Kyllähän se tässä ketjussa on aika moneen kertaan mainittu.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
3.0 TDI suuttimet
Collapse
X
-
Uudemmat asb ja ccwa koneet ei taida ikinä vetää miinukselle, aina plussalle. Sen verran tullut tietoon mäntäsulamisia juurikin suuttimien takia niin en lähtis kokeileen mihin ne vuotaa. Varsinkaan kun yhden suuttimen vaihto ei ole kovinkaan kallista vrt muihin käyttökuluihin.
Tuossa autossa kun on haikuoiretta niin lähtisin tuosta yhdestä suuttimesta liikkeelle mikä vuotaa 'johonkin'
Comment
-
Noniin, nyt löytyy sitten vastauksia tuohon suutin ongelmiin ja ehkä apujakin jonkin verran jos on samanlaisia ongelmia kuin minulla aiemmin mainittuna.
Eli Saksasta tulleet suuttimet jotka toimivat vähän aikaa eivät olleen aivan sitä mitä piti olla. 4/6 suuttimista vuoti ja säädöt olivat aivan perseelleen. Tuossa juttelin Kuopion Dieselin kaverin kanssa ja sanoi että en ole ainoa jolla ollut samoja ongelmia. Ilmeisesti osa saksasta tulleista suuttimista vain uudelleen kasataan vanhoilla osilla ja jos tietyt toleranssit täyttyvät, osat lähetetään asiakkaille.
Näin kävi myöskin minun tapauksessa jossa juurikin tuo 4 suutinta falskasi sekä eivät olleet edes oikein säädetty. Tästä oppineena suosittelen tarkistamaan suuttimet jotka tulevat muualta aika kriittisesti varsinkin jos hinta on matala. Hyvä puoli oli että saksan firmalta neuvoja kysyttäessä sanoivat että reklamaatiolla onnistuu, mutta huonon puolena taas että suuttimet olisi pitänyt irroittaa ja lähettää saksaan joss olisi mennyt x määrä aikaa ja sitten tehneet vasta päätöksen miten tekevät. Ja autohan olisi luonnollisesti seisonut tämän aikaa.
Comment
-
Latte, ymmärsinkö oikein että tämä Kuopion Auto-Diesel teki jotain niille sun EPS-Germanylta hankkimiin suuttimiin ja sai auton pelaamaan?
Mielestäni koko tämä huollettujen suuttimien myyminen on hyvin hyvin kyseenalaista puuhaa. Valtuutettu Bosch huoltoliikkeen kaveri (Linnus-Auto Kokkola) sanoi minulle että ei näitä suuttimia voi huoltaa kun ei näihin suuttimiin saa osia ja jos joku muu väittää jotain muuta, se puhuu paskaa. Tässä ketjussa nyt ollaan hyvin huomattu millaisia ongelmia porukalla on niiden huollettujen kanssa ollut että pitää varmaan jopa paikkaansa ainakin osittain. Ja kuten Lattellekkin oltiin sanottu Kuopiosta, kasattu todennäköisesti vanhoilla osilla.
Toisaalta, kolmossivun videossa turkin poika sujuvasti vaihtaa uuden suutinkärjen suuttimeen ja savutusongelma on tipotiessään. Vaihtaa siis kärjen mitä ei ole saatavilla? Tässä videossa myös hienosti osoitetaan, että ei siihen vuodon toteamiseen tarvita 50 000€ boschin testipenkkiä välttämättä. Itse aion tehdä omiin suuttimiin vastaavan testin ensi viikolla paikallisen traktorimiehen kotiverstaan penkissä jolla päästään n. 250bar paineeseen.
Onko olemassa lukijoiden joukossa yhtään pitempiaikaista positiivista kokemusta huolletuista suuttimista että auto on pelannut hyvin?
Lisäksi Suomen maasta löytyy tälläinen "commonrail pelle peloton" joka ei edusta boschia ja jopa hän sanoi samaa että osia jotka sieltä menee ei saa, mutta epäili että kiinassa niitä jo värkkäillään. Esim. suutinkärjelle on oma varaosanumero. Jos jollain on suutin kädessä niin siitä näkee sen ja vois koittaa googlata sitä. Esimerkiksi antoi vw crafterin suutinkärjen numeron F00VX40014.
