Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

2,5TDI (AKE) syöttöpumpun vaihtaminen

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 2,5TDI (AKE) syöttöpumpun vaihtaminen

    Terve,

    Pari viikkoa sitten halvaantui 2001 A6 2,5 TDI(AKE) pihaan.
    Syöttöpumppu alkuperäinen ja autolla ajettu vähän yli 300 tuhatta.
    Kevään ja alkukesän aikana teki muutaman kerran sen että pidemmän ajomatkan jälkeen (yli 200 km ja ajo päättynyt normaalisti kotipihaan) ei seuraavana aamuna lähtenyt käyntiin ja oli aina ilmaa järjestelmässä.
    Ensin uusin paluuletkut ja putsarin, seuraavan kerran tarkistin linjan tankille asti, eikä vuotoa missään.
    Olen mielestäni aina ilmannut oikein, ensin tankki täyteen, alipainepumpulla ilmat pois ja lopuksi vielä suutinputket auki. Viimeset (keskimmäiset) putken oon pannu kiinni vasta auton käydessä.
    Viimeisen kerran teki saman, aamulla lähti normaalisti käyntiin, kävi pari sekuntia ja sammui, nyt erona edellisiin että ei ollut ilmaa ja ilmoitti pumpun ohjausyksikön vikaa jota ei saa nollattua..
    Muutaman kyselyn jälkeen päädyin tilaamaan kunnostetun pumpun Itävallasta ( Autocenter Kirchheim).

    Mutta nyt varsinainen kysymykseni,

    Osaisiko joku laittaa ohjeet tai linkin ohjeisiin jotka tyhmäkin ymmärtää pumpun vaihdosta, jotta lähtisi vielä käymäänkin uudella pumpulla.
    Mitä tarvitsee lukita, miten kannattaa merkata ja miten perusennakko säädetään ym..
    paikallista dieselasennusta Joutsenossa olisin käyttänyt asennuksessa, mutta pistivät eilen ovet kiinni lomien ajaksi.
    Ajonestoa pumpussa ei siis ole.

    Tai jos Lappeenrannan lähistöllä joku osaa homman niin korvaan kyllä vaivan..

    Kiitos jo etukäteen

  • #2
    Kiitos kaimalle ohjeista, Nyt käy ja kukkuu taas.

    Onko kukaan kiinnostunut AKE:n aivovikaisesta pumpusta, ajettu 305tkm, ilmoittaa koodia 01318, voin myydä hintaan 200 €.
    Jos kiinnostusta ei ole niin lähetän takaisin Itävaltaan ja saan pantin sieltä palautuksena.

    Comment


    • #3
      Täällä kaivattaisiin myös vastaavaa ohjeistusta täsmälleen samoilla spekseillä olevaan autoon kuin kysyjällä (A6 2.5 V6 TDi AKE 2001 ja ajettu vähän yli 300tkm). Tässä tosin aivot on vielä ehjät mutta pumppu pitää vaihtaa ilmavuodon takia, ei tunnu muuten asettuvan.

      Comment


        #4
        Jos englanti taipuu niin voin laittaa ohjeen, laita yksityisviestiä. Tarvitset myös kampiakselin lukitustapin VAG 3242 eli esim. https://www.autodoc.fi/gedore/13438212 . Kallishan tuo ei ole ostaa itselle, mutta jos on kulkua tiuhaan Jyväskylän suuntaan niin tästä Jyväskylän ja Keuruun puolivälistä voisi löytyä lukitustappi lainaksikin.

        En tiedä meneekö jollain DIY ohjeella ilman lukitustappia, tuo yllä mainittu tapa on ns. virallinen ohje.

        Comment


          #5
          Ei tuota tappia tarvi jos pumpun vaihtaa. Kääntää vaan nykyisen pumpun lukitustappiinsa, joho voi käyttää vaikka 6mm poranterää tai muuta ks paksuista. Uusi pumppu kiinni samaan lukitusreikään. Säätöpyörään kannattaa jättää säätöhahlot silleen että pystyy ajoitustestissa hienosäätää suuntaan/toiseen jos tarvii.

          Comment


          • #6
            Kiitos vinkeistä, Tätäkin aihetta käsitelty moneen kertaan mutta en löytänytkään nyt että missä… minkä numeroiset pumput taas toimivatkaan näissä ristiin? Saman tehoisesta piti muistaakseni ainakin olla. Lisäksi oli ajonestollisia ja ilman ajonestoa olevia pumppuja, mutta onko ilman ajonestoa olevat vaihtokelpoisia keskenään jos samantehoiset koneet? Oma on ilman ajonestoa.

            Comment


              #7
              Helpommalla pääsee kun laittaa samalla numerolla olevan.

              Comment


              • #8
                Se on epäilemättä juuri näin, mutta kaveri juuri kolaroi samanikäisen v6 TDi:n jossa tehdaskorjattu pumppu ollut kiinni vasta jonkun kuukauden ja se lähtisi sopivasti. Omastani en numeroa pääse katsomaan ennen kuin se on kädessä ja siten etukäteen asiaa varmistamaan… onko pumpun ecu vaihdettavissa helposti jos käyttäisin tehdaskorjatun mekaniikan ja oman ecun?

                Comment


                • #9

                  Ja näin tuli tehtyä, tuo mainittu pumppu oli eri numerolla kuin vanha mutta laitoin sen kuitenkin paikalleen kun ei näiden kanssa enää korkealta tipu vaikka ei toimisikaan… no ei toiminut omalla ecullaan vaan antoi erinäisiä vikakoodeja mitkä ei suostuneet nollaantumaan. vaihdoin alkuperäisestä ecun tuohon peruskorjattuun pumppuun ja nyt auto pelaa paremmin kuin koskaan mulla ollessaan
                  Viimeksi muokannut Killeri; 15.7.2021, 11:54. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

                  Comment

                  Working...
                  X