Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

2.5 TDI V6 AFB savutus ja ratkaisu

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    2.5 TDI V6 AFB savutus ja ratkaisu

    AFB:n yksi perus"ominaisuus" on kampikammion huohotuksen öljynerottimen tukkeutuminen.
    Ilmenee yleensä lämpimän koneen sinisenä savutuksena tyhjäkäynnillä, joka voi johtua tosin esim merkkihuollon öljyn liikatäytöstäkin.

    Merkkarin yleisin diagnoosi asiaan lienee "hajonnut" turbo.

    Liian isolla paineella öljyhuuru kiertää jotain kautta polttoon tyhjäkäynnillä ja savua riittää, 1200-1400 rpm:llä savutus sitten loppuu.
    Normaali tapa korjata asia on kai vaihtaa turbo ja ihmetellä minkä takia edelleen savuttaa.

    Merkkarilla ei nyt sattunut olemaan erikoistyökalua paineen mittaamiseen (sallittu max 5 mbar), joten mittasin sen autotallin oveen naulatulla U:n muotoisella letkulla (ainakin 500 mm korkea U tarvitaan) ja pistin sen U:n puolilleen vettä. Letkun toisen pään (siis sieltä U:n toisesta yläpäästä) laitoin öljytikun reikään (piti vähän sytkällä kutistaa, että sai tiiviiksi), jolloin kampikammion paine nostaa vesipatsasta 10mm 1mbar:n ylipaineella.
    Itselläni ylipainetta oli 40 mbar elikkä vesipinta nousi 400mm. Pakkasella tosin kannattaa käyttää vaikka lasinpesunestettä, ettei jäädy. Tällöin 10mm nestepatsaan nousu tarkoittaa 0,8 mbar painetta.

    40 mbarin paine tuntuu jo selvästi öljykorkissa sihauksena avatessa ja vastapaineena sulkiessa.
    Paineen voi tilapäisesti laskea myös ottamalla öljytikun O-renkaan pois.

    Osat maksoi sitten jotain (laskun käsittely kesken) joko 50, 70 tai 120 euroa. Merkkarin työveloitus oli suurin piirtein 3 tuntia. Ruiskuputket ainakin joutuu irrottamaan. Voi varmaan vaihtaa itsekin, jos on aikaa.

    Audin virallisissa ohjeissa paine pitäisi näissä AFB-koneissa mitata säännöllisesti, mutta eipä tuo ole ketään tähän asti korjaamoissa kiinnostanut.

    Savutus loppui remontilla heti.

    Liian paineen vaaranahan on, että esim venttiilikopan tiivisteet alkavat pikkuhiljaa vuotaa, muut tiivisteen alkavat laskea painetta läpi, turbon paluuöljyn tulo öljypohjaan hidastuu yms yms pikkujuttuja.
    Viimeksi muokannut Sleepy2; 7.2.2008, 23:13. Perustelu: Otsikko pienille kirjaimille.

  • #2
    Noita turboja on tuon vian takia varmasti vaihdettu useita, niin täällä Suomessa kuin muuallakin.
    Silti outo juttu oli se, vaikka "vika" merkkiliikkeessä tiedetään niin esim. Lahden volkkarilla tuota uutta huohottimen öljynerotinta ei ollut hyllyssä.

    Joutuuhan siinä jonkin verran purkamaan kamaa edestä pois mukaan lukien nuo suutinputket, huohotinhan on siellä V:n sisällä pumpun ja turbon välissä. Vaihto TSI-mieheltä onnistuu kyllä.

    Pahimmillaan alkaa öljyä tulemaan öljytikun putkesta ja venttiilikopassa on todellakin ylipainetta paljon. Arvata saattaa että pidemmän päälle ei ole kovin hyvä juttu.
    Onko tietoa osaako tuo V6 TDI tehdä sen jutun, että alkaa käymään moottoriöljyllä ja huutaa itsensä hengiltä?

    Comment


      #3
      Ainakaan minulla ei esiintynyt ryntäilyä eikä muutakaan ylimääräistä oireilua eikä vuotoja.

