Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Passat 1.9 TDI tehottomuus.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #91
    Audin vianhakua voi jatkaa ketjuissa joihin olet jo aiemmin kirjoitellut aiheesta.

    Comment


    • #92
      Ainiin, unohdin päivittää tän. Turbo vaihdettu ja sitten vielä alipaineletkuja. Nyt toimii helvetin hyvin, ihan eri auto ajaa.

      Comment


      • #93
        Aika herkässä tuntuisi olevan tuo tehojen katoilu. Touhusin eilen AVF-koneisen Skodan konehuoneessa jotain, ja ilmeisesti yksi alipaineletku siinä ahtoputken ja tulipellin välisessä nipussa kehitti vuodon. -> Tehoista hupeni varmaan yli puolet mutta vikavalo ei syty. Koneen käydessä tuolta letkujen suunnalta kuuluu vienoa pihinää. Pitää tutkia kunhan pakkanen hellittää.

        Comment


        • #94
          Juu kyllähän se heti vaikuttaa. Alipaineeseen tuolla kaikki perustuu kuitenkin.
          Mulla irtosi umpiota irrottaessa EGR:n takaiskun kohdalta alipaineletku, heti kyllä huomas että jotain on irti kun lähti ajamaan mutta vikavalon syttyminen kesti hetken

          Comment


          • #95
            Ok, mutta tosiaan itsellä oli tuo ahdin aivan sökö. Öljyä ahtoputket aivan täynnä jo. Paljoo kauempaa ei olisi kestänyt, ja sit olisi tullu vähän suurempaa vahinkoa. Sen kyllä huomas äänestäkin.

            Comment


            • #96
              A4 1.9tdi awx on ruennu temppuilemaan viime aikoina. Aina välillä kiihdyttäessä tuntuu tehot olevan kateissa ja kun kaasun nostaa, kuuluu konehuoneesta ahtopaineen purkautuessa kipeän kuuloinen ääni. On ruennu tekemään tätä viime aikoina säännöllisemmin, mutta ei kuitenkaan koko aikaa. Ennen vian ilmentymistä auto sammui ns. raskaammin, nyt sammuu keveästi, ei juurikaan hytkähdä sammutettaessa. Kesällä auto tupsautteli käynnistyksen jälkeen kiihdytettäessä reilumpia savuja, mutta savu ei ollu valkosta. Vikakoodeja ei ollu jääny muistiin.

              Ajattelin lähestyä ongelmaa vaihtamalla alipaineletkut läpeensä konehuoneeseen, ihan vähällä en haluais rueta turboa vaihtamaan.

              Comment


              • #97
                Aiheesta on ketjujakin mutta ei oikein osunut.
                Passat 1.9Tdi 96kW -04. Lastulla saatiin alavääntöä riittävästi. Nyt vedot hävisi. Kiihdyttäessä turbo? tulee peliin vasta 3000 kierroksilla. Ykkösellä ja kakkosella kiihdytys kestää. Suuremmissa nopeuksissa pelaa melko normaalisti. Ei vikavaloja. Kävi verstaalla mutta ei vikakoodejakaan. Epäilivät mapia. Vaihto ei auttanut. Jumittaakohan turbon siivet? Onko kokemusta mr Muscle- vaahdotuksesta?

                Comment


                • #98
                  Ahtopaineensäätöventtiili N75 syypäänä? Voi toki alipaineletkuihin jäätynyt kondessivesikin aiheuttaa kränää. Seisooko auto aina pihalla ja olisiko sitä mahdollista saada yön yli sulamaan lämpimään?

                  Comment


                  • #99
                    Kylmä talli. Ei ole lämmintä paikkaa yöksi.
                    Onkohan 1.9: eissä kaikissa sama n75? Löytyy hyllystä awx: ään aikoinaan hommattu. Suutinten sähkösarja oli siinä syyllinen.

                    Comment


                    • En osaa sanoa ovatko 1:1 samat mutta sähän pystyt ottamaan ne molemmat kouraan ja vertaamaan?
                      MAP-anturin arvojahan sä pystyt myös tarkastelemaan vcdsllä ja toteamaan sen toiminnan.

                      Comment


                      • Pajalla olivat mapin testanneet toimivaksi. Pitääpä keskittyä tuohon n75: een seuraavaksi. Tattis!

                        Comment


                        • Alipaineestahan nuo vehkeet on hyvinkin riippuvaisia, eli jos ei N75 itsessään ole viallinen niin sitten voisi olla alipaineletkuissa vikaa tai sitä jäätynyttä kondessivettä.

                          Comment


                          • Auto tyhjäkäynnillä, turbon alipainekellolta ottaa letkun irti ja kokeilee onko letkussa imu? Jos on niin alipainesysteemi ainakin suunnilleen toimii. Sitten jos laittaa letkun takaisin kelloon kiinni niin vetääkö kello vartensa sisään ja turbo vnt-vivun ylös rajoitinta vasten?

                            Comment


                              Aikoinaan 1.9TDI Powerdiesel Passatissa tuppasi alipaineletku irtoamaan ilmansuodatinkotelolta. Ohjaa jotaijn läppää siellä. Sen jälkeen auto on melkein kuin turboton, kiihtyy hitaasti etc. Kulutus tosin on silloin äärimmäisen taloudellinen.

