Tuon mun A6:n motti kadotti tehonsa kesken ajon.Kiihdytin 50km/h alueelta 80 rajoitusalueelle kolmosvaihteella ja neloselle vaihdettuani koneesta katosi tehot.Siinäpä olikin kiva jurnuttaa ylämäkeen 4km pitkää tunnelia, jossa on 10% nousu koko matkan.Tuo 80 rajoitus nimittäin alkoi n. 20m ennen tunnelin suuta.Auto kuitenkin jaksoi kiivetä tuon mäen huimaa 60km/h vauhtia kolmosvaihteella.Kaasupolkimen painaminen syvemmälle ei vaikuttanut mihinkään muuhun kuin hieman moottorin ääneen.
Tunnelin loputtua auto alkoi taas pikkuhiljaa kerätä vauhtia kun nousu loiveni mutta tehot ja väännöt loistivat poissaolollaan.Pysähdyin ensimmäiselle mahdolliselle levikkeelle tutkimaan josko konehuoneessa näkyisi jotain outoa esim. haljennutta ahtoletkua mutta mitään outoa ei näkynyt.Moottori kävi nätisti tyhjäkäyntiä eikä normin dieselinnakutuksen yli kuulunut mitään suhinoita tms.Moottori otti myös aivan normaalisti kierroksia kuormittamattomana.
Koska vikavaloa tms. ei palanut ajoin kotiin jonne oli matkaa noin 80km.Tuon matkan aikana pistin merkille seuraavaa:alakierroksilla(alle 2000rpm) on jonkun verran vääntöä ja tehoa mutta kun kierroksia nostaa siitä ylöspäin on kuin polkisi tulpatonta mopoa eli mitään ei tapahdu ja kierrokset nousevat todella hitaasti.Tasamaalla kottero jaksaa mennä ihan nätisti liikennevirran mukana myös 5. vaihteella mutta kun tulee vähänkään isompi mäkin niin jo hyytyy.
Kiihdyttäminen esim. risteyksistä tai liikennevaloista vaatii pitkää pinnaa itseltä ja takana ajavilta.
Vikakoodeja en pysty lukemaan,jos sellaisia on,koska mulla oleva SuperVAG K+CAN testeri ei suostu keskustelemaan oman autoni kanssa mutta esim. työkaverini 2003 mallin A4 1.9TDI:stä se lukee kaiken niinkuin pitääkin.
Mun autostani se lukee ainoastaan käynnin aikaista moottorin informaatiota mutta sitä en osaa oikein tulkita.
Löytyykö valistuneita arvauksia vian aiheuttajasta?Itse epäilen joko ahtovuotoa tai maf-anturia syypääksi mutta jos jollakulla on antaa vinkkiä johonkin muuhun "taudinaiheuttajaan" niin kaikki otetaan kiitollisena vastaan.
Nämä turbodieselit kun ovat mulle täysin tuntematonta aluetta.Myöskään itse turboa en ole jättänyt pois laskuista ja aloitan huomenna sen tutkimisella,että pyöriikö ja onko akseli yhtenä kappaleena ym.Auto ei kuitenkaan savuta tms., käyntiääni on aivan normaali eikä yksikään vikavalo ole edes vilahtanut.
Johan tässä onkin lähes kaksi vuotta saanut tuolla ajella ilman muita murheita kuin kannentiiviste,etupään tukivarret ja ikkunannostin.Olis kiva saada toi kottero taas kuntoon.
Tunnelin loputtua auto alkoi taas pikkuhiljaa kerätä vauhtia kun nousu loiveni mutta tehot ja väännöt loistivat poissaolollaan.Pysähdyin ensimmäiselle mahdolliselle levikkeelle tutkimaan josko konehuoneessa näkyisi jotain outoa esim. haljennutta ahtoletkua mutta mitään outoa ei näkynyt.Moottori kävi nätisti tyhjäkäyntiä eikä normin dieselinnakutuksen yli kuulunut mitään suhinoita tms.Moottori otti myös aivan normaalisti kierroksia kuormittamattomana.
Koska vikavaloa tms. ei palanut ajoin kotiin jonne oli matkaa noin 80km.Tuon matkan aikana pistin merkille seuraavaa:alakierroksilla(alle 2000rpm) on jonkun verran vääntöä ja tehoa mutta kun kierroksia nostaa siitä ylöspäin on kuin polkisi tulpatonta mopoa eli mitään ei tapahdu ja kierrokset nousevat todella hitaasti.Tasamaalla kottero jaksaa mennä ihan nätisti liikennevirran mukana myös 5. vaihteella mutta kun tulee vähänkään isompi mäkin niin jo hyytyy.
Kiihdyttäminen esim. risteyksistä tai liikennevaloista vaatii pitkää pinnaa itseltä ja takana ajavilta.
Vikakoodeja en pysty lukemaan,jos sellaisia on,koska mulla oleva SuperVAG K+CAN testeri ei suostu keskustelemaan oman autoni kanssa mutta esim. työkaverini 2003 mallin A4 1.9TDI:stä se lukee kaiken niinkuin pitääkin.
Mun autostani se lukee ainoastaan käynnin aikaista moottorin informaatiota mutta sitä en osaa oikein tulkita.
Löytyykö valistuneita arvauksia vian aiheuttajasta?Itse epäilen joko ahtovuotoa tai maf-anturia syypääksi mutta jos jollakulla on antaa vinkkiä johonkin muuhun "taudinaiheuttajaan" niin kaikki otetaan kiitollisena vastaan.
Nämä turbodieselit kun ovat mulle täysin tuntematonta aluetta.Myöskään itse turboa en ole jättänyt pois laskuista ja aloitan huomenna sen tutkimisella,että pyöriikö ja onko akseli yhtenä kappaleena ym.Auto ei kuitenkaan savuta tms., käyntiääni on aivan normaali eikä yksikään vikavalo ole edes vilahtanut.
Johan tässä onkin lähes kaksi vuotta saanut tuolla ajella ilman muita murheita kuin kannentiiviste,etupään tukivarret ja ikkunannostin.Olis kiva saada toi kottero taas kuntoon.
Comment