      Comment


      • #4
        Kiitos diagnoosista toisalla tässä foorumissa.

        Päätin kuitenkin jatkaa tätä kun tässä on nimenomaan
        kyse savutuksesta.

        Kävin aamulla paikallisessa merkkarissa teidän vinkit tulostettuna paperille
        povarissa. No eipä tarvinnu papereita näyttä.
        Tiesivät sentään jotain eivätkä tulleet uusi turbo kainolossa vastaan :)

        Väittivät ettei öljyn houhottimen suodatinta vaihdeta vaan se putsataan.
        Kestää kuulemma kauan kun kaikkea joutuu purkaa tieltä...

        Ajettelin kysyä seuraavaa, miten paljon on talvella osaa sitä että
        ongelma tulee??
        Elikkä jos putsaa kerran 2-3 vuoteen pärjääkö vai onko tämä
        jokakeväinen askare?

        Jos johtuu talvesta niin voiko huohottimeen laittaa jonkun
        vastuksen auttamaan.

        Huoltoputsaus 24.4, uskaltaako ajaa siihen asti (noin 500-800km)?
        Savutti aika paljon tänään kehä kolmosellä ylämäissä, ihan hävetti
        ja tuli mieleen että antaa tosi hyvän kuvan audi laadusta muille...

        Hyvää pääsiäistä!

        Comment


          #5
          Voi tietty olla, että sitä voi putsatakin, mutta ainakin AFB-koneissa sille on tehty korjaussarja eli vanhat osat otetaan pois ja uusi parannettu versio laitetaan sisään. Riippuu siis siitä onko siinä se originaali-susi versio vai jokin muu.

          En ole varma onko se pelkkä putsaus kovin paljon helpompi homma kuin osan vaihto, ehkä on, mutta vanhaa konstruktiota ei kannata missään tapauksessa jättää enää sisään.

          Savutus vähenee jos otat vaikka öljytikun varresta sen O-renkaan pois, jolloin paine pääsee sitä kautta pois. Ajelin itse jokusen päivän niin eikä siitä ainakaan haittaa ollut. Sisään ei tässä tapauksessa pääse moskaa koska O-renkaattoman öljytikun pään ja öljytikun putken väli on sen verran pieni, että pienikin ylipaine pitää virtauksen suunnan oikeana. Öljyhöyryä ei myöskään tule niin paljoa, että se likaisi konehuonetta, öljytikku O-renkaineen pystyy kuitenkin pitämään aika suuren paineen sisällään, joten vaikka painetta kertyy niin tilavuusmäärä voi silti olla aika pieni.

          Paineen vaaranahan on tunnetusti stefojen vuotaminen, venttiilikopan tiivisteen vuotamisen alkaminen yms yms, joten tuo tikkutemppu kannattaa tehdä joka tapauksessa.

          Jäätyminen ei ole tämän ongelma, voisi tietysti periaatteessa olla, koska huohottimen suodattimelta menevä letku menee kyllä imuilmaputkeen ilmamassamittarin ja turbon väliin, mutta käytännössähän tuo letkuhan lähtee V:n keskellä olevasta syvennyksestä ja kulkee lähellä moottorin kylkeä ja päätyy turbon lähelle, joten aika lämpimässä se on. Itselläni ei ole ainakaan ollut mitään tähän liittyviä ongelmia eikä edes viitteitä oireista.

          Yksi mahdollisuus on, että koneessa on liikaa öljyä (kuten minulla kerran huollon jälkeen), imettiin sitten yli puoli litraa ylimääräistä pois, että saatiin tikun ylärajalle. Savutus alkoi minulla tämän ylitäytön jälkeen ja jotenkin yhdistän "vikaantumisen" siihen. Savutus tuli esille muistaakseni kesällä tehdyn öv-huollon jälkeen eli lämpimään aikaan.

          Joissakin harvinaisissa tapauksissa huohottimen jalassa oleva ylipaineventtiilin kalvo hajoaa, jolloin öljysumu ei kierrä enää huohottimen kautta vaan palaa suoraan muuhun kiertoon, mutta on käsittääkseni aika harvinainen vika.

