Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 2.7 TDI kansi halki?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A6 2.7 TDI kansi halki?

    Kyseessä A6 2.7tdi -05 ajettu 195 000
    Audi alkoi pitää suksuttavaa ääntä ja outo katku puski auton sisälle.
    Paikallistin vian hanttarin puolen pakosarjaan jonka ensimmäisen laipan välistä
    tunki pihalle mustaa mönjää. Irroitin pakosarjan ja käytin koneistamossa oikaistavana (heittoa 0.5 mm). Oikaisu ja uusi tiiviste ei poistanut ongelmaa vaan
    kone suksuttaa ja mustaa tahnaa tihkuu edelleen pakosarjan laipan välistä pihalle.
    Nyt heräsikin epäilys olisiko kansi mahdollisesti poreilla juuri laipan alta ja öljyä puskee pihalle? Musta aine on kuin pihkaa mikä tarttuu kivasti sormiin eikä tahdo lähteä irti.

    Onko kenelläkään kokemusta vastaavasta ongelmasta?
    Viimeksi muokannut teha; 2.1.2014, 17:52.

  • #2
    Tuleeko laipan välistä nimenomaan vai laipan läheisyydestä? onko hehkut ja suuttimet kunnossa ja kiinni. Eikös kutoskoneissa ole porattu pieni painekanava sitä varten (en muista oliko hehku vai suutin, muistelisin hehkua kuitenkin), että puskee vuodon sivuun eikä kanteen. Eli tapaus että hehkuntiiviste rikki niin virtaus ei kulje kierteitä pitkin ylös vaan menee sivulle porattuun pikkukanavaan. Ihan hiha vetona tällainen erikoisuus kun ne kanavat tulevat ulos aika läheltä pakosarjaa ja kun möhnä on mustaa.

    Comment


      #3
      Ketjuvetoisissa kutosissa on tosiaan juorureikä kannen kyljessä. Voisi kertoa vuotavasta/ huonosti paikoillaan olevasta suuttimesta.

      Comment


      • #4
        Pakosarjan laipan reuna peittää puoliksi jonkun porauksen josta kohtaa musta mönjä puskee pihalle. Olisiko tässä kohtaa juuri tuo juorureijän suu? Vikakoodit luettiin ja antoi 4 koodia: 3 hehkua pimeänä ja sitten herjaus exhaust pressure sensor eli pakokaasun paineanturi. Keltainen moottorinvaroitusvalo syttyi myös.
        Onko näitä juorureikiä vaan yksi vai jokaiselle suuttimelle omansa?

        Jos suutin vuotaa niin vaikuttaako se käyntiin?
        Viimeksi muokannut teha; 2.1.2014, 19:41.

        Comment


          #5
          Taitaa olla se juorureikä kyseessä. Nyt en muista thän hätään, oliko jokaiselle oma kanava vai yhdistyykö ne yhdeksi, veikkaan kuitenkin että jokaisella oma.

          Mikä teksti oli paineanturin vian perässä, short to plus/ ground, imblausable signal? Ovat kyllä kulutustavaraa eli ei ihme vaikka rikki.

          Comment


          • #6
            Koodin perässä taisi olla imblausable signal. Ja kun olen autolla kuitenkin ajellut niin välillä valo sammui mutta syttyi uudelleen. Käynti on ihan normaali ja tasainen.

            Comment


              #7
              Anturi voisi olla valmis, jos letkut on ehjät.

              Comment


              • #8
                Tuo vikakoodi tuntui aluksi sopivan siihen luuloon että pakosarjan välistä puhisee kaasut pihalle.....
                Pitää tarkastaa ne letkut seuraavaksi.

                Liittyykö ruiskusuuttimen tiivisteen vaihtoon ja takaisin laittoon mitään ihmeellistä? Vedänkö mutulla piukkaan vai momenttiin?
                Näissä 2.7 koneissa ei ilmeisesti ole käytetty keraamisia hehkuja joten kannattaako lähteä itse niitä irroittelemaan vai vienkö suoraan huoltoon?

                Comment


                  #9
                  Kannattaa varmistaa vaikka marmorilta, soita esim. AC Helsinki varaosiin, onko autossa keraamiset.
                  Hehkussa on muovirengas, jonka väristä voi päätellä, onko kyseessä keraainen vai metallinen. Punaisella renkaalla varustettu on metallinen, valkoisella varustettu on keraaminen. Varmista kuitenkin vielä AC;lta kummat autossa on.
                  Tuossa vielä aiheesta:
                  http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=95419

                  Comment


                  • #10
                    Entäs ne ruiskusuuttimet, onko tietoa kiristysmomentista vaiko piukkaan vaan?

                    Comment


                      #11
                      Omassa BMK-koneisessa oli samat oireet, hento pakokaasun haju juorureijästä.

                      Vaihdoin ensin yhden suuttimen kuparisen pohjarenkaan ja kahden viikon päästä kaikki loputkin :). Alkoi nimittäin supsuttamaan toisenkin puolen kannesta. Kuparisen o-renkaan kilometrit olivat tulleet täyteen. Suutin on kiinni erillisellä jousikuormitteisella levyllä, joten itse suutinta ei varsinaisesti kiristetä ollenkaan. Suuttimien ollessa irrallaan vaihdoin varmuudeksi myös suuttimien varressa olevat tiivisterenkaat.

                      ElsaWeb:stä hain muistaakseni kiristysmomentit.

                      Comment


                      • #12
                        Nyt kun olisi tarkoitus vaihtaa ruiskusuuttimien tiivisteet ja hehkut niin kiinnostaisi tietää mikä
                        on sylinterijärjestys 2.7tdi koneissa. Onko mahdollisesti seuraava?

