Mistä tilasit uudet suuttimet ja oliko ne uudet vai kunnostetut?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
3.0 TDI suuttimet
Collapse
X
-
Alkuperäinen kirjoittaja Matts Näytä viestiOmaan Q7 tilasin uudet Autodocilta, vanhat jäi varalle.Viimeksi muokannut vV8m5; 18.5.2020, 18:56.
Comment
-
Tuossa viestisi siivellä yritin vähän tiedustella onko kellään kokemuksia noista autodocin myymistä uudelleenvalmistetuista Boschin suuttimista. Toisaalta hintaero on sen verta pieni (n.400e koko sarjasta) että ehkä sitä kallistuu täysin uusiin.
EPS:n suutinten suurin ongelma lienee se niiden säätö/kalibrointi ja koodaus heidän kunnostuksen jälkeen, ei varmasti ole aivan kohdallaan kaikki.
Comment
-
No itsellä meni päin persettä eps-germanyn suuttimien kanssa. Arvot kaikki näytti 0 mutta auto täris ja kävi huonosti. Egr venenttiliin kello rupes piereskelemään. Nyt äsken vaihdoin taas yhden vanhan suuttimen takas. Nyt 3/6 vanhoja takaisin koneessa. Tän päivän kruunas kyllä pohjaprikan tippuminen nokka-akselin uumeniin. Yritin onkia veks ja si katos kokonaan. Noooh toivotaan että tippui öljykanavaan ja siitä pohjalle. Ei ainakaan vahinkoa ole käynyt 30km ajon aikana ?
Itsellä ois joulukuussa pitäny autodocille pulittaa 1700e eps sai 780e sarjan ja 300 ois saanu takas jps olis lähettäny suuttimet. Nyt näytti olevan autodocilla 218 +59.5 pantti. Eli 1700 menis vieläkin sarjaan. Ei autodocilla edes ole kunnostettuja suuttimia käsittääkseni
Comment
-
No periaatteessa kunnostettuja, kun ne on uudelleenvalmistettuja ja osanumeron lopussa on -X nuo pantilliset suuttimet siis. Mutta myy ne uusiakin, itse päädyin pitkän jahkailun jälkeen tilaamaan uudet Boschit.
Kuopion Auto-dieselillä suutinhuolto olisi ollut sarjalle kärjet hiomalla reilun 700e ja n.1300e jos kärjet olisi uusittu ja suuttimet koodattu uudelleen. EPS:n paskoihin ei jaksa alkaa sotkeutumaan.Viimeksi muokannut vV8m5; 8.6.2020, 06:16.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Hax0rr Näytä viestiNo itsellä meni päin persettä eps-germanyn suuttimien kanssa. Arvot kaikki näytti 0 mutta auto täris ja kävi huonosti.
Comment
-
Tälläsiä löysin...
zero quantity calibration:
Cyl 1. 0,0ms 4.0ms 6.0ms
Cyl2. 4.0ms 6.0ms 8.0ms
Cyl3 10.0ms 2.0ms 14.0ms
Cyl4. 6.0ms 8.0ms 14.0ms
Cyl5. 14.0ms 16.0ms 12.0ms
Cyl6. 14.0ms 22.0ms 18ms
Sit tälläset
Idle stabilization cyl 1-3
0.05mg/str 0.00mg/str -0.09mg/str
Idle stabilization cyl 4-6
0.28mg/str -0.09mg/str -0.05mg/str
Comment
-
A6 F4 3.0 Tdi Q, 2006, BMK
Katsastuksessa hylky runsaan sinisen savun vuoksi.
Onko syy suuttimissa.
VCDS arvot
Zero QuantityCalibration
Cyl1. -20.0 ms -8.0 ms -12.0 ms
Cyl2. -10.0 -6.0 - 8.0
Cyl3 - 44.0 -22.0 -10.0
Cyl4. - 4.0 -10.0 - 6.0
Cyl5 - 8.0 - 2.0 0.0
Cyl6. - 28.0 - 18.0 - 4.0
Idle stabilization cyl 1-3
0.14mg/str -0.47mg/str -0.09mg/str
Idle stabilization cyl 4-6
0.05mg/str 0.24mg/str -0.05mg/str
Mitkä suuttimet pitäisi ainakin vaihtaa
Comment
-
Tuohon suuttimen rikan onkimiseen nokkaakseleiden alta.Itse yritin rautalankakoukulla kun mangneetista ei kuparipikan onkimisessa ole hyötyä.Ratkaisu oli imuri johon teippasin sormen vahvuisen taipuisan suojaputken jatkoksi.Sitä kun työnteli akselin alle niin prikkahan siihen tarttui.Ennätin jo mielessäni käydä läpi kauhuskenaariot nokkien väliin kiilautuvasta kupariprikasta ja nokkien irroittamisesta..