          Omassani huohotinsuodatin vaihdettiin suurin piirtein 330 tkm kohdalla ja oli originaaliosa. Meikäläisen tapauksessa savutusta esiintyi kuitenkin vain ja ainoastaan lämpimällä koneella tyhjäkäynnillä, eikä silloinkaan aina.

          Tarkista se kampikammion paine öljytikusta, peukalon kun pistää öljytikun putken päähän niin se kyllä sihahtaa sitten irrottaessa, jos on kova sihaus niin painetta on jo niin paljon, että voi se savuta muulloinkin kun tyhjäkäynnillä, tai sitten öljyä on kerääntynyt jonnekin. Tarkemmin muistellessa savutus alkoin herkimmin kun auto oli vähän johonkin suuntaan kallellaan tyhjäkäynnillä.

          Comment


          • #6
            Noniin!
            Kahden päivän huolto/korjaus toilailujen jälkeen niin vaikutti että savutus oli lopput huohotinjärjestelmän putsauksella.
            Lasku päälle 400 euroa.
            Aika uskomatonta mutta niin kuten minua täällä palstalla neuvottiin niin olen varma että huohotin meni tukkoon öljyn ylitäytön seurauksena. Nimittäin öljyhuollosta tulleessa moottorissa
            oli öljytaso keltaisen max määräosoittimen päällä kun se pitäisi olla sen alareunassa.

            No tänään sitten putsauksen jälkeen öljyä oli lisätty litra ja motkotin asiasta maksettaessa ja heti autolle tultuaani katoin öljyt. Ja taas ylitäyttö.... Ei muuta kun takaisin sisään riehumaan ja autosta imettiin ylimääräinen pois. Sitten lasku kourassa vaatimaan litran poistoa laskusta (31 euro)
            mutta ei lähtenyt.......
            Taisi olla viimeinen kerta kun auto oli merkkarilla espoossa....
            Sääli ettei Stockmann Auto enää nimittäin koska Stokka sentään ymmärtää reklamaatiota....

            Tahdon kuitenkin kiittä teitä hyvistä neuvoista! Ilman niitä en tiedä mitä olisi tapahtunut....

            Comment


              #7
              Aika mielenkiintoinen tämä liikaa-öljyä-ilmiö. En ole varma onko se seuraus vai syy tälle huohotinjutulle. Samaan aikaan oireet ja öljyn ylitäyttö tuli kuitenkin huomattua. Omassani oli myös keltaiselle alueelle menevä ylitäyttö. Arvelin sen ensiksi tulevan mahdollisesti öljynsuodattimesta valuvasta öljystä, koska sieltäkin se voi valua pitkän ajan kuluessa kokooona pois, jolloin öljyä näyttäisi olevan liikaa. Kuitenkin öljyä oli aina liikaa olipa auto seissyt 15 min tai 0,5 min.

              Omastanikin imettiin sitten liikoja öljyjä pois lähimmällä merkkarilla kun asian huomasin. Tuntuu tietty typerältä mennä merkkarille mokoman asian takia, mutta kun mokakin oli tehty merkkarilla niin oli tärkeää mahdollisten vaateiden varalle saada merkkarilta merkintä, että öljyä oli tosiaan liikaa.

              Ehkä se sihti menee lopullisesti tukkoon, jos öljyä on vähänkään liikaa. Tiedä häntä. Kampikammion paineesta johtuvaa se öljypinnan nousu tikussa ei kuitenkaan voi olla, koska paine tulee heti pois kun tikun nostaa paikaltaan.

              Comment


                #8
                Hienoa, meni kaverin -98 A6 2.5 td:stä huohotin tukkoon tuolla reissussa niin vein Pörhölle sen eivätkä meinannu uskoa että se on huohotinvika eikä sitä että se mahtaa olla tyyppivika näissä mutta kattovat tänään sen kuitenki kun oli vara-avaimen koodaus (200e+työt40e) niin ensi viikolla putsaus+joku kangaskumiletku 106e, huohottimen korjaussarja 70e +työt 3h= arvio n. 650e (sisältäen sen avaimen.) kuulemma pitää turbo irrottaa ja vaikka mitä purkaa siitä tieltä. mikähän tuo kyseinen kangasletku on? Olis edes hajonnu kotikylässä niin olis ite voinu tuon remontin tehä ja säästää satasia, muutenki ollu ko. auto melkonen murhe.

