Eipä selvinnyt. Ois pitänyt jättää päiväksi kun ei pikahuolto suoriltaan osannut sanoa. Tiistaina varattu aika, joten siihen asti selvittää halvemmalla homma. Viinipullo sille joka tämän selvittää.
Itsekin veikkaan kans suuttimien tiivisteitä. Itse vaihdoin vw T5 pumpparikoneeseen suuttimien tiivisteet jotka olivatkin tarvikekamaa, niin 600km päästä alkoi koneesta kuulumaan hirvee naputus ja puski sinistä putkesta. Nostin sitten suuttimet uudelleen pöydälle niin kahdesta suuttimesta oli jo alimmainen tiiviste kulunut ja kuparitiiviste päästi pytynpaineet väärään suuntaan. Nyt alkup. tiivisteet ollu 2 viikkoa ja vielä ainakin toimii.
Ääni oli aika samanlainen kuin tuossa videossa joskin vieläkin terävämpi.
Tarkistappa suuttimien korjausarvot missä ne huitelee. Itsellä meni yli kolmen parissa suuttimessa.
Tarkistappa suuttimien korjausarvot missä ne huitelee. Itsellä meni yli kolmen parissa suuttimessa.
Ei tuo kovin paha lie ollut, mulla "huitelee" yhdessä -30.0 ja jossain toisessa +8.0 välillä, siis tyhjäkäynnillä.
Reippailla kierroksilla sitten tasottuu -6.0 ja +6.0 välille, niin nuo ovat millisekunteja.
Eikä näy tai kuulu missään. En usko että noista ääntä lähtee muillakaan...
Eihän se ääni korjausarvoista tulekaan, mutta se nyt on helppo tapa testata. (Tiiviste vuoto ei aina näy korjausarvoissakaan) En tiedä mikä siellä alkaa noin kovaa naputtaa kun suutttimen tiivisteet menee. Kuulostaa vaan niin samanlaiselta ääneltä, paitsi että minulla oli kovempi.
Kysyin raskonelta silloin tuosta äänestä ja savutuksesta, niin heti sanoi että suutin vuotaa.
Käsin kun tunnustelee niin kuskinpuolen imusarjassa/putkessa tuntuu tärinä äänen mukaan. Jos suuttimen tiivisteet fuskaisivat, niin paineet ei kuitenkaan varmaan pääsisi imusarjaan?
Tuo korjausarvo kommenttini oli, tai ainakin yritti olla hieman sarkastinen ja kieliposkella kirjoitettu.
Yhdenkään (MB, VAG) vehkeen suuttimen tiivisteongelma ei ole korjausarvoissa näkynyt, mitä siis omalle kohdalle on noita osunut. Toki mistä näistä koskaan tietää.
Se, että jos sieltä pohjatiiviste olisi rikki ja ääni "tuntuu imusarjassa" ei kai ole mahdottomuus-joskin en usko että myöskään todennäköistä.
Kaverin mersussa piti aikamoista raklatusta laturin hihnapyörän rikkoutunut vapaakytkin. Aiheutti aikamoisen hihnan ja kiristyspyörän vispaamisen ja sitä kautta vähän joka paikka resonoi. En tiedä miten näissä koneissa on tuo lataus ajoitettu alkamaan startin jälkeen, mutta heitänpä nyt tämänkin vaihtoehdon ilmoille kun eri vaihtoehtoja kaipailtiin...
Kyllä mulla ainakin toi vuotava suuttimen pohjatiiviste piti ääntä heti koneen käynnistyttyä.
Ei minullakaan näkynyt silloin korjausarvoissa mitään ennen tiivisteremonttia. Auto ei vain lähtenyt plussa keleillä kunnolla käyntiin. Tarvike tiivisteet kun kesti ne 600km ja kaksi alimmaista o-rengasta ja kuparitiiviste kun vuoti niin silloin alkoi korjaukset nousemaan ja kone naputtamaan.
Tosiaan naputus alkoi vasta koneen lämmettyä.
Kiristin tuon äänen kuulemma aiheuttaa, jostain syystä ei kiristä kunnolla. Kuulosti aika epävarmalta huotoneuvoja puhelimessa, eikä osannut selittää miksi se aluksi kiristää, ja sitten lopettaa kiristämisen. Joten hieman skeptinen olen lopputulokseen. Eihän siinä kiristyessä ole mitään sihtiä, kuten 1.8t:n nokkaketjun vastaavassa?
Lisäinfoa tuli marmorilta. Nokkaketjun jako oli hypännyt. Ehdottivat koko jakopään uusimista, mutta en viitsinyt edes hintaa kysyä:) Ihmettelivät myöskin nokkapyörää, koska siinä oli säätö jo tapissaan, epäilivät että olisi joskus säädetty. Olisiko tässä linkki heikkoon alavääntöön ja reippaaseen kulutukseen?
VilleP: Autoon vaihdettiin toinen kiristin, eikä ole tuollaista ääntä pitänyt sen jälkeen.
Itse kyllä epäilen, että kyseessä ei silti ole minunkaan autossa ollut jakoketjun kiristin, vaan ilmastoinnin hihnan iskari tms. pitäneen tarkkailla taas ilmastointikauden alkaessa.
Eipä ole mieltä pistää tämän hintaiseen autoon vajaata kuutta tonnia jakopään laittoon. Johan tuohon hintaan vaihtaa itse parit vaihtokoneet. Saati sitten vaihtaa pelkät jakopään hilut. Nelinumeroinen summa tulee jo tästä kiristimen vaihdosta laskua...
Jäi Jonilta tonni pois, mikäli vanhoihin viesteihin on uskominen. :) Moottoria ei kannattane vaihtaa, jos siihen ei ole jakopäätä uusittu - sama kakka eri paketissa.
Eikö 3.0tdi ole kuitenkin luotettava ollut eikä voida puhua samanlaisesta jakopääviasta kuin esim. TSI-moottoreissa. Eli ei siis ole ns. tyyppivika? Kiristinhän noissa on tyyppivika, mutta koko jakopää? Ajattelin vain tuota vaihtomoottoria, että eiköhän se viisasta kuitenkin ole.
Joo no ei tässä nyt konetta olla vaihtamassa. Lähinnä vaan että mielummin antaa vanhan lojahtaa, jos on lojahtaakseen, kuin rupeaa marmorilla jakopään remppaa tekemään. Tai sitten vaihtaa itse osat.
Mielenkiinnosta voisi kysyä mitä tuo eestissä maksaisi.
Itse kyllä epäilen, että kyseessä ei silti ole minunkaan autossa ollut jakoketjun kiristin, vaan ilmastoinnin hihnan iskari tms. pitäneen tarkkailla taas ilmastointikauden alkaessa.
Älä muistele sitä vanhaa neloskonetta, tässä kutosessa on vain yksi hihna joka pyörittää kaikkia apulaitteita.
Comment