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja vV8m5 Näytä viestiTuossa viestisi siivellä yritin vähän tiedustella onko kellään kokemuksia noista autodocin myymistä uudelleenvalmistetuista Boschin suuttimista. Toisaalta hintaero on sen verta pieni (n.400e koko sarjasta) että ehkä sitä kallistuu täysin uusiin.
EPS:n suutinten suurin ongelma lienee se niiden säätö/kalibrointi ja koodaus heidän kunnostuksen jälkeen, ei varmasti ole aivan kohdallaan kaikki.
Comment
-
Vaihdoin käytetyt suuttimet BMK koneeseen.
Savutus lakkasi, mutta tuntuu että käy osittain vain viidellä sylinterillä.
Mitä on asiantuntijat mieltä, onko 5 pytyn suutin tukossa.
Group 013
Idle stabilization cyl 1-3
-1.65mg/str - 0,14mg/str - 0.33mg/str
Group 014
Idle stabilization cyl 4-6
- 2.35mg/str 5.19mg/str - 0.52mg/str
Comment
-
Nyt tuli tenkkapoo Audin kanssa. Auto siis Q7 -07 3.0tdi BUG moottorilla. Pitkään jo kiukutellut lämpöisenä käyntiin lähtö ja aika hyvin alkanut käryttään myös tyhjäkäynnillä. Joo, suuttimet alkaa oleen vainaat. Kilometrejä noin 290tkm. Vaihdoin 3kpl suuttimia Autodocin "tehdaskorjattuihin" (koska budjettiratkaisu). Ensimmäinen starttaus joo toodella pitkä mut ymmärrettävää koska uudet ruiskut ja linjat tyhjänä jne. Seuraava startti jälleen apuvirran kanssa vaivalloisesti käyntiin. Käy kyllä ihan hyvin eikä kärytä mainittavasti. Tunnin seisonta ja ei käyntiin enään millään. Yritti pyöräyttää ekan kerran ja sit ihan niinku seinää vasten yrittäisi vääntää. Alussa kyllä on virtaa mut ei liiku yhtään kone... Mit Vit...
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Oobee Näytä viestiNyt tuli tenkkapoo Audin kanssa. Auto siis Q7 -07 3.0tdi BUG moottorilla. Pitkään jo kiukutellut lämpöisenä käyntiin lähtö ja aika hyvin alkanut käryttään myös tyhjäkäynnillä. Joo, suuttimet alkaa oleen vainaat. Kilometrejä noin 290tkm. Vaihdoin 3kpl suuttimia Autodocin "tehdaskorjattuihin" (koska budjettiratkaisu). Ensimmäinen starttaus joo toodella pitkä mut ymmärrettävää koska uudet ruiskut ja linjat tyhjänä jne. Seuraava startti jälleen apuvirran kanssa vaivalloisesti käyntiin. Käy kyllä ihan hyvin eikä kärytä mainittavasti. Tunnin seisonta ja ei käyntiin enään millään. Yritti pyöräyttää ekan kerran ja sit ihan niinku seinää vasten yrittäisi vääntää. Alussa kyllä on virtaa mut ei liiku yhtään kone... Mit Vit...
Comment
-
Oma BUG savuttaa siihen malliin että pitäisi ainakin 3 suutinta vaihtaa arvojen perusteella. Mieluiten tietysti kaikki. Mutta kun oon pihi ostamaan uusia niin onko kellään noista 400e+pantti / 6kpl ebayn EPS Germany korjatuista tuoreita kokemuksia? Aiemmat kokemukset tästäkin ketjusta on huonoja, mutta olisko ne kehittyny...? Korjatut Boschit näyttäs olevan n. 200e+pantti / kpl
Comment
-
Mä vaihdoin uudet boschit ja koodasin ne, mutta nyt alkanut lämpimänä esiintymään hivenen 'misfireä' ja kone hytkähtelee. Imuvuotoa epäilin alkuun, koska jostain imusarjan tietämiltä kuului pieni kurlaava ääni misfiren sattuessa. Mutta eikös dieselissä imuvuoto vaikuta vasta ahdoilla?
Vikakoodeja ei tule ja kaikki anturitiedot ja muut vcdsllä nähtävät arvot vaikuttaa järkeviltä, pois lukien yksi lämpötilatieto (-40ast, temperature 3), josta tosin ei tiedä mikä anturi tms. sen antaa.
