Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 C5 vm.02 2,5TDI nostaja naputtaa? (AKE)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A6 C5 vm.02 2,5TDI nostaja naputtaa? (AKE)

    Nyt tarvitaan asiantuntijoilta apua. Elikkäs otsikon mukaisesta koneesta alkoi kuulua pieni naputusääni eilen. Omaan korvaan kuullostaa nostajan naputukselta, mutta tarkemmin en osaa sanoa. Kone ajettu 299tkm, suomiauto, täyd. huoltokirja. Ilmeisemmin nokkaremonttia ei ole tehty. Varoitusvaloja ei taulussa pala muu kuin jarrujärjestelmän vikavalo aika ajoin.

    Sitten niitä kysymyksiä:
    - Öljyt ajettu noin 11tkm, voiko aiheuttaa naputusta? Auttaisiko Forte-käsittely ja öljynvaihto asiaa?

    - Vikakoodit on mahdollista lukea. Antaako nostinvika koodeja, jos antaa niin millaisia?

    Kertokaa omia kokemuksianne. Naputus alkoi mitään varoittamatta ja kuuluu tosiaan "kovemmin" 1000-2000 rpm alueella.Auto toimii muuten normaalisti, ei mitään muita huomattavia oireita.

    Jos joku sattuu Oulun seudulta tätä lukemaan ja älyää enemmän näistä Audin dieselkoneista kuin minä, niin saa ilmoittautua jos haluaisi vaikka oman näkemyksensä viasta kertoa auton vieressä :) Avusta tietenkin Shellin paarissa kahvit ja pullat tarjotaan.

    #2
    Nostinvika ei anna vikakoodeja.

    Öljynvaihto saattaa auttaa, jos todella kyse vanhentuneen öljyn aiheuttamasta nostimen naputuksesta.

    Näillä koneillahan on tapana syödä nokka-akseleita, joka saattaa hyvinkin olla naputuksen perimmäinen syy. Joku nokka kulunut niin paljon, ettei nostin pysty enää kompensoimaan välystä. Haulla löytyy lisää asiaa aiheesta, mutta kurkkaa nyt ensimmäiseksi öljyntäyttökorkin kautta venttiilikoppaan ja tsekkaa siitä näkyvän noka kunto. Se ei tietysti kerro koko totuutta. Jos epäilee nokkavikaa, niin kannattaa ottaa venttilikopat auki ja tukia tilanne.

    Comment


    • #3
      oletko tiirannut öljyntäyttö aukosta miltä näyttää nokkien kunto.siitä näkee sen verran et suuntaa saa nokkien kulumisesta.

      Comment


      • #4
        Olisko laittaa kuvaa vioittuneesta nokasta kun en oikeastaan tiedä miten kuluneisuus ilmenee akselissa.. Pitää huomenna vilkaista täyttöaukosta.

        Comment


        • #5

          Comment


          • #6
            Noin pahassa kunnossa ei missään nimessä öljyntäyttökorkista näkyvä akseli ole. Huomenna tarkoitus vaihtaa öljyt autoon ja käyttää Autocomin roikassa. Sitten taas astetta viisaampana. Mielenkiinnosta kysyn, mitkä on alkavan nokkavian oireet? Onko rallatus ihan huomattavasti erotettavissa normaaliin käyntiin, tehohäviöitä, vikakoodeja tai moottorin vikavalon palamista?

            Aiemmin mainitsemani jarruhäiriön valo palaa ainoastaan vesisade kelillä, eli tod.näk. joku anturi ottaa kosteutta itseensä. Onko heittää suuntaa mikä anturi voisi olla todennäköisin? Ilmeisesti ABS-anturit nakkaa heti absvaloa tauluun..

            Comment


              #7
              Aiemmin mainitsemani jarruhäiriön valo palaa ainoastaan vesisade kelillä, eli tod.näk. joku anturi ottaa kosteutta itseensä. Onko heittää suuntaa mikä anturi voisi olla todennäköisin? Ilmeisesti ABS-anturit nakkaa heti absvaloa tauluun..
              Saattaa olla ABS-boxi joka kiukuttelee, tuossa mun nokilekassa alkai abs-boxi vaivat niin että ekaks kostealla kelillä kiukutteli...

              Comment


              • #8
                Alkuperäinen kirjoittaja Jarkko88
                Onko rallatus ihan huomattavasti erotettavissa normaaliin käyntiin, tehohäviöitä, vikakoodeja tai moottorin vikavalon palamista?
                Vikakoodejahan näistä ei tule, eikä vikavalot palat. Tehohäviötäkään ei ole oikein kukaan huomannut ennenkun oikeasti nokat ihan loppu.

