Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

1.9 tdi AGR-ongelma: ei vetoja

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    1.9 tdi AGR-ongelma: ei vetoja

    Väärä merkki, mutta samoja koneita on kait Audeissakin...

    Äireen autosta tuntuu olevan veto hukassa aivan totaalisesti. Tuntuu niin kuin ajais erittäin laiskalla imukoneella. Ongelma oli kuulemma alkanu ku oli eilen aamulla käynnistäny auton: oli käynnistymisen jälkeen kierrokset käyny melko korkeella, sitte tasaantunu normaaliin tyhjäkäyntiin. Sen jälkeen ei vetoja.

    Ihmettelin illalla, ku tuo (ilmeisesti N75) venttiili tuos rintapellis naksuttaa melko kovaäänisesti lähes koko ajan tyhjäkäynnillä. Ku johtoa heilutti, niin välillä lakkas. Normaalia?

    Tänään luin vikakoodit, tuli seuraava lista:

    Chassis Type: 1U - Skoda Octavia
    Scan: 01,02,03,08,15,17,19,35,46,56

    Address 01 -------------------------------------------------------
    Controller: 038 906 018 BC
    Component: 1,9l R4 EDC 00SG 1822
    Coding: 00002
    Shop #: WSC 31480
    4 Faults Found:
    00522 - Engine Coolant Temperature Sensor (G62)
    30-10 - Open or Short to B+ - Intermittent
    00539 - Fuel Temperature Sensor (G81)
    30-10 - Open or Short to B+ - Intermittent
    17978 - Engine Start Blocked by Immobilizer
    P1570 - 35-00 - -
    01237 - Fuel Shut-Off Valve (N109)
    04-00 - Mechanical Malfunction
    Readiness: N/A

    Muista addresseista ei tullu koodeja. Moottori ei ollut käynnissä. Mikä on tuo fuel shut-off valve, noin käytännössä?

    Block 003: Maf-arvot näytti suunnilleen samaa pyydetty ja annettu, nousi noin 900:n.
    011: Specified map näytti kiihdyttäessä koko ajan 100-300 suurempaa lukemaa kuin actual.
    015: Inj. Qty actual kiihdytyksessä 23-24, requested (accelerator) 45.

    Eli tulkitsenko noita nyt oikein / oonko edes kattonu oikeita blockeja, eli saako tuo vain reilut puolet pyydetystä polttoaineesta kiihdytyksessä ja johtuuko tuo ahtojen perässä laahaaminen/puuttuminen tuosta?

  • #2
    Mulla on ilmennyt täysin samoja oireita tässä viikon sisällä, A4 1.9 TDI AFN. Joka kerta käynnistyksessä tätä ei tapahdu. Kun kone käynnistyy tuolla tavoin, niin minuutin sisällä rupeaa hehku valo vilkkumaan. Kone menee varaohjelmalle ei turboa laisinkaan pelissä. Tehot saa takaisin siten että ottaa vauhtia kone sammuksiin ja "mäkistartilla" käyntiin. Silloin käy ja kukkuu taas.

    Sama ongelma vaivasi vuosi sitten mutta lähti itsestään pois. Todennöisesti se on jonkun anturin liitos. Siihen ainakin viittaavat nuo vikakoodit.

    Kerroppa mikä oli vikana niin korjaan sitten omastakin

    Comment


    • #3
      Jos monta anturivikaa yhtäaikaa, niin yksi mahdollinen syy on, että anturien +piuha reistailee, niihin menee saman sulakkeen kautta kaikkiin virta, ko. sulake löytyy ecu-laatikosta. Eräästä oli johto palanut pakosarjaan kiinni, oikkariin ja sulake palanut.

      Comment


        #4
        Nuo anturit pitää tarkistaa, mutta ne tuskin on tuon käyntihäiriön syy. Mutta missä tuo polttoaineen lämpötila-anturi sijaitsee? Entä tuo moottorin lämpötila-anturi, ylävesiletkussa?

