Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

AVF jakohihnan vaihto -> auto ei käynnisty!

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    AVF jakohihnan vaihto -> auto ei käynnisty!

    Tein viikonloppuna jakopääremontin Audi C5 A6 -04'seen, 1.9tdi AVF-moottorilla.

    Luulin, että sain ajoituksen säädetty kohdilleen, mutta nyt auto ei käynnisty. Hörähtää kyllä lupaavasti, mutta ei jää käyntiin.
    VCDS antaa moottorinpuolelta yhden vikakoodin: (19464 - Camshaft position senson (G40) - P3008 - 00-00 - Signal out of range)
    Eli ilmeisesti nokan ajoitus on kuitenkin persiillään? Asento on väärä, poissa toiminta-alueelta.

    Remontin alussa pyöritin jakopään oikeaan asentoon, Autodatan kuvien mukaisesti. Nokkapyörä lukittiin tapilla kanteen, mutta kampuranpyörälle tarvittavaa lukitsinta ei ollut. Tuossa kampuran hammaspyörässä oli kuitenkin itsessään merkki, jonka mukaan tehtiin mahdollisimman tarkasti tussilla lohkoon merkki.

    Kiristin aukaistiin ja vanha osat otettiin pois. Uusi remmi laitettiin ensin nokkapyörän ympärille ja viimeisenä yritin suojauttaa sitä kampuranpyörän päälle. Huomasin kuitenkin, että kampuranpyörän ja remmin hampaat osuvat suoraan yhteen, eli hihna ei mene paikalleen. Tämä johtuu ilmeisesti vanhan remmin venymisestä.
    Noh, siirsin sitten kampuraa sen hampaan nenän verran, että sain hihnan paikoilleen. Tämän jälkeen avasin nokkapyörän keskikehällä olevat 3 säätömutteria löysälle, jolloin hammaskehä pääsee liikkumaan. Sitten käänsin kampuranpyörän aikaisemmin tehtyyn tussimerkkiin, nokkapyöränkehän kääntyessä myötäpäivään mukana. Tämän jälkeen kiristin nokkapyörän säätöpultit ja kiristin jakohihnan kiristinpyörän.
    Pyöräytin kampuranpyörästä pari kertaa tarkastaakseni, että venttiilit ei kohtaa mäntiä. Ei osunut ja merkitkin jäivät oikeisiin kohtiin eli nokka-pyörän signaalilevyn hakaset olivat linjassa kannen merkkiin nähden ja kampuran merkki natsasi lohkoon tehtyyn tussimerkkiin.

    Missä meni vikaan, kysyy epätietoinen? Näkeekö nokan ajoituksen VCDS'llä?

    Alla linkkin kuvaan kyseisestä jakopäästä rempan jälkeen. Kuvaan merkitty punaisella nuolella/ympyrällä kohta, jossa nokkapyörä signaalipellin reikä oli ennen säätöä (eli rempan alussa). Kuvasta näkyy myös nokkapyörän säätöpulttien vanhojen lukituskohtien jäljet.
    https://lh3.googleusercontent.com/-z...F_jakopaa1.jpg
    Viimeksi muokannut Kaitzu; 14.4.2014, 12:30.

    #2
    Saman aikakauden BJB koneessa ei tota G40:stä tarvitse moottorin käynnistymiseen, eli uskoisin vain nokan sulla olevan nyt väärässä asennossa.
    Kampura ei tarvitse paljon liikahtaa ja nokka on reilusti pielessä. Ja nämä ovat aika tarkkoja ajotuksestaan.

    Virhe tapahtui varmasti tuossa, ettet löysännyt nokan ratasta ennen hihnan laittamista kampuralle. Sitä ei ole tarkoitus liikutella mihinkään vaan se pitää olla nollassa.
    Oikeastihan lukitustyökaluilla molemmat rattaat lukitaan omille paikoilleen ja ajotuksen kanssa ei pitäs tulle sen kummallisempia murheita.

    Lukitussatsi muuten maksaa motonetissa 16,90 eli ei sen kanssa kannata säästää.
    http://www.motonet.fi/fi/tuote/80404...lusarja-3-osaa
    Viimeksi muokannut Puuhapete; 14.4.2014, 12:43.