                Comment


                • #9
                  Öljyn ylitäyttö on vaarallista. Mm katit menevät rikki.

                  Omassa koneessani on varoitustarra ylitäytöstä. Se on kyllä saksaksi, joten vaihdan öljyt itse:)

                  Comment


                    #10
                    Se kangaskumiletku on se, jolla huohottimen suodattama höyry menee imupuolelle. Se ei saa kovin montaa euroa maksaa. Jos on aikaa niin voi sen itsekin vaihtaa. Ruiskuputket muistaakseni joutuu irrottamaan ja ehkä joitakin turbon putkia, mutta muistaakseni (ei takuuta) turboa ei tarvii irrottaa.

                    Savutushan loppuu kun ottaa öljytikusta tiiviste renkaan siksi aikaa pois kunnes saa suodattimen kuntoon. Ei siitä mitään likaa sisään pääse koska kampikammiossa on kuitenkin ylipainetta.

                    Comment


                      #11
                      huohotin

                      täälä meillä päin on tapana tyhjätä se suodatin kippo eli heittää se v**** turvavyörulla roskiin.

                      monta turboa on laitettu turhaan. erääseen autoon jopa kahteen kertaan. oireet katoaa saman tien.

                      Comment


                      • #12
                        mahtaako ongelma koskettaa AKE konetyyppiä yhtä lailla?

                        Comment


                          #13
                          Vaikea sanoa, riippuu ihan siitä minkä tyyppinen huohotinsuodatin siinä on. esim 180hv koneissa on ns syklonierotin, joka toimii jo paljon paremmin.

                          Asia varmaan selviää siten, että tarkistaa merkkarilla onko se samanlainen kuin esim AFB-koneissa ja toisaalta onko siihen korjaussarjaa olemassa. Tuohon villasukkafiltteriin on parannussarja erikseen.

                          Ja sen paineen erottaa siis helpoiten öljytikun reiästä koneen käydessä lämpimänä.

                          Comment


                            #14
                            AKE on nimenomaan tuo 180 hp, ei villasukkaa vaan sykloni.

                            Comment


                            • #15
                              Palataanpa astialle. Tuli hankittua AKN-koneinen A6 joka lykkää sinistä ihan huolella tyhjäkäynnillä ja välillä myös kierroksilla. Ahdin on edellisen omistajan puolesta vaihdettu, liekkö juuri tämän savutuksen takia. Otin öljytikun irti ja kunnon sihaushan sieltä tulee, parin minuutin tyhjäkäynnin jälkeen rupesi öljyä jo roiskimaan. O-rengas pois ja nyt pienellä testauksella tuntui katoavan savutus, eikä ainakaan vielä haise öljyltä. Täytynee tuossa työmatkalla poiketa laakkosella kysymässä korjausarvio.

                              Ainakin eilen auto oli vielä kunnon katseiden kääntäjä.
                              (johtunee ehkä edellä mainitusta syystä ;)

                              Comment


                                #16
                                Tuon sihvilän oli muuten joku vaihtanut tai siis oikeastaan putsannut itse omin voimin. Löytyy varmaan haulla, kirjoitettu kuukauden sisällä.

                                Comment


                                • #17
                                  http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=55976
                                  Mahtaako tuo huohotinhässäkkä olla se öljynsuodattimen vieressä oleva pienempi pönttö joka näkyy yllämainitun threadin lopussa?

                                  Comment


                                    #18
                                    Kysy käyttäjältä jyk1665, on tehnyt viimeksi tuolle puhdistuksen. Voisi se tuo pönttö öljynsuodattimen vieressä hyvinkin olla.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Itellä kanssa AFB kone kömyttää jonki verra tyhjäkäynnillä ja pienillä kierrokisilla, että tutulta kuulostaa... Eli jos rupee itte touhuaan ton huohottimen kanssa niin mitä osia siihen pitää hommata kaiken kaikkiaa? ja vähä hinta arvioo?