        Tuo "Fuel Shut-Off Valve (N109)", se sijaitsee ilmeisesti pumpun yhteydessä? Voiko tuo mekaaninen vika aiheuttaa, ettei tuo venttiili aukea riittävästi, eli ei siten päästä pumpulle riittävästi ainetta?

        Kärsiikö esim. pumppu tuosta, jos ei saa riittävästi ainetta? Ajattelin vaan että pitääkö tuo laittaa ajokieltoon kunnes vika on korjattu, ettei tule lisää vikaa...

        Edit:
        GOLF III TDI AFN Kirjoitti: 24.11.2005 18:27
        Fuel shut-off valve on polttoaineen katkaisuventtiili, joka aiheuttaa rikkoutuessaan sen, että käynnistyksessä kierrokset käy korkealla ja sen jälkeen tehot puuttuu lähes täysin.
        Niin minä olen sen käsittäny, että se venttiili tukkii polttoaineen kulun osittain, kun se rikkoontuu ja siitä seuraa se tehottomuus.
        Tuollaista arveltiin FFP:n puolella. Viitsisikö joku kattoa hieman hintatietoa tuolle perhealbumista, itsellä ei nuo hintanäytöt toimi vieläkään...? Osanumero 028 130 135 F. Entä tietääkö joku pystyykö tuota tekohengittämään vai onko parempi ostaa heti uusi? Nimim. Ensi viikolla Kuusamoon pitäisi ajaa ko. autolla...

        Comment


          #5
          Itse itselleni vastaten: ko. osan hinta oli 59 ? Skoda-dealerilla. Ei ollut "elämä on"-osastoa, mielestäni. Varaosamyyjä kyllä vieläkin epäili massamittaria, mutta kokeillaan tuolla.

          Comment


          • #6
            Oletko saanut osan vaihdettua? Korjaantuiko vika? Minulla nimittäin vaivaa samanlainen vika vieläkin, ei lähtenyt itsestään pois niinkuin viimeeksi. Kylmällä koneella ei tee sitä kierroston nousua, joskus lämpimällä. En ole vielä kerennyt lukemaan vikakoodeja.

            Comment


              #7
              Joo, unohtui tänne laittaa lopputulema... Eli sain auton lauantaina huoltoa varten ajoon, eikä tarvinnut ajaa kuin 200 metriä huomatakseen ettei siinä taas mitään vikaa olekaan. Otin kyllä tuon vanhan mokkulan irti ja yritin vähän putsailla sitä, kokeilin hyppylangalla ja takasi kiinni. Samaten kävin suurinpiirtein kaikki antureiden liittimet läpi putsaten. Ei taas muutaman kymmenen kilometrin ajon jälkeen yhtäkään vikakoodia! Kattotaan nyt kauanko tuo kestää, mutta en nuukuuksissani vaihtanut toimivaa osaa.

              Ilmanputsarin vaihdollakin parani kulku jonkinverran, vanha painoi moninkertaisesti sen mitä uusi samanmerkkinen (Bosch) suodatin. Lienee jonkinverran hiekkaa ja pölyä imenyt itseensä... Ilmottelen taas jos jotain oiretta löytyy, tänään pitäis lähteä Kuusamoon ajelemaan tuolla "tukkasotkalla".

              Comment


              • #8
                Minulla oli samaa ongelmaa lämpimällä koneella. Kun käynnisti koneen niin käytti kierrokset korkealla ja meni varaohjelmalle. Sain vihdoin luettua vikakoodit ja sieltä löytyi herja "01237 - Fuel Shut-Off Valve (N109)". Hain uuden osan ja vaihdoin ongelma poistui.

                Tuli vaihdettua samalla hehkutkin. Kun oli vähän kankeaa käyntiin lähtö -10C pakkasilla. Kaksi hehkuista ei päästänyt minkäälaista virtaa lävitse. Parista meni jotain, mutta ei nekään tainneet olla ihan terveitä. No onneks on webastolla pärjänny.

                Comment


                • #9
                  Mistäs päin konehuonetta tuo kyseinen venttiili löytyy? Itselläni vastaavaa oiretta AHU-koneessa.

                  Comment

                  Working...
                  X