1z koneeseen pitäis vaihtaa nokkaremmi. Onnistuuko kotikonstein? Tarvitaanko jotain erikoistyökaluja?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
1,9 tdi jakohihnan vaihto
Collapse
X
-
Multa onnistui, mutta oli se aika vaikeaa. Erikoistyökaluja tarvitsee nokka-akselin lukitsemiseen (saattaa onnistua myös 4,5mm paksulla lattaraudan, alumiinin tms. palasella, lisäksi tarttee kaksi rakotulkkia) ja pumpun lukitsemiseen. Pumpun lukitukseen käy oikean paksuinen tappi. Itse ostin Biltemasta työkalusarjan ("Dieselmoottorin ajoitustyökalu"). Sarjassa ollut pumpun lukitustyökalu kävi hyvin, mutta nokka-akselin lukitsemiseen tarkoitettu työkalu oli liian paksu akselin päässä olevaan uraan, joten hioin siitä hieman pois. Lisäksi nokka-akselin paikallaan pitämiseen sillä aikaa kun sitä käyttöpyörää kiristää takaisin kiinni tarvitsee tehdä jonkinlainen työkalu ( esim. puolisenmetriä lattarautaa johon kiinni pari pulttia). Lisäksi olisi hyvä jos kampiakselinkin saisi lukittua. Mutta käviskös se niin että vaihde ja käsijarru päälle?
Vaikeinta oli yleinen tilanahtaus. Mulla on autossa ilmastointi joka pahensi asiaa huomattavasti.
Tokalla kerralla onnistuu varmasti helpommin.
-
Ei tuo mielestäni ole mikään monimutkainen operaatio. Jollei autossasi ole kylmäkonetta niin nostat flektipaketin pois tieltä, tilaa tulee riittävästi.
Kampiakselin pyörältä ei keskipulttia tarvitse irroittaa joten lukitsemistakaan ei tarvita. Nokan pyörääkään ei tarvitse löysätä ellei halua stefaa vaihtaa samalla. Pumpun lukitustappi olisi hyvä olemassa, ellei viitsi Bilteman sarjaa ostaa muistaakseni 1/4 tuuman pitkä 11mm hylsy (Kamasa) on tuohon melko sopiva paksuudeltaan. Selkeät merkit kaikkiin kolmeen hihnapyörään niin ei pitäisi tulla ongelmia.
Bilteman setti 13,50 eur: http://www.biltema.fi/osteri/data/Kuvat/19_447iso.jpg
Niin et tosin maininnut missä laitteessa tuo moottori on, se kun voi olla sekä pitkittäin että poikittain. Ylläolevat ohjeet Audi B4.
Comment
-
Itseä kiinnostaisi vaihtaa jakohihna omaan AFN:ään (A4 B5, pitkittäin) Jos joku on aikaisemmin kyseisen homman tehnyt olisin enemmän kuin kiitollinen jonkunlaisesta osalistasta mitkä kaikki osat kannattaa vaihtaa, sekä myöskin mitä erikoistyökaluja/pahoja paikkoja kyseisessä hommassa on? Onko suurinpiirtein sama homma kuin 1Z:n kanssa?
Keulan ajattelin ottaa edestä kokonaan pois niin saa kunnolla tilaa työskennellä.
Comment
-
Sama homma kuin 1Z:ssa. Jakopää taitaa olla tismalleen sama kuin uudemmat 1Z:t eli automaattikiristäjällä.
Nokka-akseli lukittemiseen käy jokin sopiva lattarauta. Me käytettiin viilaa.
Kampuran ratasta ei tartte käyttää irti jos uskoo vain sen olevan kunnolla kiinni.
Mulla oli tuo löystynyt ja syöny kiilan. Samalla vaihtui kätevästi myös kampuran stefakin. Vauhtipyörän lukittemiseen olisi tarvinnut paremman työkalun kuin pitkä ruuvari, mutta ilman lohkeamisia selvittiin tällä kertaa.
Ajotuksen säätöön VAG-COM tms. Saa sen kellollakin, mutta en enää muista arvoja.
Osalista? Automaattikiristin ja hihna jakopäähän. Motonetista saa Gatesin satsia edullisesti.
Comment
-
Kyllä se vesipumppu tavataan vaihtaa, menee siinä samalla helposti.
Kannattaa metsästää jostain metallisella siivellä oleva sellainen, niin ei tartte murehtia.
Vesipumpun lisäksi termostaatti ja sitten tietty jakohihna, kiristin ja ohjainrulla.
Samalla laittaisin vielä moniurahihnan ja vähintään sen kiristimen rullan, sekä ilmastoinnin hihna, jos on.
Keulaa noiden laittamiseen ei tarvitse toki purkaa mutta ahdasta on, jos niitä pitää sitten alkaa 5tkm päästä laittamaan.
