Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

1.9 TDI (110hp) tehot katoilevat

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 1.9 TDI (110hp) tehot katoilevat

    Moi ja anteeksi hätäinen kysymystulvani. Yritän kyllä koko ajan löytää tietoa netistä, mutta koska viikonloppu on jo käsillä, yritän myös nopeuttaa ongelmanratkaisun löytämistä täältä ennenkuin pajat ja liikkeet menevät taas viikonlopuksi kiinni.

    Potilas: Seat Leon 1.9 TDI, 81kw/110hp, vm. 2005 (1M), ajettu 235tkm
    Oireet: Hyytyilee ajossa, restartilla palautuu normaaliksi joksikin aikaa, ei sytytä mitään merkkivaloja.
    Vikakoodit:
    4 Faults Found:
    17946 - Fuel Shutoff Solenoid (N109) P1538 - 35-10 - Open or Short to Ground - Intermittent
    18027 - Glow Plug Relay (J52) P1619 - 35-10 - Open or Short to Ground - Intermittent
    18080 - Coolant Fan Control 1 P1672 - 35-10 - Open or Short to Ground - Intermittent
    18065 - A/C System Input/Output P1657 - 35-10 - Short to Plus - Intermittent
    Readiness: 0 0 0 0 0

    Hehkut uusittu vuosi sitten.
    Nollasin vikakoodit ja kävin koeajolla -> ei ongelmia. Rouva
    jatkoi autolla töissäkäymistä normaalisti.

    Tänään hän sitten soitti töihin ajellessaan, että moottorin
    merkkivalo syttyi, mutta auto kulkee. Hänen työpaikkansa on sen
    verran kaukana, ja meillä molemmat läppärit epäkunnossa, etten nyt
    pääse sinne lukemaan vikakoodeja.

    Voisivatko nuo aikaisemmat vikakoodit johtua reilun viikon jatkuneesta vesisateesta eli ongelma korjaantuisi kuivattamalla ja putsaamalla konehuone vai käynkö hakemassa jostain joitain osia viikonlopun rassaushetkiä varten?
    Minkänäköisiä nuo kyseiset osat mahtavat olla, ja missäpäin konehuonetta, kone on poikittain.
    Kalliita ovat osat kuitenkin. Kuten köyhälle kaikki on...

    Vastauksista kiittäen, KV

  • #2
    Otitko koodit uusiksi nollauksen (ja koeajon) jälkeen? Kertois enemmän, aina sinne joku koodi ihan vaikka tyhjänä käyneen akun kunniaksi ilmaantuu vaikkei mitään vikaa oliskaan.

    Toi fuel cut off on dieselpumpun "tappokytkin", auto sammuu just siihen paikkaan missä se lakkaa toimimasta tai johto katkeaa.
    Hehkun releestä en oikein tiedä, mutta ei se hyytymistä pitäis aiheuttaa vaan käynnistysongelmia jos jotain.

    Minkälaista hyytymistä kyseessä? Limp mode? (=ahdot rajataan käytännössä nollaan jonkun vian vuoksi)

    Comment


    • #3
      Joo anteeks se jäi laittamatta tuohon että luin tosiaan koodit uudestaan koeajon jälkeen ja mitään koodeja se ei antanut.
      Tuo hyytymisen tyyppi kuulostaa oikealta. Muija vain on kertonut, että ajoittain tehot tuntuvat katoavan, enkä itse ole koskaan päässyt todistamaan tuota tapahtumaa.
      Starttaamisen kanssa on ajoittain, varsinkin kosteina aamuina, nihkeyttä ja huimia savupilviä havaittavissa. Tuon olen huomannut itsekin. Olenkohan itse aiheuttanut tuon starttiprobleimoun kun n. 10tkm sitten öljynvaihdon yhteydessä suoritin STP:n aineilla sekä huuhtelun, että lisäsin Oil Treatmentia? Nuo oireet ovat kyllä ilmaantuneet vasta nyt ilmojen viilennyttyä.

