Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi A6 3.0 TDI suuren suuri kulutus

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi A6 3.0 TDI suuren suuri kulutus

    Tuli auto vaihdettua A4B7 avant --> A6 avant kumpikin 3,0tdi ja samanikäisiä (2005 ja 2006).

    A4 kulutus mittarin mukaan oli jotain 7,5 luokkaan sekalaista lyhyttä ajoa..
    nyt a6 ei meinaa sama ajo mennä millään alle 10litran vaikka kuinka pihistää..

    A4 oli ohjelmoitu 150kw (emj power)ja A6 on vakio 165kw.

    A6:seen uusittu MAF ja ilmansuodatin juuri mutta ei vaikutusta kulutuksiin (uusin maffin koska vakkari ei pitänyt nopeutta).

    Mielestäni joku mättää autossa (A6), koska vie mittarin mukaan maantielläkin melkolailla paljon kuitenki jos keskikulutukseksi luvataan 8,5litr ja edes maantiellä 100 nopeuksilla ei siihen pääse.

    Onko kellään mitään visiota tuohon mistä etsiä ongelmaa?

  • #2
    Todellinen kulutus vai ajotietokoneen mielipide? Mikä rengastus? Onko muilta osin ehjän tuntuinen? Vikakoodit?

    Comment


    • #3
      ajotietokoneen kulutus.. ja kymppiä tuo menekki on tankkaustenkin mukaan ollut. Ei vikakoodeja. kesäkumit oli 255/35/19 ja nyt talvikumit 225/50/17 ja kulutus samaa tasoa..
      Muilta osin ehjän tuntuinen.. tosin omasta mielestä tasainen "urina" ääni ajaessa maantiellä.. tiedä onko laakerista vai mistä. ei kuulu aina ja enemmän kuului kesärenkailla ajaessa

      Comment


        #4
        Pyörän laakerit ja jarrut kannattaa tsekata.
        Silloin kun molemmat on kunnossa eikä jarrut laahaa yhtään niin auto rullaa yllättävän pitkälle. Liikennevaloissa auton pitää silloin lähteä vapaalla itsestään liikkeelle suurin piirtein olemattomallakin kallistuksella.
        Jarrut tuntuu helposti muutenkin "tahmeutena".

        Ja renkaan merkki ja malli olisi hyvä tietää.

        Comment


        • #5
          Pitää viikonlopun aikana yrittää tsekata noita jarruja.. kesärenkaat pirelli p zero ja talvirenkaat hankook winter ipike

          Comment


          • #6
            Turbon vaihto tiputti seka-ajon keskikulutusta 10,8 => 9,6. Lähinnä tuohon vaikutti vaihteiston toiminta, eli turbon siipien reistailu vaikutti ahtoihin ja vaihteisto toimi sen vuoksi todella tahmeasti esim kiihdytyksissä. Tai niin olen olettanut, koska turbon vaihtuessa loota ryhtyi toimimaan huomattavasti sujuvammin. Ahtimen reistailua ei oikein tajunnut ennenkuin vikakoodien luvun kautta tuli ilmi... vaihdon jälkeen ero oli kyllä hyvinkin selvä. Jos ajelet vaikkapa tasaista taajamanopeutta ja painat tallan pohjaan niin miettiikö pitkään vai heittääkö saman tien pienemmälle?

            Vähän epäilen että paljon alle tuon 9,6 litran ei ainakaan BMK koneella pääse taajama/kaupunkiajossa.

            Comment


            • #7
              Toi A6 runko on kait yli 300kg A4:sta painavampi. Eikä kait ton ikäsen keskikulutus 8,5 ole edes ilmotettuna vaan ennemminkin 9,5... tai siis onko tuo manuaali vai tippi?

              Comment


              • #8
                Ei ole aakutosta kai 3.0Tdi versiona edes manuaalina saanut?

                Comment


                  #9
                  Äkkiseltään nettiautossa on kymmenisen manuaalivaihtesta myynnissä tällä hetkellä.

                  Comment


                  • #10
                    Mulla kulutus, sekajossa ajotietokoneen mukaan 7,6l/100km.

                    Comment


                    • #11
                      Itsellä 2006 3.0TDI (BMK) softattuna ja manuaalilaatikolla, renkaat kesällä 235/35R19. Keskimäärin kulutus n.8 l luokassa, pieneimmillään matka-ajossa ~7.2l ja raskaammalla jalalla tai ruuhkissa 9l.

