Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

2.0 TDI yliahtaa (ja hävittää jäähdytysnestettä)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    2.0 TDI yliahtaa (ja hävittää jäähdytysnestettä)

    Kyseessä Passat 2.0 TDI 140 hv (BKP). Yliahtaa ja riittävän pitkään kun pitää kaasun pohjassa kiihdyttäessä, niin tulee vikakoodi ja hyytyy. VNT siellä jumittelee, mutta ei ole kokonaan jumissa. Alipaineella ja käsin vipu liikkuu hienosti. Muutamia testejäkin olen tehnyt:

    -Pari kiihdytystä yliahdolla, jonka jälkeen saattaa alkaa toimia normaalisti eikä yliahda enää, vaikka kiihdyttelee kuinka monta kertaa. Kilometri pintakaasulla ja seuraavassa kiihdytyksessä yleensä yliahtaa.

    -Moottoriin 3 krpm kierroksia paikallaan ja suoraan alipainetta VNT:n kelloon, irrotellaan ja kiinnitellään letkua varmaan sata kertaa, liikkuu hienosti edestakaisin ja ahtaa/ei ahda ja ei koskaan jumittele. Heti perään autolla tielle, kakkosella kaasu pohjaan ja yliahto.

    -Vedin letkun kabiiniin ja imin ahdot kohdalleen ja kiihdytys. Ahdot kun olivat tapissaan ja otin letkun pois suusta, niin ahdot pysyivät ylhäällä edelleen. Kaasu ylös ja takaisin pohjaan, niin ei enää ahda enää eli siivet aukesivat. Mutta kaasu pohjassa ei suostu aukeamaan, vaikka letkuun puhalsi hieman painettakin. Riittävästi puhaltamalla välillä aukesi.

    Onkohan tuolle mitään tehtävissä ilman ahtimen irroitusta/korjaamista/vaihtoa? Vivustot on rasvattu, ei vaikutusta. Pitääköhän sitä laittaa kohta Mr. Musclea EGR:n reiästä, jos vaan onnistuu. :)

    http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t...er=asc&start=0
    Viimeksi muokannut pasi_; 18.8.2014, 21:15.

    #2
    Olihan se nihkeä liikkumaan, kun sai kellon tangon irti. Eikä heiluttelemalla parantunut. Mr. Musclea sisään, nopea starttaus ja kappas, vipua heiluttelemalla kaikki nahkeus hävisi ja vipu liikkui laidasta toiseen tosi herkästi. Osat kiinni ja koeajolle. Yliahtaa eikä mitään muutosta vanhaan...

    Comment


      #3
      Turbiinin ottopään sulamisilmiö, sitä ei muskelikaan korjaa. Jos naplaat ahtimen irti, niin turbiinin lapojen välistä voi kuikkia ottopään.

      Comment


        #4
        Saakos tuollaiselle mitään tehtyä, vai onko verkonpaino?

        Jäähdytysnestettäkin häviää varmaan litra tonnille, mihin lie menee. EGR-jäähdytin on testiksi ohitettu, ei vaikutusta. Hienoja vehkeitä. :)

        Comment


        • #5
          Miks se yliahtaa jos turbiinista puuttuu kärjet? Vaiko siis vnt ohj.siiven kärjet?
          J.neste vuoto löytynee kyl koneesta ulospäin jostai ku oikeen ettii..

          Comment


            #6
            Ei ainakaan tunnin seisottamisen jälkeen haissut jäähdytysnesteen käry, kun starttasi nenä kiinni pakoputkessa. Ei vaan haise konehuoneessa neste ja pohjamuovi oli kuiva, kuten moottori ja muutkin näkyvät osat.

            Pitänee tässä joku päivä ottaa ahtimen imuputki irti ja heilutella vipua, että onko se taas yhtä nahkeaksi muuttunut.

            Comment


              #7
              Palotilaan vuotava pakkasneste on jokseenkin myrkkyä VNT-turboille. Älä ainakaan uutta turboa pilaa, ennen kuin olet saanut vuodot pois.