Comment
-
Samanlainen prokkis olisi 81kW AFN:ään edessä pian, mutta en usko että lähden itse asiasta mitään tietävänä remonttia tekemään. Tästä johtuen, kannattaako tarvittavat osat (jakohihna + kiristimet, vesipumppu, moniurahihna + kiristin ja mahdollisesti ilmastoinnin hihna) ostaa erikseen ja sitten vaan roudata kamat asennuksen tekevälle taholle? Vai kannattaako jättää osien hommaaminen tekijälle? Näin ehkä paremmin varmistuisi ainakin siitä, että kaikki osat varmasti ovat valmiina huoltoaikana.
Mistä Tampereen alueelta kannattaisi osat ostaa?
Motonetin sarja mainittiinkin jo aikaisemmin, mutta onko muita paikkoja mistä voisi / kannattaisi kysellä (esim. LMS?)?
Mistä tiedän minkälainen moniurahihna olisi sopiva omaan autoon, sillä Motonetissä näyttäisi olevan parikin vaihtoehtoa (30-5590 ja 30-4853). Tuleeko tuon hihnan mukana kiristinrulla vai pitääkö sekin hommata erikseen? Mistä noille sopiville osille löytäisi helposti Audin varaosa-numerot, jolloin saisi varmistettua että osat ovat sopivia?
Kiitos etukäteen tietämättömän auttamisesta.
Comment
-
AFN:ään käypäinen (hammashihnasarja, osanro 028198119) Marmorilta kustansi loppuvuodesta 2007 110,00€. Siihen kampiakselin pultti N 90577101 3,00€ eli kannattanee kysäistä merkkiliikkeen puoleltakin, voi jopa yllättyä iloisesti. Em. sarja ei pidä sisällään esim. vesipumppua, pelkästään hammashihnan kilkkeineen.
Comment
-
Motonetin 25-9269 pitää mukanaan tarvittavat nokkahihnan vaihtoon.
Eli remmi, kiristin ja pultti muistaakseni tuossa mukana.
Lisäksi muut remmit sitten.
Mutta jos Alkuperäsen sarjan saa 110e niin ei tuota välttämättä kannata Motonetista 104e hintaan hakea.
Kiristin on melko varmasti sama, mutta remmi voi olla eri. Gates on kuitenkin ihan laatuhihna.
Moniurahihnan kanssa voi mennä väärin, mutta motonetin listat ei ole aina ihan 100 varmojaViimeksi muokannut Puuhapete; 4.8.2009, 15:44.
Comment
-
Kiitti nopeista vastauksista.
Onko noilla moniurahihnalla, vesipumpuilla ja ilmastoinninhihnalla jotain "virallista" vaihtoväliä, vai vaihdetaanko niitä yleensä vaan tarpeeseen / isomman rempan yhteydessä?
Samalla työllähän ne sieltä näppärästi varmasti vaihtuisi, en sitä aja takaa, vaan lähinnä sitä, kestävätkö ne yleensä lähempänä auton elinikää vai tuollaista isoa remppaväliä?
Eikös sitä niin sanota, että ei sitä toimivaa kannata lähteä korjaamaan.
Mitä muuta tuollaisessa isommassa rempassa on ollut tapana vaihtaa?
Comment
-
Onkos AFN:ssä vesipumppu hammashihnalla pyöritettävä kuten pumppareissa? Mikäli näin niin silloin varsinkin vaihtaisin vesipumpun samalla, ja termostaatti samaten. Moniurahihna ja ilmastoinnin hihna sitten oman halukkuuden mukaan kiristimineen, itse kuitenkin vaihtaisin ainakin moniurahihnan ja kiristinpyörän vähintään.
Ei se poikki mennyt moniurahihna jakohihnan välissäkään hyvää tee koneelle. Samalla vaivalla vaihtuvat kun ne joka tapauksessa täytyy ottaa pois edestä, eikä kustannus ole mielestäni suuri siihen vaivaan nähden, että pitäisi noita vaihdella taas 2kk:n päästä uudelleen.
Comment
-
Vesipumppu pyörii moniurahihnalla AHU/AFN/AVG/1Z. Moniurat vaihtoon joka kerralla, vesipumppu ei välttämätön (alkuperäinen kestää sen 300tkm).
Tosiaan jakohihna/kiristinsarja 110€ marmoritiskillä kahden vuoden takuulla joten itse en ainakaan muualta lähde hakemaan.
Moniurahihnan kiristinpyörää ei saa erikseen vaan menee koko yksikkö vaihtoon ja hinta >100€. Itse en ole vaihtanut ellei selkeästi viallinen.
Edit. ylläoleva ei päde kaikilta osin ketjun aloittajan 1Z-moottoriin.
