Tein viikonloppuna jakopääremontin Audi C5 A6 -04'seen, 1.9tdi AVF-moottorilla.
Luulin, että sain ajoituksen säädetty kohdilleen, mutta nyt auto ei käynnisty. Hörähtää kyllä lupaavasti, mutta ei jää käyntiin.
VCDS antaa moottorinpuolelta yhden vikakoodin: (19464 - Camshaft position senson (G40) - P3008 - 00-00 - Signal out of range)
Eli ilmeisesti nokan ajoitus on kuitenkin persiillään? Asento on väärä, poissa toiminta-alueelta.
Remontin alussa pyöritin jakopään oikeaan asentoon, Autodatan kuvien mukaisesti. Nokkapyörä lukittiin tapilla kanteen, mutta kampuranpyörälle tarvittavaa lukitsinta ei ollut. Tuossa kampuran hammaspyörässä oli kuitenkin itsessään merkki, jonka mukaan tehtiin mahdollisimman tarkasti tussilla lohkoon merkki.
Kiristin aukaistiin ja vanha osat otettiin pois. Uusi remmi laitettiin ensin nokkapyörän ympärille ja viimeisenä yritin suojauttaa sitä kampuranpyörän päälle. Huomasin kuitenkin, että kampuranpyörän ja remmin hampaat osuvat suoraan yhteen, eli hihna ei mene paikalleen. Tämä johtuu ilmeisesti vanhan remmin venymisestä.
Noh, siirsin sitten kampuraa sen hampaan nenän verran, että sain hihnan paikoilleen. Tämän jälkeen avasin nokkapyörän keskikehällä olevat 3 säätömutteria löysälle, jolloin hammaskehä pääsee liikkumaan. Sitten käänsin kampuranpyörän aikaisemmin tehtyyn tussimerkkiin, nokkapyöränkehän kääntyessä myötäpäivään mukana. Tämän jälkeen kiristin nokkapyörän säätöpultit ja kiristin jakohihnan kiristinpyörän.
Pyöräytin kampuranpyörästä pari kertaa tarkastaakseni, että venttiilit ei kohtaa mäntiä. Ei osunut ja merkitkin jäivät oikeisiin kohtiin eli nokka-pyörän signaalilevyn hakaset olivat linjassa kannen merkkiin nähden ja kampuran merkki natsasi lohkoon tehtyyn tussimerkkiin.
Missä meni vikaan, kysyy epätietoinen? Näkeekö nokan ajoituksen VCDS'llä?
Alla linkkin kuvaan kyseisestä jakopäästä rempan jälkeen. Kuvaan merkitty punaisella nuolella/ympyrällä kohta, jossa nokkapyörä signaalipellin reikä oli ennen säätöä (eli rempan alussa). Kuvasta näkyy myös nokkapyörän säätöpulttien vanhojen lukituskohtien jäljet.
https://lh3.googleusercontent.com/-z...F_jakopaa1.jpg
Luulin, että sain ajoituksen säädetty kohdilleen, mutta nyt auto ei käynnisty. Hörähtää kyllä lupaavasti, mutta ei jää käyntiin.
VCDS antaa moottorinpuolelta yhden vikakoodin: (19464 - Camshaft position senson (G40) - P3008 - 00-00 - Signal out of range)
Eli ilmeisesti nokan ajoitus on kuitenkin persiillään? Asento on väärä, poissa toiminta-alueelta.
Remontin alussa pyöritin jakopään oikeaan asentoon, Autodatan kuvien mukaisesti. Nokkapyörä lukittiin tapilla kanteen, mutta kampuranpyörälle tarvittavaa lukitsinta ei ollut. Tuossa kampuran hammaspyörässä oli kuitenkin itsessään merkki, jonka mukaan tehtiin mahdollisimman tarkasti tussilla lohkoon merkki.
Kiristin aukaistiin ja vanha osat otettiin pois. Uusi remmi laitettiin ensin nokkapyörän ympärille ja viimeisenä yritin suojauttaa sitä kampuranpyörän päälle. Huomasin kuitenkin, että kampuranpyörän ja remmin hampaat osuvat suoraan yhteen, eli hihna ei mene paikalleen. Tämä johtuu ilmeisesti vanhan remmin venymisestä.
Noh, siirsin sitten kampuraa sen hampaan nenän verran, että sain hihnan paikoilleen. Tämän jälkeen avasin nokkapyörän keskikehällä olevat 3 säätömutteria löysälle, jolloin hammaskehä pääsee liikkumaan. Sitten käänsin kampuranpyörän aikaisemmin tehtyyn tussimerkkiin, nokkapyöränkehän kääntyessä myötäpäivään mukana. Tämän jälkeen kiristin nokkapyörän säätöpultit ja kiristin jakohihnan kiristinpyörän.
Pyöräytin kampuranpyörästä pari kertaa tarkastaakseni, että venttiilit ei kohtaa mäntiä. Ei osunut ja merkitkin jäivät oikeisiin kohtiin eli nokka-pyörän signaalilevyn hakaset olivat linjassa kannen merkkiin nähden ja kampuran merkki natsasi lohkoon tehtyyn tussimerkkiin.
Missä meni vikaan, kysyy epätietoinen? Näkeekö nokan ajoituksen VCDS'llä?
Alla linkkin kuvaan kyseisestä jakopäästä rempan jälkeen. Kuvaan merkitty punaisella nuolella/ympyrällä kohta, jossa nokkapyörä signaalipellin reikä oli ennen säätöä (eli rempan alussa). Kuvasta näkyy myös nokkapyörän säätöpulttien vanhojen lukituskohtien jäljet.
https://lh3.googleusercontent.com/-z...F_jakopaa1.jpg
Comment