              Comment


              • #8
                Saattaa vuotaa myös pakopuolelle.

                Comment


                  #9
                  Pakokanava kannesta halki. Turbiinin sulaminen on tapahtunut hetkellisesti aiemmin ja nyt sillä uudella profiililla on taipumus käyttäytyä noin. Osassa tapauksia näin ei välttämättä käy. Jatkuvasti tulee näitä meille tutkintaan. Uutta ahdinta ei todellakaan kannata laittaa, ennenkuin vuoto on saatu loppumaan, tavalla taikka toisella.

                  Comment


                    #10
                    Eikös tuossa tapauksessa pitäisi näkyä jäähdytysnesteestä testerillä pakokaasua? Tai paisarissa paineen kasvaa ahdoilla?

                    EGR-jäähy on nyt testiksi ohitettu, vielä menee vettä. Kannattaisiko läpänkin vesiletkut irrottaa?

                    Comment


                      #11
                      Pari tuntia on nyt paineistettu, olkoon vielä hetken. Aavistuksen on paisarissa pinta laskenut, mutta voi johtua lämpötilan laskustakin.

                      http://pasin.kuvat.fi/kuvat/Passat/20140818_190739.jpg

                      Huudatin myös auto paikallaan painemittari kiinni VNT alipaineella kiinni niin että kone meni yliahdosta vikatilaan. :) 0.2 bar sai mittariin painetta. Luulis että siellä joku pakopainekin oli ja olisi eksynyt painetta paisariinkin, jos pakokanava halki olisi. Mut voihan se olla, että pitää olla lämpöä, että oikeasti vuotaa. Tai jotain, ei haittais vaikka olisi joku muu kuin kansivuoto...

                      Comment


                        #12
                        Kävin korjaamolla ja testasivat jäähdytysnesteen. Ei vikaa. Laitoin vuodonilmaisuaineen nesteen sekaan, jospa se jotain kertoisi. Korjaaja sanoi, että "c-valun kansi, ne on yleensä kestäneet". Mutta epäili, että voisi olla istukoiden välistä halki.

                        Comment


                          #13
                          Paisuntasäiliö väriaineen kanssa: http://pasin.kuvat.fi/kuvat/Passat/K...824_091705.jpg
                          EGR:n reikä kylmäkäynnistyksen jälkeen: http://pasin.kuvat.fi/kuvat/Passat/K...824_091739.jpg

                          http://pasin.kuvat.fi/kuvat/Passat/Kansivika/

                          Ei vissiin oo epäselvää, että mihin se vesi menee.

                          Comment


                            #14
                            Golffissa oli sama homma. Onneks oli kansi ehjä ja selvisin pahvin vaihdolla.

                            Comment


                            • #15
                              Pasin tapauksessa kansivahvista lienee vaikea löytää mahdollista vuotoa koska käsittääkseni tuossakin koneessa on sellanen 3 kerros tiiviste siellä välissä.
                              Itse epäilen edelleen vian löytyvän kannesta.

                              Comment


                                #16
                                Niin oli golffissakin 3-kerros metalli "pahvi", mutta sieltä se neste palotilaan vaan pääsi.

                                Comment


                                  #17
                                  Toimiko Villellä moottori muuten normaalisti? Tämähän käynnistyy kylmänä hienosti, ei kehitä painetta ja ei näy mitään jäähdytinnesteanalyysissä. Joten vaikuttaa siltä, että pakokanavaan ne menee.

                                  Tyrkkäsin samalla turpoon pari kertaa mr. muskelia ja varmaan puoli tuntia yhteen soittoon remppasin VNT-vipua eestaas. Tuli todella löysä (oli valmiiksi löysempi mitä ennen aiempaa käsittelyä) eikä mitään kanitusta tunnu. Kappas yliahtaa, mutta välillä yrittää vähän toimiakin. Varmaa lämpölaajeneminen sitten jumittaa tai jotain, ei tuota löysemmäks enää saa vaikka päällä seisoisi. Mutta sain yliahtovikakoodinkin aikaiseksi.
                                  Viimeksi muokannut pasi_; 24.8.2014, 14:45.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Ville, tarkoitinkin sitä että siitä on vaikea nähdä mahdollista vuotoa vrt. perinteiset pahvit.

