Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

3.0 TDI suuttimet

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Andyks oletko nyt ihan varma tuosta diiselistä öljyn seassa? Auton käydessä dieseliä ei käytännössä voi mennä öljyn sekaan ellei sylinteri ja mäntä ole jo siinä kunnossa että ei sytytä. Vuotaville suuttimille enemmän on kriittistä tuo käynnitys ja sammutut. Vaikka railissa on parhaimmillaan se 1600 barin paine ei sieltä paljoa tule kun paine jo katoaa. Tyhjäkäynnillä varmaan siinä 300bar molemmin puolin. Sillä vaan että ihmettelen kun tuossa tuo korkea painepumppu on omalla hihnalla. Bmw e39 3.0tdi:issä korkeapaine pumppu on samalla ketjulla kuin jako. Jos akselitiiviste alkaa vuotamaan meni löpöt suoraan alakertaan. Itsellä oli reilun kuuden litran sijasta melkein 16 :D

    Comment


    • Kyllä melko varma olen että öljyn määrä oli noussut, mutta hieman nyt aloin itsekin epäillä tuota määrää. Nimittäin kun tuossa runsas viikko sitten imaisin öljyä pois, ei pinta mielestäni nyt ole sen jälkeen n. 1500km ajon aikana noussut lainkaan. Toki molemmilla öljyn imaisukerroilla sekä nyt tarkistettaessa auto on saattanut epätasaisella pihalla olla hieman eri asennossa.

      Mutta kyllähän tuo dieselin kulkeutuminen öljyn sekaan on kaikissa dieseleissä aivan normaalia. Usein määrät vain ovat niin pieniä että tämän näkee vain lähinnä siitä että öljymäärä mittatikussa ei laske.

      Nyt olis suuttimet sitten kuitenkin vaihdettu. Haju tyhjäkäynnillä katosi täysin, lämpimänä käynnistyksistä tai kulutuksesta ei vielä ole kokemusta.
      Vaihdoin samalla polttoainesuodattimen. Täytin suodattimen aivan täyteen. Yritin VCDS:llä ajaa siirtopumppua, mutta ilmeisesti se ei tässä ECUssa ole mahdollista (Group 35 sanoi "not available"). Output testien kautta ajoin pari kertaa, mutta sehän käyttää vain muutaman kerran parin sekunnin pätkiä.

      Operaation jälkeen auto lähti vasta 3. yrittämällä käymään vaivalloisesti muutamalla pytyllä ja sammui suht pian. Vasta noin 7. kerralla auto jäi käymään ja tyhjäkäynti tasaantui pikkuhiljaa. Annoin käydä tyhjäkäyntiä runsaan 5min ja lähdin pienelle koeajolenkille. Lenkillä aina kun pudotti kierrokset tyhjäkäynnille putosi jokin/joitain pyttyjä pois pelistä pieneksi aikaa. Odottamalla n. 10sek tyhjäkäynti tasaantui normaaliksi. Nyt aamulla n. 7h seisonnan jälkeen jäi vasta 3. yrittämällä käymään. 45km matkan töihin toimi normaalisti. Ei edes tullut enää tuota tyhjäkäynnillä hyytymistä ajon jälkeen. Jännityksellä odotan miten käy päivän jälkeen kun pitäisi kotiin lähteä... Ehkä siellä oli vain paljon ilmaa? tai sitten jossain on vuoto?

      Paljonkos tuon rail paineen pitäisi olla sammutuksen jälkeen? Ilmeisesti Meas Block 22 on oikea paikka sitä katsoa? Tuo 3. arvo näyttää moottorin sammutuksen jälkeen (virrat uudelleen kytkettynä) 7.1bar. Pitäisikö pysyä korkeammalla?

      022 Rail pressure control
      1) Engine speed
      At idle: 720 ... 820 rpm
      2) Specified rail pressure
      [bar]
      3) Rail pressure actual
      [bar]
      4) Pressure regulating valve activation
      At idle: 15 ... 30 %

      Comment


        Olikohan 70 bar virallinen arvo, mitä railiin tulisi jäädä virrattomana. Omassa tippuu nollaan railipaine sammutuksen jälkeen, mutta eipä ole menoa haitannut.

