Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

1,9 tdi jakohihnan vaihto

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #61
    Juuri näin. Aki oikeassa.

    Ajattelin laittaa prikan kiristinrullan ja lohkon väliin jossa yleensä sellainen on. Kiristinrulla tulee yleensä muoviputki kiinnityspultissa jotta prikka ei hukkuisi ennen asennusta.

    Jos prikka on välissä niin hyvä mutta jos ei niin syy hihnan toispuoleisuuteen on siinä. Prikan laitto tuo hihnaa ulospäin koneesta.

    Ohjainrullan ja lohkon väliin ei kuulu prikkaa.

    Mutta tosiaan niinkuin Aki epäili tulee ohjainrulla enemmän ulos jos sinne laittaa prikan jolloin hihna kulkee enemmän ohjainrullan ohi ehkä.
    Viimeksi muokannut roadster; 4.1.2010, 13:44.

    Comment


    • #62
      Niin niin, minähän tässä sekosin tuohon toiseen rullaan ja ihmettelin, että mitä helkkaria ;)

      Kyllä siinä kiristinrullassa prikka on mutta enpä itse nyt ainakaan muista kummalla puolella vai molemmilla...

      Comment


      • #63
        Tuo ohjainrulla on tuore. Mutta pitää siitä vanhasta tsekata mistä kohtaa on kiillottunut. prkl, vaikeaa.
        edit_ nyt vasta luin kunnolla, eli pitää avata paketti ja katsoa mitä siellä on ja mitä ei.


        tänks

        Comment


        • #64
          Vagcatin kuvissa tuossa on prikka ulkopuolella ja eikös tuo rakenteeltaan ollut sellainen, että tappi johon kiristin tulee on sorvattu siten, että rulla pysähtyy oikeaan kohtaan. Eikä prikkaa olisi takana.

          Ei kai sinne estä mikään laittamatta prikkaa, jos kiristinrullan takapuolella oleva "knääki" vielä ylettyy hyvin koloonsa, joka on jakohihnan takasuojapellissä.
          Ja muutenkin hihna asettuu sopivan näköisesti.

          Oletko verrannut vanhaa ja uutta ohjainrullaa keskenään, saman mittaisia?

          Comment


          • #65
            Juu,vertasin kun tuota ihmettelin ja mielestäni olivat samanmittaisia, ja molemmissa suht samannäköinen "laippa",koroke tai whatever siellä lohkon puolella keskellä.edit- mutta tuonhan saa helposti irti ja tarkistettua purkamatta mitään.

            edit
            että tappi johon kiristin tulee on sorvattu siten, että rulla pysähtyy oikeaan kohtaan.
            hyvä pointti. eipä taida ylettyä se tappi kovin hyvin koloonsa jos lyö prikan väliin?

            Comment


            • #66
              Parempi kuitenkin etten sano mitään, nyt taas on silmissä sellainen muistikuva että itsellä olisi takapuollellakin kuitenkin ollut prikka. Muistelisin jopa, että sellainen kuparin värinen ;)

              Eiköhän joku oikeasti muistaa asian, niin ei tartte arvailla :)

              Comment


              • #67
                Yleensä pultin kanta joka tulee ulospäin on prikkamainen taso eikä väliin tule mitään. Siis kannan ja rullan väliin ulkopuolelle.

                Pultissa kierretöntä osaa kiristinrullan paksuuden verran.

                Muissa malleissa monesti ainakin lohkon ja kiristinrullan väliin prikka tulee.

                Välttämättä ei ehhä pakollinen mutta muuttaa hihnan kulku kohtaa.

                Kuvasta vain näyttäisi, että kulkenut ulompana hihna ennen.

                Esim a3. a4 malleissa kiristin on automaattinen ja vaikka siellä on prikka jää kiristinrulla liikkuvaksi jolloin automatiikka pääsee liikuttamaan kiristinrullaa.

                Liikkuuko kiristin rulla päittäin? Onko välystä siis?

                Comment


                • #68
                  juu, kyllähän hihnapyörissä vähän tuntuisi keskemmällä olevan jäljet. Mutta ohjurissa tasan samalla kohtaa.pöh.
                  ota tuosta nyt sitten selvää. tuo lienee kuitenkin se prikka, on varsin kiinteästi kiristimessä kiinni...edit_ ja tuo on siis uusi kiristin. vanhassa ei moista näkynyt?!
                  Viimeksi muokannut kontio; 4.1.2010, 17:33.

