Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

1,9 tdi jakohihnan vaihto

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #31
    Autolootasesta en tiedä, mutta kampura pitää lukita siksi, kun alarattaan pultti pitäs vaihtaa joka rempassa. Samalla se pitää myös vetää momenttiin ja sitä ei ilman lukitusta saa tehtyä.

    Nokkapyörän löysääminen on vain sen takia, että se tulee varmasti kohalleen eikä jää ylimääräsiä jännityksiä hampaisiin.

    Comment


    • #32
      Nyt on hihnasarja+kampiakselin pultti ostettu marmorilta, yllättävän edullidenhan tuo oli, 102? yhteensä. Nyt on vielä epäselvä tuo kampiakselin lukitus, onko automaattivaihteisessa samanlainen lukitus kuin manuaalissa?

      Comment


      • #33
        Heittäkääpäs nyt joku täydellinen lista mitä tarvitaan.

        Gatesin (Motonet) setti pitänee sisällään saman mitä alkuperäinenkin?
        1 Satz = 1 Zahnriemen, 1 Spannrolle, 1 Umlenkrolle, Mutter

        Ja sitten tuo mystinen moniurahihna.
        Mitäs siihen nyt sitten (esim Contitechin) hihnan lisäksi kannattaa vaihtaa? AEB:sta mulla leipoi kiristin muutama vuosi sitten. edit_ Kiristin ja ohjuri kaiketi olisivat ihan fiksuja vaihtaa?

        Onko noissa hihnoissa eroa, kun contitechin sivut ovat aika huonot. tai en ainakaan löytänyt mitään vinkkiä klima- ei klimaa juttuun. AFN on kone, manuaali ja klima löytyy.

        edit_2 4PK856 Contin hihnaa vois koittaa. siihen vielä lisähilut päälle.


        Onko ilmastoinnissa joku oma hihna? kannattaakos sille tehdä jotain?

        Vesipumppu kannattanee vaihtaa samalla. vai onko mikälie pumppu parempi kuin alkuperäinen 160tkm maailmaa nähnyt? vai täyttääkö esim QH:n pumppu laatuvaatimukset...?

        tack
        Viimeksi muokannut kontio; 18.10.2009, 18:02.

        Comment


        • #34
          Itse vaihdoin AFN:stä:

          - jakohihnasetti sisältäen luettelemasi osat ja Motonetista ostin, pitää sisällään kaiken tarvittavan
          - vesipumppu metallisiivellä, tämä myöskin oli Motonetista
          - termostaatti, Motonetista
          - moniurahihna ja koko kiristinpaketti. Tuo kiristinpaketti maksanee siinä 90e marmorilta. Jos kiristin toimii, niin mitäs sitä vaihtamaan. Rullan voisi vaihtaa mutta saako niitäkään enää edes Motonetista?
          Hihnan ostin marmorilta ja kiristimen olin edelliseen autoon joskus ostanut valmiiksi myös marmorilta.
          - ilmastoinnin hihna + kiristin, hihna oli marmorilta ja kiristin Motonetista

          Vaikee sanoa miten olisi nuo Motonetin osat sitten kestäneet, ehdin ajaa autolla vaan 24tkm rempan jälkeen.

          Comment


          • #35
            okei. onko tuo nyt sitten kiristinrulla?

            Comment


            • #36
              Tuo on koko kiristinsysteemi.

              Comment


              • #37
                eli pelkkä rulla on "kuluva" osa?
                onkos ilmastoinnin hihnan vaihto tarpeellinen juttu? kuinka katkevaa tavaraa se on? tai hoituuko se siinä samalla niin näppärästi että kannattaa vaihtaa,vai?

                Comment


                • #38
                  Rullan laakeri siinä kai enemmän kuluu mutta on noita runkojakin viallisia.
                  Itsellä oli yhdessä Passatissa se jumissa, liikkui vain murto-osan kunnossa olevaan verrattuna.
                  Lopulta meni tuosta rullan pultista kierteet kun sitä aikansa yritti väkertää liikkeelle. Siinä rullan pultissa on muuten vasenkätiset kierteet sitten.

                  Ilmastoinnin hihna menee siinä samalla kätevästi, sen kun joutuu joka tapauksessa irroittamaan.

                  Comment


                    #39
                    4PK853 sanoo Daycon katalogi ilmastoinnin hihnalle, soveltui ainakin ATJ-koneeseen ilmastoinnin kompuraa pyörittämään. 5PK1588 on apulaitehihna AFN-koneelle saman luettelon mukaan, jakohihnalle on kaksi eri vaihtoehtoa, muuttuu 97-98 kohdalla.