                                    Comment


                                      #19
                                      Kehitti painetta järjestelmään ja nesteen seassa oli nokea. Muutoin toimi normaalisti. Mutta taitaa sinulla tosiaan pakokanavaan näiden oireiden puuttuessa.

                                      Comment


                                        #20
                                        Kyllä tuossakin jotain mustia hiukkasia oli, mutta ei kovin paljoa. Neste tosiaan aivan kirkkaanpunaista eikä yhtään sameaa.

                                        No, soittelenpa myyjäliikkeeseen ja katotaan, että mikä on tuomio. Kansi irti nyt joka tapauksessa. Sitten kun palotilat ja pakokanavat näkee niin selviää, että mistä vuotaa.

                                        Comment


                                          #21
                                          Lastuja oli mullakin, neste itsessään oli kirkasta. Paisarin seinämät oli myös mustan möhnän peittämät.

                                          Comment


                                            #22
                                            Mr. Muscle tepsi yliahtovikaan ja kansivuoto (toivottavasti) korjattu CRC Radiator Sealilla. :) Ennen meni n. 1 l / 1000 km, nyt on ajettu 700-800 km ilman että paisarissa näkyisi mitään muutosta.

                                            Ei varmaan ole paras ratkaisu, mutta vertailuna ahdinremppa + kansiremppa ~3000 e vs. uuninpuhdistusaine + paikkausaine ~10 e. :) Ajetaan niin kauan kuin toimii ongelmitta...

                                            Comment


                                            • #23
                                              Mulla oli samaa ongelmaa,järjestelmä paineistettiin pariin otteeseen siinä välissä laitettu väriaineet ja ajettu 1000km.Mitään ei löytynyt,nestettä katosi n.0.5 litraa ja 1200 km.Otin sitten hienovaraisen riskin,hattu irti ja koneistamolle.Tuomio pakokanavasta kansi halki,nyt on sitten uusi kansi tulossa(amc) samalla tulee sitten päivitettyä tehoja enemmän kun se ei tässä konkurssissa paljo tunnu.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Moi,

                                                Eli on on paljon ajettu bkd poikittainen moottori. Täyskaasulla meneen vikatilaan vcds mukaan se on se tuttu P0234 vikakoodi.

                                                Vcds mukaan silti kysytty max paine on vaan 1.3bar ja toteudettu paine on 1.6bar, mikä minusta on se vakio max pyyntö?! Miksi siis menee vikatilaan?

                                                Inertia tehopenkin päälle ei mene vikatilaan. Kohtuuliset 131hv/300nm

                                                Kysymys lienee onko se n75 ahtipaine anturi, g31 kalliimpi ahtopaine säädin solenoidi tai vnt ahtimen siivet?

                                                Tehopenkin käyrat ovat ihan nätit, eli mielestäni jos siivet ovat jumissa niin eiköhän yleensä ei ole voimaa matalilla taikka korkeamissa kieroksilla?

                                                Onko bmk poikittaisessa moottori edes n75 ventiili kun en heti ainakaan löytännyt sitä..?

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Miksi menee yliahtamisesta vikatilaan... miksi ei menisi? Sen joutuu kyllä ihan siitä autosta tutkimaan ja päättelemään mikä yliahtamisen aiheuttaa. Erillistä N75:sta BKD:ssa ei monesti ole vaan samassa isossa paketissa on muitakin solenoideja, sekin löytyy helposti kun seuraa ahtimen kellota tulevaa alipaineletkua. Tuo solenoidipaketti on harvoin viallinen mutta toki mahdollista sekin.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    No jos pyydetään 1.3 bar ja toteutuu 1.6 bar niin eikös se silloin ole yliahtamista?

                                                    Comment

                                                    Working...
                                                    X