        Comment


          Koodasithan Andyks uudet suuttimet? Mulla lähti tosella pyörityksellä käyntiin ja jäi pyörimään ilman oireita.

          Comment


            Ja ohjeet miten koodataan, ennen kuin ehditään edes kysyä http://wiki.ross-tech.com/wiki/index...BKS/BMK/BUN%29

            Comment


            • Kyllä tuli suuttimet heti vaihdon jälkeen ennen käynnistyksiä koodattua.

              Vaihdoitko Nikke_ naftafiltterin samalla?

              Oli ehkä itseltä virhe tuo filtterin vaihto. Olisi varmaan pitänyt laittaa kone käymään välillä ja vaihtaa sitten naftafiltteri erikseen. Nimittäin kyllä nuo ongelmat johtuivat ilmasta polttoainejärjestelmässä. Eilen iltapäivällä töistä lähtiessä lähti käymään vielä hieman takkuisesti, mutta ensimmäisellä yrityksellä. Tämän jälkeen on lähtenyt jo useamman kerran käymään aivan normaalisti ja käy nätisti.

              Ajotietokoneen mukaan maantieajossa ei kulutus juuri ole muuttunut, mutta nurkka-ajossa aivan selvä muutos. Enää ei karkaa 10-12l/100km lukemiin. Vielä kun sais öljyt vaihdettua. Niin pirun matala tuo s-line alusta ettei mahdu vanhat ajorampit alle millään.

              Comment


              • Tiesitkö Antti että sähköinen siirtopumppu käynnistyy noin 30sek ajaksi myös kun laittaa virrat päälle autoon? Näin ainakin CASA koneessa.

                Itse kun käytin suutinputkia pois imusarjan läppien poiston takia, niin tuli tuota kikkaa käytettyä. Virrat päälle ja kun siirtopumppu sammuu, niin uudestaan virrat pois ja päälle.

                Comment


                • Terve.
                  Olen alkanut epäillä, että emännän A6 3.0TDI :ssä vuotaa jokin/jotkin suuttimet.
                  Jos oikein tulkitsen niin onko suuttimet 1 ja 4 vaihto kunnossa? Mitä tuo pressure 3 lukema kertoo?

                  5:20:39 Group 072: Zero Quantity Calibration (ZQC) Cylinder 1
                  -50.0 ms Cyl. 1 Activation Calibr. Pressure 1
                  -24.0 ms Cyl. 1 Activation Calibr. Pressure 2
                  -16.0 ms Cyl. 1 Activation Calibr. Pressure 3


                  15:20:39 Group 073: Zero Quantity Calibration (ZQC) Cylinder 2
                  -26.0 ms Cyl. 1 Activation Calibr. Pressure 1
                  -6.0 ms Cyl. 1 Activation Calibr. Pressure 2
                  0.0 ms Cyl. 1 Activation Calibr. Pressure 3


                  15:20:39 Group 074: Zero Quantity Calibration (ZQC) Cylinder 3
                  -30.0 ms Cyl. 1 Activation Calibr. Pressure 1
                  -8.0 ms Cyl. 1 Activation Calibr. Pressure 2
                  -8.0 ms Cyl. 1 Activation Calibr. Pressure 3


                  15:21:08 Group 075: Zero Quantity Calibration (ZQC) Cylinder 4
                  -50.0 ms Cyl. 1 Activation Calibr. Pressure 1
                  -22.0 ms Cyl. 1 Activation Calibr. Pressure 2
                  -8.0 ms Cyl. 1 Activation Calibr. Pressure 3


                  15:21:08 Group 076: Zero Quantity Calibration (ZQC) Cylinder 5
                  -26.0 ms Cyl. 1 Activation Calibr. Pressure 1
                  -12.0 ms Cyl. 1 Activation Calibr. Pressure 2
                  0.0 ms Cyl. 1 Activation Calibr. Pressure 3


                  15:21:08 Group 077: Zero Quantity Calibration (ZQC) Cylinder 6
                  -20.0 ms Cyl. 1 Activation Calibr. Pressure 1
                  -2.0 ms Cyl. 1 Activation Calibr. Pressure 2
                  0.0 ms Cyl. 1 Activation Calibr. Pressure 3

                  Comment


                  • Tässä taas vastaavasti oman A6 3.0TDI arvot. Molemmat BMK koneita.

