Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

AFN 1.9 TDI sytytysennakko

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • AFN 1.9 TDI sytytysennakko

    A4 -97, 1.9 tdi AFN-tyypin moottori.
    Jakopään remmi vaihdettu noin 5000 km sitten.
    Virallinen autokorjaamo remontin teki, mutta syystä tai toisesta heillä ei ollut just sillä hetkellä diagnostiikka tietokonetta käytettävissä. Sanoi heitto kellolla tarkistaneeksi ajoituksen, että on kohdallaan.

    Auto on ruvennut kitkuttamaan, niin kuin suutin kusisi.
    Mutta on myös epäilyksiä, että voiko ajoitus olla pielessä.

    Työkaverini lainasi OBD2 vika diagnostiikka kaapelia ja tietokonetta. (jostain netti kaupasta ostanut, en edes katsonut tarkemmin kenen valmistama kaapeli, jne.)
    Kahdellakin eri ohjelmalla tsuumailtiin, ja molemmat näytti ennakoksi +2.0 astetta.
    Tyhjäkäynti noin ~800 rpm.

    Mistään en tietoa kuitenkaan löydä, paljonka sen tässä perus tilassa pitäisi olla???

    Jos ennakko on OK, niin suuttimet menee vaihtoon.
    Mutta jos on väärä, niin täytyy lähteä autokorjaamolta kyselemään takuuta. Onko joku pultti päässy tlöysälle, tai jotain...

  • #2
    Väärä se ennakko on, jos ammamiehet on heittokellon kanssa turailleet. Täysin turhaa työtä siis tehneet väittivätpä mitätahansa. Ajoituksen tarkistustapasi näyttää olevan hieman väärä. Koska näytät asuvan miltei naapurissa, niin ota privalla yhteyttä. Voin vilkaista ajoituksen oikeellisuuden pienellä korvauksella.

    Comment


    • #3
      Ja eikös tuon moottorin ajoitus ole muutenkin melko simppeli.

      Kampiakseli ykk.
      Kanteen nokka akselille kannen takapäässä lukitus.
      Syöttöpumppuun tappi reikään.

      Nokassa ja pumpussa ei ole kiila uraa, vaan kartiot.
      Näiden kahden pyörät löysästi kiinni.
      Sitten kiristin rulla oikeaan kireyteen, moottorin pyöritys, että hihna hakee paikkansa. Hihnan uudelleen kiristys.
      Sen jälkeen nokan ja pumpun ajoitusmerkien tarkistus ja pyörät oikeaan kireyteen.

      Ainakin näin liki pitäen, pikku detaljiita voi mennä toisin.

      ---
      Oli vain hihnan vaihdon hetkellä sellainen kutina, että ei jaksa kiinnostaa vaihtaa itse, kun töissäkin pitkää päivää ja joka päivä paskoja rassata (maansiirtokoneita).
      Ja sitten kun tekee, ja sattuukin joku vipa, että kone särkyy, niin asennus firma antaa kuitenkin jonkun takuun, ainakin oletettavasti.

      Comment


      • #4
        Joo remppa on juuri niin simppeli kuin kirjoitit. Ainoa mikä tuosta puuttuu on ruiskutusennakon tarkistus ja säätö. Ja tuo jälkimmäinen on käytännössä tehtävä aina, jos ei, kannattanee lotota samalla viikolla ;)

        Comment


          #5
          Noilla saa ns perusasennon ja sitten tietskarilla avulla säädetään ennakko kohilleen.
          Saa sen käsi ja korvapelilläkin haettua, jos koneen saa vaan käyntiin. AEL koneen kanssa, jossa on myös VP37, hain käsipelillä parhaan talvikäynnistyskohdan. Ei ole lähelläkään oikeaa Vag-Comin mielestä.
          1Z toimi parhaiten, kun sen laitto ns kohdalleen vag-comin mukaan.

          Comment


          • #6
            Ensiapua saatu ja nyt tiedetään missä mennään.
            Kiitoksia Sami.

            Comment


              #7
              Paljonko on AFN:ssä perusennokko kellolla katottuna?

              Comment

              Working...
              X