Jos sen aikaan pysyis lukko piilossa että Pende saa perustella tekstinsä..?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Audi A6 3.0 TDI 171 kW öljynsuodatin?
Collapse
X
-
Ei kannata provosoitua ku provosoidaan:) (Mauno Koivisto)
Motonetissa, joka on järki-kauppa on monasti joku ikäänkuin halpa suodin ja ns orggis tyylinen.
Siinä ehkä idea, että säästä vai satsaa.
Itse en aina näe eroa silmällä. Joskus työn jäljessä näkyy eroa.
Jostain syystä taivun orggis tyyliseen joka on vaikka Bosch merkkinen. Siinä lukee made in Hungary mutta hyvin on toimineet.
No toisaalta en ostele suodattimia ihmeemmin Motonetistä.
Yritin siis vastata ketjun 1 viestiin:).
Comment
-
Kylläpäs tästä nyt tuli "kuuma" aihe. Mitenköhän minun pitäisi perustella että se kelpaisi, en ole puuttunut kenenkään tekemisiin enkä syyttänyt tai moittinut ketään, kun mielestäni julkinetissä ei sellaista pitäisi tehdäkään. Minulle täällä ei ole yhtään yrittäjää, on jäänyt kyllä mieleen että Metsässä on joskus kirjoittanut "asiakkaista".
Nyt jos vaikka kirjoittaisin että toki olen ollut yrittäjä ennen kuin nämä julkistetut olivat vielä syntyneetkään, niin mikähän mekkala siitä syntyisi, niinpä en kirjoitakaan...
Tuossapa muistelin että on yksikin paja, silloin -60 luvulla yhden miehen, jonka kanssa yhteistyö on kestänyt 50v, nyt puolenkymmentä henkeä töissä...
Niinpä luulen tietäväni mitä markkinoilla tapahtuu, "hautalalla" tai kuitilla, teidän tekemisiinne en ole puutunut enkä tule puuttumaan, enkä voi antaa todistusta suuntaan tai toiseen...
Lisäystä: Tuosta edellisestä Bosch merkkisestä varaosasta sen verran että vaihdoin yhteen C5 kutoseen etulevyt ja palat ja oli hankittu tuosta Motonet nimisestä liikkeestä, joten hyvät ja sopivat piti olla, levyt oli TRW ja sopi, mutta palat kuuluisan Boschin ja ihan hyvät muuten, jossain kohti oli tullut mittavirhettä, kulumisvaroitus johdon liitin ei sopinutkaan Audin kannattimeen ja niinpä se napsahti poikki, eli oli kaikenlisäksi typerää haurasta kuttaperkkaa.
Eli mitä tästä opimme, onko syy Audissa vai Boschissa, Audi-liikkeen osat on yleensä sopineet rikkomatta...Viimeksi muokannut Pende; 17.6.2013, 20:22.
Comment
-
Mulla ei ole mitään käryä mitä pende yrittää sanoa ( henkilökohtaisuuksiin menemättä).
anyway, joikainen huollattakoon autonsa siellä missä parhaalta tuntuum olkoon se sitten nistin nyrkkipaja tai laadukas huolto kuten "metsässä", "pulla" tai vaikka AC.
Itse kuitenkin nyt ja varmasti jatkossakin suosin tarvikkeissa laadukkaiksi toteamiani valmistajia (sasch, mann ,hengst, brembo, fereodo, bosch, lemföder, löbro jne.] sen sijaan että aina kantaisin nuo lukemttomat euroni merkkarille. Ei silllä, itselläni ei ole pahaa sanottavaa ison tiskin pojista, päin vastoin. joskus vaan sisäinen skottti iskee ja pitää säästää pari lonkeroa omaan taskuun.
Pendeltä toivois jotain perusteita noille lausunnoille "mee merkkarille niin saa parhaan jne"
Löytyykö,? jos ei niin ole hiljaa.
Äläkä vetoa siihen että mielipitestä ei voi taistella! mistä sitten? faktoista?
Mann, bosch, löbro, bosch jne. vaan sattuu olemaan ne isot firmat joiden tuotteista se sunkin romu on rakennettu.
