Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

AFB / AKE sylinterikansi

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • AFB / AKE sylinterikansi

    Onko tietoa, eroavatko 2.5 TDI AFB / AKE-moottorien sylinterikannet toisistaan. Onko tehokkaammassa AKE:ssa esim. eri nokat? Nokkapyörien nyt luulisi olevan samanlaiset.

    Lähinnä kiinnostaa, sopivatko AKE:n kannet "heittämällä" AFB:n lohkoon öljykanavien, pako- ja imusarjojen jne. osalta?

    #2
    Mutu on että menisi heittämällä tietyin edellytyksin. Nokat ovat samat mutta stefat erikokoiset ja eri alipainepumppu.

    Comment


    • #3
      Alipainepumppu

      Kiitos tiedosta. Alipainepumppu on siis erillainen, mutta mitä mieltä olet, saako AFB:n pumpun "viritettyä" AKE:n kanteen?

      Comment


        #4
        En ole koskaan AFB:n pumppua nähnyt, luulisin AKE:ssa olevan halkaisijaltaan isompi.

        Comment


        • #5
          Nyt kun alipainepumpusta on puhe, niin osaisko joku selittää sen toimintatarkoituksen / periaatteen?

          En löytänyt muusta keskustelusta mainintaa tästä aiheesta, joten käyköön edellä oleva keskustelu aasinsiltana...

          Comment


            #6
            Eiköhän se kalvopumppu ole ja tarkoitushan on tuottaa jarrutehostimelle ja muille mahdollisille alipainetta tarvitseville vekottimille sitä itteensä. Ilmastoinnin läpät joissakin malleissa liikkuu alipaineella, 10v ikäluokan quattroissa takatasauspyörästön lukko yms yms.

            Dieselissä kun noita kaasuläppiä on vähänlaisesti niin alipainettakaan ei saa imusarjasta.

            Audi käyttänyt joissakin bensakoneissakin alipainepumppua, mutta miksi, tähän voi vastata joku muu. Minen ymmärrä.

            Comment


              #7
              Näissä alipainetta tarvitsee juurikin jarrutehostin ja taitaa tuosta joku ohut letku lähteä myös ahtopaineen säätöjärjestelmään. Ilmastoinnin läpät liikkuvat sähköllä B4/C4-malleista alkaen.

              Comment


                #8
                Ilmastoinnin läpät liikkuvat sähköllä B4/C4-malleista alkaen.
                Paitsi esim B4:n sisäkierrätysläppä :)
                En hämmentyisi jos C4:ssä olisi samoin. Ei kiinnosta silti niin paljon, että ottaisin ihan selvää.

                Comment


                • #9
                  Minulla on AAR 2,3 5 pyttyinen bensakone, jossa nähtävästi on myös alipainepumppu siinä kannessa kiinni? Koko konehan on alunpitäen tiivistetty niin että lohkossa on alipainetta jonkin verrran, ainakin tyhjäkäynnillä. Esimerkiksi kun öljytikun ottaa moottorin käydessä pois reiästään, moottori meinaa sammua.

                  Mietin vaan että onko tällä pumpulla mitään tekemistä kampikammion tuuletuksen kanssa, jossa ylimääräiset kaasut pyritään saamaan pois kampikammiosta. Tällä saavutetaan parempi sylinterien ja moottorin tiiviys ja tehojakin luvataan lisää. Nähtävästi se pumppu kuitenkin pitää huolta myös siitä että lohkossa on alipainetta, vai kuinka? Onko siinä jokin yhteys?

                  Joissakin tapauksissa tämä alipaine järjestelmä on yhdistetty polttoainejärjestelmään, jolloin kampikammion palamattomat kaasut johdetaan imusarjaan uudelleen poltettavaksi. Monesti bensa autoissa puhutaan ns. PCV systeemistä (positive crancase ventilation).

                  Koska pumppu on kannessa, voisi amatööriharrastaja kuvitella että tällaisesta lohkon pumpusta on kysymys, mutta mikä on sitten sen tarkoitus oikeasti, kaipaisi teoria lisävahvistusta....


                  Lisää PCV:stä http://www.autoshop101.com/forms/h63.pdf

                  Tuossa tosin ei oo pumppua, mutta systeemi hyvin selvitetty.

                  Comment

                  Working...
                  X