                        keula
                        4 1
                        5 2
                        6 3

                        Comment


                          #13
                          Kyllä, näin on. Tässä väännetty aika hyvin.

                          Comment


                          • #14
                            itsellä teki tuossa ennen joulua samaa ja luulin kanssa että pakosarja vuotaa. Tampereen laakkosella tutkivat ja ykkösen suutin vuoti. Vaihtoivat tiivisteet siihen ja kustansi sen 180€. Nyt taas ruvennut tuoksumaan ja tutkiskelin viikonloppuna niin 6 vuotaa nytten. Onko miten hankala tehdä itse tuo tiivisteiden vaihto? saako osat vain marmoritiskiltä?
                            Audilla kun tekivät niin osat oli 80euroo yhteen suuttimeen....

                            Comment


                            • #15
                              Jos vain hiukankin pysyy työkalut kädessä niin pystyy tekemään itse. Kone kannattaa ajaa kuumaksi ennen kuin lähtee suutinta irroittamaan. Itse otin railiputken päästä polttoaineputken auki ja suuttimesta sähköliittimen irti. Venttiilikopan kannessa on luukut jokaiselle suuttimelle ja pari ruuvia auki ja kampeaa levyä ylös päin ja samalla kääntää 90 ast. Tämän jälkeen pääsee aukomaan suuttimen kiinnitysruuvit. Suutin on painettu piukkaan jousilevyn välityksellä ja kun tämän saa löysään, voi yrittää suuttimen irroitusta. Itsellä oli suutin aika piukassa koska mujua oli ehtinyt päästä jo jonkin aikaa vuotamaan juorureikään. No suutin lähti irti siten että kevyesti väänsin kiintoavaimella suuttimen polttoaineputken nipasta samalla antaen pientä herätettä avaimen varteen. Nitkuttamalla suutin lopulta lähti irti. Ja oli todella likainen kuten suuttimen reikä.
                              Putsasin reijän ja suuttimen liuottimella ja laitoin suuttimen varteen uuden o-renkaan sekä reijän pohjalle uuden kuparitiivisteen. Sitten ei muuta kuin kasausta ja suutin momenttiin (9 Nm).

                              Siihen loppui supsutus ja nyt kun sain vihdoin myös vaihdettua uudet hehkut niin auto toimiin taas normaalisti.
                              Ja itse hommasin paikallisesta varaosaliikkeestä suuttimen tiivisteet kolmeen suuttimeen ja maksoivat yhteensä 50 €. Olivat hommanneet ne audin huollosta ja hintaa pidin silti aika kovana muutamasta pienestä o-renkaasta ja kuparitiivisteestä. No taisin sittenkin saada aika halvalla....

                              Ja kiitokset aiemmin kysymyksiini vastanneille, niistä todellakin oli apua.

                              Comment


                                #16
                                Et sattunut kuvaa ottamaan suuttimesta kun oli irti? Näkisi yleisö kuinka likaiseksi ne menee.

                                Comment


                                • #17
                                  Eipä tullut otettua kuvaa...

                                  Mustaa mujua tosiaan oli koko suuttimen matkalla ja puhtaaksi lähti vasta porakoneella laikkaharjalla putsaten.
                                  Suuttimen reijästä tosin lika lähti huomattavasti helpommin mikä oli helpotus. Isoimmat karstat poistin reijästä imurin suuttimen jatkeeksi väsätyllä kupariputken pätkällä. Sillä uskalsi hiukan hinkata reijän seinämiä ja irtolika hävisi näpsäkästi imurin uumeniin. Loput jämät lähti liuottimella ja rätillä.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Lainataanpas tätä ketjua.

                                    Mulla 3.0 tdi -06 4F ja muutama päivä sitten hiemen tiisseli haisi kun autosta tuli pihalla. Tänään kävin isomman lenkin ja kun pysähdyin p-paikalle niin tuli jo paljon voimakkaammin tiisselin haju kun kuskin oven aukaisi. Oli jo höyryä.

                                    Kotia ajelin kun ei ollut pitkä matka ja vuoto ei ollut vielä iso p-paikalla. Kotona vuoto isontunut kuskin pakosarjan päälle tippuu tiisseliä ja pakokaasua jostain myös vuotaa sinne.

                                    Käyttäytyykö vuotava suutin näin että vuotaa tiisseli ja pakokaasua? Auto toimii moitteetta ja pari päivää sitten katsottiin vikakoodit ja 1 sylinterin hehku rikki.

                                    Comment


                                      #19
                                      Suuttimen juorureijät on pakosarjan päälle. Ne kannattaa ekana tarkistaa. Saattaa tulla niin DIESELIÄ kuin pakokaasua. Tuossahan aiheesta on yllä hyvä esimerkki.

                                      Comment


                                      • #20
                                        6- sylinterin kupari tiiviste antautunut. Uudet tiivisteet suuttimeen niin sillä asia korjaantui. Hyvät ohjeet oli ylempänä liittyen vaihtotyöhön.

                                        Comment


                                          #21
                                          Minkä kokoinen tuo kuparirengas tiiviste on ?

                                          Comment


                                          • #22
                                            Eipä nuo kalliita olleet marmorillakaan ja pysyvät suuttimessa kiinni kun laittaa paikoilleen..

                                            Comment


                                            • #23
                                              10€ kappale marmorilla. Sparetossa olis n.1,5€ kappale.

                                              Comment

                                              Working...
                                              X