Äskettäin huollettiin veljelle suuttimet, kaikki oli plussalla. Suutin irti ja ultraäänipesurilla puhtaaksi -> uudet pohjaprikat ja o renkaat. Savutus loppui samantien. Arvoja ei ole vielä mitattu homman jälkeen, pitää mittailla kunhan tulee vähän kilometrejä.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
3.0 TDI suuttimet
Collapse
X
-
Vieras
-
Itse harrastin v8-dieselin kanssa (bmw 740d e65) jonkinverran suutinjumppaa ja insinöörin pieteetillä.
hauskana havaintona tein sen excelistä/taulukoista, että kun on autolla kelattu n.200tkm voi suihkusuuttimen pelkällä pohjatiivisteen ja o-renkaan vaihtamalla saada korjausarvot huomattavasti paremmaksi. Samalla käyntiäänikin muuttui hiljemmaksi.
Havaintona purkaessa oli että muutamassa oli se kuparitiiviste mustana molemmilta puolilta, ja tästä päättelin että palotilasta oli kovin puristuspaine päässyt karkuun välillä, aiheuttaen taas sen suihkumäärän kompensoinnin tarpeen - mikä taas näkyi testerissä ++ arvona.
Imusarjan puhdistuksellakin oli vaikutusta, en kyllä tiedä minkä takia - ehkä kaasun virtaus oli erilaista kun paikat oli puhtaana.
Kun kaikki kävi läpi (siis pelkät tiivisteiden vaihdot) asettui keskinäiset erot tosi paljon paremmiksi.. nelosen suuttimen vaihdoin myös että sai vähän parannettua käyntiä, käytetty ebay-osa palkitsi.
mittaustulokset bmw-maailmasta, ja käyntilämpöisestä moottorista n.2000-3000rpm alueella n.30-50% kuormituksella, useamman sadan markkerin mittausrypäs.
Ts. ei tyhjäkäynnillä kylmänä pihassa kolisten, ei se oikein kerro kunnolla kaikkea.
Comment
-
Ilmeisesti Touaregin suuttimet ok?Pakoputkesta kuitenkin jonkunlaista käryä, eikä vuoda suuttimien tiivisteet, ne on vaihdettu.https://1drv.ms/u/s!AowZg6ySNbjEkL1mO0WmuB05bzZd5AViimeksi muokannut Hartsi; 9.3.2019, 06:38.
Comment
-
Kommentteja mielellää kuulisin seuraavaan tilanteeseen. Audi A6 3tdi 2012, 160t km ja sylintelin 2 ruiskusuutin rikkoutui. Korjauksen vaihtoehdot, testata kaikki suuttimet 40€/kpl (ja vaihtaa rikkoutuneet), vaihtaa vain rikkoutunut tai vaihtaa kaikki suosiolla uusiin (korjattuihin 230€/kpl 2v. takuu)?
Kiitos kommenteista
Comment
-
Bosch:in suuttimien koodaus, löytyykö jostakin selkeästi nuo merkit "normaaleina" numeroina/kirjaimina.
Pari kuvaa, toinen uudesta suuttimesta ja toinen vanhasta. Vanha vcds:llä katsottuna on seuraavanlainen ASS5F1I, mikä tuo viimeinen merkki on kun i-kirjainta ei ole käytössä?
Comment
-
Kyllä se iso i näyttäis olevan molemmissa viimenen merkki. Muistaakseni noi oli jossain SSP:ssä lueteltu mitä mikäkin merkki tarkoittaa. 8I1CDNI ja ASS5F1I nuo minun silmään olis.
Comment
-
Voisimpa itsekkin osallistua keskusteluun juuri suuttimet vaihdattaneena. Kulkine noin 300tkm ajettu 2006 A6 4F 3.0 tdi avantti.
Ongelmia alkoi olla lämpimällä koneella ajon jälkeinen tyhjäkäynnillä savutus ja kuumalla koneella huomattavan huono käyntiin lähtö. Jos auto seisoi kunnolla lämmittyään esim tunnin verran, niin käynnistyi kohtuu normaalisti. Jos vain 15-20 min niin startti pyöräytti nopeasti ½ kierrosta ja sitten valot himmenivät kun startti teki työtään. Kone käynnistyi aina, mutta pienen savupilven saattelemana ja vaivalloisesti. Kylmänä esim yön jälkeen seisottuaan ei ongelmaa.
