Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

B8 2.0TDi kytkin luistaa ja ei luista?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • B8 2.0TDi kytkin luistaa ja ei luista?

    Ongelmana siis kytkin, joka aloitti jo yli vuosi sitten kikkailun, joka etenee tällä kaavalla: Matalilla kierroksilla luistaa (2000-2500rpm) kuminauhamaisesti, eli nostaa kierroksia hetken, jonka jälkeen tarttuu ja toimii normaalisti. Tekee tämän jokaisella vaihdolla 3-6 vaihteilla. Vauhtipyörä ja painelaakeri vaihdettu puolitoista vuotta sitten, jolloin todettu, että itse kytkin on uudenveroisessa kunnossa muuten, eli loppu ei PITÄISI olla vielä.

    Kävin syksyllä jo varaamassa ajan kytkinremontille, mutta olivat tilanneet väärän paketin, mikä oli toisaalta hyvä, koska kyseisenä aamuna kytkin pelitti erittäin hienosti! Asentajat pähkäilivät aikansa, liikuttelivat poljinta ja nesteitä, tanssivat sadetanssia ja heittivät kärrynpyöriä oman aikansa - tuloksetta! Vikaa ei ollut, eikä ole ollut - paitsi tänään se taas alkoi.

    Asiasta kummallisen tekee se, että on päiviä, jolloin kytkin toimii moitteetta!
    Koko talven aikana ei kertaakaan tullut asia vastaan, liukkaat tiet lienee yksi syy tähän, mutta kaikesta huolimatta - on tosiaan jaksoja, jolloin luistamista ei vaan ole!

    Hiukkasloukun poisto ja siinä samalla ohjelma (n. 190hv/410nm) laitettu tammikuussa 2013, saattaa vaikuttaa asiaan? Mutta miksi ei koko aikaa vaan aina välillä..

  • #2
    Itsellä oli sama ongelma vastaavan tehoisessa vehkeessä. Vika oli lopulta astelemassa, joka takelteli ja oli kuluttanut painelaakeriin selvät urat. Piti myös pientä ääntä kytkin pohjassa, erityisesti lämpimänä.

    Nyt on kiinni Darkside Developmentsin setti, jossa Sachsin hilut ja DD:n oma orgaaninen levy. Tuo on ainakin toistaiseksi pitänyt erittäin hyvin kovassakin ajossa.

    Comment


    • #3
      SAC kytkimen säätömekanismi oireilee.

      Comment


      • #4
        Itelläkin teki talvella vastaavaa muutaman kerranihan vakio 105kw koneella, nyt ei saa taas millään luistamaan vaikka kuinka polkee?

        Comment


        • #5
          Onko tuohon oireilun eliminointiin muuta konstia kun purkaa palikoiksi ja vaihtaa uusia osia?

          Millään ei viitsisi ruveta kun illalla taas pelas ihan niinkuin pitikin... Ja näin vielä unta lottovoitostakin, eli odotellaan nyt viikonlopun yli :D

          Comment


          • #6
            Tuskin auttaa muu kuin uusi kytkinpaketti, oikein asennettuna. Paketista monesti SAC säätö on pielessä ja on syytä huolellisesti nollata ennen asennusta tai sen yhteydessä riippuen löytyykö virallista työkalua.

            Comment


            • #7
              Schaeffler: Self Adjusting Clutch (SAC)

              Comment


              • #8
                Tuli vaan tässä mieleen, että onkohan tuo säätö jotenkin "jumissa" ja napsahtaa kohdalleen kun vähän aikaa luistaa? Aikaisemmin siis kun oli samat oireet, niin aikansa luisti ja noin viikko-pari eteenpäin, lopetti kokonaan, toimi hyvin. Nyt tekee ihan samaa kuin silloin, eli tuntuu että pahenee vaan tuo ilmiö, toivottavasti kohta taas loppuu kun tarpeeksi vinguttaa... tietysti jos näin ei käy, niin siinä tapauksessa menee paketti vaihtoon kun kulahtaa loppuun!

                Comment


                • #9
                  Mitäs jouduit uusimaan? Mulla ihan samat oireet kuin aloitusviestissä. Ja myöskin painelaakerin ja vp vaihdettu. Vähän vajaa 180tkm ajettu.

                  Comment


                  • #10
                    Onko painelaakeri asennettu oikein? En nyt muista minkälainen tuossa tarkalleen on, mutta pari tullut töissä vastaan missä painelaakerin kynnet on laitetty 90-astetta väärään kohtaan, eli laakeri pääsee liikkumaan pitkittäin.

                    Comment


                    • #11
                      Kaksi vuotta ja 70tkm kesti kytkin, luistaa taas. Onko tuo SRE paljon jäykempi kuin vakio ja ilmeisesti massalevy normikäyttöön parempi? Onko tuosta paketista minkälaisia kokemuksia?
                      http://www.darksidedevelopments.co.u...-platform.html
                      Mielestäni olisi pitänyt kestää tuplasti pidempään. Ajo pääasiassa maantietä ja pyrin välttämään matalalla vedättämistä. Alkuperäinen meni 180tkm josta 80tkm softattuna. Vai onko tuo vaan niin rajoilla että ei yksinkertaisesti kestä yhtään enempää vääntöä? Nyt on hyvä syy hakea päästöpäivitys, jos menisi vielä hetken. Uudelleenohjelmoinnissa pitää vähän laskea vääntöä 2200-2800 kierroksella, jos vakiokytkimeen päätyy. Eikö VAG erikoistuneen pajan olisi pitänyt osata tai viitsiä nollata SAC säätö? Mahdoton vaan todistaa että ei ole nollattu.

                      Asennus on kallis ja vahvemman setin kanssa on vähän pakko taas vaihtaa kaksoismassa, vaikka ei vielä kolise. Tämä B8 on mennytkin olemattomilla korjauksilla ilman näitä kytkinmurheita ja nyt ei vaan ole hetkeen mahdollista laittaa kiertoon.

                      Comment

                      Working...
                      X