                    Comment


                    • #40
                      Contitechin jakohihnat on vissiin laatukamaa?
                      Saisi kaikki palikat yhdestä paikasta aika pitkälti jos näin on.

                      edit_ itse itselleni vastaten: kyllähän se laatua on. luultavasti jopa samaa kamaa kuin Audi-leimalla varustetut. Mutta ohjainrullaa ei tulis, eli taidan hakea Motonetistä Gatesia kun kaveri on töissä ja lyö "huikeat" korjaamoalennuksetkin kaupan päälle.

                      Projektista kuvia tiedossa aikanaan (ihan jo siksikin että osaisin koota).
                      Aikataulu: Jouluna pitää tyhjentää kämppää talliin, eli ennen sitä auto kunnossa.
                      Viimeksi muokannut kontio; 23.11.2009, 23:18.

                      Comment


                      • #41
                        Omina kokemuksina:

                        -marmorilta saa eri merkkejä, riippuu senhetkisestä tavarantoimittajasta. Day(con) hammashihnan hylkäsin AEB-koneeseen tarjottuna, ei vain ole luottoa.

                        -ContiTecin moniurahihna alkoi rääkymään AEL:ssä heti vaihdon jälkeen. Rullien harjat otti hihnan urien pohjaan ja hihna luisti. Valmistusvirhe, hiljeni vaihtamalla (Gates)

                        -AFN hammashihna kannattaisi vaihdella reippaasti ennen 90tkm, vielä aiemmin jos kovemmat ruiskutuspaineet. 60tkm menee varmasti hyvällä hihnalla, vaihtelee rullat harvemmin ja esim. Febin vesipumpun vielä harvemmin

                        -AAS oli orkkis -92 vesipumppu muuten ok, mutta metallinen hammashihnapyörä oli irronnut akselilta ilmeisesti jäätymisen seurauksena vasta 550tkm palvelleena :)

                        Comment


                        • #42
                          No niin. hain motonetistä Gatesin satsin jossa oli SKF:n ohjain ja NSK:n made in canada kiristin. Nopea googletus ja uskalsin ostaa, eiköhän tuo NSK asiansa aja.

                          Lisäksi moniurahihna, ilmastoinnin hihna ja moniurahihnan kiristin. Vähän sekalaista merkkiä tuli. No noi nyt on aika "yks ja hailee" mitä ovat.

                          Comment


                          • #43
                            Mites muuten se kampiakselin ihmeellinen XZN pultti? tarviiko sitä vaihtaa? venyvähän se taitaa olla. miten sen saa auki?

                            Comment


                            • #44
                              Ei tartte vaihtaa, kun ei sitä tarvitse edes aukaista.

                              Comment


                              • #45
                                Tuo menopeli on käynnistyksen jälkeen hetken aikaa vikinää pitänyt nyt hetken aikaa, yleensä häviää tai vähenee kun lämpiää.
                                Olisko hyviä ideoita, mikä tuota pitää. Ikävä vaan vaihtaa hihnat jne ja todeta ettei vikinä hävinnyt.
                                Mutu-diagnooseja, kiitos =)

                                http://dl.dropbox.com/u/1139308/DSCN1938.MOV
                                15mb, vikinä kuuluu kun otan kameran käteen ja vien lähemmäs.

                                edit_ öh. tai sitten ei kuulu. livenä kuuluu ihan selvästi koko ajan, siksi tuo käyntiäänikin on aika karhea, yhdistettynä eberin huminaan...
                                pitää ottaa parempi pätkä.

                                Comment


                                • #46
                                  Veikataan voiton toivossa: laturin hihnapyörä eli vapaakytkin. Tuon oireisiin kuuluu katkonainen vikinää suht voimakkaasti ja pelkästään tyhjäkäynnillä. Etenkin käynnistyksen jälkeen. Hieman kierroksia nostamalla ääni lakkaa.

                                  Comment


                                  • #47
                                    sillä vois vaikka jo voittaa =)

                                    edit_nyt heräsi pelko, kai tuota pelkkää hihnapyörää saa kaupasta? laturia ei viittis vaihtaa
                                    Viimeksi muokannut kontio; 30.11.2009, 17:50.

                                    Comment


                                      #48
                                      Saa. Maksaa jotain satasen pintaan. Kannattaa tarkistaa samalla laturin laakerit.

                                      Comment


                                      • #49
                                        Vaihtovälistä pakko kysyä: täällä usein todetaan 1.9 tdi:n jakohihnan vaihtoväliksi 90 tkm, Audicenterillä huollossa katsoivat autoni tiedot koneelta ja sanoivat sen olevan edessä 120 tkm kohdalla. Auto siis tuo profiilini mukainen, ajettu 74 tkm (suomiauto).

                                        Comment


                                        • #50
                                          Uudemmissa 120tkm. Sitä uudemmissa 2.0 tdi:ssä 150tkm. Kehitys kehittyy. Ei se toki pahaa tee vaihtaa ennemminkään, mutta luulis niitten sen kestävän mitä lupaakin. Jos nyt ei 15v kestä se kilometrien täyttyminen.

