Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

1.9 TDI ei käynnisty kylmänä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    1.9 TDI ei käynnisty kylmänä

    Ostin pariviikkoa sitten Saksasta ensimmäisen Audini: A6 1.9TDI (AFN) automaatti -98. Auto on ensimmäinen dieselini ja ensimmäinen VAG-konsernin "tuote", joten olen tässä aika kädetön.

    Yleensä pidän autoa lämpimässä tallissa ja sieltä se lähtee hyvin käyntiin, mutta kun auto seisoo yön pihalla ja pakkasta on yli -5 astetta, niin ei meinaa käynnistyä sitten millään.

    Ensimmäisenä tuli mieleen hehkut ja tänään mittasin yleismittarilla hehkutulpat (ohjeet löysin foorumilta), mittari näytti 0.8 ohmia kaikissa tulpissa, joten ovat kaiketi kunnossa.

    Vika taisi löytyä, kun mittasin tulpille tulevaa jännitettä, tulpille ei meinaan tule jännitettä ollenkaan, vaikka mittaristossa palaakin hehkunvalo jotain 5 sekunttia (lämpötila oli -2 astetta). Mistäs kannattaisi lähteä vikaa etsimään, jostain releestä kenties?

    Vag-Com kaapelin tilasin kyllä, mutta se ei ole vielä tullut, eikä sen käytöstä ole kyllä mitään kokemustakaan.
    Viimeksi muokannut Killeri; 17.9.2023, 13:51. Perustelu: Viesti palautettu.

  • #2
    Hehkun sulake sökö > oikosulku jossain hehkujohdossa. Löytyy ECUn boxista, joka taas on vas. kulmassa pyyhkimien alla.

    Suodatin lienee kunnossa eli ei jäässä? Suodattimen vedenpoisto kuuluu öljynvaihtohuoltoon. Mulla on täsmälleen samanlainen laite eli -98 AFN TDI.

    Comment


      #3
      Lueskelinkin eilen illalla/yöllä lähes kaikki kirjoittamasi viestit, kun huomasin samanlaisen auton olevan sulla, joitain hyviä vinkkejä sieltä löytyikin...

      Auton mukana tuli tietenkin saksankielinen manuaali, ja kun en siitä mitään tajua, niin kuvien perusteella yritin löytää sulakepesää autosta. Sen kyllä löysinkin (siis sen mikä on sisällä autossa kuskin puolella), mutta en sieltä löytänyt sopivaa sulaketta noille hehkuille. Eli toi ECU löytyy ilmeisesti sitten konehuoneen puolelta?

      Jaa suodattimesta en tiedä, mutta ei kait se jäässä ole. Autolla on ajettu nyt 180 000km ja jakohihna vaihdettu viimeksi 90 000km, joten iso huolto on edessä.
      Viimeksi muokannut Killeri; 17.9.2023, 13:51. Perustelu: Viesti palautettu.

      Comment


      • #4
        Eli toi ECU löytyy ilmeisesti sitten konehuoneen puolelta?
        Kyllä, tuossa Mikan mainitsemassa paikassa pitäisi näkyä iso musta muovinen kotelo joka on viidellä (?) ruuvilla kasassa, siellä on ecu + releitä + sulakkeita.

        Comment


        • #5
          Yhden ruuvin peitelevy on pyyhkijän alla siinä isossa mustassa tuulilasina alapuolisessa muovissa. Ruuveja ei saisi kiristää liian tiukkaan, kannessa speksattu momentti.

          Jakohihnan vaihto on itselläkin edessä n. 7 tkm:n päästä. Tarvittavat materiaalit vaihtoa varten on jo hankittu, myös kampuran uusi pultti. Se on mielestäni aika halpa, alle 2 eur Saksasta tilattuna...