Lisäksi ihmettelen autodocin tai autonvaraosat24.fi (käytännössä sama lafka) myymiä uusia suuttimia että onko ne oikeasti uusia vai mitä ne on? Vaihto-osa sarakeella ei ole kumpaakaan mainintaa, kyllä tai ei. Tämä silloin mielestäni tarkoittaa että uutta alkuperäistä osaa ollaan myymässä. Mutta sitten kuitenkin halutaan vanhat ruutat vaihdossa takasinpäin? Mitä mitä, mielestäni vähän haiskahtaa? Tästäkin keskustelin Linnus-Auton kaverin kanssa ja hän sanoi että näiden kanssa pitää olla hyvin tarkkana. Sen verran monella boschin kurssilla on tullut istuttua että eräälläkin näistä oli vierekkäin ulkonäöllisesti kaksi täysin identtistä bosch suutinta pahvilaatikkoa myöten. Erotuksena että toinen oli aito ja toinen piraatti mikä hajoaa puolen vuoden kuluessa. Ei me harrastajat kyllä helpolla päästä ku kaikki vaan koittaa viedä meiltä rahat keinoja kaihtamatta. Aamen =).
Loppukaneettina mainittakoon, että olen laittanut pari päivää sitten Bosch maahantuojalle sähköpostia missä esitin kaksi pääkysymystä, saako näihin suuttimiin osia ja onko autodocin suuttimet aitoja. Katsotaan mitä saadaan vastaukseksi vai saadaanko mitään.
Comment
-
Vieras
Vaihto-osa vaaditaan, koska Bosch kunnostaa ne vanhat ja myy uusina ulos. Runko käytetään vanhaa, liikkuvat uutta.
Se ettei Boschilta saa osia, ei tarkoita ettei osia olisi saatavilla. Samaan tapaan kuin ahtimiin saa tarvikeosia, vaikka ahtimien valmistajat eivät niitä toimita. Kestoikä ja laatu on sitten toinen asia. Toki jostain se Bosch ne osansa ostaa.Viimeksi muokannut pulla; 11.12.2017, 13:13.
Comment
-
Osia tulee saataville jos on tarpeeksi isot markkinat. Boschia ei muiden kunnostukset kiinnosta, joten he ei muille tarjoa osia ilmeisesti.
Näitä kunnostettuja suuttimia kauppaavat voi hyvinkin teettää omia osia tarpeisiinsa, kun osien kopiointi ei ole kiellettyä.
Aikoinaan ei pumppusuuttimia kukaan korjannut, eikä niihin saanut kärkiä. Nykyään ihan normihommaa vaihdella niihinkin kärkiä. Runkoa ja siinä olevaa elektroniikkaa ei välttämättä löydy osana.
Comment
-
Kyllä juurikin näin Tontsa. EPS-Germanylta tulleet suuttimet olivat ns. korjattuja vaikka oli vain kasattu vanhoilla osilla, hieman kiillotettu ja laitettu menemään.
Ja suuttimia korjataan, Bosch itsessään ei osia tee mutta esim. italiasta(olikohan finral tai joku) neuloja suuttimiin saa ja ilmeisesti ovat toimineen hyvinkin.
Mitä tulee ''uusiin'' suuttimiin niin juttelin tuossa tämän Kuopion auto-dieselin kaverin kanssa ja sanoi että suurin osa näistä on vanhoja runkoja johon on laitettu uudet romut sisään. Faktaa tästä ei ole joten aika kuulopuheiden perusteella olen.
Comment
-
Jaa, Firadikos se olikin :D No mutta kuitenkin, toiminut ilmeisesti hyvin kun ei ole vielä kukaan niistä käynyt reklamoimassa joten oletan että toimivat sen verran kuin pitääkin. Suuttimethan eivät koskaan ole absoluuttisesti pitävät vaan antavat aina vähän läpi.
Tähän auttaa venttiilin vaihto joka päästää paineen pois railista. Ilmeisesti vanhan mallinen paineventtiili ei päästä kaikkea pihalle ja jättää sisälle aina 50-60 baaria ja tästä johtuen se puskee vähän ainetta sylinteriin. Uusi taasen päästää paineet pois jolloin ainettakaan ei nolla baareilla pääse suuttimista fuskaamaan.
Olivat tämän kuulemma paikan päällä pajalla kokeilleet ja todenneet useammalla autolla.