                                      Comment


                                      • #20
                                        Laakkoselle varasin ajan niin korjaussarjan hinta taisi olla 37e+työtä jokunen tunti...

                                        Comment


                                        • #21
                                          Mikäs ton "korjaussarjan" oikee virallinen nimi on että tietää lähtee varaosa liikkeestä kyselee?

                                          Comment


                                            #22
                                            Noita numeroita voi tarjoilla ja katsoa, mitä oikein tulee mukana.
                                            Voi olla, että onnistuu ihan hyvin puhdistamalla, mutta ainakin oma toimi osien vaihdolla hyvin.

                                            059103464 noin 72 eur ja
                                            059198067A noin 52 eur.

                                            En enää muista mitä nuo osat oli ja tarvitaanko välttämättä molempia. Tarkista tiskillä.

                                            Comment


                                              #23
                                              Herätänpä tänkin.

                                              Mihin mahtaa viitata savutus kun autoa käynnistää. Jos on ollut viilea yö ja hehkuttaa
                                              pidempään, niin käynnistyksen jälkeen joku parisenkymmentä sekuntia tulee putkista
                                              harhmaata savua...ehkä aavistuksen kallellaan valkoiseen kuin mustaan. :) Tosin taas
                                              sit lämpöisen yön jälkeen lyhyen hehkutuksen jälkeen ei moista savua näy.
                                              Ajon aikana ei sit näy kun noi mustat nokipilvet, mut ne on sit asia erikseen.

                                              Tää tuli ihan yhtäkkiä tossa taannoin. Normaaliakos?

                                              Comment


                                                #24
                                                Vaikuttaisi vesihöyryltä, kun on kylmät paikat heti startin jälkeen. Jos ei haise kummalliselle, niin normaalia on.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Normaalia. Varmaan putken sisälle tiivistyneet vedet höyrystyy. Makea haju kuuluu samaan sarjaan.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Suoritin eilen tuon puhutun huohottimen suodattimen puhdistuksen.
                                                    Ylipainetta 30mbar ennen puhdistusta nyt aika liki nolla =)
                                                    Josko vähenis öljyn katoaminen.
                                                    Turboa ei tarvinnut kun sitä täällä pähkäiltiin.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Täälläkin tuli -98 AFB savutus korjattua, sinisen pöllytys loppui kokonaan. Tämä on siis se budjettiratkaisu, kustannukset 0 euroa, toteutus omalla vastuulla.

                                                      Huohotin ennen:
                                                      [COLOR=#22229c][/COLOR]

                                                      [COLOR=black]Ja jälkeen korjauksen:[/COLOR]

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        kyselin tästä hommasta tuossa äskettäin ja tultiin asiasta vähän enemmän ymmärtävän kaverin kanssa siihen tulokseen että tuota yllä olevaa konstia pitää kokeilla ensimmäisenä..eipä siinä sitten muuta ku turbo vaan irti ja kokeilemaan toimisko ja kyllä toimii.. itse tyydyin kylläkin pelkkään tehopesuun..ja savutus loppu ku seinään..aikaa ei mennyt kuin pari tuntia ilman kuluja..kiitti vinkistä:)

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Kävi näin:
                                                          - stp pesun jälkeen meni huohotin tukkoon, kampikammion paineet nousivat ja voimakas savutus alkoi
                                                          - huohottimen suodattimen vaihdon jälkeen savutus ja kampikammiopaine poistuivat mutta palasivat jälleen n. 1.000 km:n ajon jälkeen.

                                                          Olisikohan koneessa ollut likaa ja mönjää vielä liikkeellä öljynvaihdon jälkeenkin vai mikälie huohottimen uudelleen tukkeentumisen syy noin nopeasti? Voisikohan suodattimen korjata poistamalla sen kankaan pois kokonaan ja asentamalla putkeen joku toinen öljynerotin tms., onko jäsenillä kommentteja?

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Jotkut ovat suosineet huohotusöljyn keräyssäiliötä tuossa tehtävässä. Itse saattaisin taipua samaan.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X