                  Comment


                  • #69
                    Kuva hämää tänne. Näyttää, että hihna kulkisi jopa hieman ohjurin yli/sivussa

                    Jos entinen linja on sama ohjainrullassa ku ennenkin niin kohdallaan han se on.

                    Jos siellä olisi prikka niin siinä uuden mukana olisi sellainen tullut. Irrallinen.

                    Tuo kiristysrullahan on seinämillä joka pitää hihnan linjassaan.

                    Malleissa joissa hydraulisylinteri työntää kiristintä automaattisesti kireelle on prikka .

                    Comment


                    • #70
                      Kyllä se hieman ohjurin ohi oikeasti kulkeekin.Vahvasti veikkaisin että vanhakin on saattanut kulkea, kun jäljet ohjurissa samassa kohtaa olivat. Mutta hihnapyörissä siis eri kohdassa.
                      Ei tätä nyt jaksa käsittää, ihme touhua.

                      Juu, kiristimen mutteri on kaulusmutteri, toisin kuin vag-catin kuvassa. Eli ei prikkaa.

                      Ei ole klappia kiristimessä kuin ehkä puoli milliä, silleen että kliks kliks kuuluu muttei mitään isompaa elämää siis.

                      edit_ tuommoinen sen kiristimen kaiketi pitääkin olla, lienenkö sitten kadottanut prikan vanhasta...?

                      Comment


                      • #71
                        semmoinenkin ressi iski nyt kun aloin ajattelemaan, että laitoin ohjainrullan vasta kun olin kiristimen asentanut edit_ja kiristänyt. onko huono?

                        eihän tuo hihnan kireyteen juurikaan vaikuta, hieman kuitenkin mutta osaako kiristin elää tuon kanssa eli onko kiristin sen verran fiksu?jos laittaisi ensin sen ohjurin ja vasta sitten kiristimen, en tiedä meniskö silti samalle hampaalle. voi olla että se loiva kulma siihen (edit_ hihnan pituuteen siihen väliin) hampaan verran lisää tekee. ehkä?

                        eli avaanko kiristimen mutterin ja laitan uusiksi tuon vai onko ihan ok?
                        ei huvittais enää kertaakaan avata (ainakaan turhaan) jakopääkoteloa, alkaa v*tuttaa...

                        tack taas
                        Viimeksi muokannut kontio; 4.1.2010, 21:42.

                        Comment


                        • #72
                          Eipä sillä mitään väliä, jos hihna on kaikin puolin kireällä.

                          Pyörittelet konetta muutaman kerran, niin lähtee ainakin ns. löysät pois ja tsekkaat merkit.

                          Comment


                          • #73
                            No perskuta, luulin että nyt olis helppoa mutta ei.

                            Joku fiksumpi vois vielä kertoa, miten tuon nuljaantuvan torxin saa löysättyä, lähinnä onko oikea vai vasenkätinen kierre (Korjausopas ei oikein anna vinkkiä)? Visko ei halua irrota tieltä pois, aika hyvin meinaa tuo pikkutorxi nuljaantua yrittäessä vääntää pienestä tilasta...prkl. Olis suht ikävä avattava vaikka olis tilaakin.

                            Eikös siitä torxista sitä kiristintä siis löysätä?,vai olenko ihan kuutamolla. Vanhaakaan hihnaa ei enää tietenkään saanut pingotettua päälle =/



                            Jos olis nahkainen suodatinavain niin sen viskon sais varmaan näppärästi pois. Mutta huomenna loppiainen ja biltema kiinni. EDIT_ tai sitten hitsailen jonkinmoiset siirtoleukapihdit joilla saa kahdesta viskon "kolosta" kiinni yhtäaikaa. mutta siltikin jää nuljaantuvan torxin dilemma.
                            Viimeksi muokannut kontio; 5.1.2010, 22:36.

                            Comment


                            • #74
                              Ei löysätä tuosta, jos tarkoitus on saada kiristinpaketti kokonaan ulos. Joten voit huoletta unohtaa tuon nuljaantuneen torxin ongelman :)

                              Kiinnitys on takapuolella (kuten viskossakin).

                              Olikos se niin, että visko on kuusiokololla ja kiristin lähtee ihan hylsyllä.

