Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

3.0TDI BKN alkaa raklattamaan startin jälkeen

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #61
    Ihan mielenkiinnosta kuinkas paljon tällä VilleP:n kolmelitrasella on rullattu?

    Bensoissa vois sanoa että 150tkm-> ja alkaa olla tuo jakopää selvä.

    Onko sitä puolta jossa ketju ei ole hypännyt mitattu nokkien asentokulmien osalta? Olis kiva tietää kuinka paljon on edellä ketjun venymisen johdosta.

    Onko näissä dieseleissä jokin nokkien säätö kuten bensoissa? Niissä voi hiukan haistella venymistä nokkien säädön korjausarvoista.

    Comment


    • #62
      Ei ole 3.0TDI:ssä samanlaista automaattisesti säätyvää nokkapyörää kuin 3.2FSI:ssä.

      Mutta on siinä yhtä hyvät kiristimet: "A separate hydraulic, spring-supported chain tensioner with the required chain guides is ?tted for each chain drive. Advantage: Maintenance-free and designed for the service life of the engine".

      Joten nyt on moottorin huoltoikä saavutettu. Hienoja on markkinoinnit.

      Comment


        #63
        228tkm ajettu. Ei näissä pitäs olla ihan samanlainen ongelma kuin bensa koneissa tuo jakopää. Paska säkä ku pääs jako hyppäämään, onneks ei tullut tuhoa. Tosiaan nokkapyörä ei ollut tehdasasetuksilla, ja pyysin säätämään kohdilleen, mutta sanovat centterissä että kuskin puolen nokassa ois hyd. ajoituksen säätö, ja näin ollen ei säädettävissä. Ainoastaan pelkääjän puolella ois manuaalinen säätö. Hieman kyllä kyseinalaistan tämän, koska en mistään lyödä mainintaa tuosta säädöstä. Pullalla on varmaan viimekäden tieto tuosta? Ja oisko elsasta otantaa miten nokat kuuluu säätää kohdilleen?
        Viimeksi muokannut VilleP; 24.5.2014, 21:06.

        Comment


        • #64
          Ok, ei siis isompaa tuhoa. Mitäs korjauksen kanssa? Jako kohdilleen ja uusi kiristäjä?

          Onko jotain arvoa mistä vois ennustella tuon jakopään kuntoa? Olis nääs yks tällänen kiikarissa mut kovasti arvelluttaa.

          Comment


            #65
            Laittoivat jaon kohdalleen ja uuden kiristäjän, eipä tuo muuta vaatinut. Foorumilta bongasin yhden tapauksen missä olisi ketju katkennut ja toisen missä olisi jako hypännyt. Eli ei kovin yleinen epidemia ole kyseessä. Kummassakaan tapauksessa ei suurta tuhoa päässyt käymään.

            Ainut tapa todeta kunto, on käynnistää kone kylmänä/pidempään seisseenä. Mitä nopeammin raklatus häivää, sitä parempi. Alta sekunnin ajan kuuluu omassa tuo ääni. Ja toki vaimeni tuon toisen kiristäjän vaihdolla. Pitää toinen vaihtaa vielä, josko häviäisi kokonaan.

            Comment


            • #66
              Omassa seuraavanlaista oiretta. Käynnistäessä noin 1sek. raklattaa ja kun ilmastoinnin laittaa pois päältä niin raklatusta ei esiinny, joten ilmeisesti kompuran hihnan kiristin? Mitähän tommonen maksaa (varaosanumero?) ja onko remppa tehtävissä kotikonstein? Purattaahan se kuitenkin jotain...

              Comment


              • #67
                Siellä yks ainoa hinna joka pyörittää kaikki apulaitteet. Hihna onnistuu ainakin vaihtaa jopa keula paikoillaan. Kiristimestä en ole varma.

                Comment


                  #68
                  Pikkukorisessa se hihnankin vaihto ilman huoltoasentoa on vähän itsensä kiusaamista, väittäisin että kiristimen vaihto mahdotonta.

                  Comment


                  • #69
                    Eikö näillä olikin nuo kauppakassit autoina. Juu voi olla ahasta neloskoriseen vaihtaa.

                    Comment


                    • #70
                      onnistuu vaihtaa b7 koriin keulapaikallaan, niin kiristin kuin remmikin.