                    15:13:04 Group 072: Zero Quantity Calibration (ZQC) Cylinder 1
                    18.0 ms Cyl. 1 Activation Calibr. Pressure 1
                    22.0 ms Cyl. 1 Activation Calibr. Pressure 2
                    12.0 ms Cyl. 1 Activation Calibr. Pressure 3


                    15:13:04 Group 073: Zero Quantity Calibration (ZQC) Cylinder 2
                    10.0 ms Cyl. 1 Activation Calibr. Pressure 1
                    14.0 ms Cyl. 1 Activation Calibr. Pressure 2
                    12.0 ms Cyl. 1 Activation Calibr. Pressure 3


                    15:13:04 Group 074: Zero Quantity Calibration (ZQC) Cylinder 3
                    26.0 ms Cyl. 1 Activation Calibr. Pressure 1
                    28.0 ms Cyl. 1 Activation Calibr. Pressure 2
                    16.0 ms Cyl. 1 Activation Calibr. Pressure 3

                    15:10:49 Group 075: Zero Quantity Calibration (ZQC) Cylinder 4
                    22.0 ms Cyl. 1 Activation Calibr. Pressure 1
                    32.0 ms Cyl. 1 Activation Calibr. Pressure 2
                    26.0 ms Cyl. 1 Activation Calibr. Pressure 3


                    15:10:49 Group 076: Zero Quantity Calibration (ZQC) Cylinder 5
                    32.0 ms Cyl. 1 Activation Calibr. Pressure 1
                    30.0 ms Cyl. 1 Activation Calibr. Pressure 2
                    20.0 ms Cyl. 1 Activation Calibr. Pressure 3


                    15:10:49 Group 077: Zero Quantity Calibration (ZQC) Cylinder 6
                    16.0 ms Cyl. 1 Activation Calibr. Pressure 1
                    28.0 ms Cyl. 1 Activation Calibr. Pressure 2
                    18.0 ms Cyl. 1 Activation Calibr. Pressure 3

                    Comment


                      Nuo kolme lukemaa kertovat kuinka paljon suuttimen "aktivointiaikaa" pitää lyhentää tai pidentää eri paineilla, jotta haluttu syöttömäärä saavutetaan.

                      Käsittääkseni Pressure 1=300 bar, 2=600 bar 3=1000 bar. Vuotavilla suuttimilla aktivointiaikaa pitää lyhentää (miinusmerkkiset arvot) ja tukkoisilla pidentää (positiiviset arvot).

                      Comment


                      • Noilla arvoilla ei ole mitään tekemistä "vuotamisen" kanssa. Kun puhutaan siitä että suurin vuotaa sylinteriin soppaa sillon kun ei pitäis.

                        Comment


                        • Kiitos vastauksista. Rupesin vain epäilemään suutin vikaa, kun emännän autossa on aina välillä havaittavissa tyhjäkäynnillä pientä hytkymistä. Samoiten on alkanut pakokaasu haisemaan tyhjäkäynnillä tavallaan "imelälle". Muuten kyllä toimii ja kukkuu normaalisti.

                          Comment


                            Kyllä noiden arvojen perusteella laittaisin suuttimet vaihtoon, korjausta on jo niin paljon. Suutinhan voi vuotaa myös paluupuolelle, ei välttämättä sylinteriin.

                            Liitteenä vielä tuo Audin virallinen(?) "Technical Product Information" aiheesta.
                            Technical background

                            Mechanical wear of the needle attachment of the injector leads to an increased fuel injection into the combustion chamber. The fuel is not completely burnt, which causes white smoke (unburnt fuel) or juddering when the engine runs at idle speed for some time.
                            Attached Files

                            Comment


                            • Vähän myöhäinen vastaus valtsu:n viestiin.