                              Comment


                              • #75
                                En tiedä onko tavoite saada koko paketti ulos, mutta kuitenkin jotenkin niin että saa hihnan paikallee =D Uusiksi menee siis pelkkä rullaosa, ei sitä jousihärdelliä.
                                edit_ onkos tuolla torxilla sitten mitään virkaa?

                                Olikos se niin, että visko on kuusiokololla ja kiristin lähtee ihan hylsyllä.
                                Juu, on näemmä. Tuossa just katselin vag-catin kuvaa
                                (electrical systems- CONNECTING AND MOUNTING PARTS FOR ALTERNATOR / RIBBED V-BELT ) (joka oli toki ylösalaisin ja sen tajusin noin kolmessa sekunnissa), ja siellä puhutaan M10 mutterista. että avataanpa sitten sieltä =)

                                Visko on 8-millisellä kuusiokololla.

                                ja taas karttuu "hihnaprojekti amatööreille" ohjekokoelma =D

                                edit2
                                eli tuommoinen hässäkkä kyseessä näemmä, sieltä se M10 löytyy kun oikein tutkii...

                                ja edit3_ sama kuva, mutta se olikin peilikuva eikä nurinpäin. tuolta se siis oikeasti näyttää autossa.

                                Viimeksi muokannut kontio; 5.1.2010, 23:21.

                                Comment


                                • #76
                                  Hihnan saat paikalleen kun laitat kiristimeen ensin rullan kiinni.

                                  Sitten hihna hollille ja rullan kiinnityspultista 17mm lenkillä vastapäivään (koska on se vasenkätinen kierre), kiristimen rungon jousivoima antautuu, hihna paikalleen ja päästät kiristimen varovasti takaisin.

                                  Jos ei onnaa, niin hihna väärän mittainen tai kiristin ei ole enää kondiksessa.

                                  Tuon torxin tarkoitusta en tiedä, kai hässäkän saa jotenkin purettua osiin sitä kautta.

                                  Comment


                                  • #77
                                    KIITOS!
                                    nyt tunnen kyllä itseni idiootiksi.
                                    pari kertaa ollut usko saksalaisiin insinööreihin tässä koetuksella, mutta kyllä se aina siihen on päätynyt että vika on jossain ihan muualla kuin Audin insseissä...
                                    eli tuota se alfamer sitten kai yritti kertoa, mutta vähää vaille rakennustekniikan kandidaatin äly ei riittänyt tajuamaan =D

                                    edit_taidan olla oluet velkaa Aki, jos täällä päin liikut niin ilmoittele =)

                                    Comment


                                    • #78
                                      TOIMIIIIIIII!

                                      Kyllä jännitti, kun kaikki lukitukset pettivät vähintään kertaalleen jne... Ja muutenkin eka tämmöinen operaatio.

                                      Nyt heitin etupään vähän sinnepäin paikalleen, syylärin kiinni ja litkut koneeseen ja auto käyntiin:

                                      lähti nätisti, hiiret olivat kadonneet (kiitos Määttäsen pajalle hihnapyörän vaihdosta, ihme supertorxpultilla kiinni laturimötikässä) ja muutenkin rokkasi kuten pitää.

                                      Varmaan on kohdallaan kaikki, mutta pitää pumppu vielä vag-comilla katsoa.

                                      UPEA FIILIS. Ja Aki, laita mailia kun tulet tännepäin niin tarjoan ne kaljat =)

                                      Comment


                                      • #79
                                        Eiköhän se sitä vielä joskus Tampereenkin suuntaan eksytä.

                                        Hyvä kuitenkin, että kone taas rokkaa.

                                        Comment


                                          #80
                                          Katotaan parin tuhannen kilsan päästä toimiiko ;)
                                          No ei, tottahan se pelaa kun on noin pieteetillä tehty remontti :)

                                          Muistan fiiliksen, kun Silviaan vaihdoin kansitiivistettä. yksin moisesta remontista ei ollut ennen kokemusta ja muutenkin kannen nostaminen paikalleen pakosarja ja turbon kera oli vähän haastavaa.
                                          Samaten remmin laitto oli vähän et mitenkähän se ny piti laittaa.

                                          No kone tuli ihmeen kaupalla kuntoon ja pääsihän sillä muutaman tuhannen kun piti vaihtaa kansitiiviste uudestaan :()
                                          Nähtävästi asennettaessa oli päässyt vähän tuo tiiviste kärsimään, kun yhden rimpulakäden voimat ei aivan piisannu.