                Varmin tapa olisi vaihtaa venttiilikopan tiivisteet ja samalla kurkata nokat. Tai jollain snake camilla koittaa öljyntäyttökorkista katsoa sen puolen nokat.

                Comment


                • #9
                  Mulla on nakuttanut tuo AFB varmaan reilut pari vuotta. Nokka-akseleiden vaihto ei auttanut asiaan..en tiedä pitäisikö kannet purkaa seuraavaksi. Aika moni tuttu on sanonut että onko se kone rikki, kun kuuluu jotain ylimääräistä ääntä(nakutusta) kun olen ajanut ohi.

                  Merkillinen vika, ei pahene, ei oksenna hiluja ulos, naputtaa vaan..

                  Comment


                    #10
                    Merkillinen vika, ei pahene, ei oksenna hiluja ulos, naputtaa vaan..
                    Lisäilmapumppu? Öljyillä osuutta asiaan?

                    Comment


                    • #11
                      Lisäilmapumppu..? Mikä se on?

                      Öljyillä kylmänä tai kuumana ei vaikutusta. Ainoastaan viime syksynä kun auto seisoi 5 päivää, ei naputusta kuulunut heti, vaan vasta noin minuutin tyhjäkäynnin jälkeen.

                      Comment


                        #12
                        Mitäköhän taas olen yrittänyt kertoa, lähinnä alipainepumppua kaiketi yritin kirjoittaa=)

                        Comment


                        • #13
                          Ei mahdoton ajatus, mutta mun mielestä ei kuulu sieltä suunnalta.

                          Comment


                            #14
                            Missä päin tuo alipainepumppu sijaitsee? Itsellä pitää passatti kanssa ihme naputusta, kuuluu sisälle asti, sekä selvästi jos ajaa esim. seinän vierestä ikkuna auki.

                            Comment


                            • #15
                              Kuskin puolen kannen päästä löytyy.

                              Comment


                              • #16
                                Itte vaihdoin nokar Ake myllyyn 270tkm kohdalla, nokat suht loppu mutta seuraajat ihan loppu....
                                N 50heppa tuli alapäähän takas.!!!

                                Comment


                                  #17
                                  Mulla on nakuttanut tuo AFB varmaan reilut pari vuotta. Nokka-akseleiden vaihto ei auttanut asiaan..en tiedä pitäisikö kannet purkaa seuraavaksi. Aika moni tuttu on sanonut että onko se kone rikki, kun kuuluu jotain ylimääräistä ääntä(nakutusta) kun olen ajanut ohi.

                                  Merkillinen vika, ei pahene, ei oksenna hiluja ulos, naputtaa vaan..
                                  Täällä alkoi tänään AFB naputtamaan, paikallistin äänen oikean puolen (apukuskin) venakopan alle. Kuuluu ajossa sisälle ja uloskin. Sinänsä mielenkiintoista että Seppo on jo pari vuotta naputuksen kanssa ajellut. Tässä itse pohdin että uskaltaisiko tuota siirtää 150km pajalle. Auto käynnistyy ok ja tuntuu vetävän normaalisti.

                                  Pitäisikö tuo apukuskin venakoppa lähteä irti ilman että jakohihnan suojakoteloa irrottelee? Viimeksi kun sitä yritin irroittaa niin kopan ylösnostaminen tökkäsi siihen että yksi kulma otti kiinni tuohon em. suojakoppaan, enkä sitä sitten enempää viitsinyt selvitellä kun olin tekemässä ihan muuta remppaa.
                                  Viimeksi muokannut peiponen; 28.10.2013, 20:41.

                                  Comment


                                    #18
                                    Kyllä se sieltä nousee, öljytikun putkea voi joutua vähän taivuttamaan ellei halua irrottaa sitä kannen kyljestä.

                                    Comment


                                      #19
                                      Ok kiitti, pitää kokeilla uudemman kerran.

                                      Löytyi oikeastaan ihan 1:1 samanlainen ja -kuuloinen tapaus Youtubesta:
                                      [ame]http://www.youtube.com/watch?v=rRrkpKRFDwE[/ame]



                                      Mitäs sanoo raati, uskaltaako tuolla ajella? Ja mielellään sellainen vähän analyyttisempi vastaus, "kilinä moottorissa -> älä aja" pohdinta onnistuu kyllä ihan itseltäkin :) Ilmeisesti siellä on siis väljää yhden venttiilin kohdalla nokka-laahain-venttiili akselilla. Ja jos välys vielä kasvaa niin se laahari luiskahtaa sieltä välistä pois ja vena ei aukea ollenkaan?