Suuttimet tilasin täältä ---> https://www.eps-turbo.de/partfinder/...8888%200588ABJ
Otin kaikki 6 kpl ja hintaa niille tuli posteineen ja pantteineen kotiin tuotuna 700€. Nyt kun palautan vanhat niin saan 300€ takasin, eli 6kpl suuttimia 400€. En pidä mahdottomana.
Suuttimien mukana tuli mittauspöytäkirjat ja ne oli pakattu asiallisesti omiin tiiviisiin pusseihin ja päät tulpattu. Mukana myös kaikki uudet tiivisteet mitä suutin tarvitsee asennuksen yhteydessä. Koodaus onnistui ongelmitta ja suuttimet toimivat hyvin. Nyt kilsoja takana vasta noin 500 vaihdon jälkeen, mutta savutus ja käynnistysongelmat ovat kadonneet. Auto toimii normaalisti ja hyvin.
Suuttimet eivät olleet uusia vaan huollettuja / korjattuja. Jos nämä nyt toimivat vaikka 100tkm niin hinta ei päätä huimaa. Nopea toimitus ja maksun pystyi hoitaan paypalilla.
suosittelen :)
Comment
-
Miggor tai joku muu onko hajua miksi tuolla on kahdella eri osanumerolla suuttimia? Itse tilasin nämä https://www.eps-turbo.de/6x-einsprit...-a6-avant.html ja nyt prkl alkoi epäilyttää käyköhän ne edes omaan?
3.0 4F5 C6sekin 2006 mallia mut 171kw asb. Paniikissa laitoin jo saksaan viestiä ja runkonumeroa et tarkistaa ;)
Edit: saksasta vastasivat aika pikaseen vain että pitäisi sopia viitaten koodiin... phew :)Viimeksi muokannut Hax0rr; 29.10.2019, 10:00.
Comment
-
Nyt olisi hyvät neuvot tarpeen. Potilaana A6 3.0tdi -09 236tkm (CDYA). Suurin ongelma tällä hetkellä lisääntyvä öljymäärä. Tänään laskin reilusti toistakymmentä litraa öljyä pois ja 13tkm sitten laitoin koneeseen reilut kahdeksan.
Eli noin kolme litraa vaihtovälillä on lisääntynyt. Suuttimia osasin epäillä jo aiemmin kun viime keväisen ohjelmoinnin ja dpf-poiston jälkeen on kiihdyttäessä välillä esiintynyt harmaata pölläyttelyä.
Edellisessä öljynvaihdossa tuli öljyä ulos noin 9 litraa, mutta epäilin edellisen omistajan laittaneen liikaa. Auton siis ostin vuosi sitten.
Tänään kävin lukemassa suuttimien korjausarvot mutta ainakaan minun silmään näistä ei voi päätellä minkään suuttimen vuotavan. Eikö arvon pitäisi silloin olla miinuksella reilusti? Nyt näyttävät olevan plussalla suurin osa.
Moottori käy nätisti eikä nesteitä tarvitse lisäillä.
group 72 2.0ms 2.0ms 2.0ms
group 73 -15.0ms -4.0ms 0.0ms
group 74 -3.0ms 0.0ms 6.0ms
group 75 4.0ms 9.0ms 10.0ms
group 76 14.0ms 5.0ms 9.0ms
group 77 7.0ms 13.0ms 10.0ms
Osaisiko kukaan sanoa missä voisi vika olla? Siinä uskossa olen ollut ettei näissä loppupään koneissa suutinvikaa olisi, mutta mikä sitten selittää öljyn lisääntymisen?
Comment
-
On se ihanaa uudet suuttimet laitettu ja kiinni laittaessa ylivuotoletkuista 1 liitin halki... mistä prkl saa kiireellä uuden letkun xD auto firman hallissa ja varmaan pitäs maanantaina saada se pois. näinköhän marmorillakaan on sitä hyllyssä ja hinta on varmasti todella suolainen? sit yksi kyssäri toisen puolen suuttimia kiristäessä tuntuu että ei ota millään vastaan. 10nm oli vissiin se momentti,mutta se nyt tuntu tulevan heti kun tiukkas ja mutterit menee vielä tiukempaan vaikka kuinka paljon. jonkin aikaa tiukkailin niitä ja sit totesin että enää ei uskalla. voiko niitä vetää liian tiukkaan ja hajoittaa nyt sitten vaikka bracketin, suuttimen tai sen kupariprikan??? tee itse, säästä ja maksa vähän enemmin xD
Comment
Comment