          - Contin hihnasarja, jossa kiristin ja taittopyörä
          - Febi venttiilikannen tiivistesarja
          - Febi vesipumppu
          - Kampuran ja nokan stefat
          - Conti moniurahihna
          - Kampuran pultti

          Lisäksi hommassa tarvitaan työkaluja:

          - nokan ajoituskalu + rakotulkin lehtiä
          - ruiskupumpun ajoitustappi
          - hihnankiristimen kääntötyökalu
          - viskon käyttörullan kiinnipitotyökalu
          - kampuran kiinnipitotyökalu
          - stefan irrotuskoukku

          Ja lopuksi pumpun ajoituksen hienosäätö VAG-comilla.

          Comment


          • #6
            kampuran uusi pultti. Se on mielestäni aika halpa, alle 2 eur Saksasta tilattuna...
            Ja jopa 2,70 merkkiliikkeen tiskillä, ei kestä paljon rahtikuluja tuohon päälle.

            Comment


            • #7
              Tarkkaanottaen maksoin 1.31 eur ilman postikuluja. Jos ja kun sama suhde on myös arvokkaammissa osissa, niin...

              Comment


                #8
                • Mika, mistäs hommasit noi jakopäänhuoltoon tarvittavat osat?

                  Menee kyllä jo kyllä aika kauas alkuperäisestä ongelmastani, mutta mitäs sulla Mika näyttää ton MAFfin arvo täyskiihdytyksessä?
                  Mulla näyttää tollasta, joten taitaa mennä MAF vaihtoon:

                Viimeksi muokannut Killeri; 17.9.2023, 13:53. Perustelu: Viesti palautettu.

                Comment


                • #9
                  Osat hommasin hovihankkijaltani Saksasta eli Speed-Teilelta. http://www.speed-autoteile.com/

                  Joo, onko tuo mitattu veto päällä? Pitäisi antaa vähintään "specified" arvon, Pierburgin maf taitaa antaa jonkin verran ylikin. Mulla olisi 1 käyttämätön ylim. Pierburg maf hyllyssä, voisin myydä sen sopivasti. Tämä on aito VAG:n sopiva osa, ei mikään Benz-osa.

                  Comment


                    #10
                    On mitattu vetopäällä, mutta tänään se näytti jo 1100 parhaillaan, täytynee jatkaa testejä.

                    Tuohon alkuperäiseen ongelmaan palaten, avasin sen boxin sieltä konehuoneesta, siellä oli UCU:n lisäksi vain yksi rele ja kaksi sulaketta 15A ja jonkinmoinen päävirtasulake 80A, molemmat ehjiä. Minkähän laitteen rele tuolla boxissa mahtaa olla?
                    Viimeksi muokannut Killeri; 17.9.2023, 13:54. Perustelu: Viesti palautettu.

                    Comment


                    • #11
                      Aktivoi VAG-commilla "Final control diagnostigs". Siellä 6. testi on Glow plug relay J52, kytke volttimittari tulpan hatun ja maan väliin. Katso tuleeko jännite. Releen kuuluu naksua. Sisävalo kuuluu myös himmentyä kun hehku kytkeytyy.

                      Jos rele ei naksu, tarkista se.

                      Tässä pari kuvaa asiaan liittyen.

                      [img]http://groups.msn.com/_Secure/0SQAAAHUWSVmpBO3mvNdCan77tNofKC!aoU9FKrHbvGDpcMrmD h76abQ1FlhuZHGLXnKOEqpuYJEp8*fmSjoY9UBhDnV9EiSf2a8 3isYlRFfIR6Daur3APw/Hehkut.jpg?dc=4675554789266122497[/img]
                      [img]http://groups.msn.com/_Secure/0TgAAAIYYjPT4G6RQK593WDWKQTiUMxYLOd*0yNd*F7u9niFmq VhwvrEUEQ!LPPUoaGRy1iH8DszULLNYLyVlcNpE7jLJ8tcJ96D Q46Pp0vRwLZzviiY6!A/Hehkusulake.jpg?dc=4675554789478834729[/img]
                      [img]http://groups.msn.com/_Secure/0SACZAvAWFl6ShKlmqsk9RSQ8CP7D8sYPh6YUAw!5wzfZKYFJV lgxlo3tW7h!6SWuUO1LjUGqzc96Q*d*RfODnWwBdKOfwlcCZcm FQnEUpSozAAAAynIVAg/hehkurele.jpg?dc=4675554789260804691[img][/img]

                      Comment


                      • #12
                        Pikkasen hirvittää noi käytetyt moottorin kierrosnopeudet MAF-mittauksissa... onpahan karstat lähteny :D
                        Nilkka suorana veto kolmosella 2000-3500rpm riittää.