Comment
-
Mulla ei ole mitään käryä mitä pende yrittää sanoa ( henkilökohtaisuuksiin menemättä).
En liene sanonut että mee merkkarille niin saat parhaan jne, vaan että saat sieltä sopivan ja sellaisen joka siihen on tarkoitettu.
Jos nyt kerron että Audi tai paremminkin VW konserni ostaa kamaa keneltä sitten ostaakin, ostaa enemmän kuin me, jos mainittu yritys tilaa noilta hehkutetuilta tuotemerkeiltä vaikka löpösuotimen 3.0LTDI koneisiin se voi tilata niitä 500000kpl tai enemmän ja arvaas tilaako se juuri sellaisen kuin haluaa, jos vastaat kyllä, niin konserni pitää huolen että se myös on sellainen, eikä se ole välttämättä se mikä on yleisessä jakelussa. Tokihan on käynyt niinkin että toimittajat ovat kusseet VWn kenkään ja se on maksanut satoja miljoonia konsernille.
No, tässäpä taas väritettävää lisää, mutta kaikella kunnioituksella, eikö kannattaisi suhtautua asiaan jollain muulla kuin tunteella?
Comment
-
Kannattaa varmistaa, että onhan marmoritiskiltä saamasi tuote nimenomaan Suomen maahantuojan linjaston tuote, eikä sama, jota myydään myös Saksan merkkitiskeillä. Ne eivät kestä Suomen oloja.
Kiteyttänee keskustelun tason, joka varmaan viimein on saavuttanut lakipisteensä?
Vertaisin merkkiliikkeen kulutusosia vaikkapa ravintolassa tilattuun viiniannokseen. Samaa viiniä saat luultavasti ostettua kaupasta paljon halvemmalla, mutta kyse ei olekaan pelkän viinin maksamisesta. Maksat tarjoilusta, siitä että viini lasissa on jo todettu tarjoilukelpoiseksi, miljööstä yms. Usein se viini tuntuu nautinnollisemmalta ravintolassa kuin kotona itse pullosta kaadettuna. Samaa viiniä se silti on ja on aika naurettavaa väittää kotiin pullon ostaneen hankkineen ravintolassa tarjoiltuun lasiin nähden jotain epämääräistä kuraa.
Comment
-
Samaa viiniä se silti on ja on aika naurettavaa väittää kotiin pullon ostaneen hankkineen ravintolassa tarjoiltuun lasiin nähden jotain epämääräistä kuraa
Ehkä lisäkiteytykseksi voinee sanoa ettei mikään ole niin yksinkertaista kuin todellisuus, ja ajatelkaa, meillähän on mahdollisuus värittää se mieleiseksemme...
Comment
-
Merkkari-Ihanan kallista:) Ostat lämpötilatunnistimen tarvikkkeena,paketissa on anturi+tiiviste+sokka...ostat merkkiliikkeestä ostat erikseen anturin,sokan,tiivisteen...Kummassa järkeä? Sama valmistaja. Ei nyt koske öljynsuodatinta mutta esim. Automaattilaatikon suodattimessa sama touhu. Mitä järkeä maksaa merkkarille erikseen suodattimesta ja tiivisteestä kun pelkällä tiivisteen hinnalla saat molemmat samassa paketissa tarvikkeena. Kun mennään näin pitkälle ohi aiheesta niin join hotellin minibaarista Mythosta hintaan 4,5euroa tölkki ja sitten ostin samaa tavaraa Minimarketista 3km päästä hintaan 0,60euroa tölkki:) Molemmat oli hyviä.
Comment
-
Tuossa muutama viikko sitten hain uuden öljytasoanturin autooni, oli tarvikeliikkeestä. Hieno Hellan paketti ja hellan anturi, josta oli jyrsitty vag-numero pois ja logot pois.
Mutta annetaan Penden nauttia täyskultaisista saunanlauteista ja suomilinjaston varaosista, säästetään me köyhät roposiamme ja haetaan paskaa varaosaa joissa ei ole audin logoja tai ne logot on jyrsitty pois.