      Comment


      • #4
        huuhtelun ei pitäis aiheuttaa mitään, eikä se oil treatmentkään kai. eihän sen öljyn palaa pitäisi vaan dieselin :D

        minkävärinen savu? musta=liikaa soppaa ilmaan nähden (tai jako pielessä, kuulee käyntiäänestä jos kolkottaa), sininen=öljy palaa ja valkoisen savun merkitystä en just ny jaksa muistaa.edit_ valkoinen saattaa koskea vain bensakoneita.

        Limp modesta kyllä luulis jäävän aina vikakoodi. Toki rikkinäinen N75 venttiili saattaa voida oireilla ilman koodiakin, jumittavasta turbon siipien säädöstä jää "charge pressure control deviation".

        Comment


        • #5
          Näin äkkiseltään ja heikkomuistisena sanoisin sen savun olevan vaaleansinistä. Ehkä jopa valkoista. Jakohihna romppeineen vaihdettu reilu vuosi ja 55tkm sitten. Jos vaihtas viikonloppuna öljyt suodattimineen ja polttoainesuodattimen ja stiikailisi vieläkö savuttelloo...

          Voinko siis päätellä vastauksestasi, että vika tuskin on turbossa? Yksi paketissa oleva N75 venttiili löytyy kotoa kun se jäi asentamatta taannoiseen 1.8T:hen. Jos on samannäköinen kuin tuossa 1.9TDI:ssä, niin voiko sen laittaa?

          Comment


          • #6
            vakaa usko ettei sovi bensakoneen N75.

            jos ne hehkut olis oikeesti rikki niin varmaan jonkinlaisen savupilven selittäisi kun pumppu hakkaa löpöä kylmään sylinteriin ja sit syttyy koko gallona kerralla.

            mutta ei se sitä hyytymistä selitä.

            Lue vikakoodit vielä uusiksi kun pystyt :)

            Comment


            • #7
              Joo näin pitää tehä. Jos tämän vklun aikana kuivattelis, paineilmaputsais ja imurois ton konehuoneen, tsekkais liittimet mitä löytyy, ja vaihtelis öljyt. Toivoa sopii, että tuo konehuoneen paskaisuus ja kosteus on syypää näihin onjelmiin.

              Comment


              • #8
                Ahto-ja alipainevuodot kannattaa kanssa tarkistaa. riuskat otteet kaikista letkuista mitkä menee lähelläkään turboa ja vääntelyä, ellei ole painetesteriä (=viemäriputkenpätkä tms ja venttiili).toki sillä ei alipaineletkuja saa tutkittua

                Comment


                  #9
                  Kaikki on mahdollista. Sateella voi päästä vettä johtosarjaan aiheuttaen kaikenmoista ongelmaa. Caddyssä oli tuollainen ongelma aikanaan. Vika löytyi vasta, kun autosähköliike mittasi kaikki johdot.
                  En usko kuitenkaan, että vika olisi tuollainen, jos uudelleenkäynnistys nolllaa tilanteen. Se kun ei poista sitä kosteutta mihinkään.

                  Valkoinen savutus viittaa pahasti vialla olevaan ajotukseen. 1Z golffissa tuli sinistä, mustaa ja valkoista milloin sattu, kun alaratas oli päässyt hiema löystymään.

                  Onkos toi nyt vielä jakajapumpullinen vai pumppari kone?

                  Comment


                  • #10
                    Noni. Tuoreimmat vikakoodit saatu (ja nollattu):

                    4 Faults Found:
                    17946 - Fuel Shutoff Solenoid (N109) P1538 - 35-10 - Open or Short to Ground - Intermittent
                    17957 - Boost Pressure Regulation Valve (N75) P1549 - 35-10 - Open or Short to Ground - Intermittent
                    18027 - Glow Plug Relay (J52) P1619 - 35-10 - Open or Short to Ground - Intermittent
                    18080 - Coolant Fan Control 1 P1672 - 35-10 - Open or Short to Ground - Intermittent
                    Readiness: 1 1 0 0 0

                    Eli yksi vikakoodi (18065 - A/C System Input/Output) jäänyt pois ja tuo lihavoitu tullut tilalle. Tuosta johtunee sekin moottorin merkkivalon syttyminen.

