Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

3.0 TDI suuttimet

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Alkuperäinen kirjoittaja ahonen Näytä viesti
    Nyt olisi hyvät neuvot tarpeen.

    Osaisiko kukaan sanoa missä voisi vika olla?
    Suuttimissa.
    Samalla tavalla noissa ns.uudemmissakin tulee suutinten käyttötunnit täyteen. Joku siellä jää kusemaan auton sammutusvaiheessa. Pikaisena kokeiluna voisit ostaa jotain suutintenputsauslitkua esim. Fortea ja laittaa melko vajaaseen tankilliseen, jos se vaikka vähän puhdistaisi ja elvyttäisi niitä auki jumivia suuttimia.
    ​​​​Suomessa on muutamia pajoja, jotka noita commonrail suuttimia huoltaa.

    Comment


    • Eli on siis mahdollista että suutin vuotaa 3 litraa / 15tkm ja moottori käy silti nätisti, eikä käynnistyksessäkään ole mitään oireita. Täytyy koittaa tuo puhdistusaine vielä. Ohjelman tekijältä pitää vielä varmistaa ettei ole teoriassa mahdollista, että dpf:n poistosta huolimatta yrittäisi regeneroida. Sitten jäljelle ei muuta jää kuin suuttimet. Kaikkihan ne on irti käytettävä kun noista arvoista päässyt jäljille. Täytyy käydä paikallisesta tammer-dieselistä kysymässä pystyvätkö mittaamaan suuttimet siellä.

      Comment


      • Kuopion auto-dieseliin oltu yhteydessä. Suuttimet lähtee ensi viikolla sinne hoidettavaksi. Tuollainen tiputtaminen on kuulemma mahdollista pienillä paineilla, eli lähellä tyhjäkäyntiä. Kovemmilla paineilla neula sitten pitää.
        Pidemmän "sukkasillaan" ajelun jälkeen tuo on kiihdyttäsessä harmaata pölläyttänyt, joten tästä varmaan kyse.
        Katsoi rekkarin perusteella että tässä on 1800bar suuttimet johon ei ole kärkiä oikein saatavilla. Eli jos muilla huoltotoimilla ei ala pitää, menee uuden suutimen ostoksi.

        Comment


        • Joku tietäjä kertoisi minkä kokoinen on 3.0tdi koneen suutinpesän kalvaimen koko!

          Comment


          • Alkuperäinen kirjoittaja vV8m5 Näytä viesti
            Suuttimissa.
            Samalla tavalla noissa ns.uudemmissakin tulee suutinten käyttötunnit täyteen. Joku siellä jää kusemaan auton sammutusvaiheessa. Pikaisena kokeiluna voisit ostaa jotain suutintenputsauslitkua esim. Fortea ja laittaa melko vajaaseen tankilliseen, jos se vaikka vähän puhdistaisi ja elvyttäisi niitä auki jumivia suuttimia.
            ​​​​Suomessa on muutamia pajoja, jotka noita commonrail suuttimia huoltaa.
            Suutimet kävi Kuopiossa mutkan. Lopputulos: kaikki suuttimet ehjiä. Yksi ei mennyt ihan toleransseihin testissä, mutta ei senkään pitäsi tuota vuotoa aiheuttaa. Tiputusvuotoa ei ollut yhdessäkään.
            Suuttimet säädetty ja koodattu uusiksi. Kunhan saan auton nippuun ja kilometrejä alle, niin nähdään vieläkö öljyt lisii.

            Comment


              No jopas. Jäähd.nestettä ei siis näkyvästi häviä paisarista, mutta pysyykö neste kirkkaan värisenä?

              Comment


              • Ei katoa jäähdytysnestettä ja neste on kirkasta. Vaihdettu öljy oli mustaa niinkuin normaalistikin.
                Jos öljyn lisääntyminen nyt loppui niin pidän todennäköisimpänä vaihtoehtona, että tankkiin laitettu puhdistusaine tai ennen suutintestiä tehty ultraäänipersu on irrottanut karstaa tms, joka aiheuttanut vuodon.
                Tänään sain auton ajoon ja muutaman kymmenen kilometrin ajeluiden perusteella pelaa nyt hienosti eikä peilissä pöllytystä näkynyt. Aika näyttää...

                Comment


                  Pitäisikö suuttimien vaihdon ja koodauksen jälkeen heti näkyä korjausarvot group 72-77, moottorin ollessa käynnissä? On tilanne päällä huollettujen suuttimien kanssa. Jätti tienvarteen, suuttimien vaihdon jälkeisellä testiajolla, 3.0tdi BMK 4F, uutena vikakoodina Fuel pressure regulation P1063 -001, control range not reached. Nettiä selatessa tullut vastaan, että suutin voisi vuotaa sisäisesti. Ulkoisia vuotoja ei näkyvissä suutinputkissa tms.