Comment
-
Soittelin tänään uudelleen tonne Linnusautoon ja asioita selvisi hieman lisää. Heidän kauttaan on mahdollista ostaa niin uutta kuin tehdaskorjattuakin suutinta. Hintaero naurettava, korjattu 390€ ja kokonaan uusi 425€. Tehdaskorjatun jos ostaa niin vanhat pitää lähettää vaihdossa. Kokonaan uusiin ei tarvitse. Nyt puhutaan siis suuttimesta 0445115078 joka on autodocissakin se kalliimpi vaihtoehto. Mulla on nuo versiot omassa kulkineessa (ASB). Tietenkin ne kalliimmat prkl ku muuten nää on niin halpoja =).
Sitten kysyin että mitä niillä vanhoilla tehdään tai mikä on tehdaskorjattu suutin jos kerran osia ei saa? No asiahan on näin että tottahan toki boschilla itsellään on tehtaalla mitä vaan osia mutta niitä ei anneta edes valtuutetulle huoltoliikkeelle. Kuulemma suuttimen kun purkaa niin siellä on sisällä porauksia ja muita muotoiluja joilla pyritään vaikuttamaan sumun muotoon ja silloin kun suutin puretaan on takaisinpäin kasatessa kohdistaminen hyvin haasteellista. Bosch ei ilmeisesti halua ottaa mitään riskejä laaduun suhteen eikä näin ollen myy osia ulos vaan hoitavat homman itse. Tästä voisi ehkä päätellä, että autodocin myymät suuttimet on noita tehdaskorjattuja kun vanhat halutaan vaihdossa. Tehdaskorjatusta suuttimesta ei kuulemma näe mitenkään ulospäin että osa on korjattu eikä uusi. Kaikki hilppeet on uusia. Piezosuutin sisältää äärimmäisen vähän mitään sähköä ja nekin osat on kuitenkin myös uusia tehdaskorjatussa suuttimessa. Vaihdossa tulleiden runkojen hylkäysraja on myös hyvin kriittinen. Hylkytapauksessa kuitenkin rungot on aina pois piraattimarkkinoilta, tämäkin on varmaan mietitty. Uudemmissa autoissa kuulemma tämä piezotekniikka on jätetty kokonaan pois ja käytetään jälleen elektromagneettisia suuttimia. Tälläsiä tietoja sieltä tippui.
Ainiin, maahantuojakin vastasi lähettämääni mailiin kiittämällä yhteydenotosta ja lähettämällä linkin mistä voi etsiä lähimmän jälleenmyyjän joka auttaa sinua kysymyksissäsi. Että näin.
Tiedätkö Latte tarkemmin mitä niille sun ruutille vielä tehtiin että rupes pelaamaan?
Comment
-
-
Omaan vehkeeseen (BMK) olen suuttimia katsellut ja Boschin katalogi antaa suuttimelle tuon numeron 0445115078 (317€ autonvaraosat24.fi) mutta katalogin viereisessä sarakkeessa on 0986435358 (230€+pantti 60€) . Tuon jälkimmäisen otsikossa lukee exchange ja kierrätysnuolet eli tuohon koodin sisältynee se vanhojen palautus.
https://ru.bosch-automotive.com/en/r...ogs/catalogs_1
Catalog "Diesel Fuel Injection 2012/2013"
Mutta en tuosta oikein saanut selkoa onko jompikumpi tai molemmat kierrätettyä tavaraa vai kumpikin uutta suutinta.
Bosch eXchange/ alkuperäiset Bosch-tehdasvaihto-osat
? Kunnostustyöt tehdään vain sertifioiduissa Bosch-yksiköissä
Alkuperäisvarustukseen tehdyt uudistukset otetaan huomioon kunnostusprosessissa
? Kuluvat osat korvataan 100 %, samoin kaikki kriittiset osat
? Varaosina käytetään vain alkuperäisiä Bosch-varaosia
100% toimivuuden tarkastus kaikille kunnostetuille komponenteille
Ympäristöystävällinen, koska CO2-päästöt laskevat ja raaka-aine-resursseja säästetään
Osanneeko kauppiaskaan sitten kertoa oikeasti, että onko tuote alkuperäinen vai piraatti lienee sitten vielä oma tarinansa.
Comment
-
Tietääkseni vieläkään Bosch ei toimita eikä korjaa kyseisiä suuttimia. Tästä puhuin joskus aikaisemmin ja suomen bochin kanta oli edelleen sama lokakuussa 2017. Omaan korvaan kuullostaa aidot boch korjatut kusetukselta mutta jos jollain tietoa miten saksassa tai muualla niin vois hiettää ilmoille tietoa. Siis kyse nimen omaan noista bmk koneiden piazo suuttimista.