                        Comment


                        • #13
                          Mika, viitiitsitsä etsäviitsi katsoa että paljoko tulee hintaa hovihankkijaltasi tilattuna seuraaville osille:

                          1. Kaksoismassa vauhtipyörä
                          2. Kytkinpaketti
                          3. Takapään stefa

                          Autohan on B5 A4 Avant -01 1,9TDI koneella(AJM) 5v manuaali laatikolla ilman quatroa. Näkyi olevan useampaa merkkiä tarjolla ja jos viittit niin kato vaikka Sachsin ja Lukin hinnat. Etukäteen kiittäen ja kumartaen :)

                          Comment


                          • #14
                            Etsi koodit valmiiksi, en viitsi ottaa sitä riskiä, että näppäilen itse väärän koodin. Eli on sitouduttava siihen mitä tilaa, ei voi palauttaa väärää osaa. Sitten takuuasia on toinen juttu, en ota mitään kantaa takuuasiaan, jos jotain ongelmia tulee. Rahti on myös otettava huomioon, ne kun nykyään ovat aina vaan suuremmat, ja siihen vaikuttaa myös kiireysaste, UPS tulee 2 päivässä, mutta kallista tiettyyn painorajaan asti, jonka jälkeen posti on kalliimpi. Posti pienissä lähetyksissä on halpa, mutta hidas, vähintään viikkoon saa varautua.

                            Comment


                            • #15
                              Tuossapa noita numeroita mitä tuolta sivuilta löytyi. En ole siis viellä tilaamassa mitään vaan koitan selvittää paljonko halvemmaksi noiden roinien tilaaminen tulisi Saksasta. Osilla ei ole kova kiire.

                              SACHS
                              Flywheel
                              Double-mass flywheel 2294 501 040

                              LUK
                              Flywheel
                              ZMS 415 0112 10

                              SACHS
                              Clutch Kit 3000 844 701

                              LUK
                              Clutch Kit
                              RepSet 623 2513 00

                              Clutch Kit
                              Premium 826508

                              Comment


                              • #16
                                Clutch Kit
                                Premium 826508
                                Mikä tämän valmistaja on? LUK?

                                Comment


                                • #17
                                  Valeo

                                  Comment


                                    #18
                                    Iso Kiitos Mikalle avusta, nyt toimii hehkut.

                                    Toi VAG-comin testi helpotti todella paljon tutkimista, kun lämpösessä tallissa on muuten aika vaikea tutkia tuleeko hehkuille virtaa/jännitettä... Rele kyllä toimi, mutta tuon 80 Amppeerisen sulakkeen pesä oli joskus vähän sulanut, eikä virta kulkenut siitä läpi. Tosin sulamisen syy ei ole tiedossa, mutta näyttää hehkut nyt kuitenkin toimivan.
                                    Viimeksi muokannut Killeri; 17.9.2023, 13:54. Perustelu: Viesti palautettu.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Hintoja:

                                      - SACHS 2294 501 040 = no available !

                                      - LUK ZMS 415 0112 10 = 371 + 23,20 EUR core charge

                                      - SACHS 3000 844 701 = 202,90 + 9,30 EUR core charge

                                      - LUK 623 2513 00 = 204 + 9,30 EUR core charge

                                      - Valeo 826508 = we dont offer Valeo

                                      + Lähetyskulut!

                                      Comment


                                      • #20
                                        Kiitos Mika! onhan tuo kaksoismassa+kyktkinpaketti noin 300? halvempi kuin suomesta ilman lähetyskuluja. Tällä kertaa menee kuitenkin orggisosat paikalleen kun autoliike maksaa puolet.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X