                  Havaittavissa oli parin starttauksen perusteella pientä käyntiin sahaamisen tarvetta ja ensimmäisellä käynnistyksellä oli aika paljon savutusta pakoputkesta. Savutus rauhoittui hetken tyhjäkäynnillä olon jälkeen kyllä. Group 72-77 näyttävät kaikki nollaa, group 13-14 arvot elävät kyllä.

                  Group 13-14

                  1. -0,52mg/str
                  2. -0,24
                  3. -0,14
                  4. 1.79
                  5. -0,61
                  6. -0,14

                  Comment


                  • Omassa 3.0d näytti tehdasuudet suuttimet pitkään 0 korjausarvoa, ainakin satoaj kilometrejä.

                    Comment


                      Tämä alkoi selviämään toisien suuttimien kokeilun kautta. Huolletuista suuttimista yksi tai useampi vuoti sisäisesti tai jotenkin muuten. Ulospäin ei ollut vuotoja, mutta ilma polttoaineen seassa paljasti epäilyt suuttimien suuntaan. Korvaavilla suuttimilla ei enään ollut ilmavaivoja, eikä vikatila/koodi enään uusinut ja aina kerrasta lähtee käyntiin. Nämä huolletut suuttimet olivat testipenkissä todetut hyviksi ja koodattu uudelleen, mutta ei näköjään voi huollettuihin täysin luottaa.

                      Comment


                      • Alkuperäinen kirjoittaja ahonen Näytä viesti
                        Ei katoa jäähdytysnestettä ja neste on kirkasta. Vaihdettu öljy oli mustaa niinkuin normaalistikin.
                        Jos öljyn lisääntyminen nyt loppui niin pidän todennäköisimpänä vaihtoehtona, että tankkiin laitettu puhdistusaine tai ennen suutintestiä tehty ultraäänipersu on irrottanut karstaa tms, joka aiheuttanut vuodon.
                        Tänään sain auton ajoon ja muutaman kymmenen kilometrin ajeluiden perusteella pelaa nyt hienosti eikä peilissä pöllytystä näkynyt. Aika näyttää...


                        Taisi tämä tapaus viimein selvitä. Tuli tehtyä Joulukuun puolivälissä reissu Viroon jonka jälkeen totesin öljymäärän jälleen lisäntyneen. Lisäksi pari kertaa reissun aikana tyhjäkäynnillä tuli ohjaamoon palaneen öljyn katku.
                        Otin uudelleen ohjelman tekijään yhteyttä ja kerroin jälleen epäilykseni dpf-poltosta. Dpf-kennon poistin ennen softausta, mutta paineanturin jätin paikalleen. Asiaa tutkittuaan ja paineanturin käynnin aikaisia arvoja katsottuaan totesi, että
                        paineanturin arvo menee miinuksen puolelle. Ohjelma ei tätä ymmärrä vaan ilmeisesti polttelee dpf:ää miten sattuu. Ohjelmassa anturin arvo on pakotettu nollaan silloin kun mitattu arvo on nolla tai enemmän. Nyt sen mennessä miinukselle tapahtuu jotain odottamattomia asioita. Nyt ohjelma muutettiin niin ettei anturin arvolla ole väliä. Ainakaan kärytystä en ole saanut nyt aikaiseksi. Öljyn lisääntymiseen ei näin lyhyellä testiajolla uskalla vielä sanoa mitään.

                        Comment


                          Alkuperäinen kirjoittaja qbo Näytä viesti
                          Onko esp-turbon suuttimista kertynyt kokemuksia? Itellä yksi suutin vähän rajulla korjaus arvolla nii tulee varmaan jossain kohtaa ajankohtaiseksi..
                          Anyone?

                          CDYA:n suuttimet 6kpl/600e tältä firmalta ebayssä, voisi 500tkm ajettuun käyttikseen uusia ihan vaikka varuiksi kaikki? Ei ne ihan kuraa myy kun palautteet on "eps-germany2006 (26540), 99.8% Positive feedback"

                          Comment


                            Vänkärin puolelta suuttimien irroitus on ainakin helppo (A6 4F), ilmanputsari vain edestä. Huonoon kuntoon menee nuo pohjatiivisteet ja suuttimien alaosa oli todella tahmassa pikeä tai mitä lie, bräkleenikään ei auttanut mitään, mattoveitsellä enimmät.

