Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

2.5 (R5) TDi lohkolämmitin

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    2.5 (R5) TDi lohkolämmitin

    Tänään tuli vietyä isän 2.5 TDi -96 (AAT) pajalle, tarkoituksena asentaa lohkolämmitin. Kun sitten iltapäivällä auto piti hakea pois, ei ollutkaan lohkolämmitintä asennettu. "Ei ollut tilaa lohkolämppärille" kuullemma jotkut putket oli olivat liian lähellä.

    Kun tilattin aika pajalle kysyttiin moottoritunnusta ja minä sanoin että AAT, osat tilattin ja ne oli paikalla tänään. Miten on mahdollista, että Calix tekee lämppäreitä jotka sopivat AAT moottoriin, mutta ei kuitenkaan sovi? :) Kysyivät vielä että onko tuontiauto, ja että se on syy tähän juttuun. Jaahas! Miten muka se vois muka erota Suomiautosta?

    Onko kenelläkään lohkolämppäriä 2.5 TDi:ssä?

    Pitäisikö vaihtaa pajaa? :)

    #2
    En tiedä poikkeaako AAT AEL:stä mut siihen kyllä onnistu laittaa. Koko päivä kyllä meni pajalla. Turbo oli kuulemma pitäny ottaa pois edestä mutta sinne turbon alle ne oli sen laittanu. Ja kysees oli myös tuontiauto.

    Comment


      #3
      Kumma juttu. Omaan tuontiautoon (AEL) lohkolämppärin asennus (sisätilanhaaroituksineen) kesti pari tuntia. Tilasin itse osat (Calix) Motonetistä. Sama asentaja on asentanut myös AAT-koneiseen tuontiautoon lohkolämppärin, ja se oli kuulemma onnistunut vielä selvästi helpommin kuin AEL-koneeseen. AEL:ssä on eri vastus kuin AAT:ssä, koska jotain putkia menee niin läheltä proppua, että AAT:n vastus ei sovi. Asentaja kyllä sanoi, että Calixin ohjeet olivat olleet vähän harhaanjohtavat. Suosittelen vaihtamaan sellaiseen pajaan, jossa hommasta suoriudutaan.

      Comment


        #4
        Omassa oli lohkolämppäri paikallaan (tuontiauto).

        Pimeenä kylläkin.
        Kattelin sinne alle kun pitäis uusia ja tilaa kyllä näytti olevan.

        Comment


          #5
          Sitähän minäkin, jos kerran AAT:hen tehdään vastuksia ja ilmotetaan jossain kirjassa että sopii, niin kyllähän sen on mentävä paikalle.

          Vaidetaan pajaa ja seurataan tilannetta...

          Comment


            #6
            Seuraava paja sanoi sitten jo että kun on (automaatti)ilmastointi, niin siinä menne kaksi letkua juuri niitten proppujen edessä missä lämmitin pitäis olla kiinni.

            Mites nyt sitten? Pitäiskö laittaa suosiolla letkulämmitin vai? Eikö niitten teho ole hieman kyseenalaista?

            Comment


            • #7
              Kumman valmistajan lämppäri?

              Huomasin, että kirjoitin turhaa tuonne sähkö"osastolle"...täällähän on hyvää asiaa.
              Niin onko mielipiteitä noista asennuksista. Defa näyttää olevan kuitenkin vajaa 10 euroa halvempi...
              Ei liene suurtakaan väliä kumman laittaa vai?
              Niin Ilpon AEL-koneessa lienee myös automaatti ilmastointi?...ja ongelmia ei ollut...

              Comment


                #8
                Niin, enpä osaa mitään uutta sanoa. Autoilmastointi löytyy ja lohkolämmittimen asennus otti 2-3 tuntia sisältäen sisätilanhaaroituksen. Asentaja sanoi, että AAT-koneeseen on helpompi asentaa, mutta näytti tuokin onnistuvan. Vielä ei ole tullut testattua toimivuutta, mutta luotan tuttuun mieheen. Calixin ohjeessa ilmeisesti neuvotaan asentamaan sellaiseen proppuun, johon sitä ei saa menemään johtuen joistain tiellä olevista letkuista.

                Jotkut väittävät, että Defan vastukset kestäisivät paremmin. Mulla ei ole ollut Calixin tuotteiden kanssa ongelmia.