                              Tiedossa kyllä oli että monessa autossa siirtopumppu käynnistyy joksikin aikaa virrat kytkettäessä, mutta mielestäni tässä A6 4F -06 BMK-koneisessa ei. Yritin kyllä kuunnella ja samanlaista surinaa kuin output testejä ajettaessa ei kyllä tankin suunnalta kuulu virtoja kytkettäessä. Ja tulihan noita virtoja tosiaan tossa kytkeskeltyä varmaan toistakymmentä kertaa ja silti ilmaa edelleen riitti järjestelmässä.

                              Ja simonitzi:lle. Jos tyhjäkäynnillä lämpimällä koneella ilmassa leijailee paha katku ja jos on mitään merkkejä takertelusta starteissa lämpimällä koneella, laittaisin kyllä suuttimet asap vaihtoon. Kun kunnostetut suuttimet saa halvimmillaan 500e/6kpl Saksasta, on se todella halpa vakuutus ketjuremontille.

                              Comment


                              • Tässä jo jonkin aikaa ketjua seuranneena pitää jo kysyä hintaa itse työlle?

                                Suuttimet itse saa ebaysta juurikin tuohon noin 120-80e/kpl mutta jos itse ei halua/jouda/pysty turaamaan ja laittaa huoltamon asialle paljonko tuolle jumpalle tulee hintaa?

                                Pulla lähes varmasti pystyy sanomaan ainakin jotakin suuntaan tai toiseen mutta myös muita kuunnellaan ;)

                                Comment


                                • Sanoivatkohan eräässä dieselkorjaamossa meikälle, että pari tuntia irroitus ja pari tuntia asennus. Youtube-videosta katoin että ei voi niin pitkään kestää. Hymiö.

                                  Comment


                                    Eikai tuossa suuttimien vaihdossa niin kauaa mene. Tälläisenä amatöörinäkin vaihtaa varmasti pariin tuntiin kaikki kuusi. Mitä tos kaverin autoon noita vaihdettiin, niin ei siinä kauaa mennyt. Enempi tais mennä pällistelyyn ja erinäköisten osien kiillotukseen aikaa. :P

                                    Comment


                                    • Joo, putsaukseen siinä itselläkin eniten aikaa meni, kun yritti sitä suuttimen koloa hinkuttaa jos vaikka millä kiiltäväksi :D Oli sitä mustaa töhnää siellä jonkin verran..

                                      Comment


                                        Mihin momenttiin ne suutinten luukkujen kuusiokolopultit pitäisi kiristää ettei tihku öljyä?

                                        Comment


                                        • Ei niiden kireälle vetämisestä ole mitään hyötyä. Pääasia että tiivisteet ovat ehjät ja tiivistepinnat puhtaat. Ja siitä suuttimen ympäriltä kannattaa koittaa reilusti painella se luukku alas ettei jää keskeltä kantamaan.

                                          Comment


                                          • Jos vaihtaa nuo suuttimet itse niin pystyykö ajamaan vaihdon jälkeen vai tarvitseeko heti koodailla uudet suuttimet sisään?

                                            Comment


                                            • pitää koodata uudet heti.

                                              Comment


                                              • Poistin viestin kun ei ollut enää ajankohtainen
                                                Viimeksi muokannut korbimotors; 20.12.2016, 15:44.

                                                Comment


                                                • Täytyypi alkaa tutkimaan mistä saisi suht. edukkaasti suuttimet. Lienee fiksuinta vaihtaa suoraan kaikki?
                                                  Tuskin niiden Vaihtaminen kauheen vaikeeta voi olla.. vai onko siinä mitään erityistä mitä täytyy ottaa huomioon??

                                                  Comment


                                                  • Ei ole vaikeaa. Liukuvasaralla tulee kivasti ylös muutamalla iskulla. Jos aikoo tiputtaa kupariprikkoja venttiilikoneistoon niin kannattaa varata uudet tiivisteet kansiin. Eli siis tarkkana pois nostaessa, voi olla hyvinkin irrallaan ne kupariprikat.