                            Vinkkejä:

                            - ole varovainen kun irroitat suutinputkea suuttimesta, normi kiintoavain lipsahtaa helposti ja särkee paluuputken. Ite uhrasin yhden 17mm lenkin johon rälläköin kolon jarruputkilenkin tapaan, tuli hyvä
                            - suutimien irroitukseen kannattaa varata jotain, migillä kiinnitin liukuvasaran päätykappaleeseen romulootasta vanhan suutinputken kierteet
                            - vaihda pohjatiivisteen lisäksi o-rengas, hinta mitätön
                            - putsaa poterosta paskat hyvin, kaverin vinkkinä kalvaimeen vaseliinia ja sillä pyörittelee puhtaaksi ja samalla pinta tasaiseksi niin että vähän lastua tulee

                            Starttausta vaati parikymmentä sekuntia ja remontti tuntui onnistuivan, kuskin puolella pitää ainakin paisari irroittaa ja sen teen tässä seuraavana.

                            Attached Files

                            Comment


                              Vaihdoin myös kuskin puolen pohjatiivisteet, oli tuplasti aikaa vaativa, meni tässä puolessa 3h. Paisari lähtee edestä ja siirtyy tarpeeksi sivuun ilman tyhjennystä mutta vähän joutuu enemmän johtoja järjestelee edestä ja nippusiteitä katkomaan. Lisäksi nelospytty, eli etummainen, on hankalasti imuputkien takana ja onnistuin kaksi niitä 4mm kuusiokolopulttia tiputtamaan moottoritilaan mutta en onneksi kannen sisälle :) pitäs sijoittaa magneettihylsyyn noissakin... ja uusien etsimisessä romulootasta meni tietysti oma aikansa.

                              Kannattaa siis varata hyviä työkaluja ja aikaa, muutoin tämä on kokonaisuudessaan halpa ja leppoinen <10e projekti joka kannattaa käyttöautoon tehdä ajoissa, säästyy tympeeltä poteron putsaamiselta kun mikään ei vielä vuoda.
                              Attached Files

                              Comment


                              • Suuttimien vaihto edessä.
                                Pitäisi tilata uudet.

                                Mistä tiedän mikä näistä kolmesta moottorista minulla on kyseessä?
                                2011–2020 3.0 TDI quattro, Diesel CDUC,CKVB,CKVC, 180kW

                                Comment


                                  Luet moottorikoodin huoltokirjan ekan sivun tarrasta (tai varapyöräkotelosta, tai takapenkin alta, missä ikinä se tunnistetarra onkaan huoltokirjan lisäksi). Tai sitten konehuoneesta;
                                  https://www.a5oc.com/threads/engine-...e-block.89450/
                                  Lonkalta heitän nyt kuitenkin että samanlaiset suuttimet on ainakin nuissa CKVB ja CKVC 245hp 3.0tdi-koneissa ja samalla logiikalla pitäisi olla vastaavat myös CDUC-koneessa?
                                  Minkälaisilla oireilla päädyit siihen, että suuttimet vaihtokunnossa?


                                  E. Onko tämän suhteen mitään muutosta
                                  Alkuperäinen kirjoittaja ahonen Näytä viesti
                                  Öljyn lisääntymiseen ei näin lyhyellä testiajolla uskalla vielä sanoa mitään.
                                  Viimeksi muokannut vV8m5; 23.3.2020, 23:33. Perustelu: Tarkennus+lisäys

                                  Comment


                                  • Sen verran tullut nyt ajeltua öljyn vaihdon jälkeen että uskallan sanoa vian olleen softa-bugissa. Dpf:n tyhjennyksen yhteydessä kannattaa siis paine-ero-anturilta ottaa liitin irti, niin näin ei pääse käymään. Keskikulutuskin tippui viime kesän pohjoisen reissusta (6,2l/100km), ollen viime viikon Sodankylässä käynnillä tasan 6 litraa sadalle.

                                    Comment


                                      Tässähän kävi niinku Aakman yllä varotteli, eli onko näihin kukaan vaihtanut nippoja erikseen, vai onko edes vaihettavissa? Hiukan se vääntyi, ei kuitenkaan rikkipoikki mennyt kokonaan..
                                      Attached Files

                                      Comment


                                      • Ei taida olla tuo nippa vaihdettavissa. Yhteen muuten hyvään suuttimeen korjasin semmoisen vähän vinossa olleen paluunipan muovihitsaamalla (=sulatin varovasti muovia liitoskohdan ympäriltä). Lisäksi laitoin jotain tosi lujaa 2K-muoviliimaa. Oiskohan puteli jossain tallella...

                                        Muistaakseni se suutin oli alkupään 3.0 TDI:n AA-lopouinen suutin. Sinä oli muistaakeseni tuo nippa ja suuttimen runko samaa materiaalia ja samanvärinen. Sun kuvassa se nippa on ainakin eri värinen kuin runko.