                Comment


                  #9
                  Tuo on kyllä totta, että Defat kestää Calixia paremmin. Löytyy myös omakohtaista kokemusta. Tässä mielessä 10e ei tunnu missään, jos ajattelee mahdollisesti selvästi lyhyempää elinikää sille halvemmalle. Tiedän lähipiiristä 2 rikkoutunutta Calix-elementtiä ja 0 Defaa. Toinen hajonneista oli edellisessä autossani :(

                  Comment


                    #10
                    Lötköstä meni Defan vastus n. 6 vuoden iässä ja jetasta kahden vuoden jälkeen. Calixista ei kokemuksia.

                    Comment


                    • #11
                      Kiitoksia vaan mielipiteistä...ehkä kestävyyden painotus olis hieman Defan puolella...
                      Eikä ihmeempiä ongelmia näytä olevan...yksinkertaisiahan ovat.

                      Uhkaavat jo vähän kylmempää viikonloppua joten pitää jo alkaa suunnitella lämppäriasennusta...

                      Pitää alkaa myös haalia cruise-viiksee pikku hiljaa...eikös cclubin hankintasysteemin kautta se jotenkin onnistu...muistan katsoneeni toisaalta keskustelupalstalla.

                      Pitänee liittyä virallisesti clubiin?

                      Comment


                        #12
                        Tuli vaan tuossa vielä mieleen AEL-vastuksista seuraavaa: Vaikka AEL- ja AAT-kone ovat päällisin puolin samanlaisia rautamölttejä, niin AAT:n vastus ei mene AEL:ään, koska siinä pitää olla ahtaan paikan versio (matalampi vastus) johtuen letkuista, jotka kulkevat propun läheltä. Mullekkin yritettiin varaosaliikkeestä myydä ensin AAT:n vastusta, mutta onneksi selvitin itse asiaa.

                        Vastusten kestävyydestä vielä: Mulla on mennyt vajaan kymmenvuotisen autoilu-uran aikana mennyt vain yksi lohkolämppärin vastus, ja se oli Defa. Siitä en toki tiedä kauanko se oli siinä autossa ehtinyt olla.

                        Comment


                        • #13
                          Motonetin sivuilla on aika hyvin erotettu AAT ja AEL -versiot. Kannattanee silti olla tarkkana versioissa, että ei tule ylimääräistä harmia asennuksessa.
                          Kiitos vielä mielipiteistä.

                          Comment


                            #14
                            minulla on neljässä autossa ollut letkulämmitin jopa 98 v -45C pakkasta ja pasatti lähti hyvin käymään tyytyväinen letku läpäriin suosittelen (helppo asentaa vaikka itse)

                            Comment


                              #15
                              onko noissa saksan tuonti kamppeissa erilaiset termostaatin anturit, kuin suomivermeissä? lämmöt nousee vain n. 80 *C. öljyn lämpö nousee normaaliin lukeemiin. pahvia keulaan vai mitä???

                              Comment


                                #16
                                Niin, löytyyhän niitä kylmempiä termostaatteja. Ostin pari päivää sitten termostaatin kasikymppiseen, kolme eri lämpöluokkaa löyty; 80,87 ja 92. Itse otin 92 asteisen koska aion kuitenkin vaihtaa pois auton ennen kesää, ja kyllä auttoi aika hirveästi, lämmöt 50 asteessa jo kilometrin ajon jälkeen, ennen sama lämpö oli käytettävissä 5 kilometrin päässä.

                                Itse ehdottaisin LÄMPIMÄSTI vaihtoa 87 asteiseen termostaattiin, se sopii varmasti paremmin suomalaisiin olosuhteisiin.

                                Comment


                                  #17
                                  Niklillä ollut vanha termari rikki, johon vertaa. Ei se 80, 87 tai 92:kaan sen nopeammin lämpöjä 50:een nosta kuin mikään muukaa noista.

                                  Comment


                                    #18
                                    Joo tietenkin näin, yhtä kiinni temostaatti on 50 asteessa vaikka mikä yllämainituista termareista ottaa kunhan se on ehjä. Pointtini on että -30 asteisessa pakkasessa on mukavampi olla uusi 87 asteinen kun kulunut (=rikkinäinen) 87 asteinen puhumattakaan 80 asteisesta termarista.

                                    Comment


                                      #19
                                      Lohkolämmitin

                                      Siis jos kyseessä on Audi A6 2.5TDi -vm 96 107Kw AEL

                                      Niin defan lohkolämmitin sarja:


                                      Vastus: 540
                                      Vastuksen sijainti: A1 (autoa edestä katsottuna moottorin vasempaan etukulmaan)
                                      Vastuksen asennus suunta: 5 (vastuksen pistoke osottaa noin. kello viiteen)
                                      Kytkentä sarja (johdot): 785
                                      Sisälämmittimen haaroitus sarja: 762
                                      Asennus aika: n.1,5-2h

                                      Varaa n. 1l jäähdytysnestettä


                                      Nämä ovat Defan suositus
                                      Olen myös itse yhteen tälläiseen autoon laittanut nämä!

