A4:sta (1.9tdi b5 01 facelift) ei tunnu huvittavan vetää alakierroksilla, vasta tuolla päälle 2000 kierroksen ottaa "tehopiikin" ja lähtee normaalisti. Jos kierroksia esim. 1500 kestää jonkun aikaa kiihtyä. Auto on ollut ennen pirteä ja erityisesti alakierrosvääntö oli hyvä toisin kuin nyt...Onko kellään ollut vastaavaa? Polttoaineen suodatin vaihdettiin huollosta, mutta siitä ei ollut apua.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
A4 1.9 TDI ei vedä alakierroksilla
Collapse
X
-
EGR:n putsaus ei ole kovin paha mutta aika sotkuinen homma.
Ei toi oire ihan egr:ltä kuulosta.
Alipaine/imuvuodot on yksi hyvä tutkimuksen kohde, ja N75 turbon ohjausventtiili. toki sitä ei kyllä elviskään tutki vaan vaihtaa suoraan.
Turbon siipien kiinni jumittaminen on ehkä yksi mahdollisuus, tosin ilmenee yleensä vikatilana yliahdosta.
Liikkuuko säätötanko? etusormi turbon alle, ja sieltä nivelestä kun koitat töniä. pitäis liikkua herkästi, jos tarvii voimaa niin jumissa.
säätötanko
edit_ ville ehti ensin :D
eli hakua käyttöön vaan...
Comment
-
Tuusniemeltä ei ole pitkä matka paikkaan missä diagnosointi onnistuu varmuudella eikä arpomalla. Finturbolla on toimipisteet sekä Siilinjärvellä että Joensuussa.
Valitettavasti nuo oireet kuulostaa arpomalla sille ettei diagnosointikeikasta selviä halvalla. Ostattaa/vaihdatuttaa uuden turbon.
Comment
-
Minulla tulee nyt vikakoodi 17965 eli yliahtamista. Eilen vaihdoin alipaineletkut. Kuskinpuolelta coolerin kohalta kuuluu koko ajan tyhjäkäynnillä niinku esim. ilmaletku vuotais kompuralla. Kun nostaa kierroksia niin suhina isonee aika kovasti. Heti kun kynnistää ottaa oikeat kierrokset rivakasti ja sitten ei ota enään kierroksia kunnolla ja välillä alkoi käymäänkin sitten huonosti ja pari kertaa sammuikin. Jos turbo on paska niin tekiskö se nuin että alkaa suhisemaan kovasti ja antaa yliahtamisesta koodia vai voisko tuo olla ihan vaan ahtoputki vuoto ja sen takia suhisee nyt. Välillä se suhina loppuukin ja kun käy tyhjäkäynnillä alkaa yhtäkkiä taas suhisemaan. Miten nuille coolerin letkuille pääsisi parhaiten käsiksi, mitä kaikkea tarvitsee purkaa? Tarviiko ottaa myös pohjamuovi pois ja varmaankin kuskin sisälokarikin. Näytti myös olevan märkää öljypaskaa kuskinumpion alla siinä coolerin liepeillä. Montako letkua sinne coolerille nyt menee, 2kpl ? Miten tuo painetesti tehdään ja millaisilla vehkeillä? Ei tuo ainakaan tyhjäkäynnillä savuttele.
Niin ja autona siis 1.9TDI AVF koneella
Ja eilen vag-com:lla tehtiin nuita testejä nuille eri säätimille niin ainakin sillon kun ohjelmalla laitto N75 venttiilin päälle kuuui naksahdus. Pitäisikö myös naksahdus kuulua kun se kytkeytyy pois päältä testiä tehdessä, sillon en kyllä kuullut sit naksahdus ääntä.
Kävin äsken huuattaassa tuolla autolla ja aikansa ku anto hanaa niin tuntu että paremin alkoi pelaamaan välillä. Turbo tuntu pelittävän ja välillä meni limpmodeen. Se (littana) tanko siinä kellon allako pitäisi liikkua ylös-alas kevyesti auton ollessa sammuksissa? Auto kun oli sammuksissa niin yritin sitä liikuttaa sen mitä siitä pystyi kokeilaaan niin en minä sitä saanut liikkumaan. Sitten kun otti sen alipaineletkun pois siitä kellonpäältä niin tanko laski alas tai ainakin alaspäin se painui ja kun letkun laittoi kiinni se nousi ylös ja ei ainakaan kovin vilkkaasti vaan vähän takerrellen. Ja muutaman kerran sammuikin koko auto kun laittoin sen letkun kiinni takasin. Onko siis siivet jumissa? Sitten kun antoi kunnolla kierroksia ja kävi ajamassa niin välillä se alkoi ottamaan jo ihan oikeallalailla kierroksiakin ja sitten se meni taas semmoseksi taikinaksi.
Kertokaa minulle homman tehneet että onko turbolle tehtävissä vielä jotain kun se ei savuta kuitenkaan ja sillon kun toimii niin auto kyllä lähtee niinkun ennenkin. Onko millainen homma irroittaa turbo tuosta koneesta? Ja tarkoitus olisi myös käyttää cooleri pois ja puhdistaa. Nuille toimenpiteille tarvisin ohjeistusta??