                                        Vähän semmoin puuhakorjaus oli, mutta tulipahan kokeiltua :)

                                        Comment


                                          Tuo minun suutin on 2.0 tdi moottorista, ei sopivaa ketjua löytyny. :D Mutta joo sehän saattas parantua kun vähän kolvilla sulattelis ym.

                                          Comment


                                            Vaihdoin eilen CGQB biturboon suuttimien prikat kuljettajan puolelle. Ajettu 107tkm.
                                            4 ja 6 suuttimien prikat oli vielä inhimillisessä kunnossa. 5 suuttimen prikasta löytyi vain jämät.
                                            Attached Files
                                            Viimeksi muokannut Pönni; 15.4.2020, 08:47. Perustelu: kuvan kanssa säätöä..

                                            Comment


                                            • voisko ylläpitotehdä jo näistä surullisen kuuluisista suuttimista FAQ langan missä olis raja arvot ja mistä voi tilata ja paljon maksaa ja oireet ja ohjeet ?

                                              Comment


                                                Ainakin biturbon korjausarvot kun ylittää 2.0mg/stroke, ollaan jonkin sortin tiiviste/suutinvamman äärellä. Uskoisin tämän olevan aika yleispätevä myös muihin 3.0ltr dieselpatoihin.
                                                itse tilasin prikat sparetolta ihan runkonumeron perusteella, samoin yhden suuttimen hyllylle varoiksi.
                                                Näyttäisi myös muilta nettisivuilta osat löytyvän.
                                                Viimeksi muokannut Pönni; 15.4.2020, 20:48. Perustelu: Lisäys ja korjaus

                                                Comment


                                                • Voisko johtua suuttimista kuumalla moottorilla epätasainen tyhjäkäynti ja satunnainen ns "nakutus" moottorista? Ei muita oireita.

                                                  Comment


                                                  • Omassa 3,0TDI konella varustetussa Q7 alkaa olla oireina reilu valkoinen savutus ja huonokäyntiinöähtö varsinkin kuumana. Startti on voimattoman oloinen vaikka vaikka se ja akku on juuri uusittu. Oireet ja syyt ovat siis samat kuin monella muullakin tässä ketjussa. Tarkistin vielä VDCS:llä arvot ja 72-77 ryhmän arvot olivat -70 ms joten asian on selvä ja uudet suuttimet täytyy hankkia. Moni on tilannut mm. Saksan EPS-turbosta näitä. Osalla oli ollut alussa ongelmia, mutta miten on nykyjään näiden laatu? Kommentoisitteko onko nämä olleet toimivia vai ei, niin tiedän laittaa tilauksen vetämään?

                                                    Comment


                                                    • Omaan Q7 tilasin uudet Autodocilta, vanhat jäi varalle.

                                                      Comment


                                                      • Eps germanyltä viikko/pari sitten tilattiin setti suuttimia ja eihän se nyt taas ihan putkeen mennyt... suuttimet vaihdettiin, koodattiin ja iloisena taas tienpäälle. No ei mennyt kauaa kun ensimmäisen yli 5min tyhjäkäynnin jälkeen tienoo valkoisena usvasta ja eikun tallille takas. Lopputulemana suuttimet lähtee takaisin ja yllättävän helposti suostuivat rahatkin palauttamaan.

                                                        vanhoilla suuttimilla siis savutusta ei tapahtunut, ainoastaan mietoa hydrolockia ja korjausarvot perseellään.

                                                        Comment


                                                        • Minkäslainen suutinpesän kalvain olisi sopiva näihin 3.0 moottoreihin? Saisiko vaikka linkkiä sopivaan niin voisin tilata itselle.

                                                          Comment


                                                            En nyt ulkoa muista sitä leveyttä mutta tilasin Alista kun kaverillakin oli samanlainen jota käytin, ihan toimiva. 5-osaiset halvimillaan 20e luokkaa.

                                                            Comment


                                                              Vaihdoin BMK koneiseen kaikki suuttimet ja koodasin ne uusiksi. Kanavien 72-77 arvot menee nollille. Mutta kanavissa 13-14 näkyy "Idle stabilization" edelleen isoja arvoja. Suositusarvo +-2,99mg/h ja muutamassa tämä on yli 5.

                                                              Tutkin siis ongelmaa jossa tyhjäkäynti on huonoa ja savuttaa mustaa, kierroksilla tuntuisi toimivan paremmin. Tunteeko joku paremmin miten se tuota arvoa määrittää ja miksi suuttimien vaihto+koodaus ei vaikuttanut tähän ollenkaan?

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X