Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Passat 1.9 TDI tehottomuus.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #61
    Mahtaako yliahtaminen johtua juurikin tuosta virityksestä?

    Comment


    • #62
      Jos N75 venttiili ei saa alipainetta, millä ohjata ahtimen kelloa, on se syypää ihan taatusti.

      Comment


      • #63
        No perskeles... Huomenna on edessä öljynvaihto niin samalla täytyy tuota tutkia. Eli siis pitäisikö tuon tulpatun pään nyt mennä n75 venttiilille vai mihinkä? Mutta nyt siis ei ole väliä onko tuossa tulppaa vai ei, koska hyytyy joka tapauksessa. Ja sitten mistä tuota alipaineletkua saa ostettua, jos tarvii pätkä heittää johonkin? Löytyiskö ihan motonetistä?

        Comment


        • #64
          eipä sillä letkun koostumuksella ole suurta väliä. Motonetistä mä taisin joskus hakea ahdinta ohjaavan letkunpätkän. metritavaraa tais olla.

          Väittäisin että toi tulpattu letku kuuluis mennä siihen moottorin takana olevalla egr:n ohjausventtiilille.

          Molempien varaosanimike lienee Druckvandler, mutta toinen ohjaa ahdistinta (turbon edessä) ja toinen egr:ää, yleensä N75 puhuttaessa kyse on siitä ahdinta ohjaavasta koska jostain syystä se on aina se mikä on hajalla.
          Viimeksi muokannut kontio; 28.10.2013, 07:37. Perustelu: kirjoituserhe

          Comment


          • #65


            Löyty tuommoinenkin mikä oli tulpattu ruuvilla. Mikä mahtaa olla. Oli niin pirun kiire niin muistanu kattoa mihin se meni, mutta johonkin oikealle.

            Comment


            • #66
              Ilmansuodattimen puolella meneviä letkuja on:
              *Alipainepumppu-N75 vena joka haarautuu siihen palloon loppupäässä ja alkupäässä ton varaosakatalogikuvan mukaan haarautuu (vaikka AVF onkin,en muistanut konetyyppiä kun kuvan kaivin) egr-ohjauksen "toinen pää".
              *N75-ilmansuodatinkotelo
              *N75-turbon kello.

              Eli kyllä toi viittaa siihen että EGR:ää on haluttu saada pois pelistä. Kuvistasi ei näe onko egr:n kolmessa putkilaipassa missään tiivisteen tilalla kiinteää levyä=sokea laippa?

              Ei se egr mitään alipainetulppauksia tarvis, riittää kun tukkii tulevan ja menevän pakokaasuputken niin ei sinne mitään eksy

              Comment


              • #67
                Eli kumpi noista tulpista on turha? Tuo kuvan yläreunassa oleva? Oli muuten hiukan tummaa ja jotenkin outoa öljyä mitä tuli ulos. Huoltokirjassa 380tkm kohdalla viimeksi vaihdettu ja tällä hetkellä mittarissa 425tkm, eli jos ei ole välissä vaihdettu niin huhhuh... Ja öljynsuodatinkin oli melko vittumaisessa välissä, oudon takana, kesti sekin hetki löytää.

                Comment


                • #68
                  Sanoisin että molemmat tulpat on turhia. se, että sekoittaako jotain on sitten vaikeampi veikata. Tietysti silloin letkujen pitää mennä sinne minne ne on tarkoitettukin.
                  muistaakseni ainoa oikea tapa tulpata egr on vetää teräslätkät niihin pakokaasukanavien liitoksiin.
                  ja ikinä se ei lämpiä egr tulpattuna, webaston vaatii... tai kyllä ikinä mutta hitaasti.

                  (tai paikkojen putsauksen aina 200 tuhannen välein jos egr on käytössä.)


                  Ai niin, toi öljynvaihtoväli on aika sikapitkä. ei hyvä juttu ollenkaan.

                  ei se öljynsuodatin mikään paha ole, saa vaihdettua ihan konepellin avaamalla. jos on tiukassa niin ruuvimeisselin kun iskee läpi ja vääntää sillä.
                  (edit ensin toki pitää heittää paisuntasäiliö johkin sivuun pois tieltä että pääsee filtteriin käsiksi, mutta siinä menee 15 sekuntia kun avaa ruuvit)
                  Toki jos on webasto tai eeber siinä runkopalkissa paisuntasäiliön alla niin vähenee tila.

                  Comment


                    #69
                    Mihin toi egr:n letku menee? Onkohan egr:n solenoidi ns ohitettu. Yksi tollanen paksu letku vois mennä ilmanputsarikoteloon, jossa toinen tulppa on. Appiukolla olis ahu passatti, jos vain kerkeis siitä käydä kattoos mallia.

                    Comment


                    • #70
                      Jos viitit juu kattoa mallia olisi jees. Pitää kattoa onko siinä mitään lätkiä välissä. Ja ihan alakautta vaihtu, 2min homma kun löyty vaan. Oli stana etuakselin takana. Ja siis mikä ei lämpiä ikinä? Moottori? Kyllä ainakin tää nyt lämpiää melko nopiasti.