                                      Comment


                                        #20
                                        Litra on kyllä liian vähän. Nuo proput ovat kutakuinkin koko järjestelmän alin paikka, joten sieltä tulee kyllä kaikki jäähdytysnesteet ulos. Bensakoneisessa tilavuus on noin 8l yhteensä.

                                        Comment


                                          #21
                                          kysyin tarjousta lohkolämppärin&sisähaaran asennuksesta. hinta arvio 400-450 ?. vaikuttaa vähän kalliilta. miten kova homma asentaa ite? siis tämmöselle insinöörille joka ei hirveästi ole käsiään sotkenut autoon. onko eroa asennuksen vaikeudessa letku-, säteily- ja vastuslämmittimellä?

                                          Comment


                                            #22
                                            Minä tilasin osat (Calix) Motonetistä. Sisätilanhaaroituksineen ja postikuluineen hintaa tuli jotain 185e. Asentaminen onnistuu helposti muuallakin kuin merkkihuollossa. Pari tuntia ottaa aikaa. Ei sen asentaminen amatööriltäkään ole mahdoton homma, jos vain saa auton ylös. Säteilylämmitin ja letkulämmitin lienevät vähän helpompia asentaa kuin vastus.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Vähän vanha aihe, mutta asiaan liittyen:
                                              -97 AEL:ään pitäisi laittaa lohkolämmitin (Webaston puhaltimen moottori rikki ja toimitus tuntuu kestävän). Calixin lohkolämmitin paketti on jo hyllyssä.

                                              Asennusohjeessa neuvotaan laittamaan vastus keskimmäiseen proppuun, mutta siinä on jo joku vesikierto öljynsuodattimen jalkaan. Etummainen proppu näyttäisi olevan suht helpolla paikalla, mutta voikohan tuon elementin asentaa siihen. Eli sopiiko fyysisesti vai onko lohkon sisässä jotain sillä kohdalla? Sama nestehän siellä on ja proput ovat samassa tasossa korkeussuunnassa.

                                              Comment


                                                #24
                                                Calixista en tiedä, mutta Defan oma laitettiin imu/pakosarja alle etupäähän.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Kahteen AEL koneiseen laitettu Defan vastus, ihan etukulmaan, ja hyvin ovat pelittäneet. Toisessa ei ilmastointia, ja toisessa oli. Sama asennus kumpaankin. Koskaan en ole saanut Defan vastusta rikki, mutta Calixin kylläkin, tämän 15 autoiluvuoden aikana.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Mulla on AAT:ssa ollut kaksi Temron vastusta ja yksi Defa. Defa pimeni toissaviikolla, taitaa olla vielä takuuta. Asennusohjeen mukaan asennettu. En ikään enää laita lohkovastusta tuohon...letkuun menee.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Tää nyt ei suoranaisesti tänne kuulu, mutta ku en viitti tehä uutta topiccia niin kysytään täällä...

                                                      Eli auto on b7 2.0tdi ja kysyisinkin että kumpi on järkevämpää laittaa: se öljypohjaan tuleva lämmitin (oisko sit joku säteily tai joku semmonen) vai vesiletkun väliin??
                                                      Noita letkulämppäreitä saa ainakin calixilta, mutta ei defalta. Ja letkulämppäri on 550w ja toi toinen on 225w (calix)

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Vinkkejä AEL:n pakkaspropun irroitukseen? Olen koittanut naputella meisselillä ja vasaralla sitä keskeltä sisemmälle siinä toivossa että proppu muotoutuisi hieman soikeaksi ja se lähtisi irti, mutta ei toiminut. Hakkasin meisselin läpi ja yritin sillä vääntää, ei irronnut. Nyt olen hakannut siitä rengasraudankin läpi ja sillä koittanut kammeta eikä edelleenkään ole irronnut. Olen koittanut myös meisselin painaa propun alareunaan ja vasaralla naputella meisselin päähän siinä toivossa että proppu pyörähtäisi reiässä mutta ei ole liikahtanutkaan.

                                                        E: Kovan tappelun jälkeen proppu irtosi. Siihen tarvittiin vain hermoja ja enemmän voimaa.
                                                        Viimeksi muokannut Ukkopaha; 27.9.2014, 21:50.

                                                        Comment

                                                        Working...
                                                        X