Comment
-
Jani, kyllä sen tangon pitäis liikkua ihan kevyesti, vähän ku jotain vanhan auton lämmityslaitteen liukusäädintä renkkais.
AVF vaikuttaa hiukan ahtaammalta kuin AFN mutta varmasti tehtävissä kotipihassakin. Muistaakseni taikasana oli paljon erilaisia ja eripituisia kuusiokolopaloja sekä 3/8" räikkään erilaisia jatkopaloja, ärsyttävintä oli turbon öljyputken paluun irroitus ja vielä rasittavampaa kiinnitys. Alhaaltapäin jollain 50cm jatkovarsivirityksellä piti tehdä.
Itse ahtimen kun saa pöydälle niin putsaus on helppoa hommaa.
N75 testistä en osaa sanoa.
Mr Muscle kikkaa voi kokeilla jossei turbon irroitus nappaa, siitä kannattaa googlea käyttää, en tiedä sen enempää. Ja kuumaksi ajaminen (200km moottoritietä) pitäis tuoda hetkellisen helpotuksen jos ongelma on karsta.
Tuossa pari kuvaa GT1749VA:sta vielä.
Comment
-
Joo minä löysin Mr Musclesta juttua googlen kautta ja olipa sen verran paljon kokemuksia miehillä siitä, että aine toimii niimpä päätin tehdä itse saman toimenpiteen.
Auto siis alkoi menemän limbmodeen ja tuli yliahdosta vikakoodia.Ei muutakuin EGR:n kierrätysputki irti ja siitä sitten ujuttelin letkun turbon palopesään(AVF koneessa todella yksinkertainen homma n. 1h koko operaatio) ja sitten suihkutin sen täyteen mr musclea niin, että se vaahto nousi siihen egr putken alalaipan tasolle. Sen jälkeen kasasin osat paikalleen ja tässä kesti se 30 min ja aine siis vaikutti sen aikaa sielä. Sitten ei muutakuin auto käyntii ja testilenkille. Auto toimi kuin unelma ja vetää niin pirun hienosti punarajalle asti ihan 1500rpm:stä asti. Eikä tullut enään yliahdosta vikakoodia :) Alaväännöt on nyt paremmat kuin koskaan minun aikana tuossa AVF koneisessa audissa. Tässä siis sinulle joka et jaksa/ kehtaa purkaa turboa jumittelevien vnt-siipien puhdistuksen takia. 2.99eur maksoi purkki ja siitä kului n.1/10 osaa :)
Niin ja kellon tanko alkoi liikkumaan hyvinkin kevyesti :)
Comment
-
Ja sen verran vielä lisäykseksi että se on Mr Muscle uuninpuhdistus vaahto jota tuohon käytetään. Monet tehneet jo ennen kuin on alkanut tekemään limbmodeja ja yliahtamisia ja on saaneet kadonneet väännöt ja tehot takaisin. Tuo auton kulku muuttui potenssiin sata vaikka se on toiminutkin ihan ok ennenkuin alkoi tekemään sitä yliahtamista ja limbmodeja.
tämä tuote siis: linkin pyöreä keskimmäinen purkki
http://www.transmeri.fi/tuotteet/kodinhoito/mrmuscle/
Comment
-
mul on kans sama ei vedä alakierroksilla ollenkaa tai todella huonosti. Yhtäkkiä meni sellaiseks ja menee aina limp modeen. käytin luetuttamassa vika koodit ja näytti ilmamassan heikkoa tuloa ja yli ahdosta. N75 ja ilmamassa mittari vaihdettu. Kokeilin myös mr musclee mut ei vaikuttanu. 3000--> jälkeen lähtee normaalisti. 4 ja siit ylöspäin vaihteilla aina menee limppiin ja vika häviää hetkeks ku käynnistää uudellee. Oisko ideoita mitä seuraavaksi toteuttaa?
Comment
-
Mikä vois yliahdon aiheuttaa? Joko jumiset turbon siivekkeet tai olisiko map anturissa jotain häikkää tulee mieleen jos n75 on kunnossa.
Liikkuukin turbon säätötanko sormi voimin? Käsi ahtimen alle ja tangon päätä koitat työntää ylöspäin. Pitäisi liikkua jos mrmuscle on toiminut/vika ei siinä ollutkaan.Viimeksi muokannut kontio; 1.5.2015, 21:10.
Comment
-
kyllä se tanko liikkuu. Vikakoodia ei oo tullu enää mut limppiin se menee.. laiton kahdesti mr musclee ja vaikutti vähä tangon liikkumissee.. tota map anturia mietin et vaihtaisko sen viel. 59.90 Motonetis boshin vastaava. Ei kehtaa pitempää matkaa ajaa ku ei sil kerkee mihinkää.. Miten se map vaikuttaa jos se on rikki? Ei tunnista oikeaa ahtopainetta ja antaa ahtaa liikaa? Ensimmäine diesel/turbo kone mulle.. tutulta ostin syksyl auton ja sil oli vuoden eikä tehny mitää muuta ku huollot. Itte ny 20t kilsaa ajanu ja nyt vasta ensimmäiset viat.. autol tosiaa ajettu 365tkm.
Comment
Comment