Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

2,0 tdi caga -09 mystinen kolina

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 2,0 tdi caga -09 mystinen kolina

    Olisikohan kellään muulla kokemusta vastaavanlaisesta? Auto on siis A4 avant vm. 2009 ja kone tuo 2,0tdi caga 143 hv mylly ja laatikkona multitronic.

    Ongelmana on mystinen kolina koneessa, joka ilmenee selvemmin koneen ollessa kylmä. Ääntä voisi kuvailla kalkattavaksi ja se tuntuu kuuluvan apulaite puolelta laturin suunnilta. Olen tähän mennessä vaihtanut jo laturin vapaakytkimen, hihnan kiristinlaitteen, sekä viimeisimpänä käytin auton jakopään tarkastuksessa ( vaihto tehty 16 tkm sitten ), jossa vaihdettiin ylin kiristinrulla ( oli rasvaa tullut hieman pihalle laakerista), mutta vika ei vaan suostu häviämään...
    Ääni siis kuuluu ainoastaan tyhjäkäynnillä ja luonnollisesti kun auton johonkin pajalle ajaa vian selvittämiseksi, ääntä ei kuulu laisinkaan.

  • #2
    Itse aikoinaan vastaavanlaisen laitteen omistaneena ja samantyyppisen kolinan kanssa painineena, sanoisin että kuulostaa tutulta. Toki jos olet täysin varma, että kolina tulee koneesta ei diagnoosistani ole apua. Mutta omassa laitteessani kolina alkoi esiintymään juurikin kylmällä koneella/ kylmäkäynnistyksen yhteydessä. Ääni kuulosti tulevan moottorin edestä. Tämän pohjalta vaihdeltiin vapaakytkin, moniurahihnan rullia, tuloksetta. Kunnes auto oli nosturilla ja ääntä kuunneltiin altapäin, todettiin että äänen aiheuttaja on kaksoismassavauhtipyörä. Ääni voimistui pikku hiljaa ja ennen korjausta kolina oli todella voimakasta. Äänen syyn pystyi myös toteamaan loppuajasta varsin hyvin, kun heitti maahan kontilleen auton viereen.
    Ääni muistutti hyvin paljon lopun edellä olevaa vapaakytkintä. Itsellä myös oli hankaluuksia selvitellä kolinaa, kun se esiintyi lähes aina vain kylmänä.
    Viimeksi muokannut Audi; 7.12.2014, 19:15.

    Comment


    • #3
      Oliko kaima sullakin automaatti laatikolla tuo sinunkin kipotin? Itse en noitten automaattien sielunelämmän niin ymmärrä et onko sielläkin kaksoismassavauhtipyörä jossain välissä?
      Tänään otettiin apulaitehihna irti ja käytettiin autoa ilman sitä ja mitään ylimääräistä ääntä ei kuulunut.. Muutama pikku klappi löytyi, ilmastoininkompurasta vähän isompi ja tehostajanpumpusta pieni, mutta kuulemma tehostajanpumpussa ieni pitää ollakin...

      Comment


      • #4
        Kaksoismassahan toi vois olla myöskin.. mut hihnan poistaminen ei kyl käy siihen...

        Comment


        • #5
          Jep, vastaavalla multilaatikolla oli. Kyllä sieltä sinunkin autosta massapyörä löytyy kampiakselin päästä, koneen ja laatikon välistä. Hankalahan sitä näin näytön takaa on mitään varmaa sanoa, mutta kovin samanlaiselta vaikuttaa kuin omassa aikanaan. Myös moottorin takaa kuunneltaessa, kuului epämääräistä säksätystä / kolinaa. Onhan näitä vauhtipyöriä vaihdeltu yhteen jos toiseenkin B8 multitroniciin. Itsellä kolinat hävisivät massapyörän vaihdon jälkeen.

          Paljonko kaima autollasi on ajettu?
          Viimeksi muokannut Audi; 7.12.2014, 21:09.

          Comment


          • #6
            Autolla on ajettu 196000 km.

            Comment


            • #7
              Menipäs tuossa tovi, ennenkuin sin tänne vikaa selvitettyä! No kyllähän tuossa kaksoismassavauhtipyörässä vikaa oli, ja vaihtoonhan se meni. ennen vaihtoa piti jo melko kovan äänen ja auto tärisi paikallaan ollessa melkoisesti mutta onneksi Viron poijjaat sen vaihtoi sopu hintaan.. Mutta eipä kolina ole kokonaan vieläkään loppunut. Välissä on keretty vaihtamaan jo ilmastoinninkompurakin, joka kyllä piti metelin. Mutta mikä hauskinta kalkatus alkoi syksyn saapuessa uudelleen, tällähetkellä epäilen tuota kiristinrullaa äänen aiheuttajaksi, kaippa se on toistamiseen vaihdettava.... :)

              Comment

              Working...
              X