Comment
-
Niin tarkoitatko nyt että se ei ollut täyttänyt VW kriteerejä ja siksi oli "jäljet" peitetty ja pistetty myyntiin halpaketjuun?
Tätähän yleensä käytetään elektroniikassa varsinkin, eli komponentit luokitellaan niiden arvojen mukaan ja sitä mukaa myyntiin.
Nythän tällainen tyhmä heppu kuin minäkin ajattelisi että halvemmallahan se halpamyyntikomponentti valmistuisi kun siellä linjalla vain "jyrsittäisiin" sapluunasta ne logot sun muut pois kuin että niitä sitten jälkikäteen työstetään, tosin siellä idässä halutaan ilmeisesti vieläkin tehdä tarpeettomia lisäkuluja kamaan...
Comment
-
Vieras
Onko Pende sulla tietoa mitkä on VW;n kriteerit? Millä perusteella osia raakataan pois? Ei taida olla.
Kerron esimerkin:
4F kutoseen tuli faceliftin yhteydessä ledi päiväajovalot.
Ledit pitää tietysti olla kaikki saman värisiä.
Valmistaja tuottaa lediä jonka väri asettuu janalle jossa toinen pää on 1 ja toinen 10.
Audi valitsee ledit jotka osuu välille 5-7, umpion valmistaa Hella ( Hella esimerkkinä).
Hella valitsee omalla merkillä myytäviin umpioihin skalaan 4-8, jolloin vieläkin ledien värit on kaikki ns. samaa väriä. ( olen aika monta Hellan 4F umpiota laittanut, täysin identtisiä ilman VAG numeroita)
Loput värit heitetään pois tai joku kiinalainen hyväksyy ne omiinsa.
Ideana se, että VAG,n kriteerit on todella tiukat, siis todella tiukat. Hellan kriteerit on löysemmät, mutta edelleen normaalisti valoa katsoessa ei huomaa värissä mitään eroa. Joten onko järkeä ostaa 800e umpiota marmorilta, kun yhtä laadukkaan ( muistetaan että Hella tekee myös sen orkkiksen) saa 500e.
Umpion valmistus maksanee ihan saman verran, lukeeko päällä VAG vai Hella, VAG vain ottaa vähän extraa, koska se on VAG.
Jos sama tehdas valmistaa öljysuodatinta niin Hengst kuin VAG merkillä, niin eroa niissä on luultavasti vain se, että toisessa on VAG numero tuon Hengst-merkin lisäksi. Sehän on bisneksen idea, myydään toiselle kalliimpaa ja otetaan sama omalle merkille halvemmalla. Ja jos VAG tilaa 500000 suodatinta, niin voisin veikata että jos tehdas kalibroidaan niille suotimille ja materiaalit tilataan sen mukaan, on järkevintä tehdä myös omat suotimet samoilla asetuksilla ja materiaaleilla, näin saadaan yhtä hyvää mutta voidaan myydä vähän halvemmalla, kun ei tarvita merkkilisää päälle.
Mikon esimerkissä riittää se, että valuosa joka anturissa on, ei ole 100% sellainen kuin tehdas haluaa. Tai tehdas ei enää osta ko.tuotetta ko. valmistajalta vaan muualta ja myydään varastoa pois.
Tästä aiheesta voidaan kääntää vaikka hamaan tappiin, joten ostakaa osat mistä tahdotte.
Jos kuitenkin joku kysyy mitä eroa on kahdella suodattimella, olis kai syytä yrittää vastata siihen, eikä ensimmäisenä meuhkata jostain aivan muusta.
Eli vastataan asiaan tai ei vastata lainkaan. Jani oli ensimmäinen joka osasi antaa jotain valaisua asiaan, pitääpä itsekkin tutkia ELSAa tuon osalta.
Comment
-
Nythän on ideana "meuhkata", eli herää kymysys, miksi on jostain osasta mirklattu pois VAG logot, mitä arvelette, päteekö tuo aiempi esitykseni vai täytyykö jutskaa selventää?
Kun mirklataan se VAG siitä pois annetaan ymmärtää ettää "haa, sehän kelpaa VAGillekin, miks ei myös mulle".