                      Comment


                        #71
                        Jos tämä oli liikkeestä ostettu, niiden tulisi laittaa kuntoonkin. Turhaan tässä kukaan itse käsiään paskaa. Autokauppa taitaa kuitenkin olla vastuussa isommista piilevistä vioista, joita maallikon ei voi kohtuudella olettaa huomaavan. Esimerkkinä vaikka pikku hiljaa piiputtava turbo.

                        Comment


                        • #72
                          Niin no jos 300tkm ajetussa autossa on turbossa välystä tai karstaa niin en nyt autoliikkeen vastuuksi pistäis. Mielestäni siihen kuuluu viat joita

                          a)ei pitäisi autossa siinä vaiheessa olla (tyyliin vähän ajettu auto ja momentinmuunnin laatikosta särki)
                          b)viat jotka autoliikkeen tulisi huomata mutta maallikko asiakkaalla siihen ei ole mahdollisuuksia eikä edes tarvetta, koska autoliikkeestä ostaessa sellaisia vikoja ei "pitäisi" olla.

                          300tkm ajetussa autossa se alkaa olla vähän suhteellista että mitä siihen kuuluu ja mitä ei. Laturit, kytkimet, turbot sun muuta hitaasti kuluvat osat melkein jää omaan piikkiin ellei selkesti ole peitelty virhettä.
                          edit: ellei ne samantien ostamisen jälkeen kajahda. silloin autoliikkeen tulis varmaan tietää asiasta jos vaikka vauhtipyörä täristää ku 400 kilon lätkä tai turbo huutaa hoosiannaa mutta ostajalle sanotaan että "dieselin ominaisuus".

                          edit_2 en nyt varmaksi noista mene mutta näin ainakin itse varautuisin jos suomesta käytettyä autoa ostaisin. Saksasta hakiessahan noi kuuluu vähänniinku kauppaan ku setviminen on sinne vähän vaikeampaa=ostajalla pitää olla tietoa enemmän.
                          Viimeksi muokannut kontio; 29.10.2013, 15:48.

                          Comment


                          • #73
                            No kyllähän toi nyt autokaupan piikkiin menee kun ei maininnu asiasta mitään? Tai sano, että sillä hyyty kerran se, ja sit tulppas ton yhden letkun (tiedä miksi ja millä logiikalla) ja sano vielä että ei ole sen jälkeen hyytyillyt. Ja sitten ekana päivänä ajan autolla töihin ja hyytyy motarin varteen, niin kyllä se mun mielestä autoliikkeen piikkiin menee ja niin me sovittiinkin että 50-50 maksetaan. Ja kyllähän se nyt tiedossa on että auto ei ole uusi, härregyyd.. Ja siis tää ei ole liikkeestä vaan toiminimellä kaveri pyörittää omassa kotipihassa. Ja vielä, kun se joppari on mun sedän työkaveri, niin ei se varmaan kehtaa sanoa, että ei maksa penniäkään. Ja me kyllä sovittiin, että jos heti oston jälkeen tulee jotakin niin soittele niin katotaan mitä tehdään.

                            Comment


                            • #74
                              No juu kyllä tommoset patentit mielestäni kuuluu virhevastuuseen.

                              Se, että mistä on tullut idea tulpata letkunpää on sitten eri juttu. Mä olisin ehkä etsinyt sen toisen pään mitä se letku puuttuu ja laittanut sinne :D

                              Comment


                              • #75
                                No, mutta siis kyllä taitaa ne turbon siivet vaan jumitella.. liekö sitten paskoista ja vanhoista öljyistä vai ihan vaan vanhuuttaan. Mulla nyt ei ole pienintäkään käryä noista johdoista, että mitä niille teen. Tuo missä on tuo tikku päässä muistaakseni hörppi ilmaa kun otti tulpan pois. Sais nyt jostakin jotakin varmaa tietoa / kuvia niin auttais helvetisti.

                                Comment


                                • #76
                                  Niin siis varmaa tietoa mihin? siellä on 2 venttiiliä mistä puuttuu alipaineletkut kun kerran on 2 letkua tulpattu.

                                  Comment


                                  • #77
                                    Niin, mutta mikä ratkasu noille? Kaikki venttiilit mitä siinä näkyi kun koitti katsella niin jokaiseen tuli jokaseen haaraan letkut. Ja toi toinen oli alipaineletkuksi normaalia paksumpi, mitä ei ole ennen tullut vastaan.

                                    Comment


                                    • #78
                                      Mulla Passatissa(AFN) identtinen konehuone ja ei ole ranetettu mitään. Kyllä se puuttuva letku kuuluu sinne Egr:n venttiilille, kuten jo mainittiinkin. Egr:lle näkyy menevän letku kuvassasi, sen letkulähdön yläpuolella siinä venttiilissä on melko varmasti tyhjä lähtö.

                                      Comment


                                      • #79
                                        auttaisko

                                        Viimeksi muokannut kontio; 29.10.2013, 19:33.