                    Nollasin vikakoodit, kävin ajamassa lenkin jolla annoin tohvelia masiinalle oikein olan takaa saadakseni jotain oiretta aikaiseksi. Ainakaan merkkivaloja ei syttynyt enkä kyllä saanut rassia hyytymäänkään. Koeajolta palattuani luin taas vikakoodit, joita ei taaskaan sitten ollut. No, frouva lähtee huomenna isolle kirkolle, eiköhän se taas soittele sieltä sitten...

                    Sisältyyköhän jakohihnan vaihtotakuuseen myös tuollainen muuttuneen ajoituksen korjaaminen? Muistaakseni 2 vuoden takuu tuli tuolle jakohihnalle ja hiluille silloin. Tosin ensin läträän kyllä nuo öljyt ja suodattimet tuosta ja tsekkaan auttaako savuttamiseen ja startteihin.

                    Mitteepä sitä muuta kannattas tutkia nyt näiden tuoreiden vikakoodien valossa? Muoks: Oliko muka pienellä tuossa uudessa vikakoodissa tuo N75 ku en hokassu...

                    Kiitollisena, KV
                    Viimeksi muokannut KapteeniValpas; 8.11.2013, 20:45. Perustelu: Tyhmään kysymykseeni vastaaminen

                    Comment


                    • #11
                      Vaihda se N75 ekana, ei sieltä vikoja vahingossa tule ellei johto ole poikki. loppunee hyytymiset siihen.

                      Se että mistä saa uuden on ihan eri juttu. Motonetissä voi olla jotain laatumerkkiäkin, en tiedä. Vähimmällä stressillä pääsee kun laittaa laatuosan.

                      EDIT starttisavutuksen vois hehkun releellä saada pois. tai jopa moottorin tyhjäämisellä roskasta ja paskasta, mutta hehkun relen on jo todennäköisempi kuin ajoitus. Sen kuulis varmaan käyntiäänestä.

                      Comment


                      • #12
                        Juu huomasin just ettei tuohon taida N75:sta saadakaan S-marketista. Tai no Slamitilta katoin vasta ja googletin vähä. Joku oli löytäny ainakin hetkellisen avun tuon venttiilin puhdistamisella. Ties vaikka kokeilisin sitä ekana kun tuskin saan sitä osaa nyt viikonloppuna.

                        Hehkun rele on varmaan saatavissa Motonetistä tai Biltemasta eikä vissiin maksa maltaita? Nuo liikkeet kun olisivat sentään lauantaisinkin auki. Nätisti tuo kärry hyrrää lämpimällä koneella. Öljynvaihdon jälkeen pittää kuitennii vähän seurailla ja kuulostella tuon Seatin starttitapahtumia.

                        Kiitoksia näistä ja lisää saa huudella jos mieleen jotain tulee :)

                        -KV-

                        Comment


                        • #13
                          Joskus se marmorin hinta voi yllättää, Tepon hakusysteemi kertoo yleensä myös marmorin hinnan. Kaiva osanumero jostain ja laita siihen speed-autoteilen hakuun. Varmaan sama osanro on volkkarissa käytössä, jossei Tepolla ole seat hakua

                          Comment


                          • #14
                            Onhan se totta että marmoriltakin voi saada järkihintaan tuotteita. No rintapellissähän oli nätisti esillä oli 2 kpl N75-venttiileitä ja niissä melkein samat osanumerotkin: 1J0906627 ja 1J0906627A. Tepon kone kertoo että nuo on vanhentuneet osanumerot mutta kehotetaan myös ottamaan yhteyttä joten sillä tavalla kai tämä ratkeaapi. Mutta että ihan kaksin kappalein noita venttiileitä...?

                            Toinen onkelmani onkin se hehkurele. Liekö konehuoneen sulakeboksissa?

                            Comment


                            • #15
                              toinen ohjaa egr:ää ja toinen ahdistinta.