                                          Comment


                                            #51
                                            Riippuu merkistä ja moottoriversiostakin ilmeisesti.
                                            Caddyn 1.9 BFB 105hv omaa 90tkm hihnanvaihtovälin.

                                            Comment


                                            • #52
                                              nyt on projekti pari päivää ollut työn alla, ja ainoa virhe toistaiseksi on että pyöräytin jonkin verran kampiakselia vastapäivään hihnapyörää irrottaessani ennenkö keksin millä siitä ihmepultista saa pidettyä kiinni ettei pyöri kampura mukana.

                                              onkos tästä puolen kierroksen väärään suuntaan pyörimisestä jotain haittaa mistä pitäis potea stressiä?

                                              Comment


                                              • #53
                                                No niin, sitten seuraavat murheet eli ei vain tajua miten sen vauhtipyörä nyt sitten pitää kohdistaa? Tuosta koitin tajuta, mutta ei vain tajua. Nolla vain näkyvissä?vai häh.
                                                http://www.elisanet.fi/garage/huollot/nokkahihna.html

                                                EDIT_ vai voisko tän tehdä periaatteella "merkit tussilla pyöriin ja taustaan sekä heittää uusi hihna paikalleen"??


                                                Ja tämä kiristin lienee jotain muuta kuin kohdallaan? vaarallista?
                                                KLIKS

                                                Taidan pistää huomenna litkut jäähdyttimen sisään, tämä tuntuu hieman venyvän niin ei ruostu systeemit.. =)
                                                Viimeksi muokannut kontio; 21.12.2009, 00:51.

                                                Comment


                                                • #54
                                                  Niin, pyörittelet sen kampuran vaan niin, että tuo nolla ei mene piiloon. Just niinku tuossa kuvassa on.

                                                  Tosta kiristimen kuvasta en saa selvää mutta kiristimessä pitäis olla nuoli, pallura tms., ja se kirrataan kiristimessä olevan "asteikon" nollakohtaan.

                                                  Voihan sen homman tussittamallakin tehdä ja merkit kannattaakin piirtää, mutta sit kannattaa tietysti rojujen vaihdon jälkeen katsella onko varmasti kaikki kohdallaan.

                                                  Comment


                                                  • #55
                                                    Ok.kiitos. Ja taas ongelmia.Mites tuon hihnan saa paikalleen helpoiten? Kai sen laturin hihnapyörän vois vaihtaa ku vähän vikisee pyöritellessä,mutta laturi ei halu irrota. Tässä tuntee ittensä ihan kädettömäksi

                                                    Comment


                                                    • #56
                                                      Maalikynä

                                                      Olen ensimmäisen hihnan aikoinaan vaihtanut käyttämällä maalikynää ja matematiikkaa. Merkkasin vanhaan hihnaan ja hihnapyöriin maalikynällä merkit ja laskin väliin jäävät hampaat. Siirsin ne uuteen hihnaan.Hyvin toimi. Eikä vaadi mitään erikoistyökaluja. Vanhan hihnan kera helppo tarkistaa.

                                                      Comment


                                                      • #57
                                                        No niin. etenee hitaasti ja varmasti. Jakohihna kasassa pitkän kaavan kautta, laturin hihnapyörä vielä kränää vastaan.

                                                        Kertokaapas fiksummat pitäiskö hihnan olla keskellä vai onko tämä asento OK?
                                                        Kampurasta kun pyörittelin niin tuohon se halusi väkisin asettua.
                                                        Ainoa mikä voisi olla vikana on joku puuttuva prikka kiristimen välistä, mutta ei siellä semmoisia taida olla...



                                                        tänks

                                                        Kun tämä projekti on ohi, lupaan tehdä seikkaperäiset hihnaprojektin ohjeet amatööreille =)

                                                        Comment


                                                        • #58
                                                          Hihnan ei tarvitse olla pyörien keskellä kunhan se asettuu oikein eikä tule pyörältä yli.

                                                          Comment


                                                          • #59
                                                            Yleensä kiristinrullan ja lohkon välissä on 2mm paksu prikka.

                                                            Silloin hihna kulkee aika keskellä.

                                                            Voisiko puuttua?

                                                            Entiset kiilottuneet jäljet kulkevat kuvasta päätellen 2 mm sivussa joka vihjaisi

                                                            prikan puutosta?

                                                            Nyt näyttäisi että ohjurirullan kohdalla hihna kulkee jopa hieman rullan ohi ikään kuin liian sisällä.

                                                            Prikka välissä hihna siirtyisi ikääkuin lohkosta ulospäin.

                                                            Hiljaa ku tekee tulee komia

                                                            Comment


                                                            • #60
                                                              Eikös se rulla tule sitten vielä ulommas, jos laittaa prikan väliin...

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X