    Comment


      #3
      Niin, laitoin tuon hihnan just käänteisesti, mutta eikö lopputulos ole kuitenkin sama jos merkit on kohdillaan? Käänsin kampuranpyörän kuitenkin samaan kohtaan missä se oli alunperin ollut.

      Vai johtuuko ajoitusvirhe kääntösuunnasta mihinpäin käänsin kampuraa? Eli nokkapyörän-säädinpulttien ollessa kiinni, käänsin kampuranpyörää ensin vastapäivään hampaan verran, että sain hihnan paikoilleen. Sitten avasin nokkapyörän-säätöpultit, käänsin kampuranpyörän myötäpäivään takaisin tussimerkkiin ja kiristin nokkapyörän pultit.

      Perhana kun olis tajunnut tuon motonetin paketin ostaa...

      Comment


        #4
        Eikai tuossa ole muuta kuin ottaa uudestaan auki ja katsoa merkit kohdalleen. Tai ehkä helpoimmalla pääsee, jos kääntää nyt nokkapyörää sen mitä se sallii ja katsoo riittääkö säädöt. Se on kuitenkin melko lähellä, jos sentää hörähtää.

        Suunnasta en tiedä, mutta helppo mun mielestä tuo on kokeilla.

        Comment


          #5
          Joo, samaa ajattelin itsekin. Pitää koittaa säätää nokkaan ensin, jos menis sillä.

          Löysin tuolta Myturbodieselin sivuilta (http://www.myturbodiesel.com/wiki/ca...d-tdi-engines/) ajoituksen kääntösunnat. Ilmeisesti jos kääntää nokkapyörän keskipultista myötäpäivään, niin menis aikaisemmalle ja vastapäivään niin myöhäsemmälle.

          Pitää tarkastaa VCDS'llä ensin onko tuo nyt myöhäisellä vai aikaisella.

          Comment


          • #6
            Mites sitä VCDS:llä tarkistaa jos kone ei käy?

            Comment


              #7
              Niin, onhan tuota konetta startilla pyöritelty tovi. Oletin sen riittävän ECU'lle, että se haistelis missä kulmassa tuo nokka-akseli on ja antais suo Torsion valuen -luvun. Toki voin olla täysin väärässäkin, kun ensi kertaa tämän PD-moottorin kanssa touhuan.

              Tuon nokkapyörän merkkien mukaan säädin sitä aikaisemmin hihnaa vaihtaessa myöhäiselle, joten voisin kuvitella että aikaisemmalle kääntö olisi oikea suunta tässä tapauksessa.

              Comment


              • #8
                Laitoitko nokkapyörän pultit kiinni ennen jakohihnan kiristimen mutteria? Ne nokkapyörän pultithan on laitettava viimeisenä kiinni. Muuten kiristintä kiristettäessä pyörähtää nokka tai kampura.

                Comment


                  #9
                  Joo, laitoin kyllä. Nokkapyörähän on lukittu, että se ei kääntynyt mihinkään ja kampuranpyöräkin pysyi merkissään. Tämän jälkeen koko pakettia pyöritettiin vielä kampurasta pari kierrosta ympärin ja todettiin et merkit on edelleen kohdillaan.

                  Comment


                  • #10
                    Hihnanvaihdon (AVB) jälkeen säädin nokkapyörää, koska Torsion Value oli -2 astetta. Auto kyllä käynnistyi, mutta väännöt olivat hukassa. Säätöä tehdessä totesin, että tuo on todella tarkkaa hommaa ja silmällä oikean asennon löytäminen on vaikeaa. Käänsin nokkaa ensin aavistuksen väärään suuntaan ja auto ei enää käynnistynyt. Startilla pyöritin konetta ja VCDS näytti muistaakseni -7 tai jotain.. (Tuo muutos oli todella pieni ja minulla oli omat tuoreet merkit akselissa ja pyörässä.) Seuraava käännös toiseen suuntaan ja auto lähti taas käyntiin. Vielä kerran ja sitten olin tyytyväinen asetuksiin.

                    Comment


                      #11
                      Tässä tapauksessa Torsion value oli +9.4, joten aika reilusti aikaisella se oli. Saatiin nokkapyörästä säätämällä se tasan nollille ja nyt pelaa hyvin.
                      Tuo säätöalue oli tosiaan pirun pieni, tuo muutos +9.4 -> 0.0 oli varmaan pari milliä.

                      Comment

                      Working...
                      X