AFB:n yksi perus"ominaisuus" on kampikammion huohotuksen öljynerottimen tukkeutuminen.
Ilmenee yleensä lämpimän koneen sinisenä savutuksena tyhjäkäynnillä, joka voi johtua tosin esim merkkihuollon öljyn liikatäytöstäkin.
Merkkarin yleisin diagnoosi asiaan lienee "hajonnut" turbo.
Liian isolla paineella öljyhuuru kiertää jotain kautta polttoon tyhjäkäynnillä ja savua riittää, 1200-1400 rpm:llä savutus sitten loppuu.
Normaali tapa korjata asia on kai vaihtaa turbo ja ihmetellä minkä takia edelleen savuttaa.
Merkkarilla ei nyt sattunut olemaan erikoistyökalua paineen mittaamiseen (sallittu max 5 mbar), joten mittasin sen autotallin oveen naulatulla U:n muotoisella letkulla (ainakin 500 mm korkea U tarvitaan) ja pistin sen U:n puolilleen vettä. Letkun toisen pään (siis sieltä U:n toisesta yläpäästä) laitoin öljytikun reikään (piti vähän sytkällä kutistaa, että sai tiiviiksi), jolloin kampikammion paine nostaa vesipatsasta 10mm 1mbar:n ylipaineella.
Itselläni ylipainetta oli 40 mbar elikkä vesipinta nousi 400mm. Pakkasella tosin kannattaa käyttää vaikka lasinpesunestettä, ettei jäädy. Tällöin 10mm nestepatsaan nousu tarkoittaa 0,8 mbar painetta.
40 mbarin paine tuntuu jo selvästi öljykorkissa sihauksena avatessa ja vastapaineena sulkiessa.
Paineen voi tilapäisesti laskea myös ottamalla öljytikun O-renkaan pois.
Osat maksoi sitten jotain (laskun käsittely kesken) joko 50, 70 tai 120 euroa. Merkkarin työveloitus oli suurin piirtein 3 tuntia. Ruiskuputket ainakin joutuu irrottamaan. Voi varmaan vaihtaa itsekin, jos on aikaa.
Audin virallisissa ohjeissa paine pitäisi näissä AFB-koneissa mitata säännöllisesti, mutta eipä tuo ole ketään tähän asti korjaamoissa kiinnostanut.
Savutus loppui remontilla heti.
Liian paineen vaaranahan on, että esim venttiilikopan tiivisteet alkavat pikkuhiljaa vuotaa, muut tiivisteen alkavat laskea painetta läpi, turbon paluuöljyn tulo öljypohjaan hidastuu yms yms pikkujuttuja.
Ilmenee yleensä lämpimän koneen sinisenä savutuksena tyhjäkäynnillä, joka voi johtua tosin esim merkkihuollon öljyn liikatäytöstäkin.
Merkkarin yleisin diagnoosi asiaan lienee "hajonnut" turbo.
Liian isolla paineella öljyhuuru kiertää jotain kautta polttoon tyhjäkäynnillä ja savua riittää, 1200-1400 rpm:llä savutus sitten loppuu.
Normaali tapa korjata asia on kai vaihtaa turbo ja ihmetellä minkä takia edelleen savuttaa.
Merkkarilla ei nyt sattunut olemaan erikoistyökalua paineen mittaamiseen (sallittu max 5 mbar), joten mittasin sen autotallin oveen naulatulla U:n muotoisella letkulla (ainakin 500 mm korkea U tarvitaan) ja pistin sen U:n puolilleen vettä. Letkun toisen pään (siis sieltä U:n toisesta yläpäästä) laitoin öljytikun reikään (piti vähän sytkällä kutistaa, että sai tiiviiksi), jolloin kampikammion paine nostaa vesipatsasta 10mm 1mbar:n ylipaineella.
Itselläni ylipainetta oli 40 mbar elikkä vesipinta nousi 400mm. Pakkasella tosin kannattaa käyttää vaikka lasinpesunestettä, ettei jäädy. Tällöin 10mm nestepatsaan nousu tarkoittaa 0,8 mbar painetta.
40 mbarin paine tuntuu jo selvästi öljykorkissa sihauksena avatessa ja vastapaineena sulkiessa.
Paineen voi tilapäisesti laskea myös ottamalla öljytikun O-renkaan pois.
Osat maksoi sitten jotain (laskun käsittely kesken) joko 50, 70 tai 120 euroa. Merkkarin työveloitus oli suurin piirtein 3 tuntia. Ruiskuputket ainakin joutuu irrottamaan. Voi varmaan vaihtaa itsekin, jos on aikaa.
Audin virallisissa ohjeissa paine pitäisi näissä AFB-koneissa mitata säännöllisesti, mutta eipä tuo ole ketään tähän asti korjaamoissa kiinnostanut.
Savutus loppui remontilla heti.
Liian paineen vaaranahan on, että esim venttiilikopan tiivisteet alkavat pikkuhiljaa vuotaa, muut tiivisteen alkavat laskea painetta läpi, turbon paluuöljyn tulo öljypohjaan hidastuu yms yms pikkujuttuja.
Comment