                                      Comment


                                        #20
                                        Itselläni piti juurikin samanlaista ääntä, kun vuoti yhden suuttimen kuparisen tiivisteen(suuttimen lämpölevy) välistä.
                                        Ja nämä maksoivatkin vähemmän kuin nokkaremontti ;)

                                        Comment


                                          #21
                                          Tämähän oli kullanarvoinen tieto! Äänen alkamistahan edelti siis ahtovuotojen korjaus ja samalla suutinputket olivat irti. Eli suutinputkien ja suuttimien liikuttelu tai ahtopaineen nousu pytyssä (?) on voinut kyllä rikkoa viimeisillään olevan lämpölevyn. Pitääpä hakea Motosta noita, infoilen että tuliko kuntoon.

                                          Comment


                                            #22
                                            Suutinta voisin arvata itsekin. Mullahan jäi AKN-koneisen Passatin nokkarempassa ne suuttimien "kiinnitysraudat" kirimättä kunnolla. Tuloksena tälläinen sutkutus.
                                            http://www.youtube.com/watch?feature...&v=rH6bV3IN6os

                                            Livenä kun oikeen tarkkaan katsoi niin saattoi nähdä kun keskimmäinen suutin hypähti/tärähti suhauksen tahdissa. Lisäksi suuttimen juuresta tupsautti savua. Tuon savun näkee jopa videolla.

                                            Comment


                                              #23
                                              Sepä selvis. Nokat paskana. Kaikki keinut kuitenkin omalla paikallaan. Yhdestä pakovenasta kadonnut keinun ja venttiilin välissä oleva "spacer" jonka rooli taitaa olla venavarren pään suojaaminen. Tästä johtuu siis naputus. Loppuu varmaan sitten kun keinu tipahtaa välistä pois kokonaan. Jyväskylän Vagiservice osasi sanoa jo äänestä että missä vika ja avauksen jälkeen saatiin sille vielä vahvistus, oispa jääny multa huomaamatta.

                                              Muuten ei ole oireillut, mutta MAF-huiput viime syksyltä 879 kun ehjässä ilmeisesti yli tuhat.
                                              Attached Files

                                              Comment


                                                #24
                                                Lähteekös pakonokka irti (ja menee takaisin) ihan nokkapukit avaamalla? Ilman jakopääjumppaa. Kuvasta päätellen joo, mutta eipä näistä aina tiedä.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Ei ole pakonokkia ja imunokkia. Kumpikin nokka hoitaa imua ja pakoa. Näin sivuhuomautuksena. :)
                                                  Ei muuta kuin kannet irti ja kunnostukseen ja uudet hilut sisään.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Ei ole pakonokkia ja imunokkia. Kumpikin nokka hoitaa imua ja pakoa.
                                                    Ahaa, hyvä tietää :) Täydennys, lähteekö pakosarjan puoleinen nokka irti ilman jakopään avausta?

                                                    Ei muuta kuin kannet irti ja kunnostukseen ja uudet hilut sisään.
                                                    Just näin, mutta kun valitettavasti ei ole tallineliöitä tälle "projektille". Eli talven aikana en pysty tekemään. Pitää pohtia vippaskonsteja.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      En usko et lähtee löysäämättä toista nokkaa. Sovite on kuitenki aina hyvin tiukka rattaissa. Ei ole ollut koskaan tarvetta kokeilla irroittaa vaan toista, joten ei muuta kuin koittamaan. :)

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Kyllä se irtoaa ilman toisen nokan irrotusta, kokeiltu on.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Sepä selvis. Nokat paskana.
                                                          Paljonko oli kilometrejä takana, kun ongelma huomattiin?

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            423tkm on mittarissa. Pumppu rempattu ed. omistajan toimesta 360tkm kohdalla. Nokkien vaihdosta en ole löytänyt merkintää.

                                                            Kyllä se irtoaa ilman toisen nokan irrotusta, kokeiltu on.
                                                            Ok! Ajattelin että otan nokan pois ja katson että mitä tuhoa on tapahtunut. Jos saisi vähäksi aikaa tekohengitettyä niin että nappaa laaharin pois tuosta venttiilistä josta spacer on kadonnut.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X