                                        Comment


                                        • #80
                                          Hyvä kuva kunhan jättää kokonaan huomiotta N239-venttiilin, eli sammutusläpän solenoidin letkut. Sitä kun ei vielä AFN-Passatissa ole. Eikä kyllä muissakaan tuon sukupolven TDI:ssä.
                                          Viimeksi muokannut Sami P.; 29.10.2013, 22:41.

                                          Comment


                                          • #81
                                            Kiitos. Tää antaa tosi paljon selkoa. Vielä kun jäis illalla aikaa kattella tota. Eli siis EGR:stä vaan yksi letku lähtö? Ja ei sitäkään jos siinä on jonkun näkönen "laippa" välissä plokkaamassa, vai?

                                            Comment


                                            • #82
                                              Tää on kyl tosi outoo.. Tulin töihi vanhaa kolmosta 80km/h ei mtn ongelmaa. Kaupunkiajossa ei koskaan ole ongelmaa, vaikka olisi kiihdytelly. Mutta sitten ajoin riihimäki - hyvinkää välin niin heti minuutin ajon jälkeen hyyty ja tasakaasulta. Rampilla kiihdytin kyllä vähän. Sitten motarilta pois ja rampin tien sivuun auto seis ja starttaus ja liikkeelle niin taas ei mtn ongelmaa vaikka koitin kiihdytellä.

                                              Comment


                                                #83
                                                Ei se oli outoa. Se menee vikatilaan, jonka virtabootti nollaa.
                                                Ja tarkistat kaikki alipaineletkut. Alipainepuolella ei saa olla vuotoja ja letkujen pitäis mennä oikeisiin paikkoihin.
                                                Mulla oli AJM Passatissa yksi letku irti vesiletkun jostain venttiilistä ja auto oli vikatilassa koko ajan.
                                                Se alipainelinjasto on kuin yksi pitkä linja josta vain otetaan syöttö eri säätimille. Arvaten yksikin vuoto saataa aiheuttaa monen moista ongelmaa.

                                                Comment


                                                  #84
                                                  Juurikin tuon takia olisi hyvä ottaa logit, jotta näkisi tarkemmin, mitä siellä tapahtuu.

                                                  Oma veikkaukseni on edelleen, että turbon ohjauspuolella on jotain häikkää. Ihan ensimmäiseksi pitäisi saada ainakin nuo alipaineletkut niin kuin ne olivat tehtaalta lähtiessä. Jos ongelma ei poistu, sitten koelenkki ja logit ylös. Seuraavaksi N75 vaihtoon ja olisi varmaan myös samalla hyvä mitata alipaineet ts. onko alipainepumppu kunnossa.

                                                  Ecuhan "sallii" lievän hetkittäisen yliahdon, mutta jos ollaan yliahtojen puolella useampia sekunteja (ts. motarin rampilla), niin laitetaan peli poikki.

                                                  E: siis tuohon hallamasterin kysymykseen yritin vastailla, mutta oli mä olen jo niin vanha ja hidas...
                                                  Viimeksi muokannut jaolpi; 30.10.2013, 13:08. Perustelu: Puuhapete oli nopeampi

                                                  Comment


                                                  • #85
                                                    Dodiiin... vein passatin eile tohon nyrkkipajalle, niin ilmotteli äsken että turbo irrotettu ja todettu melkein mahdottomaks pelastaa, mutta ottaa nyt vielä selvää onko mahdollista pelastaa. Mutta nyt etukäteen kysyn, että mistä noita turboja sais käytettyjä tai kunnostettuja? Uutt 800e ahdinta en kyllä tuohon osta.
                                                    Finturbolta kenties tarjousta kysyä?

                                                    Comment


                                                    • #86
                                                      Finturboa voin suositella. Et kyllä taida alle 800€ päästä mitenkään.

                                                      Comment


                                                      • #87
                                                        Mikä sitä ahdinta vaivaa?

                                                        Comment


                                                        • #88
                                                          Mä en tiedä mikä siinä on. Huomenna saa lisätietoa kun vie sen johonkin. Tälläset tiedot mulla on tällä hetkellä :D Mutta luotto löytyy kyllä tuohon kaveriin. Osaa varmana ja tietää.

                                                          Comment


                                                          • #89
                                                            Käytettyjä ahtimia saa suomestakin aina välillä, mä myin GT1749V:n (vai oliko se VNT-15 en muista) joskus 130 eurolla.

                                                            (Ja perkele siitäkin on vielä puolet saamatta...)

                                                            Comment


                                                            • #90
                                                              Jahas, eli ahdinta ei saatukkaan korjattua. Kesti vaan ilmottaa siltä ketä korjailee noita ahtimia, että ei sitä saa keskitettyä. Mageaa... 500e maksais uus palikka. Mutta ajattelin hommata käytetyn ahtimen jostakin. Kellään täällä kenties myydä?

                                                              EDIT: Totta. Ei täällä järkeä puida, sekavaa tekstiä varmaan muutenkin.
                                                              Viimeksi muokannut HallaMaster; 11.11.2013, 20:35.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X