Moottorikoodi on kait CDYA, 3.0TDI 176kw, onko noissa joku systeemi turbon jäähdytykselle? Mulle jäi jostain semmonen käsitys et VAGilla ois joissain koneissa joku sähkönen pumppusysteemi, joka jäähdyttää turboa ettei tartteis jälkikäyttää...?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
3.0TDI 176kw jälkikäyttö
Collapse
X
-
Niin, kyllähän noi pieni pata kuumenee helvetisti kun paahdetaan joskus tunti puoltoista huimaa 120km/h vauhtia, joten suositan ainakin vartin jäähdyttelyä.
Omissa turbollisissa on tosin mainittu vain vuoristojen kipuamisten jälkeen mahdollisista jäähdyttelyn tarpeista kun mulla ei ole terästettyjä koneita revittelemään.
No, olen valinnut kultaisen keskitien, en ole yhdelläkään turbollisella käyttänyt sekuntiakaan ylimääräistä, joskaan en ole pidempiä ajojakaan tehnyt, taitaa pisin olla 950km yhtä soittoa, muuten jäävät keskim. 500km, mutta eipä ole turbot vihellelleetkään...
Minä käytänkin vallan ll-huoltoväliä niin ei ole niin nöpön nuukaa...
Comment
-
Vieras
msuomal:
Normaalin ajon jälkeen tuskin on tarvetta jälkikäytöille. Ehkä jos autobaanalta tiputtaa suoraan 200km/h vauhdista Aralin pihaan, voi olla syytä hetki jäähdytellä ettei ihan vauhdista stoppaa konetta.
Comment
-
Dieselin turbo käy keskimäärin niin viileänä ettei niissä käytetä nestejäähdytystä ollenkaan. Pakokaasun lämpö tippuu moottorijarrulla melkein heti alle 200 Celsiuksen ja vähän aikaa kun käy tyhjäkäyntiä niin pyöritään n. 150 asteessa.
Bensoissa tilanne on aivan toinen kun niissä on se kaasuläppä ja suunnilleen stökiömetrinen palaminen. Ei taida alle 500C mennä mitenkään.
Huippulämpötiloissa ei ole suurta ero bensan ja dieselin välillä, mitä on VCDS:llä tullut kateltua.
Pullan kanssa samoilla linjoilla tuon jäähdyttelytarpeen suhteen.
Comment
-
Oh nou! Onko tästä nyt tulkittavissa, että mun esson baarissa jo nuorena opittu järkähtämätön jälkikäyttöteoria onkin urbaanilegendaa?
Miten muuten tuo turbon lämmön näkökulmasta eroaa ajaako 1,5h putkeen 180km/h vai 130km/h, koneessa käytännössä tasakaasulla vaikkapa 1000rpm enemmän? Paljonko se turbo siellä kiertää? En ole kyllä hurjasti minuutteja elämästä jälkikäytellen autossa istunut, mutta edellisessäkin autossa motarilta pysähdysten jälkeen annoin käydä vähän tyhjäkäyntiä. Tästä oli tosiaan myös mainintaa ohjekirjassa, kuten Jouni sanoi. Tietty ohje lienee niihin Saksan oloihin laadittu. Käsittääkseni kyse kuitenkin turbon jäähdyttämisestä, ei moottorin...?
Comment
-
No eipä välttämättä olekaan. Näitä asiallisempia vastauksia ja Wikipediaa tavatessa taisinkin ehkä oppia, että sellaisessa turbossa, jossa ei ole erillistä nestejäähdytystä, jälkikäytöllä ei olekaan merkitystä turbon jäähdyttämiseksi vaan voiteluksi. Eli jos on painellu enemmälti kaasua juuri ennen pysähtymistä, niin olisi hyvä käyttää konetta jonkin aikaa tyhjäkäynnillä, ettei turbolta häviä öljynpaine ja sen mukana voitelu. Vaikka moottori sammuu, niin turbo jatkaa pyörimistä, joten jälkikäytöllä odoteltaisiin sen "pysähtymistä".
Comment
-
99 turbo Saabissa oli ongelmaa 80-luvulla kun kovasta ajosta auto seis ja nykäistiin avain pois kardaanitunnelista. Kuuma turbo siirti lämpöään liikkumattomaan öljyyn joka kiehui kuivaksi ja sitten satunnaisen toistomäärän jälkeen akseli leipoi kiinni. 43/200T:ssä sama ongelma, muttei siitä löydy juttua kun meni aikanaan liian high-end värkiksi josta oli turha rahvasta informoida. =)
Seuraa enempi monitoiminäytön öljynlämpötila-arvoja, jos on yli 100 astetta, voipi olla fiksumpi jäähdytellä vähän aikaa.
Comment
-
Juuri näin. Eiköhän tuo turbojen jälkikäyttöasia periydy pitkältä 80-luvulta ja silloisista hieman heikommista öljylaaduista, jotka saattoivat kärtsätä turbossa, jos kone pysäytettiin kovan ajaon jälkeen ilman jäähdyttelykäyttöä.
Mutta ei siitä varmasti ole haittaa nykyisillä koneilla/öljyilläkään. Ehtii koneen lämmöt tasaantua ennen pysäyttämistä. Itse pyrin noudattamaan sellaista sääntöä, että ajellaan iisisti viimeiset pari kilometria ennen koneen stoppaamista.
Comment
Comment