Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Diesel vs bensa-auton katalysaattori

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Diesel vs bensa-auton katalysaattori

    Onko noissa käytännössä aina eroa, vai voiko sinne lykätä minkä tahansa tarpeeksi suuren? Osassa näyttää lukevan, että "ei diesel-moottoreille", ja vain osassa ilmoitetaan e-hyväksynnästä, niin hankala koittaa katsella netistä sopivaa.

    Meillä on tuosta ´06 Passatista edellinen omistaja poistattanut pdf:n, niin laitetaan nyt edes katalysaattori siihen tilalle, ku on niin järkyttävä löyhkä noissa pakokaasuissa =(

    #2
    Jos siitä on dpf poistettu, niin kyllä siellä katti pitäs vielä paikallaan olla.

    Comment


    • #3
      On kuulemma samassa paketissa...ja kyllä nuo pakokaasut haisee sellaselle raskaalle kalustolle, ettei tuo voi muuten olla mahdollista, kuin että se katti puuttuu!? Eihän noissa missään aiemmissakaan diisseleissä ole ollut hiukkassuodatinta, mutta ei ne silti ole haissut.

      Comment


        #4
        No niinpäs taitaakin olla samaa pakettia.

        Comment


        • #5
          Jos on 170-heppainen passatti niin siitä saa kyllä ruiskun alkamista aikaistamalla käryä paljon pois. Eli softamuutoksella.

          Comment


          • #6
            Nojoo, vaan tuo ei sinänsä muuten tarvis softaa, kun kulkee ihan ripeästi muutenki. Rahalle on nyt parempaa käyttöä, niin jos tuollanen alle satasen katalysaattori ajaa asiansa käryjen poistossa, niin se saa nyt välttää. Tuo auto saattaa mennä muutenki vaihtoon tuossa keväällä.

            Comment


              #7
              Mitähän se haju nyt oikein haittaa? Ei se auton sisään tule kuitenkaan jos sammuttaa auton vaikkapa kun konttia auki pitää. Haiseehan ne tosiaan vanhalle transitille, mutta en nyt oikein keksi mikä siinä voisi niin paljon haitata.

              Comment


              • #8
                Tulee se auton sisään liikennevaloissa, jos on sopiva tuulensuunta (useinkin), sekä kaikessa tyhjäkäytössä, kun odottelee lapsia harrastuksista tai emäntää kaupasta jne. Lisäksi mulla itsellä ottaa se niin pahasti henkeen, ettei vaan pysty sitä haisteleen, kun esimerkiksi rappaa ikkunoita ja auto on tyhjäkäynnillä lämpenemässä. Eli jos nyt joku vaan sanois, että uskaltaako tuollasen tavallisen bensa-auton katin laittaa, niin eikö tää olis sillain helpointa? Mikä niissä on erona, vai onko toimintatapa sama? Muut saa haistella niitä transittejään jos haluaa =)

                Comment


                  #9
                  Eikös tuollaista -06 passattia ole saanut ilman DPF:ää, mutta katilla? Sellainen romikselta.

                  Comment


                    #10
                    Ei nyt varsinaisesti auta paljoakaan asiaa, mutta minulla on sellainen käsitys että jotain eroa niissä katalysaattoreissa on bensa vs. diesel. Sitä en osaa sanoa, että toimiiko bensan katti dieselissä niinkuin kuuluu.

                    Comment


                    • #11
                      Dieselissä käytetään hapetuskatalysaattoria, ottomoottoreissa kolmitoimikatalysaattoria joka myös pelkistää typen oksideja kun lambda on alle 1.
                      Kyllä bensakoneenkin katti hapetuksen osalta toimii dieselissä (lambda aina yli 1), hapetusteho ei ole todennäköisesti yhtä hyvä kuin dieseliin tarkoitetussa. Mutta kyllä se varmasti ainakin palamattomien hiilivetyjen hajua vähentää.

                      Comment


                        #12
                        Oletko varma että pakokaasu ei vuoda konetilassa jostain, ja sitä kautta pääsee ilmanvaihtoon. Sanoisin että jos pakokaasut tulee putken päästä, ei niidän pitäisi vahingossakaan päästä sisälle. Pakokaasu nousee ylöspäin, eli se ei pysty auton ali pääsemään konetilaan ja ilmanvaihtoon, ellei tuule todella kovaa. Kaverilla oli vuotavan egr jäähyn vesikanavat ohitettu, jolloin päästi pakokaasut konetilaan ja sitä myöten kabiiniin.

                        Comment


                        • #13
                          Olen ihan 100% varma, että katku tulee putken päästä.

                          EDIT: Mutta mullakin on nuo samat kanavat nyt ohitettu...haisi kyllä jo ennen ohittamistakin, nyt ei vaan syö enää jähynestettä.

                          EDIT2: Eli voihan sieltä ehkä mahdollisesti siksikin tulla se haju, mutta kyllä se tulee sieltä putken päästä tuossa pihalla niin, että en minä ainakaan sitä pysty enää haistelemaan.

