Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

1.9 TDI BJB - EGR, MAF ja vikakoodi P0402 (nyt P0101)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 1.9 TDI BJB - EGR, MAF ja vikakoodi P0402 (nyt P0101)

    1.9 TDI tuntunut pitempään jo hieman tukkoiselta ja alkoi sitten viimein vilkuttelemaan hehkun valoa kesken ajon. Valo ei kuitenkaan heti seuraavalla startilla palannutkaan ja vaihdoin sitten ensimmäiseksi hehkut, kun ne hanskalokerossa oli kerran valmiina. Samalla myös otin EGR:n irti ja puhdistin sen. Edelleen auto tuntui laiskalta, joten sitten otin sitten MAF:in piuhan kokeeksi irti ja kävin koeajolenkin. Ei niin mitään vaikutusta kulkupuoleen. No piuha takaisin paikoilleen ja auto parkkiin. Aamullapa sitten paloi moottorin härövalo ja vikakoodina juuri se MAF (P0102 - Mass Air Flow (MAF) Circuit Low Input). MAF:n puhdistus ei auttanut joten hain kaupasta uuden. Auto alkoi kulkemaan ok, mutta sittempä syttyi taas moottorin vikavalo. Tällä kertaa P0402 Powertrain - Exhaust Gas Recirculation Flow (EGR) Excessive Detected.

    Onko tuolla MAF:n vaihdolla nyt jotain tekemistä tuon EGR:n toimintaan? Uudessa MAF:ssa on vastuslanka, vanhassa ei, eli jotenkin eri tavalla toimii. Molemmat toki Boschin tuotteita. Vai jäiköhän tuohon EGR:ään nyt jotain sontaa väärään väliin ja se ei toimi oikein? Voiko tuon EGR:n toimintaa testata jotenkin kotikonstein?
    Viimeksi muokannut apche; 23.7.2013, 20:15.

    #2
    Tuo koodi tarkottaa, että egr jumii auki. Ei maffilla sen kanssa ole tekemistä. Onko maf varmasti oikea tuohon moottoriin. Caddyn bjb:n maf on samanlainen oli sitten alkuperänen tai tarvike.

    Comment


    • #3
      MAF on oikea ainakin tarviketorin tietojen mukaan. Juuri tuohon BJB koneiseen tarkoitettu.

      Taidampa kokeilla supistavaa tiivistettä 028131547B, jotta saa tuon EGR:n lähes kokonaan pois käytöstä.

      Comment


      • #4
        Laitoin tuon supistavan tiivisteen EGR:ään ja sen jälkeen ei vikavaloa tullut, MUTTA Torquella vikakoodeja lukiessa siellä käväisi pending faulttina sama koodi, mutta hävisi myöhemmin omia aikojaan.

        Vaihdoin vielä varmuudeksi ilmanputsarin kun näytti jo aika likaiselta vaikka n. vuosi sitten sen viimeksi vaihdoin ja lontoon kielisiltä foorumeilta ymmärsin että samaa koodia tullut likaisella putsarilla. En nyt vielä tiedä poistuiko nuo kokonaan kun en kovin paljoa ajellut, huomenna enemmän ajoa ja selviää poistuiko ongelma.

        Comment


        • #5
          Tänään tuli ajoa melkein 200km ja eipä tuo ole vieläkään kunnossa. Laitoin siis tuon supistavan tiivisteen ja sama homma. Ensin näkyy pending tilassa vikakoodi ja lopulta sytyttää mittaristoon moottorin vikavalon, jos ei nollaa vikakoodeja ennen sitä. Rasittavaa.

          Tulppasin vielä huvikseni tuon EGR:n letkunkin, eikä sillä ollut mitään vaikutusta.

          Pitänee vielä käyttää tuo EGR irti, ottaa tuo supistin pois ja hankkia jostain alipainepumppu jotta voin varmistaa tuon toimivan oikein. Lisäksi voisin vaihdella nuo alipaineletkutkin.