                                                    Comment


                                                    • Moi,

                                                      Ensimmäinen postaus täällä ja aloitetaan kysymällä. En nyt löytänyt foorumeilta enkä googlella ainakaan vastausta, että onko 176kw:n 3.0tdiQ:ssa vielä suutin tai psyöttöpumppu ongelmia? Autona siis A6 2009 3.0tdi automaagina.

                                                      Comment


                                                      • Tietääkseni ei noihin suuttimiin ole mitään maagista korjausta saatavilla, ne vain alkavat ikäänsä vuotamaan tai tukkoutumaan jossain vaiheessa. Uudemmat todennäköisesti tottakai kestävämpiä ja kilometrejä niillä ei vielä takana niin paljoa. itsellä ajettu nyt 290tkm ja nyt alkavat suuttimien fuskauksen ensioireet näkyä, eli välillä harvoin startatessa kyykkää.

                                                        Jatkan vielä tuosta omasta että onko näillä meidän kokeneemmilla audisteilla kokemusta keneltä netin ihmeellisestä maailmasta kannattaa ostaa, ebayssa on miljoona vaihtoehtoa ja muutama potentiaalinen myyjä olisi, kaikki tiedot yms katsottu läpi ja lupaavalta näyttää mutta jos tulee vielä parempia vaihtoehtoja pistäkäähän tulemaan.

                                                        http://www.ebay.com/usr/www-diesel-t...p2047675.l2559

                                                        Tälläinen löytyi ja pitkän aikaa jo seuraillut että uskaltaako vai ei. Kokemuksia?
                                                        Viimeksi muokannut Killeri; 22.1.2017, 18:59. Perustelu: Viestit yhdistetty. Älä tee heti perään uuyya viestiä, vaan editoi vanhaa.

                                                        Comment


                                                        • Jos sulla "jo" joskus kyykkää niin kannattas niitä suuttimia olla vaihtamassa jo. Ei oo kivaa vaihtaa mäntää(iä), kansia, turboa tai mitään muutakaan :D Ja tuo ei ole esioire vaan välivaiheessa. Valkoinen savu ja katku on esioire. seuraava onkin sitten tuosta se kun suutin jää täyskaasulla kokonaan auki ja mäntä sulaa ja sitten onkin lastua ja palasia siellä täällä :(. Jos hankit suuttimet ja kaikki tiivisteet valmiiksi niin voin ne vaihtaa hyvään hintaan mutta välimatka on kyllä aika pitkä. tarkoittiko Prunssi venakopan tiivisteitä vai oikein kannen tiivisteitä? Et kai sää ny kantta oo irrottanu jos prikka podunnu venakoppaan? Vaimon veli tipautti kans sinne yhden ja tuli reilu tunnin hommasta vähän isompi kun jouduttiin purkaan koppa pois että sai tiivisteen pakonokan alta pois.
                                                          Viimeksi muokannut Gismo2; 26.1.2017, 19:43.

                                                          Comment


                                                          • No mutta kun sitä valkoista savua ja katkua ei ole vielä tullut, se tässä hieman pistää mietityttämään. Startin kyykkäyshän on tuo ns hydrolock jossa sylinteriin pääsee hieman nestettä ja startti ei jaksa pyöräyttää sen kohdan yli.

                                                            Pitäisi melkein käydä VCDS ja lukea miten paljon suuttimet on plussalla tahi miinuksella ennen kuin tuon voi varmentaa mitenkään.

                                                            Eihän tuo ole välimatka eikä mikään.

                                                            Comment


                                                              Latte, suuttimien vaihto pitää onnistua normaalilta korjaamolta ilman ongelmia eikä se nyt ihan tolkuttomasti maksa, ellei joku satu olemaan todella jumissa, mikä oman kokemuksen mukaan on näissä harvinaista.
                                                              Eli tilaat vaan uudet ja korjaamoa kohti. Varmistat vain että koodaus onnistuu.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X