E. Lienee määränsäädin joka oireilee, osasyynä voi olla myös 1.5v vanhat talvilaadun löpöt.
Viimeksi muokannut vV8m5; 3.9.2020, 16:53.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja aakman Näytä viestiOma BUG savuttaa siihen malliin että pitäisi ainakin 3 suutinta vaihtaa arvojen perusteella. Mieluiten tietysti kaikki. Mutta kun oon pihi ostamaan uusia niin onko kellään noista 400e+pantti / 6kpl ebayn EPS Germany korjatuista tuoreita kokemuksia? Aiemmat kokemukset tästäkin ketjusta on huonoja, mutta olisko ne kehittyny...? Korjatut Boschit näyttäs olevan n. 200e+pantti / kpl
Comment
-
Nuo ebay suuttimet (399e+pantti) tuli viikossa UPS:lla. En ole vielä palauttanut vanhoja, toivottavasti palautus onnistuu ja raha palautuu yhtä kätevästi kuin se Paypalista lähti :)
Tulleet suuttimet oli puhtaat ja siistit, Bosch testilapuin varustettu. Mutta kuka niistä sitten tietää tai ymmärtää. Suuttimissa oli myös tarralla printattu uusi koodi, jotka syötin VCDS:llä vaihdon jälkeen.
Suuttimien vaihtohan on aika helppoa, etenkin jos vanhat poterot on siistit. Minulla 5/6 oli siistejä ja tiivistepinta puhdas. Juuri se yksi hankalin (Q7 BUG) kuutossuutin takanurkasta oli vuotanut kupariprikasta. Siinä on pa-suodatin ja jäähdytin hankalasti edessä putkineen joten vaati aikaa ja hermoa saada poteroa puhtaaksi ja yleensäkin vanha prikka pois kun se oli hajonnut ja juminut pohjalle :(
Suuttimien mukana tuli kaikki uudet tiivisteet, joista huomion kiinnitti yhden paluupuolen pikkutiivisteen repeämä, vaihdoin tähän siis tilalle ehjän vanhan. Myöskin mukana tulleet pohjaprikat oli paljon leveämmät kuin alkuperäiset, josta syystä laitoin alkuperäisen kokoiset kun sattui hyllyssä olemaan. Korkeus niissä oli sama.
Ajoa nyt takana 300km ja auto ainakin toimii. En ole oikein ehtinyt tutkia savuttaako edelliseen malliin tai mitä VCDS arvot nyt näyttää.
Comment
-
Suuttimien palautus yllättävän kätevä. Palauttaminen on lähettäjän piikissiä ja nopealla vertailulla DHL sekä UPS olivat törkyisen hintaisia >100e. Aina luotettava posti.fi toimitti paketin pakettiautomaatista 20 eurolla Saksaan neljässä työpäivässä ja viidentenä 300e palautui Paypaliin.
Harmillisesti kuitenkin suuttimien laatu on nyt noussut epäilyksiin. Savutus väheni huomattavasti, en tiedä mikä on normaalia kun DPF on poistettu. Mutta auto alkoi vähän tärisyttämään 80kmh nopeudesta kiihdyttäessä matalilta kierroksilta. Aluksi epäilin vian olevan voimansiirrossa, mutta saattaisi olla myös vika jossain suuttimessa kun alkoi samoihin aikoihin. Korjausarvot on edelleen 1000km jälkeen lähellä nollaa ms, mutta palaan tähän aiheeseen kun kerkeän vähän tutkimaan enemmän.
Comment
-
BMK teki lievää "hydrolockia" pari kertaa ja toissa aamuna ei suostunut pyörähtämään kone ympäri startattaessa. Korjausarvojen perusteella syypääksi epäiltiin 6. suutinta joka on nyt vaihdettu. Vanha suutin näyttää aika uudehkolta päätäpäin mutta en ole ennen nähnyt tuollaista kirkasta (ilmeisesti sinkittyä) osaa noissa. Onko mahdollisesti jonkun nyrkkipajan kunnostama suutin vai mikä?
Comment
-
En oo kyllä nähnyt tuommoista suuttimen alaosaa minäkään.
Kerronpa samalla lisäkokemuksia aiemmin kerrotusta Dieselfixneuss tilauksestani. Selkeästi siis yksi suutin oli viallinen, aiheutti tärinää kiihdytyksissä. Näkyi kanavien 12-13 Idle Stabilization arvoissa joissa tämä yksi oli tyhjäkäynnillä arvossa >5. Logitin myös kiihdytyksessä (kuva). Myyjä suostui enempää kyselemäti lähettää uuden suuttimen, kunhan lähetän ensin viallisen takaisin.
Summa summarum, noiden korjattujen suuttimien käyttäminen tuntuu olevan tuuripeliä enkä kyllä voi suositella jos vähänkin tärkeämpi käyttöauto eikä itse ole kiinnostunut värkkäilemään. Minulla esim. onneksi oli hyllyssä toimiva extrasuutin jonka voin laittaa tuohon. Mutta onko kaikilla, tai onko aikaa odottaa pari viikkoa että yksi suutin matkustaa maailmalla takuuvaihtoon?
Comment
Comment