          Comment


          • #6
            Ei helkkari. Mulla on käytössä ELM327 + Android Torque softa ja tuo antaa MAF:lle lukemaksi pyöreää nollaa. Tämä siis uudella ja vanhalla MAF:lla.

            Varaosanumerohan tuolla on eri, mutta nettiä selatessa ymmärsin että on juuri tälle BJB:lle. Liekö Bosch muuttanut tuota vuosien varrella erityyppiseksi:

            Uusi: F00C 2G2 027
            Vanha: F00C 2G2 055

            Piitää siis vissiin lähteä varaosakauppaan vaihtaan tuo MAF, jos se nyt on väärä/viallinen?

            Comment


              #7
              Pika googletus sanoi, että olisi 130hp maffi tuo uusi, mutta pitäs pelata silläkin.

              Comment


              • #8
                Kyllä tuon pitäisi tosiaan sopia, mutta kun ei anna mitään lukemia ilmamassamittarille. Ei anna vanhakaan, mutta se antaa vikakoodin MAF (P0102 - Mass Air Flow (MAF) Circuit Low Input), joten epäilen että tuo uusikin on jotenkin viallinen.

                Comment


                • #9
                  Tämähän ratkesi viimeinkin. Uusikin MAF oli viallinen. Sain takuuseen toisen ja heti alkoi MAF näyttää Torque softalla muutakin kuin nollaa. Jännä homma kun ei muuten tuosta uudesta MAF:sta mitään herjannut, vaan antoi tuohon EGR:ään liittyvän herjan.

                  Meni muuten samaan aikaan jarruvalokytkin tuosta. Vilkutteli hehkun valoa ajoittain ja luulin sen liittyvän tuohon MAF:iin, mutta sen vaihdon jälkeen hehku jatkoi vilkkumistaan ja vakkari ei pelannut. Alkoi vilkkua aina kun painoi jarrua. Ei vikakoodeja Torquella. No Skoda huollosta tuli heti diagnoosi että jarruvalonkytkin sökö. Uusi 21€, vaihdoin sen paikoilleen (helppo 3min homma) ja nyt ei näy vikavaloja koetaulussa. Mahtavaa.

                  Comment


                  • #10
                    No eikö nämä vikakoodit koskaan lopu?!! Tänään sain tuohon taas syttymään moottorin vikavalon. Tällä kertaa P0101 Mass Air Flow (MAF) Circuit Range/Performance Problem.

                    Possible Causes:
                    Mass Air Flow Sensor (G70) faulty -> Vaihdettu
                    Air Leak(s) after Mass Air Flow Sensor (G70) -> Miten tämän tarkistaa?
                    Intake Air Filter dirty/faulty -> Vaihdettu
                    Ground Spots corroded or Paint Residue -> Maadotukset pitäisi kattoo?
                    Wiring and/or Connections from/to Mass Air Flow Sensor (G70) faulty -> Mitä noiden MAF-arvojen pitäisi olla tässä 1.9 TDi:ssä?

                    Ennen vikavalon ihmettelin satunnaista nykimistä tasakaasulla, joten liittynee tähän samaiseen vikakoodiin.

                    Loppuu hermot, aika ja raha tämän kanssa. Ei hetkeäkään, että ei olisi joku vika päällä tuossa. Lähtisi muuten vaihtoon, mutta on nyt sen verran tuota korjaillut, että ei heti kannata vaihtaa.

                    Comment


                      #11
                      MAFfin pitäs näyttää sellasia 1200 arvoja BJB:ssä.
                      "Air Leak(s) after Mass Air Flow Sensor (G70) -> Miten tämän tarkistaa? "
                      Painetesti, eli pistää max kilon painetta turbolle menevään putkeen ja kuuntelee vuotaako jostain.