                      Comment


                      • #71
                        Edelliseen viestiini lisäongelmia.
                        Eli nyt alkoi kuulumaan renkaat ääripäähän kääntäessä karmiata jurinaa konehuoneen keulapuolelta. Liekkö hihna nyt sitten pääsee luistamaan ja se aiheuttaa moisen? Startin yhteydessä edelleen kuuluu se sekuntin verran rahinaa ja häviää yhtä nopeasti, kun tuleekin.
                        Kuka valehteli, että onnistuu hihnan ja kiristäjän vaihtaminen ilman keulan purkua? Nyt on mahdollisuus yv:llä todistaa väitteet oikeaksi? ;)

                        Comment


                          #72
                          Keskustelun aloittajan auto nykyisin mulla ja ketju/konerempan jälkeen ajettu n.130tkm (378tkm nyt).
                          Näiden ketjunkiristimien (olkoonkin paranneltu versio) kestoikä lienee siinä 100-150tkm paikkeilla, sillä tuoreillakin öljyillä (Castrol Edge FST-ti 5w-30) päästelee silloin tällöin startissa tällaisen räikkämäisen äänen
                          https://youtu.be/x_boK7t5Wo4
                          Tallista löytyy baijerilainen mopo, joka päästelee samanlaisia ääniä, joten molempiin pääsee päivittämään kiristimiä.
                          Kuskinpuolelta tuon äänen päästää. Onko '057 109 218 K' vasen vai oikea ylempi kiristin? Speedin hinnaksi antaa 218 ja rapiat.
                          Viimeksi muokannut vV8m5; 3.7.2018, 11:53.

                          Comment


                            #73
                            Tästä löytyy hyvä osalistaus millä pääsee pitkälle. Muutenkin varsin käyttökelpoinen topikki aiheesta. Onkos sinulla suuttimia vaihdettu?

                            Comment


                              #74
                              K on oikea. Vasen numeroilla 059109217C ja 057109217G. Liekkö vielä tuoreempaa numeroa tarjolla?

                              Comment


                                #75
                                Kiitos.

                                057109217G on Speedin osahaun mukaan vanhentunut.

                                Eli nämä on tuoreimmat ja molemmille antaa á hinnaksi n.218e
                                - 059109217C Vasen
                                - 057109218K Oikea
                                Ja arvatenkin kuskinpaikalta kätisyys.

                                Suuttimet on alkuperäiset ja niiden korjausarvot mallillaan, viimeksi kk sitten tarkistin. Eri asia tietysti, jos päästävät sammuttaessa vuotamaan ohi ja uudelleen käynnistyksellä sylinterissä onkin suurempi vaste.
                                Yleisesti tuo vasemman puoleinen kiristin (+ketju) lienee kovemmalla kuormalla startissa, kun nokan toisesta päästä otetaan rail-pumpulle voima.

                                Nyt oli öljynvaihdon jälkeen menty n.1000km ilman pahempia rääkäisyjä, siis ennen tätä aamua. Eilen oli nopeampi ajosuorite ennen pihaan ajoa ja kyllähän kone ehti tyhjäkäynnillä jäähdytellä tovin ennen sammutusta. En sitten tiedä onko tuolla yhteyttä asiaan.
                                Aamun startin jälkeen n.40km ajoa ja kaupan pihasta uudestaan startatessa ei kuulunut kuin ilmeisesti kaksoismassan naksaus. Vaihteelle en autoa jätä lepäämään vaan aina käsijarru kytkettynä.
                                Viimeksi muokannut vV8m5; 3.7.2018, 12:30.

                                Comment


                                  #76
                                  SWAGinä tuota saa aika edullisesti:

                                  https://www.autodoc.fi/swag/7166890

                                  Febiltä saa myös. Tiedä sitten kuka nuo valmistaa. Mietin vaan että jos oem ei kestä tuon pidempään, niin tuskin nuo pajoa huonompia voi olla.

                                  Comment


                                    #77
                                    Kuten kirjoititkin niin korjausarvothan eivät kerro kaikkea niiden suuttimien osalta. Tässä muutaman vuoden seurannan otannalla ja omaankin entiseen BKN-koneiseen jakoketjuremontin teettäneenä laitan näin jälkeenpäin syyttävän sormeni suuttimien suuntaan. Toki varsinkin alkupään kiristimissä varmasti vikaa on myös. Varsinainen tekniikkaspesialisti en itse ole, mutta ymmärtääkseni tuo sammuttaessa ohivuotava suutin antaa seuraavassa startissa nimenomaan vastetta myös tuonne jakopään suuntaan (?) ja se saa aikaan tämän, että homma jakopään kanssa alkaa oirehtia uudelleen. Esim. täällä raportoitu samankaltaista.

