtaa runkopukkien pultitkin uusiksi ja putsata öljypohja putkineen ja siivilöineen (ölppäpohja oli muuten ihan puhdas). Hammastangon tilalle tuli siisti ehjä servotroniccitanko. Jakopää kasattu Contitech/INA/Hepu-osilla. Dampperin vaihdoin kun kehä oli melkein irti - tilalle tuli ehjä käytetty. Samalla vaihdeltu melkein kaikki tiivisteet mitkä olivat helppo vaihtaa. Terholle kiitokset osista. Paluu lähtöruutuun ruiskutuksen ajoitusten kanssa tuli vastaan.

                                                            Ongelma:
                                                            - AAT vauhtipyörä on 0-merkissä, 1. mäntä tällöin OT-asennosa (tarkastin langalla hehkutulpan reiästä). Vauhtishan ei mene pulttijaon vuoksi kuin yhdellä asennolla.
                                                            - Dampperi kiristetty 3256 lukitusraudalla, kiila alahammaspyörällä oletettavasti ehjä.
                                                            - Nokka-akseli nollattu lukitustyökalulla sylinterikantta vasten (se mikä tulee sinne perän hahloon)
                                                            Eli miun mielestä moottorin mekaaninen ajoitus on kohdallaan.

                                                            Konehuoneen etuosaa (tyhjää ilmastointia, syyläriä ja tietysti koneessa ei ole vesiä) kun ajatuksena oli vain höräyttää käyntiin, sitten kasata loppuun ja kellottaa pumpun ennakot kohdalleen.

                                                            Alussa oli ruiskupumpun läpinäkyvässä letkussa ilmaa, mutta ilmasin ilman hehkutulppia konetta pyörittämällä imupuolen vapaaksi ilmakuplista. Kuivanahan pumppu ei tuolloin ole käynyt, kyllä sitä märkää on uumenissa ollut.

                                                            Pumppu on kohdistettu ensin massapyörän hahlon kanssa, ja siitä +/- 1 hammas suuntaansa, käännetty asentoa (nokka-akselin perähammaspyörää pyörittämällä) 180 astetta ja sieltä taas +/- hammas suuntaansa. Ei lähde käyntiin.

                                                            Mie olen nyt päivän tuota veivannut. Ideoita? Selkä ei kestä tänään enää pyörittää vehjettä nollille.
                                                            Attached Files

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X