Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 2.5 TDI (AAT) käynnistysvaikeuksia

Collapse
X

• Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

A6 2.5 TDI (AAT) käynnistysvaikeuksia

Olen tuskaillut käynnistysongelmien kanssa, kun ei anna hehkuttaa, vaikka tarveta olisi.
    Ongelmat ovat yleisimmät lämpötilan ollessa vähän plussan puolella. Kone ei anna hehkuttaa ja saa sahata lähes akun tyhjäksi ja lähtee lopuksi useimmiten käyntiin. Käynnistymisen jälkeen käy ihan normaalisti.
    Olen lukenut foorumilta näistä ongelmista ja pumppu on ajoitettu kohdilleen Dieselkorjaamo Häkkisellä Turussa kuukausi sitten. Akun vaihdoin myös, kun tuntui, että ei riitä potku sahata tarpeeksi kauan. Jarrupalat on uusittu ja kulumisen tunnistimet rassattu.
    Eilen ei taas suostunut lähtemään käyntiin millään ja akku alkoi loppumaan. Vedin lämpötilantunnistimen johdon irti ja antoi heti hehkuttaa ja lähti melkeintyhjällä akulla heti käyntiin ilman sahaamista.
    Johto on edelleen irti ja ei ole mitään ongelmia käynnistyksen kanssa. Lähtee pikku hehkutuksen jälkeen hienosti käyntiin.
    Kysyisinkin, että mitä kaikkea tuo lämpötila-anturi oikein ohjaa ja onko siitä mitään haittaa jos jätän johdon irti pysyvästi?
    Olen lukenut myös niistä kytkimistä tuon johdon poiskytkemiseen, mutta auto tuntuu toimivan ihan hyvin nyt ja mietin, että miksei vois ajella johto irtikin.
    Lämmöt pysyvät normaalina myös johto irti, joten jos jollain on tietoa, niin mieluusti kuulisin.

Tuo tunnistin kertoo eculle moottorin lämmöt ja ecu ohjaa hehkutusta ja syöttömääreitä. Eli kannattais ajella systeemi kunnossa, korjaantuu tod.näk. anturin vaihdolla.

Comment

Olen ymmärtänyt, että ainakin 1T:ssä ylempi, pieni anturi ohjaa hehkutusta ja info aivoille menee alemmasta, isommasta anturista.

Mä kokeilin omastani ottaa pikkuanturin piuhan irti nollakelillä ja annoin hehkuttaa sopivasti. Siltikään ei startannut yhtään paremmin.

Näköjään noi vitos-TDIt vaativat hieman sahausta kylmänä. Mutta mulla on aina lähtenyt.

Hehkujen uusimista kannattaa harkita, jos ei ole uusittu. Kustannus ei ole valtava, mutta antaa varmuutta kylminä aamuina. Noin 11 ? / kpl, vaihto ei kovin vaikea, pl ykköspytty, jossa hieman ahdasta, ainakin 1T:ssä.

Comment

Kyllä tuo vähän haiskahtaa anturivialta. Kannattaa tosiaan koittaa vaihdattaa se ylävesiletkussa oleva anturi mieluummin kuin ajella se irti, koska sen ei pitäisi maksaa maltaita. Kun kaikki on kunnossa, niin koneen pitäisi kylmänä lähteä sahaamatta käyntiin. Mulla ainakin lähtee melkolailla välittömästi avaimen kääntämisen jälkeen.

Comment

Unohdin mainita, että se ylävesiletkussa oleva anturi on uusittu runsas kuukausi sitten eikä vaihdolla ollut mitään vaikutusta. Lohjan Autolassa tutkivat hartaasti ja totesivat, että ainoa vikakoodi tuli just siitä anturista ja kuulemma kaikki toimii kun se vaihdetaan. Vaihdatin heti eikä ollut kalliskaan, muistaakseni n. 70 ?. Vaan ei auttanut mitään.
          Ihmettelen vaan sitä, että kun kerran lämmöt pysyy piuha irtikin normaaleissa, niin mitä vaurioita siitä vois tulla jos ajelee piuha irti? Kone toimii ihan normaalisti ja kaikki tehotkin tallella eli ei ainakaan mihinkään "varotilaan" ole ECU konetta säätänyt.

Jos tuo ylävesiletkun anturi säätää just hehkutusta, niin onkohan anturin ja ECUn välissä joku rele tai onkohan rele vasta ECUn jälkeen?

Comment

Mekaaninen ajoitus pitää olla just eikä melkein. Lisäksi pumpussa on joukko sähköisiä säätöjä, ainakin AEL-koneessa...Myös ne pitää olla oikein.

Autossani oli mekaaninen säätö paikoillaan, mutta sähköinen osuus ihan toisessa tapissa, ja käynnistyvyys oli tosi huono. Sport Auto Hyvinkää teki säädöt viime maaliskuussa ja siitä asti on käynnistynyt kuin "palmun alta"...

Comment

Moinen säädettäneen VAG-COMilla. Mistä päin?

Comment

Tuolta löytyy ohjeet: http://ross-tech.com/vag-scope/TDIGraph.html

Comment

Tuossa säköisen ajoituksen säätämisessä voisi olla järkeä. En tiedä säätivätkö viimeksi, kun mekaaninen ajoitus säädettiin.

Olisko vinkkejä minne kannattaisi viedä tarkastettavaksi/säädettäväksi Turun lähistöllä. En oikeen viittis viedä enää noihin konsernin huoltoihin arvailtavaksi.

Jos vika olisikin tuossa sähköisissä asetuksissa, niin miten ylävesiletkun lämpöanturin piuhan irroitus muuttaa noita sähköisiä asetuksia, kun kerran piuha irroitettuna toimii hyvin?

Comment

Käytin tuota "anturin irroitusta" ekassa Audissani (1T moottori) ja sain sillä hehkuajan pitemmäksi, jolloin käynnistyvyys parani.
                    Kokeilin samaa myös tässä nykyisessä (AEL), mutta en uskaltanut jättää anturia irti. Auto käynnistyi hyvin pitkän hehkun jälkeen ja kaikki kyllä tuntui toimivan, mutta kuitenkin...

Lisäksi huollon kaveri Hyvinkäällä väitti, että TDI kyllä käynnistyy hyvin, kun kaikki on kohdallaan...Ja niinhän siinä kävi.

Tämän asian osaavista korjaamoista Turun seudulla en valitettavati tiedä...

Comment

Joo, kun kaikki on tikissään, niin kyllä pitäis tärähtää helposti käyntiin vaikka pimeillä hehkuilla ja pikkupakkasilla.

Comment

Mulla starttautti myös pitkään kun oli mekaaninen ajoitus pielessä(myös kesällä), pumpun ajoituksen jälkeen on tärähtänyt heti käyntiin, vaikkei hehkuttaiskaan.

Comment

Working...
                        X