Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

3.0 TDI suuttimet

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Mikä kierre suuttimien päissä on, M14x1,5 osui jossain silmään, mutta onko se juurikin 2,7 ja 3.0 koneisissa? Ulosvetäjään sopivaa päätä tekemässä...
    Näyttäis että saan vaihdella molempiin autoihin, toinen sutkuttaa isommin, toinenkin jo selvästi...

    Comment


      Juurikin tuo M14x1, 5.

      Comment


      • Minkä kokoinen kalvain hommaan tarvitaan? Sarjoissa näyttää olevan melko reilusti variointia, osassa kalvaimista jopa näyttäs olevan olake, ilmeisesti sitä varten ettei saa liian syvään vedettyä?

        Comment


          En tiedä kalvaimen koosta, mutta jos ei kovin pitkään ole tiivisteet vuotaneet niin karstat lähtee kyllä ihan messinkisellä pulloharjalla ja sopivalla puukepillä+rätillä, lopuksi pitkällä kärsällä paineilmaa perään.
          Rumpukapulaksi kelvoton vater 7A sopi rättiin käärittynä hyvin suutinpoteroiden putsaukseen.
          Click image for larger version

Name:	IMG_20200813_200628.jpg
Views:	2948
Size:	156,4 Kt
ID:	1903080

          Comment


          • Nnnoooooooo, näyttäs olevan sulaneet jääkiekot pakosarjan päällä just oikeella kahdessa ekassa suuttimesta valuneena, et on se ehkä heeeeeetken aikaa supsutellu :D

            Comment


              Juur losahti yhdestä mesestä kansi paskaksi kun oli tarpeeksi kauan jo puhaltanu vuotavan tiivisteen välistä. Siihen asti kävi (huonosti) ja sitten kun putsas ja pyöritti kalvaimella ni kävi huonosti.

              Kansi kun otettiin irti ni näki oikein kuinka oli syöpyny ihan rehti kolo siihen kohtaan.

              Comment


                Suurin syyllinen taisi löytyä..


                Click image for larger version

Name:	1cyl_suutin.jpg
Views:	2255
Size:	165,4 Kt
ID:	1903368

                Mahtaakohan motonetin suutinpesäkalvainsarjasta löyty sopiva kalvain pesän kunnostukseen, jos poteron puhdistuksen jälkeen näyttää siltä että, pitää pesä kalvata? https://www.motonet.fi/fi/tuote/8040...lsuutinpesille

                Comment


                • A4 bkn koneella savuttaa reilusti tyhjäkäynnillä, öljyt lisääntyy ja lämpinänä startatessa tekee tuota hydrolockia. Voiko tähän vaivaan olla muuta syytä vai onko selvä suutinvika? Dpf ja egr ohjelmoitu pois ja dpf tyhjennetty.

                  Edit. Testasin tuommosella itse tehdyllä suutinpenkillä noita suuttimia ja 150 bar näyttäis vähän vuotavan kärjestä läpi. Sitten käytin paikallisella diesel pajalla jossa 400 bar paineella ei kärki kostunut yhtään. Voiko olla niin että pienellä paineella vuotaa, mutta paineen lisääntyessä vuoto loppuu.
                  Viimeksi muokannut Pete23; 18.11.2020, 13:26.

                  Comment


                  • Noilla oireilla selvä suutinvika.

                    Comment


                      Alkuperäinen kirjoittaja Pete23 Näytä viesti
                      Voiko olla niin että pienellä paineella vuotaa, mutta paineen lisääntyessä vuoto loppuu.
                      Näin ne joissain tapauksissa tuntuis tekevän, varsinkin sammuttaessa saattaa yksi tai useampi suutin jäädä liruttamaan ainetta männän päälle.

                      Comment


                      • Semmonen kysymys vielä että käykö AH tai BD loppuinen suutin tuohon mun autoon kun paikallaan olevat on AB loppuisia? Näyttäis tuolta aeromotorsilta saavan noita tehdaskunnostettuja suuttimia kohtuu halvalla. https://aeromotors.fi/kataloog/artic...-435-358-bosch

                        Comment


                          Ainakin Q, AA, AB, AH ja BD-loppuiset pitäis käydä. Melko hyvän panttimaksun hyvittävät vanhoista suuttimista.
                          X-pääte kertoo uudelleenvalmistuksesta (re-manufactured). Kyllä nuo siis sopii BKN:än.
                          Viimeksi muokannut vV8m5; 19.11.2020, 15:53.

                          Comment


                          • Onko teillä vaikuttanut suuttimet paljon kulutukseen? Oma 4F -korinen menee sukkasiltaan ajellessa matka-ajossa parhaimmillaankin ajotietokoneen mukaan hieman alle 7 l/100 km. Moottoritiellä saa lisätä litran tuohon. Kaiken lisäksi ajotietokone tuntuu olevan 0.5 - 1 l/100 km liian optimistinen.. Taajama-ajossa saa 12 l/100 km menemään aika helposti.