Comment
-
Laitetaas tännekkin vielä kun sain sittenkin maahantuojalta vastauksen kysymyksiin jotka nelossivulla esitetty. Eli:
- Voiko näitä suuttimia Common Rail Piezo suuttimia korjata ja saako niihin osia?
- Onko autodocin myymät Bosch suuttimet aitoja vai ei?
Maahantuojan vastaus:
Hyvä Toni,
Boschin CR Piezo suuttimia ei voida korjata, niihin ei saa varaosia eikä niitä myydä virallisesti kunnostettuina.
Emme voi ottaa kantaa mainitsemanne jälleenmyyjän toimintaan, sillä kyseessä ei ole Suomessa toimiva yritys.
Ystävällisin terveisin
Bosch Service Center Team
Robert Bosch Oy
Bosch Service Center
Äyritie 8 E
FI-01510 Vantaa
p. 0800 96 600
yhteydenotto@fi.bosch.com
www.bosch.fi
Mielenkiintoista, että valtuutettu bosch huoltoliike kuitenkin tarjosi minulle sekä tehdaskorjattua että täysin uutta suutinta?! Ota näistä sitten selvää...
Comment
-
Olisiko tässä nyt vaan kyseessä kielimuuri? Korjattu ja "remanufactured" ei minusta ole sama asia. Bosch varmasti myy suuttimia, joissa on käytetty vanhoista suuttimista peräisin olevia runkoja (tai muita ei kuluvia osia), tämähän on käytännössä alan standardi.
Eihän esim. starttia tai laturiakaan ostettaessa puhuta korjatuista, vaikka suuressa osassa on kierrätetty runko.
Comment
-
Vieras
Minä ymmärrän viestin niin, että Bosch ei myy korjattuja suuttimia, vaan uusia.
Käytännössä ne ovat kuitenkin vanhalle rungolle tehtyjä, uusilla liikkuvilla. Ei ne muuten niitä runkoja tahdo vaihdossa. Eikä ole järkeä tehdä sataamiljoonaa suutinrunkoa, jotta voidaan aina myydä 100% uutta.
Viestissä sanotaan" Boschin CR Piezo suuttimia ei voida korjata, niihin ei saa varaosia eikä niitä myydä virallisesti kunnostettuina"
Tämä siis tarkoittaa ettei niitä voi kukaan muu korjata Boschin osilla kuin Bosch.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja pulla Näytä viestiKäytännössä ne ovat kuitenkin vanhalle rungolle tehtyjä, uusilla liikkuvilla.
Nämä ensimmäisen sukupolven 3.0 TDi:n suuttimien koodithan on:
0 445 115 078 (tyyppikoodi CRI3-16)
0 986 435 358 (tyyppikoodi BX-CRI3)
Boschin katalogi linkkaa ensimmäisen kohdalla "exchange part" kohdassa tuon 358-loppuisen. Voisin myös heittää ihan puhtaana arvauksena, että tyyppikoodin alku BX tulee sanoista Bosch eXchange.
Tuo ensimmäinen on siis se jonka kohdalla vanhoja runkoja ei ainakaan Autodoc vaadi takaisin, jälkimmäisen kohdalla vaatii.
Comment
-
Linnus auton mukaan oli nimenomaan niin, että vain bosch itse voi korjata omia suuttimiaan kun puhutaan näistä CRP suuttimista. Ei edes he saa niitä osia valtuutettuna huoltololiikkeenä, koska epäonnistumisen mahdollisuus on suuri. Maahantuoja sanoo että niitä ei voi korjata. Tässä on mielestäni selkeä ristiriita. Voidaan vain spekuloida mutta fakta jää uupumaan. Laitoin vielä tästä ristiriidasta jatkokysymystä, mutta siihen ei ole tullut mitään vastausta. Pakko oli vielä mainita, että ovat melko tyyriitä laittaa ~ 2500€ kasa suuttimia autoihin joiden hinnat alkaa olla luokkaa 4000-10 000€. Eipä se niitä kiinnosta mutta oma olo parani kun sai sanottua :).
Linnus tarjosi myös boschin tehtaalla tehdaskorjattua suutinta kaikilla uusilla osilla sen 390€/kpl + vanhat vaihdossa. Jos otti taas kokonaan uudet, hinta 425€/kpl ja vanhat saa pitää itse. Epäili kyllä itsekin, että tuo tehdaskorjattukin saattaa hyvinkin olla kokonaan uusi. Tuolla hintaerolla pitäisin jo periaatesyistäkin vanhat itsellä.
Comment
-
Comment