Tällaista on markkinointi ja mainos, jota joskus Punaisen Pantterin elokuvissa Peter Sellers eli komisario Clousseau nimitti pienten kelt... (ei voi kirjoittaa nykyisin niin) ja se puree tänäänkin.
Ei liene ylitsepääsemätöntä sille tehtaalle kalibroida se logo pois siitä jo ennen kuin painetaan start näppäintä, mutta se ei tuo sitä hyötyä minkä tuo se "mirklaus"...
Jos tehdas kykenee tekemään miljoonittain jotain putsareita tai muita härpäkkeitä, se varmaan kerkee sen sapluunan muuttamaan ilman mirklausta, ellei sillä ole merkitystä...
Mutta jatketaan nyt sitten miettimistä ja ollaan jokainen oikeassa, eihän Kiinassa osata tehdä bisnistä, ainoastaan hyväntekeväisyytta...Viimeksi muokannut Pende; 19.6.2013, 14:35.
Comment
-
Melko varmasti on halvempaa hioa se logo pois saatikka tehdä esimerkiksi erillinen valumuotti sitä varten.
Myöskään menekin laskeminen ei ole niin tarkkaa, saati jos on 500.000kpl logollisia merkkiosia ja 150.000kpl logottomia tarvikeosia joiden menekki onkin 100.000kpl. Näin meille jää 50.000kpl muutoin kelvollisia osia mutta eivät kelpaa VAG:lle koska puuttuu logot. Vaihtoehtoisesti meillä on 650.000kpl logollisia joista voidaan tarpeentullen poistaa ne logot.
Comment
-
Vieras
Eiköhän tämä "keskustelu" ole tässä.
Pende ostaa marmorilta kultaa, muut varaosakaupasta roskaa joka ei ole Audin arvoista.
Edit: Ei kai tästä tarvitse enää vääntää. Aloittaja tais saada jo vastauksen.
Comment
-
Eli vastaus tiivistettynä, kun kysytään mitä eroa on kahdella suodattimella on:
Merkkarilta saa ainoastaan oikeita osia, ne takaava osansa ja työnsä, sekä yhdenmiehen firmat ovat veronkierto paikkoja vaikka 60-luvulla perustetut firmat työllistävät näinä päivinä 10 henkeä.
Suuret varaosa valmistajat huijaavat tarvikeosien ostajia ylläpitämäällä kahta linjastoa, 1. linjastolla valmistetaan aitoja suomivaraosia ja 2. linjastolla pilipali sekunda osaa joita näennäisesti jyrsitään jotta ostaja luulee että se on samaa tavaraa kuin aito suomivaraosa.
Ja jotku kehtaa väittää ettei tältä foorumilta saa tietoa.
Ja kaiken tämän tiedon keskellä jounii saattoi kertoa sen oikean vastauksen
Motonetissä voi olla eri erän tuotteita. Saaneet eri hinnalla ja maksaa eri verran. Epäilen, että halvempi on vanhaa erää, kun nykyään nuo hinnat vain nousevat.
Toinen on, että suodattimet tosiaan erilaiset, mutta jos olet katsonut että samat ja sama valmistaja...
Suodatin vaihtuu alustanumerossa 4F_8_112 224 varaosanumeroon 057115561M (Mann HU 8001 x), vanhemmissa on 057115561K tai 057115561L (Mann HU 831 x). Ero on muovikorkissa/tiivisteessä, muistaakseni etka kertoo miten eroavat toisistaan.
Comment
-
Sallittaneen vielä "puolustuksen" käyttää viimeinen puheenvuoro omalta osaltaan.
Mistäköhän johtunee etten ole koskaan kuullut enempää merkkarin kuin sen -60 luvun pajan, nykyisin n. 5 heppua, niin, se taisi kuulua johonkin Bosch Service ketjuun, voihan olla että katson sitä värillisten lasien läpi kun nykyinen omistaja on ikäkavereita, noin kiivaasti ihan sivullisten rahastajien tekemisiä puolustavan, aivan kuin olisivat osakkaana kaikenmaailaman krääsän tuotannossa.