                                    Saattaisin itse miettiä suuttimien vaihtoa ennen jakopäähän koskemista. Ongelma varmasti kiristimen vaihdolla poistuu taas toviksi, mutta alkaa uudelleen. Oma pysyi kaikenkaikkiaan kokonaan hiljaisena muutaman kuukauden täydellisen remontin jälkeen. Näin jälkeenpäin mietittynä olisi kannattanut tarkastuttaa suuttimet silloin.

                                    Comment


                                      #78
                                      Tuo mun eksä oli myös laiska startissa, kunnes vaihdoin startin. Eli ainakin vielä viime syksynä starttasi kylmänä ja lämpimänä ilman mitään viivettä. Riitti kun näytti avainta, eli tuon perusteella suuttimet ei ainakaan pahasti vuoda. En sit tiedä että voiko huono startti aiheuttaa kiristimien ennen aikaista väsymistä. Ennen startin vaihtoa startti jäi lämpimänä välillä kesken.

                                      Comment


                                        #79
                                        Nojoo, kyllähän se tuo naksaus startissa sitten suuttimelta taitaa kuulua. Mitään valkoisia pilviä ei pölläyttele pahemmin, mutta usein hajuaisti osaa kertoa paremmin.
                                        Kättä taskuun ja suuttimia siis tilaamaan, mutta katsotaanpas nyt vielä jokunen hetki mihin suuntaan tämä kehittyy. Alkutekijöiks pullo forte diesel fuel conditioneria tankkiin, siis sisältö, ei pullo...#ainanäissäonjotain

                                        Comment


                                          #80
                                          Omaani vaihdoin startin n. puoli vuotta ennen jakoketjuremonttia ja sillä loppui startissa kyykkäilyt myös kokonaan sen jälkeen eivätkä enää palanneet. Uudessa startissa lie sen verran enemmän jerkkua, että ei ota niin herkästi itseensä. Välttämättähän nuo ei edes pahemmin savuttelemalla oireile. Oletko huomannut tyhjäkäynnillä oiretta että jos pidempään käy niin alkaa välillä pyöriä "horimalla"?

                                          Tuonne aikaisempaan vielä karrikoidusti sama empiirinen havainto omasta, että selkeästi seuraava starttaus kuulosti sitä pahemmalta mitä enemmän auto kerkesi rallattaa tyhjäkäynnillä ennen sammutusta.

                                          Comment


                                            #81
                                            Ei tuo kauheasti rohi tahi hori, mitä nyt pahemmaltahan tuo kuulostaa ja haisee kuin 440tkm ajettu ex-61 530d alkuperäisillä suuttimilla ja kettingillä. Kitkerän imelähkö haju tuossa kyllä tulee piippujen päästä toisinaan.
                                            Starttaus on normaali, ehkä hivenen pitempi lämpimänä, muttei merkittävästi.

                                            E. Tosiaan tuo lämpimänä startatessa kuuluva naksahdus/ rasahdus viitannee vuotaviin suuttimiin, kun startissa männän päälle valunut kama syttyy ennen aikojaan ja tämä aiheuttaa kuormaa ketjulle. Jos tämä oli jo kuulunut edellisienkin omistajien aikaan niin luultavasti vuotava suutin (x6?) ollut syynä ensimmäiseenkin ketjun venymiseen ja koneen "puolituhoon".
                                            Pitänee alkaa kyselemään tarjousta suutinten korjaukselle.
                                            Viimeksi muokannut vV8m5; 3.7.2018, 17:29.

                                            Comment


                                            • #82
                                              Minähän kävin kys. Paikassa tammikuussa.
                                              Nyttemmin taas kyykkää startatessa lämpimällä koneella ja ilmalla.
                                              Laturi vaihdettu hiljan.
                                              Josko startti olis sitten vaihtokunnossa 400tkm jälkeen.

                                              Kylmäkäynnistyksen yhteydes tuo ny on hetken rohissut aina, joten saan nukuttua tuon vuoksi.
                                              Tuo kyykkääminen hieman mietityttää...

                                              Comment


                                                #83
                                                Mulla se startti kyykkäs nimenomaan lämpimänä. Kylmänä oli vaan hieman laiska startti.

                                                Comment


                                                  #84
                                                  Samaa kyykkäilyä teki mulla. Suuttimien korjausarvot oli "tapissa" ja kyykkäily kuulemma johtui mäntien päälle valuneesta naftasta. Ongelma oli kaikkein pahin kuumalla koneella, noin 10min sammutuksen jälkeen.

                                                  Kunnostettuja suuttimia saa Saksasta aika edullisesti, noin yhdellä harrasteyksiköllä, koko sarjan.

                                                  Comment

                                                  Working...
                                                  X