                              hehkureleestä en tiiä..

                              Comment


                              • #16
                                Mahtavaa. Kiitos. Eli noiden venttiileiden letkuja seuraillen voin löytää konehuoneesta föönin lisäksi myös tuon maan mainion EGR:n, josta niin monesti olen nähnyt täällä keskusteltavan. Onneksi olen itse saanut tähän asti olla osallistumatta noihin keskusteluihin, mutta eiköhän sekin aika vielä koita...

                                Ainiin ja tuolla aikaisemmin Puuhapete kysyi onko tämä Seat jakajapumpulla vai suuttimilla. Jakajapumpullinen tuo on. Anteeksi hidas vastaamiseni.

                                Hehkureleen sijainti selvinnee huomenna aamulla jos ei sada vettä.

                                Comment


                                • #17
                                  Juu, EGR on jossain pakosarjan lähellä.

                                  Vaikka se schaissea kerääkin niin se auttaa kovasti näiden lämpiämistä...ilman webastoa ei lämpenis ikinä muuten

                                  Comment


                                    #18
                                    Sulla on tuossa monta eri vikaa tai yksi, eli johtosarja. Ksi tuossakin egr kuitenkin imusarjan yhteydessä on.
                                    Hehkurele mitä todennäkösemmin on konehuoneen loodassa ja olettaisin kannessa olevan selitykset mikä mikäkin on, tai sitte ohjekirjassa

                                    Comment


                                    • #19
                                      Niin imusarjan toki. tuli ajatusvirhe kun ainakin pitkittäiskoneessa ne molemmat on siinä päällekkäin...

                                      Comment


                                      • #20
                                        Noni. Kävin taas eilen aamulla ajelemassa pitkähkön lenkin Seatilla saadakseni vian eli tehojen katoamisen aikaiseksi, tuloksetta. Ja sitten taas luin vikakoodit joita ei taaskaan ollut. Loppupäivä menikin sitten torppaa siivoillen kun puoliso lähti Seatilla reissuun.

                                        Mitä johtosarjaa Puuhapete tarkoitat?

                                        Comment


                                        • #21
                                          Itsellä sama vika. Vika ilmaantui vain moottoritiellä + 100km/h vauhdissa. Tasakaasulta hyytyy yhtäkkiä ja ei kulje enää kovempaan. Uusinta startti auttoi asiaan. Vika todennäköisesti turbossa. Oli melkosen karun näkönen ja ahtoputken oli yltäpäältä öljyssä. Kylmänä varsinkin tuuppas aika paljon sinistä savua. Itsellä kyllä vikakoodia anto yliahtamisesta.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Siis ilmansuodattimen vai välijäähyn putki öljyssä?

                                            Vikakoodi yliahdistustuksesta ei kyllä sinänsä taida sopia siniseen savuun, paitsi jos turbo on ihan umpisolmussa ja falskaa öljyt putkeen ja siivikot tai kello jumittaa.

                                            Mutta voihan se olla kaksikin vikaa, jostain menee öljyä palotilaan ja turbo jumii karstaisuuttaan tai N75 on solmussa, tai letku halki.


                                            Oikeastaan tästä vois tehdä jonkun yleisohjeen tavalla tai toisella,otsikolla:

                                            "1.9 Tdi hyytyy kiihdyttäessä ja/tai satunnaisesti tasakaasulla, re-start korjaa asian"

                                            -Mikä konekoodi (ja PD vai jakajapumppu?, ei täälläkään kaikkea tiedetä jossei ole Audi kyseessä ;) )
                                            -Onko vikakoodeja ja jos niin mitä?
                                            -Onko paine/alipaineletkut paikallaan ja ehjät
                                            -Liikkuuko turbon säätötanko etusormen voimalla (jossei niin säätösiivikko jumissa)
                                            -Onko turbosta mennyt läpi orava tai joku vastaava? (imuputki irti ruuvimeisselillä tai 7mm hylsy pitkällä varrella ja kännykkäkameralla kuva siivistä).Välyksen voi sormitunnustella samalla.