Comment
-
EN suosittele viemään jakopään osia korjaamolle itse, saattavat nimittäin kieltäytyä tekemästä hommaa kun on asiakkaan omat palikat.
Kauhu skenaariona toimii seuraava: asiakas itse ostanut hihnat ja korjaamo vaihtanut. Sattuukin napsahtamaan hihna 10tkm sisään, tietenkin korjaamolle soitto. Mutta korjaamo ilmoittaa että oli herra/rouva itse ostanut palikat joten meneepi sitten yksinänsä keskustelemaan hihnan toimittajan kanssa...
Paska tilanne sille joka tuohon joutuu, ostopaikka (esim motonet) tod.näk. ilmoittaa että jotta saat uuden hihnan kun ei se edellinen kestänytkään ja itse pulitat kaikki loput.
Jos on hihnat kiristimet jne korjaamo itse hommannut niin silloin on helppo saada korjaamo kantamaan vastuu rikkoutumisesta.
Comment
-
Viime kesänä oli tosiaan orkkis osat sdi:n jakopäähän huomattavasti edullisemmat kuin tarvikkeena. Hintaero tais olla sitäluokkaa että merkkiliikkeestä sai vielä vesipumpun ja kampuran pultin samaan rahaan.
Lohkossa oleva laipallinen vesipumppu tais olla jotain 50€ luokkaa, eli tuskin kannattaa jättää samalla vaihtamatta.
Comment
-
Huomasinpa tuossa, että alahihnapyörä taas näyttää vipattavan, joten eikun jakopääremppaa taas. Justiinha se vajaa 100tkm sitte tehtiin.
Mutta, että taas olis löystyny se alapultti? Taidan varuulta hakea alarattaan myös, jos se on siihen jo tehny jälkeä.
Vesipumppu vaihdettiin viime kerralla, mutta moniurahihnaa ei vaihdettu. Olis varmaan aika vaihtaa se. Tietäis vain etukäteen minkä mittanen se on ilmastoidussa 1z golffissa.
Comment
-
1Z:aan merkkitiskiltä jakohihnasarja reilu 110e. Sisältää remmin, automaattikiristimen ja ohjainrullan ainakin. Pulteista en ole varma.
Kampuranratas 56e, jos se tarttee vaihtaa.
Motonetista Gatesin nokkaremmisarja vajaa 70e, mutta ei sisällä ohjainrullaa. Mukana myös kampuranrattaan pultti. Ostin silti tuon ja toivon ohjainrullan jaksavan vielä.
Comment
-
Ei ollut tosiaan pahat hinnat merkkiliikkeellä, mikä oli aikamoinen yllätys, sillä ensimmäisenä luulisi sieltä löytyvän vähintään tuplahinnalla.
AFN:ään marmorilta jakohihnasetti, sisältää hihnan, kiristimen, rullan + pultit 114e. Moniurahihna 18e. Vesipumppu oli samassa paikassa noin 65e, eli se varmaan tulee hankittua motonetistä, missä pumppu oli noin puolet tuosta hinnasta.
Vai onko Motonetin pumput niin selvästi huonompia, että kannattaa maksaa tuo 30e ekstraa marmorille?
Comment
-
Ei ole Motonetin pumput huonoja. Katsot vaan, että saat metallisiivellä olevan.
Mahtaako marmorilta tänä päivänä enää saada muita kuin muovisiipisiä, niiden kanssa saa sitten pelätä että siipi lähtee akselista irti eikä pyöri enää mukana.
Takuu noissa marmorin pumpuissa on toki kaksi vuotta.
Comment
-
Ei ole Motonetin pumput huonoja.
muovisiipisiä, niiden kanssa saa sitten pelätä että siipi lähtee akselista irti eikä pyöri enää mukana
Comment
-
Enhän minä noita marmorin osia haukkunut, totesin vain että muovisiivellä olevissa on tuo riski olemassa.
Metallisiipinen taitaa olla melko pomminvarma ostos kuitenkin.
Olen muutamasta bensakoneisen vesipumpusta (siis yhden käden sormilla laskettavissa) lukenut ja varmasti yhtä monesta dieselistä. Koneita en muista onko ne olleet näitä vanhempia, vai uudempia pumppareita.
Comment
-
Mites automaattivaihteisessa katsotaan YKK-kohta kun korjausoppaasta löytyy vain ohje manuaalivaihteiseen? Entäs onko kampiakselin lukitsemiseen olemassa työkalua/onko edes tarvetta saada kampiakselia lukittua?
Sitä en myöskään ymmärtänyt korjausopasta lueskellessa että miksi nokka-akselin hihnapyörää on irrotettava kasausvaiheessa sen verran, että se irtoaa nokka-akselin pään kartiosta?Viimeksi muokannut Roni-; 23.8.2009, 20:33.
Comment
Comment