                      Kyllä Anssilla autossa jotain vikaa on jos kulutus on jatkuvasti tuo 10l. Yli 10l kulutus tuolla vaatii jo melkoista polkemista suomessa. (Saksassa motarilla kyllä saa kulutuksen helposti nousemaan: muistaakseni ~28l/100km @ 264kmh)

                      Comment


                      • #12
                        Kiitos Antti oikaisusta. Mistähän ihmeestä olen tuon mielikuvan saanut... Maantiellä menee minullakn 7,3L tuntumaan, mutta kaupunkikulutus on kyllä aina yli ysin.

                        Comment


                        • #13
                          Jarruja eilen tsekkailin, mutta mielestäni ihan ok.. ei laahaa räpläsin silti hieman takajarruja lähinnä putsailin.
                          Eilen tuli ajettua semmoinen 70 km matka muutamalla liikennevaloihin pysähdyksellä.. matkasta n. 15km oli satasen aluetta ja loput 80-60km/h suurin osa 80km/h. kulutus oli nyt mittarin mukaan inhimillinen 8,2. en tiedä oliko millaista vaikutusta mutta laitoin ilmastoinnin pois auto asennosta...

                          En tiedä miten ohjelmointi vaikuttaisi kulutukseen.. onko kellään kokemusta siitä tämän A6:sen kanssa? edellinen auto A4 oli mulla ohjelmoitu (emj power)ja se oli aika pieni kulutukseltaan saman minkä sillä pääsi 6,3litr/100 niin tää "vakio"A6 kiskoi 7,8litr/100

                          Comment


                          • #14
                            Mulla on Anssi omassa digituning:n ohjelma ja omasta mielestä kulutus seka-ajossa nousi, ohjelmoinnin jälkeen.

                            Comment


                            • #15
                              Alkuperäinen kirjoittaja Anzzi Näytä viesti
                              edellinen auto A4 oli mulla ohjelmoitu (emj power)ja se oli aika pieni kulutukseltaan saman minkä sillä pääsi 6,3litr/100 niin tää "vakio"A6 kiskoi 7,8litr/100
                              Jos nuo on ajotietokoneen lukemia, niin niiden vertailusta ei kostu mitään. Samalla autollakin mulla tankilla mitattu kulutus heittelee +5-+12% verrattuna siihen mitä ajotietokone samalla tankkauvälillä näyttää.

                              Kuinka lyhyttä tuo sekalainen lyhyt ajo on? Koneen lämpenemisessä nimittäin kestää ja ennen sitä kulutus on aika miehekästä. Jo näillä syksyn viileämmillä keleillä pitää ajaa aika pitkää (reilusti yli tunnin) pätkää ennen kuin voi edes päästä lähelle niitä tehtaan ilmoittamia keskikulutuksia koko matkalle. Se alkumatkan korkea kulutus kun nostaa koko pätkän keskikulutusta aika reilusti.

                              Comment


                              • #16
                                Mullakin meni kutosella aika lailla tuota kymppiä koko ajan keskimäärin. Sofattu BMK. Ajotietokoneen mukaan pitkän ajan keskikulutus 9,2. Todellista vähän enemmän. Kesällä 255/30R20 ja talvella 225/45R18, sen mitä talvirenkailla säästi, leikillä menetti. Matkassa en tainnut koskaan päästä alle 8 litran lukemiin todellista.

                                Comment


                                  #17
                                  Ajan kerran päivässä saman reitin yhteen suuntaan n.45 km, jossa 3 km soraa, 35 km 80-maantietä, 5 km kaupunkia.
                                  Jos oikein yrittää niin menee 7,5 ltr/100 ja jos ajelee rauhallisemmin ja viittii käyttää vapaata pisimmissä alamäissä (siis nuukuushan on vain yksi sairauden ilmenenemä), niin kuivilla keleillä pääsee 6,4-6,8 välillä.
                                  Pitkän ajan keskikulutus vähän reilut 7.
                                  Jos on 200 km pätkä, jossa osa motaria, niin sitten ollaan jossain 7 tienoilla.

                                  Kuusamoreissut, joilla paljon 100-tietä, on jossain 6,5-7 välillä.

                                  Renkaat Nokian kitkat tai kesällä Michelinit, 225/50. Ilmanpaineet reilu 3.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Mulla A6 BMK 3.0 tiptronic, DPF tyhjennetty ja ltr racing ohjelma. Laskettu kulutus 400km matkalla (80 alueella 90km/h mittarissa, satasen alueilla 110km/h mittarissa) oli 6.24L/100km. Continentalin kitkoilla 225/55/17.