                            Suuttimien korjausarvot:

                            Tyhjäkäynti syl 1-6: -0.57, 0.47, -0.52, -0.24, -0.24, 1.08 (mg/str)

                            Kalibrointi arvot:

                            Syl 1: 0.0, 0.0, 0.0 (ms)
                            Syl 2: -12.0, -2.0, 0.0 (ms)
                            Syl 3: -26.0, -4.0, 0.0 (ms)
                            Syl 4: -20.0, -2.0, -2.0 (ms)
                            Syl 5: -16.0, 0.0, 0.0 (ms)
                            Syl 6: 16.0, 28.0, 22.0 (ms)

                            Autolla ajettu yli 360 tkm. Hiukkassuodatin paikallaan ja kaikki muutenkin vakiota. Nyt alkanut kaikenlisäksi pysähtymään kesken startin. Akku tosin taitaa olla sökö, joten kannattanee varmaan se vaihtaa nyt ihan ensimmäiseksi.

                            Comment


                              Osaisiko joku sanoa suuttimien arvoista jotain suuntaa antavaa, autossa havainnut pientä öljyn ”lisimistä” viimeisen 500km aikana.

                              kyseessä n.200tkm ajettu SQ5 230kw
                              Attached Files

                              Comment


                                Ei minun mielestä vaikuta vielä pahalta nuo korjausarvot (ohjearvojen mukaan -45ms alkaisi olla vaihtokuntoinen). Ettei olisi dpf-polttoon liittyvää tuo öljyn lisääntyminen?
                                Tietysti kuumana sammuttaessa ne suuttimet saattaa jäädä auki ja vuotamaan sylinteriin, tämä ei kyllä selviäis muuten kuin suuttimet irroittamalla ja testaamalla ne testipenkissä.
                                Viimeksi muokannut vV8m5; 19.2.2021, 16:53.

                                Comment


                                  Onko muita vaihtoehtoja saada oikea suutin tilattua kun irrotella vanha ensin? Kokemuksia Romanian poikien suuttimista? Elikkä totaldiesel.eu

                                  Comment


                                    Alkuperäinen kirjoittaja Wege83 Näytä viesti
                                    Onko muita vaihtoehtoja saada oikea suutin tilattua kun irrotella vanha ensin? Kokemuksia Romanian poikien suuttimista? Elikkä totaldiesel.eu
                                    Suuttimen yläosassa on tyyppinumero esim. 059130277

                                    Click image for larger version

Name:	eng_pm_INJECTOR-VW-TOUAREG-III-3-760-18-3-0TDI-059130277EP-32375_3.jpg
Views:	1365
Size:	48,3 Kt
ID:	1914048

                                    Comment


                                      Tuolta näet listauksen -05 3.0tdi kutoseen sopivista suuttimista, osa22.
                                      https://audi.7zap.com/en/rdw/audi+a6...130-130070/#22

                                      A4 BKN ja A6 BMK ym. koneissa keskenään ristiin sopivat suuttimet, toisin sanoen samat kaikissa.
                                      Oikean suuttimen löytäminen ei pitäis olla vaikeaa, eri asia saako noitten kakkipajojen 'kunnostamista' suuttimista toimivaa sarjaa vai meneekö auton oireilu vain pahemmaksi.

                                      E. Esim. Autodocilta Boschin kunnostamat suuttimet n.215e/kpl ja uudet Boschit n.250e/kpl.
                                      Viimeksi muokannut vV8m5; 28.3.2021, 16:43.

                                      Comment


                                        Comment


                                          Onko tuo alin numerosarja boschin oma osanumero?

                                          Comment


                                            On, mutta kuvasta puuttuvat kolme viimeistä numeroa.
                                            Viimeksi muokannut Killeri; 28.3.2021, 20:20. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

                                            Comment


                                              Suutinten osanumero lienee 059 130 277 (BD) jos ovat alkuperäiset. Löytyy myös tuolta 7zap osaluettelosta.

                                              Comment


                                                Löysin EPS-turbo germany nettikaupasta setin. Onko ihan ok sarja? https://www.eps-turbo.de/6x-einsprit...445115024.html Sarja hinta kohtuullinen 680 ja 300 saa ilmeisesti takas ku vanhat lähettää peräs. Mitä mahtaa postikulut olla ku saksaan lähettää pakettia?

                                                Comment


                                                  Ei kannata odottaa liikoja niiltä EPS:n huoltamilta suuttimilla, jos päädyt tilaamaan.