Hyvät ihmiset, nostakaa nyt päänne sieltä moottoritilasta ja katsokaa ympärillenne, autokauppa on nyt sitä samaa kuin hevoskauppa siihen -60 luvun aikaan ja pilalle parkitusta nahasta tehtyjä valjaita tehtiin ja priimana myytiin...
ps. ette saa enää provosoitua meikäläistä joten jaksellaan Audien parissa loppuun asti...
Comment
-
Vieras
-
Piti käydä hakee jo uus erä kun kesälomallakin sattuu olemaan.
EDIT: Siis poppareita ja olutta..
Ainiin, ja taisin vahingossa tilata hengst:n suodin setin omaani. (löpö, raittarit, ilmanputsari) Toivottavasti ei hajoo kun maksokin melkein puolta vähemmän.. Öljyfiltterin otin marmorilta käydessäni kun oli tarvetta just sillon.
Comment
-
Mitä olen suodattimia ostellut niin Hengst/bosch yms saattaa jopa olla sama suodatin. Sen verran osakaupassa olen ollut mukana, että ns OE tavaraa saa maailmalta ilman autovalmistajan merkintöjä.
Merkkistiskiltä saattaa saada ihan tarvikeosiakin tietyissä tapauksissa. Esim onko Kovilin vetokoukku parempi ostettuna merkkitiskiltä vai tarvikevaraosaliikkeestä.
Comment
-
Tämähän on ollut vallan verraton ketju!:D
Vähän sama kuin Stockmannin Hullut Päivät. Ostat sieltä alennuksesta jonkun tuotteen joka on halvempi normihinnaltaan esim. Anttilassa. Tekeeköhän tuo Stockan tavara siitä paremman kun on ollut kalliimpi ja myyty Stockan hintalapulla?! Okei, on siellä hyviäkin tarjouksia...ei siitä sen enempää.
Sama juttu Bilteman tuotteet. Esim. Biltema paketissa myytiin Ducatin orkkisosia, 10v. takuulla olevat työkalut ovat esim. Teng Toolsin ja Kamasan valmistamia. Mitä eroa originaaleissa pakkauksissa myytäviin työkaluihin muuta kuin tekstit. Ei kestävyydessä ainakaan huomannut eroa ja sama 10v. takuu.
Lisäesimerkkinä Motonetin A4 B6 raitisilmasuodatin. Siinä on jopa VAG varaosanumero. Ainut ero ensiasennussuodattimeen VW Audi logo kyljestä...muuten identtinen.
Isossa teollisuudessa esim. vaikka nuo öljyfiltterit optimoidaan tuotanto viimeisen päälle eli kaikki ylimääräiset asetusajat pyritään minimoimaan eli saattaa selittää nuo "viilatut" VAG logot eli ai haluta sotkea linjaa / tehdä asetuksia / investoida työkaluihin. Todettu helpommaksi kumittaa VAG -logot pois.
Tuo Pullan esimerkki LED -valoista kertoo olennaisen. Isojen valmistamat, viisaiden insinöörien laatimat toleranssit ovat tiukat, vaikka todellisuudessa ei ole eroa käytännössä. Johonkin ne ylä- ja alarajat on lyötävä ja mitä tiukemmat speksit sen huolettomammin voivat insinöörit vihellellä ja osia tuottavat valmistajat kiroilla speksien älyttömyyttä.
Jos sadasosan tarkkuus ei riitä niin kannattaa ostaa tuhannesosan tarkkuuden toleransseihin osuva marmoriosa!:D
Tämä on sama kuin merkkarilla huollattaminen, jos joku haluaa siellä huollattaa tai jos haluaa käyttää VAG -logoilla olevia varaosia ja saa siitä mielenrauhan, niin mikäs siinä. Itse mieluummin käytän hyväksi havaittuja osia ja huoltopaikkoja joihin voin luottaa ja ei laskuteta turhasta. Siitä saan itse mielenrauhan.
Tämä taitaa olla neverending keskustelu.
"Sä oot ihan nevahööd osa" sanoi marmoriosa tarvikeosalle!:) (Tuttu sanonta eräästä turhakesarjasta)Viimeksi muokannut jaarli81; 20.6.2013, 09:12.
Comment
Comment