                              Comment


                              • Sama kävi aikanaan 1Z 1.9tdi-koneisen B4n kanssa, ei sen jälkeen oikein jaksanut enää mäkiä kiivetä vitosvaihteella nelostiellä. Tuossa koneessa se letku meni muistaakseni suoraan N75:lle.

                                Comment


                                • Omakohtainen kokemus AFN kans kun tehot oli hukassa, avasin ja putsasin N75, ei ollut vaikutusta. vnt siivetkin liikkuivat ja luonnollisesti alipainetta letkussa oli. vika oli kuitenkin päällä useasti.
                                  vikaa ei ole sen jälkeen ole ollut kun vaihdoin pari letkun pätkää uusiin.

                                  se mitä epäilen olleen että letkuissa oli parista kohtaa aika pehmoinen kohta, varmaan imaissut luttuun siitä kohtaa eikä alipaine ole N75 asti sitten mennyt.
                                  ja ilmaa kun liikutellaan niin AFN ainakin vnt/egr alipainejärjestelmän korvausilma on johdettu suodatin koteloon puhtaalle puolelle, nuo korvausilma putket voi poistaa ja antaa niiden tuhnuttaa moottoritilaan mutta sitten olisi mahdollista että venttiilikalvoille pääsisi pölyäpaskaa.

                                  Comment


                                  • Auto palasi verstaalle kun alaväännöt puuttui kokonaan ja testaus oli suoritettu vähän sinnepäin. Turbon siivet liikkui, alipaineet kunnossa, MAF toimi jne. N75 vaihdettiin, ei auttanut. Alettiin 700e turbon vaihdosta puhumaan. Putsasin EGR ja survoin mr musclet turbolle. Ja TADAA, tehot palasi! Kolmen startin jälkeen alkoi abgas werkstatt valittelemaan. Tarkastin alipaineletkut ja polttimot ja käytin akun irti. Ei löydy aiheuttajaa. Ei vissiin EGR: n putsuusta tykännyt? Ei tuo aiemmin ole tuosta suuttunut. Auto toimii normaalisti.

                                    Ai niin, käytin virtoja päällä EGR: n ollessa irti. Joutuuko nyt sopeuttamaan?
                                    Viimeksi muokannut jannekni; 19.2.2022, 16:10.

                                    Comment


                                    • Vikakoodeina kaasuläppä ja egr jotka sai kuitattua päiväksi pois. Taisi egrästä kalvo hajota paineilmalla puhdistellessa? Uusi tilauksessa.
                                      Turbo takertelee kylmänä. Täysi vääntö käytössä lämpimällä koneelle. Pitää vielä mr muscle- operaatio uusia.
                                      Vai johtuuko kaikki egrästä?

                                      Comment


                                        Onko egr tulpattu tai poistettu käytöstä ohjelmallisesti? Vai onko tehty mitään? En tekisi mitään mr-musclea, oikea hyöty nimellinen tässä vaiheessa. Missä pajalla olet käynyt, vai touhuatko itse? VAG autoja ainakin Autosähkökorjaamo Ässä touhuaa Kajaanissa.
                                        Edelleen etsisin alipainepuolen vikaa tai kävisin egr:n lävitse. Esimerkiksi alipainepallo, mikä imusarjan alla voi hyvin olla rikki, omassa 3bg:ssä pallo oli haljennut ja limp-mode oli varsin tuttu ongelma hetken aikaa.

                                        Comment


                                          Niin sitä EGR/Shudder Valvea ei ole putsattu ja tarkistettu, että se pelaa oikein? EGR:n kalvo nyt on sinänsä yks ja sama jos se hajoa, se ei autoa vikatilaan laita. Siitä voi tulla vikakoodi, mutta ei muuta. Sen vakiotila on pysyä kiinni. Kokeile ajaa EGR:n letku tulpattuna. Pahin mitä voi tulla on vilkuttava hehkun valo, mutta vikatilaan moottori ei mene.
                                          En noissa muista olevan kyllä varsinaista kaasuläppää, toi shudder valve vain auttaa moottorin sammumisessa. Toki, jo se jotenkin takkuaa ja jumittaa väärää asentoon niin vaikuttaa suoraan ilmansaantiin. Moottorin saa sen vivusta vääntämällä sammumaan. Vikakoodin olettaisi tulla tosin.
                                          Ja jos on koskematon EGR niin voi hyvinkin olla, että imusarjakin on täynnä öljystä moskaa.

                                          Comment


                                            Tuo imusarjan putsaus on aika tärkeä homma. Olen aika kammottavia imusarjoja nähnyt, missä ilma oikeastaan ole paljoa liikkunut.

                                            Comment


                                            • Ässässähän sitä on käpistelty 400e: lla. EGR on käytössä eikä tarkoitusta tulpata. Ei ole vanhakaan tarvikeosa ja putsattu jo syksyllä viimeksi. Ei reagoinut testauksessa oikein mitenkään, ei väliä onko päällä vai ei.

                                              Comment


                                              • No niin! 60e tarvike- EGR paikalleen ja moottori vetää taas kuin pieni eläin! Onneksi en suostunut kahteen kertaan ehdotettuun, 700e turbon vaihtoon.

                                                Comment


                                                  Mikä siinä oli lopulta vikana? Alipainevuoto vai auki jumittanut venttiili?

                                                  Comment


                                                  • En tiedä. Mustaa sontaahan tuo oli työntänyt melko paljon rei´istä. Vikakoodit kuittaamalla hävisi vikavalokin.

                                                    Comment

                                                    Working...
                                                    X