                          Ja kiitoksia jcarlsonille asian selvennyksestä =)

                          Comment


                          • #14
                            Yhteen 1.9 pumppari golffiin askarreltiin katsastusmiehen mieliksi hyllyssä lojunut katalysaattori (bensakoneen yleismalli) kun alkuperäisen joku oli ottanut sieltä pois ja korvannut putkella. Leima irtosi mutta pakokaasun katkuun en huomannut tuolla olevan mitään vaikutusta. Asennettu katti oli tosin käytetty, joten todellinen toimintakunto lievä arvoitus. Eipä se käry kyllä auton sisälle asti missään vaiheessa kantautunut.

                            Comment


                              #15
                              Mutta mullakin on nuo samat kanavat nyt ohitettu...haisi kyllä jo ennen ohittamistakin, nyt ei vaan syö enää jähynestettä.

                              EDIT2: Eli voihan sieltä ehkä mahdollisesti siksikin tulla se haju, mutta kyllä se tulee sieltä putken päästä tuossa pihalla niin, että en minä ainakaan sitä pysty enää haistelemaan.
                              Toki pihalla seistessä haju tulee putkenpäästä. Mutta jos vuotava egr jäähy on ohitettu, niin silloin pakokaasu tulee egr:n sisältä kontetilaan. Eli egr jääht pitää poistaa välistä kokonaan. Ellei tuota ole tukittu mitenkään(joka on vähän hankalaa). Kokeile kädellä tuleeko egr jäähyn neste puolelta lämmintä ja onko sen seutu mustunut konetilasta.
                              Viimeksi muokannut VilleP; 19.11.2014, 11:22.

                              Comment


                              • #16
                                Niin ja vielä jos EGR on poistettu käytöstä, niin se kitkerä katku tulee typen oksideista joiden määrä pomppaa ylös. Silloin hapetuskatalysaattorin lisäys vain pahentaa tilannetta, ja hiilivetyjen "orgaaninen" haju muuttuu typen oksidien "kloorin" hajuksi. Ne dieselin palamattomat hiilivedyt ei omaan nenään ainakaan haise pahalle, lähes jopa miellyttävälle (terveellisiä ne ei silti varmasti ole). Kitkerä ja kirvelevä haju tulee typen oksideista joiden poistamiseen pitää EGR:n olla toiminnassa.

                                Comment


                                • #17
                                  EGR:ää ei ole poistettu mulla käytöstä. Ohitettiin vain se jäähdytys, kun se sieltä kautta hävitti jäähdytysnestettä. Ilmeisesti oli mennyt sieltä suoraan pakoputkeen. Hajuongelma oli jo ennen tätä toimenpidettä.

                                  Mutta edelleenkin, kyllä se putkesta tuleva haju sen tekee, että keuhkot huutaa hoosiannaa, kun autosta ikkunoita rappaa, joten kyllä se sama haju siitä sisällekin tulee. Voishan tuon egr:n jäähdyttimen kait poistaa kokonaan tuosta väliltä, vaikkei egr:ää poistaiskaan? Nyt se ainakin on varmistunut, että sieltä se neste hävisi.

                                  Mutta sekin kävi tuossa nyt mielessä, että näinköhän tuo katalysaattori suostuu ylipäätään toimimaan niin alhaisessa lämpötilassa, mitä tuo putki on tuossa "downpipen" jälkeen? Ilmeisesti se pitäis saada sinne heti moottorin/turbon viereen, mutta miten tuon putken saa sitten tuolta pois? Oli aika ahtaan näköinen tila :(

                                  Comment


                                  • #18
                                    Lämpötilahan se on oleellista katalysaattorin toiminnalle, kylmästartin jälkeen kestää kyllä tovin ennenkuin käynnistyy. Jos haluat että se käynnistyy mahdollisimman nopeasti niin heti turbon jälkeen pitäisi saada jostain ei-DPF dieselistä sopiva katalysaattori. Esimerkiksi juuri sellaisesta passatista jossa ei DPF:ää vielä ole.

                                    Comment


                                      #19
                                      Kyllähän se ikkunoita raapatessa savuttaa ku kylmänä rikkaalla käy. Kokeile eka tulpata egr jäähyn ja pakosarjan välinen laippa jollain pelti palalla, tällöin pakokaasu ei pääse vuotavaan jäähdyttimeen ja sitäkautta ulos. Onko pohjamuovi paikallaan?

                                      Comment


                                      • #20
                                        Diesel ei käy koskaan rikkaalla eikä käytä kylmärikastuksia joita imusarjaruiskutteiset bensakoneet tarvitsevat.. Kylmänä vaan polttoaine ei pala yhtä täydellisesti jolloin palamattomia hiilivetyjä tulee putkesta enemmän, etenkin jos hehkut ei ole kunnossa ja/tai suutinten sumu hieman huono. Lisäksi se yrittää lämmittää katalysaattorin mahdollisimman nopeasti käyttämällä myöhäistä ruiskutusennakkoa että pakolämmöt nousee, silloin kuitenkin myös palamattomien osuus kasvaa ja käryää vain pahemmin kun ei ole katalysaattoria joka käynnistyisi.

                                        Comment


                                          #21
                                          Niin joo aivan. Näinhän se on kun tarkemmin miettii.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X