                                            -Randomilla tehty osien vaihto kannattaa aloittaa N75:stä, se ei ole ikuinen osa kuitenkaan.
                                            -Turbon saa putsattua mahdollisesti ajamalla Tre-Hki-Tre moottoritie pari kertaa eestaas (karsta palaa pois), tunkemalla jotain uuninputsausainetta pakosarjan kautta sisään (tähän en ole perehtynyt) tai irroittamalla ja putsaamalla dieselillä ja hammasharjalla.
                                            -Toki uusia turboja (tai käytettyjä) saa kaupasta jos kilometrit on muutenkin täynnä. "kunnostettua" muuttuvasiipistä ei kannattane ostaa koska Garret kieltää niiden korjaamisen. itse tehty putsaus ei aiheuta akseliin muutoksia joten ei tarvi tasapainotella.
                                            Viimeksi muokannut kontio; 10.11.2013, 22:36.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Hieman aihetta sivuten, osaisiko joku kertoa mistä voisi löytää näiden tdi-koneiden räjäytyskuvia? Tarkoitan sellaista yksinkertaista karttaa, jonka avulla aloittelija pystyisi katsomaan mistäpäin konehuonetta mitäkin osaa kannattaisi lähteä etsimään. Kas kun ei ole taloudellisesti mahdollista lähteä enää tässä vaiheessa elämää opiskelemaan auton asentajaksi vaikka se olisikin varmasti mielenkiintoisempaa ja satavarmasti hyödyllisempää kuin tämä nykyinen "työ"...

                                              Comment


                                              • #24
                                                Tuo on aika hyödyllinen sivusto PARTSCAT

                                                Toki eihän siellä kansanomaisilla nimillä niitä ole (N75 taitaa olla druckvandler jne)

                                                Ei niitä osia toki kovin paljoa ole verrattuna moneen muuhun autoon mutta googleen kun pistää kuvahaun niin löytää aika paljon.
                                                Tyyliin Audi 1.9 tdi vacuum diagram antaa heti tuommoisen. Fyysistä sijaintiahan tuokaan ei kerro mutta letkuja seuraamalla löytyy. Tietysti jos olis oikein tylsää niin vois tehdä taulukon ja kuvaan merkitä mikä on mikäkin osa. Harkitaan.

                                                Fiksusti kysymällä esim tästä ketjusta joku kyllä varmaan vastaa, alkaa sen verran monta lukijaa jo olla ;)

                                                Comment


                                                • #25
                                                  No päätin vähän yrittää, en tiedä onko tuomittu ajatus että tästä hyvää saisi ikinä.Pitäs olla monta kuvaa että sais kaikki kuvakulmat katettua, ja olla jotenkin järjestelmällinen.

                                                  KUVA

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Kiitos noista :) Tuo itse tekemäsi kuva on erittäinkin valaiseva ja nuo linkkienkin takana olevat auttavat sitten, kun joku ongelma iskee omaan autooni. Ja löytyyhän tuolta linkkien takaa frouvankin piiliin kuveja. Kuvat kertovat enemmän kuin tuhat sanaa ja sen takia tykkään nimenomaan noista kuvista joihin on osat merkitty.

                                                    Muoks: Ja alkuperäiseen ongelmaan, eli puolison auton hyytymiseen, palatakseni. Ongelmat ovat toistaiseksi ohitse. Ilmeisesti vika siis johtui tällä kertaa yli viikon kestäneistä sateista. Kelien kuivuttua auto on toiminut moitteetta.
                                                    Viimeksi muokannut KapteeniValpas; 14.11.2013, 20:18. Perustelu: Lisätty tilannepäivitys

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Säätilan viileneminen palautti ongelmat. Limp mode. Uusi N75 odottaa asentamistaan. Ilmeisesti tuosta pitää vaihtaa se N75, joka EI MENE EGR:lle? Onko nuo letkut ihan vain painamalla kiinni tuossa N75:ssä?
                                                      Autossa ASV-kone.

                                                      -KV-

                                                      Comment

                                                      Working...
                                                      X