                                          Comment


                                          • #81
                                            Lyhyellä tähtäimellähän tää olis kannattanut viedä liikkeeseen, mutta seuraava auto lienee sitten B5 ATJ tai AFN quattro, joten treeni tuskin meni hukkaan =)

                                            Seuraavan rempan tekee sit yhdessä päivässä eikä kolmessa viikossa (tosin muutto vähän hidasti välissä)

                                            Comment


                                            • #82
                                              Tulipa tuossa teetettyä jakopään vaihto eräässä moottorikoneistamossa.
                                              Osia purkiessa huomattiin, että vaihtolistalle menisi paljon muutakin kuin vain suunnitelmissa olleet jakopään osat.

                                              Vaihtolistalle loppujen lopuksi päätyivät:

                                              -hammashihnan ohjainrulla
                                              -moniurahihna x 2
                                              -vesipumppu
                                              -jakopään hammashihna
                                              -hammashihnan kiristäjä
                                              -moniurahihnan kiristysrulla
                                              -jakohihnan hydr. kiristin
                                              -laturi (sis. vapaakytkinpyörän)

                                              Eli lähes kaikki osat mitä voi vaihtaa, rahaa meni reipas touhutonni, mutta onpahan nyt ainakin kunnossa.

                                              Samalla hävisi kaikki ylimääräiset kilkatukset tyhjäkäynnillä.

                                              Comment


                                              • #83
                                                Hydraulikiristin ilmeisesti vuodon takia vaihtoon?

                                                Itekkin kattelin, että vaihtaako vai ei, kun oli aavistuksen kostean näköinen. Mutta kun tuntui olevan tosi timmissä kunnossa muuten, niin ei mennyt vaihtoon. Eikä sitä pääsiäisen pyhinä olis mistään edes saanu.

                                                Täytyy seurailla tilannetta ja repiä keula uudelleen auki, jos alkaa näyttää pelottavalta.

                                                Comment


                                                • #84
                                                  Itseasiassa vuotoa suurempi syy oli kiristimen osuminen hihnapyörään. Eli syönyt n. 3mm urat jo kiristimeen.

                                                  Comment


                                                    #85
                                                    Laturi ilmeisesti vapaakytkimen takia? Ja oliko nyt se hydraulikiristin moniurahihnan vai jakopään? kilkatteleva ääni-ketjussa olen linkittänyt Gatesin PDF:ään koskien juuri tuota vapaakytkintä ja sen vaikutukseen kiristimen kuntoon.

                                                    Jos hihnat kikattelee tyhjäkäynnillä etenkin rattia kääntäessä kannattaa kyllä hoitaa laturin vapaakytkin kuntoon. Seuraavaksi saa muuten irroitella aika paljon kamaa kun moniurahihnan kiristimen akselipultti katkeaa (kts. em. PDF).
                                                    Viimeksi muokannut haraldh; 15.4.2010, 09:50. Perustelu: edit: löytyi vihdoinkin userscript joka poistaa sen pahan google redirectin

                                                    Comment


                                                    • #86
                                                      Pakko olla moniurahihnan kiristimestä kyse, en ainakaan ihan heti keksi miten jakopään hydraulinen kiristin/vaimennin ottaisi kuvatun kaltaista osumaa mihinkään.

                                                      Comment


                                                      • #87
                                                        Dumlir, miksikäs se koko laturi piti vaihtaa? Hihnapyörän saa kyllä uusittua eriksenekin, tosin ainakin mulla se avain oli joku ihan ihme tupla-xzn

                                                        Comment


                                                          #88
                                                          Minulla on avain tuota varten lauttasaaressa jota lainailen tarvittaessa jäsenille.

                                                          Comment


                                                          • #89
                                                            Laturi juu tuon vapaakytkimen takia.
                                                            Kontio, mistään ei ollut saatavilla pelkkää vapaakytkintä noin pikaisella aikataululla niin joutu koko laturin sitten ottamaan.

                                                            Ja kyllä juurikin moniurahihnan kiristin otti osumaa hihnapyörään.

                                                            Comment


                                                            • #90
                                                              Onhan se tavallaan ihan fiksuakin vaihtaa koko laturi. Mitä noita hintoja joskus katsellut, niin vapaakytkinhihnapyörä about 100€, ja koko laturi about 230€. Eipähän tarvitse siitä ihan hetkeen huolehtia.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X