                      Voisko tuo 130hp maffi sitten olla kuitenkin erillainen, eli antaa väärää tietoa ja eku tulkkaa sen MAP:n arvon perusteella vääräksi. Ihan puhdas mietiskely tämä vain tosin on.

                      Comment


                      • #12
                        MAFfin pitäs näyttää sellasia 1200 arvoja BJB:ssä.
                        Tuo on ilmeisesti Vag-Com:n antama arvo ja mulla tulee ELM327:lla ja Androidin Torque -softatalla n. 20-40 g/s? Eli pitäsi tuo muuttaa Vag-comin vastaavaksi jollain kaavalla?

                        Painetesti, eli pistää max kilon painetta turbolle menevään putkeen ja kuuntelee vuotaako jostain.
                        Miten tämän voi kotikonstein tehdä? Ei oo kompuraa, saati mitään muutakaan erikoista just nyt saatavilla :(

                        Voisko tuo 130hp maffi sitten olla kuitenkin erillainen, eli antaa väärää tietoa ja eku tulkkaa sen MAP:n arvon perusteella vääräksi. Ihan puhdas mietiskely tämä vain tosin on.
                        Luulen kyllä tuon uuden maffin pelaavan. Toimi kuitenkin oikein reipas 2 viikkoa tuon maffin vaihdon jälkeen.

                        Lontoon kielisiä foorumeita selasin ja jollain oli ollut sama vikakoodi ja ongelma selvinnyt polttoainesuodattimen vaihdolla?! Mitenkäs tuo nyt tuollaisen vikakoodiin antais? Taidan aloittaa tuon suotimien vaihdolla, koska se kuitenkin pitäisi vaihtaa huolto-ohjelman mukaan muistaakseni parin vuoden välein ja siitä taitaa se 2 vuotta jo mennyt. Tietäisi vaan, että minkälainen suodin sinne menee. Tarviketorilta joskus sitä kysyin ja kuulemma kolmea erikokoista tähän olisi tarjolla.

                        Comment


                          #13
                          Suodattimen malliin en osaa sanoa, kun on noita volkkareita vain ollut.

                          Painetesti on vähän hankala, jos ei ole paineilmaa tarjolla. Jos löytää sopivan tulpan letkuun voi siihen laittaa tubelles venttiilin ja tuupata vaikka huoltsikalla ilmaa sinne.

                          Comment


                            #14
                            Ei tuo torquenkaan antama arvo tarpeeksi iso ole. Itsellä max 155g/s. Äkkiselyään heittäisin että sinulla pitäisi näyttää jotain 100-120g/s.

                            Comment


                            • #15
                              No eipä tuo vikakoodi ole tullut takaisin sen kuitattuani. Hain kuitenkin merkkiliikkeestä sen polttoainesuodattimen ja vaihdoin sen. Olipahan muuten ihan musta tuo entinen, eli hyvinkin saattoi jo olla tiensä päässä. Katsotaan nyt sitten tuleeko vielä sama vikakoodi takaisin.

                              Noita MAF -arvojakin seurailin myös tänään ja ne on tyhjäkäynnillä 7 g/s ja täyskiihdytyksessä melkein 100 g/s. Normi ajossa pyörii siellä 15 - 50 g/s, eli kaippa nuo ihan normaalit on. En löytänyt netistä kaavaa jolla nuo laskettaisiin vag-comin antamien arvojen mukaiseksi, mutta jostain luin että niiden pitäisi max. olla n. 0.8 x HP, eli sinänsä nuo omat arvot osuu siihen luokkaan.

                              Comment


                              • #16
                                Naapurin passatissa ihmeteltiin useammalla maffilla ja loppujen lopuksi löyty vika, oli murtunut turbon päästä se imuletku, veti puhdasta ilmaa välistä. Tosi hankala huomata (kone oli 2,5 v6 tdi). Anto vajaita arvoja uudellakin maffilla ja veto alakierroksilla oli huonoa.

                                Comment

                                Working...
                                X