                                    Comment


                                    • #19
                                      DPF:n suolestus tietty laskee kulutusta varmasti. Mulla on CDYA koneella A6 Allroad tipillä ja en muista tarkkaan, mutta ilmotetut kulutukset on tyyliin 7,0/8,3/9,5 ja päästöt 199. Katselin noita vanhempina sillä 171kw koneella ja ilmoitettu kulutus oli suuntaan 7,2/8,7/11,4 tjsp ja päästöt yli 230. Harvoin pääsee alle noiden ilmoteltujen kulutusten. Manuaalien ilmoitetuista ei oo mulla tietoa.

                                      Comment


                                        #20
                                        ASB kuiva keli, talvi rajotukset. Seinäjoki-Tampere. Vakkaris mittarin mukaan 89 (todellinen jotain 86). Muutama ohitus. Yksin, ei tavaraa. 6,5l/satku. En tiedä oisko vähä vielä saanu pois jos ois vauhtia tiputtanut ja jättämyohittsmatta. Oma ennätys kuitenki. Nyt motarille ja jotain ihan muuta kulutusta...

                                        Comment


                                          #21
                                          Tuota rullausta olen joutessani yrittänyt toistaa mittauskelpoiseksi.

                                          Nopeudesta 90--->>>> 80 kmh tasaisella tiellä keskimääräinen rullausmatka vapaalla noin 300 metriä. Jos alamäkeä on vähänkään, niin 4-500 metriä ja kilometri vaatii jo pienen alamäen.
                                          Nimimerkillä: "Halvat harrastukset".

                                          Comment


                                          • #22
                                            Ei toivoakaan päästä millään edes lähelle seiskan kulutusta.. varmaan 7,5 80rajoitusalueella maantiellä mahdollista. nytki ajettiin semmoinen 80km ja muutamia kiihdytyksiä risteyksistä ja muutama km ns kaupunki ajoa..nopeusrajoitukset 40-100km/h (koko ajan oikea nopeus 3-5km/h yli nopeusrajoituksen..ja kulutus mittarin mukaan 9,0. autossa tosin 3 aikuista ja lapsi.

                                            Pitänee alkaa jättää tuo kulutuksen seuraaminen.. alkaa vaan kyrsiä :)

                                            Comment


                                            • #23
                                              Mulla menee matka-ajossa 5.2-5.5 litraa satasella. Tutkimusväleinä Turku-Helsinki -väli (motari) ja Turku-Pori (ohituksia), molemmissa päissä vähäsen kaupunkiajoa. Ilman ekoautoilua, vakkarilla toki, ei matkustajia. Renkaat 16-tuuman nastat. Tiptronic.

                                              Kaupungissa pikkuajossa on tosi janoinen tietty. Yleensä käännän kulutusmittarin pois kaupungilla pyöriessä ;)

                                              Edit: Karalalla softattu.
                                              Viimeksi muokannut gringo; 6.11.2013, 17:42. Perustelu: Softaus lisätty

                                              Comment


                                              • #24
                                                Mulla ei alle 7 kulutusta mittari näytä kuin alamäessä...

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Olikohan niitä ahtopaineita luettu koska ja missä ?
                                                  Muun maalaisiltakaan foorumeilta ei löytynyt oikein muuta vinkkiä aiheeseen.
                                                  Tai sitten Siun webasto on aina päällä (?)

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Ei oo ahtoja luettu missään.. ainakaan sinä aikana mitä auto mulla on ollut reilun kuukauden.
                                                    Miun tietääksein tuossa ei oo webastoa... jostain luin että semmoisiakin on jotka toimii vaan sisätilan lämmitykseen. Mistä sen näkee jos sellainen on?

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Varustekooditarrassa (huoltokirjassa) on kolmemerkkisiä koodeja, lämmittimiin liittyvät koodit on 7- ja 9-alkuisia.

                                                      Koodit ja ahtopaineet kannattaisi lukea lukijalla. Ja jos käyt Laakkosen hyväntekeväisyysliikkessä, niin ei välttämättä kannata uskoa ihan kaikkea, mitä siellä kerrotaan...

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Motonet halppislukijalla ei ainakaan tule mitään vikakoodeja.. tuossa ilmastoinnin setupissa on näköjään kohta: additional heater.. se oli auto tilassa.. laitoin sen offille. täytyy hieman seurailla onko sillä mitään vaikutusta..

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Additional heater saattaapi olla myös sähkövastukset sisälämmityksen kanavassa.
                                                          Kunnollisella lukijalla näkee kaiken.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Jos tarttee lukea koodeja täältä löyty vcds tietty pientä korvausta vastaan.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X