                                                  Alkuperäinen kirjoittaja Aatumann Näytä viesti
                                                  Tilasin juurikin nuo suuttimet bkn koneiseen. Hieman huonolla kokemuksella. Itse tilaus tuli ajallaan viikossa. Suuttimet paikalleen, suodattimen vaihto, koodaus ja konetta pestessä meni noin 5h. Auto lähti käyntiin kävi hetken hyvin sitten rupesi savuttamaan rankasti harmaata kolinan kera. Kolmospyttyyn takaisin ehjin vanha suutin ja harmaan savutus loppu mutta epätasainen tyhjäkäynti jäi, kierroksilla pelasi hienosti.
                                                  Ajoin 800km tarkistin korjausarvot 4 pytyllä - 24ms 6 pytyllä - 18ms ja edelleen tyhjäkäynnillä vapinaa. Niiden tilalle laitoin vanhat ja tyhjäkäynti tasaantui. Reklamoin eps-germanylle vastasivat että laittaa reklamaatiolapun kanssa tulemaan Saksaan.
                                                  Sekä

                                                  Alkuperäinen kirjoittaja willlle Näytä viesti
                                                  Eps germanyltä viikko/pari sitten tilattiin setti suuttimia ja eihän se nyt taas ihan putkeen mennyt... suuttimet vaihdettiin, koodattiin ja iloisena taas tienpäälle. No ei mennyt kauaa kun ensimmäisen yli 5min tyhjäkäynnin jälkeen tienoo valkoisena usvasta ja eikun tallille takas. Lopputulemana suuttimet lähtee takaisin ja yllättävän helposti suostuivat rahatkin palauttamaan.

                                                  vanhoilla suuttimilla siis savutusta ei tapahtunut, ainoastaan mietoa hydrolockia ja korjausarvot perseellään.

                                                  Comment


                                                  • Esim. Autodocilta kun ostaa uudet niin ei tarvi kun kerran vaihtaa eikä huolehtia palautuksista.

                                                    Comment


                                                      Alkuperäinen kirjoittaja Wege83 Näytä viesti
                                                      Löysin EPS-turbo germany nettikaupasta setin. Onko ihan ok sarja? https://www.eps-turbo.de/6x-einsprit...445115024.html Sarja hinta kohtuullinen 680 ja 300 saa ilmeisesti takas ku vanhat lähettää peräs. Mitä mahtaa postikulut olla ku saksaan lähettää pakettia?
                                                      Ei oo ok. Kirjoitinkin siitä vissiin tähän ketjuun. Raha liikkuu sujuvasti ja rehellisesti ja suuttimet saat, mutta ei kannata olettaa että ne toimii. Itsekin ostaisin täysin uudet jos käyttöautosta kyse.

                                                      Comment


                                                      • Tervehdys,

                                                        Omassa Allroad A6 2006 2,7tdi alkoi vuotamaan suuttimen pohjatiiviste. Eli piti sellaista "supsuttavaa ääntä". Ajettu nyt 380 000.


                                                        Vein pajalle ja ajatus että vaihdetaan saman puolen kaikki pohjatiivisteet ja katsotaan samalla kaikkien suutinten korjausarvot. Olivat kuulemma 0 paitsi että yksi oli 0,5. (mitä lie tarkoittaa)

                                                        Asentaja sanoi, että kaikkien suutinten suutinholkissa on jälkiä ja meinasi että asentaa leveämmän tiivisteen kuin mitä oli. Asentaja arvioi kuitenkin, että koska suuttimen suutinholkessa (vai suutinmutteri ?) on jälkiä ei korjaus välttämättä pidä ja alkaa pohjatiiviste vuotamaan taas tai sitten pitää pidemmänkin aikaa. Kuulemma suuttimeen ei saa vaihdettua tätä suutinholkkia.

                                                        Onko vastaavasta kokemuksia? Onko odotettavissa että voi korjaus kestää vai onko itsepetosta tuo leveämpi tiiviste.

                                                        Toki jossain vaiheessa varmaan tulee eteen suutinten vaihto, mutta öljytaso ei tunnu nousevan ja käy hyvin ja starttaa hyvin - eli ei vielä viitsisi tähän ruveta jos ei pakko



                                                        Mitä yritin tätä säiettä lukea en mistään löytänyt kommentteja tai keskustelua asiasta.

                                                        mukavaa jos joku ehtisi kommentoida.. :)





                                                        Comment


                                                        • Mistä tietää onko laiska startti "hydrolock" vika suuttimissa vai startissa. Auto Q7 3.0tdi -08 casa moottorilla 427tkm. Pikku hiljaa mennyt pahemmaksi. Virtaa on, ja auto ei savuta tai käryä. Startti on laiska ja kyykkää, mutta lähtee kyllä käyntiin. Vieteri joskus myös pitkä. Korjausarvot hyvät ja moottorin toiminnassa ei muuten mitään ongelmaa.

                                                          Comment


                                                            Startti on suhteellisen edullinen uusia, satasen-kahden korvilla riippuen mistä hommaa. Voipi olla melko väsynyt jo jos on alkuperäinen.
                                                            Suuttimien kunnon taitaa nähdä vasta testipenkissä, mutta jos nekin alkuperäiset niin todennäköisesti nekin jo vaihtokunnossa noilla kilsoilla.

                                                            Comment


                                                            • Starttihan on edullinen, mutta melko työläs vaihtaa. Vai onko?

                                                              Mutta voiko suuttimista johtuvat ongelmat ilmetä vaikka sammutuksen jälkeen heti laittaa käyntiin, niin meinaa kyykätä? En ole oikeen mitään yhteyttä löytänyt laiskaan starttiin, tekee melkeen kokoajan sitä oli kylmä tai lämmin.
                                                              Viimeksi muokannut Killeri; 26.4.2021, 19:55. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X