Auto on B8 3.0 TDIq manuaali vm. 2008 ja ongelmana se, että auto on nyt kahteen kertaan alkanut nykimään ajon aikana.
Ensimmäisellä kerralla marraskuussa 2012 moottoritiellä nopeuden ollessa vakionopeussäätimellä säädettynä ~130km/h 6 -vaihteella alkaa epämääräinen nykiminen. Tuntuu siltä, että polttoaineen saanti takkuaa. Testasin pienentää vaihdetta ja antaa kierroksia, mutta aina kun otti vetoja hieman enemmän, niin tökkiminen alkoi. Seuraavaksi auto parkkiin kytkin pohjassa rullaamalla. Tämän jälkeen auto oli hetken aikaa parkissa, josta auto taas käyntiin ja ajo huoltoliikkeen pihaan 50km päähän ilman mitään ongelmia. Huoltoliike (virallinen audikorjaamo) ei löydä mitään vikakoodeja, eikä pysty diagnosoimaan tarkemmin, koska auto on lastutettu (Findiesel). Huollossa vaihdettiin polttoainesuodatin varmuudeksi (siihen mennessä vanhalla oli jo ajettu 40-50tkm). Kilometrejä tässä kohtaa oli 170tkm.
Kaikki toimi hyvin aina viime lauantaihin saakka, kunnes ajoin autoa normaaliin tapaan ~70km/h 4 tai 5 -vaihteella ja auto alkaa tökkimään tasan samalla tapaa, kuin aiemmalla kertaa. Ajoin auton äkkiä liikenteen seasta sivuun ja auto parkkiin sopivaan kohtaan. Odottelin pari minuuttia, käynnistin auton uudelleen ja kaikki toimii taas normaalisti. Vikakoodit luin tänään VCDS:llä ja mitään vikakoodeja ei löytynyt. Kilometrejä tässä kohtaa oli 186tkm.
Kummallakin kertaa keli on ollut hyvin kostea. Muita yhtenäisyyksiä näissä tapauksissa ei ole. Ensimmäisellä kertaa moottori oli täysin lämmennyt ja jälkimmäisessä todennäköisesti puolilämmin (ajoa takana noin 15min).
Lisäksi olen huomannut, että auto täristää hieman tyhjäkäynnillä, mutta korjaantuu sillä, kun käyttää pari minuuttia tyhjäkäyntiä paikallaan. Muita ongelmia en ole havainnut.
Toimenpiteitä, joita autoon on tehty, jolla voisi olla mahdollisesti jotain hyötyä selvityksessä:
2011-09-26 - 123tkm - Yläimusarjojen vaihto (läppävika)
2012-04-05 - 145tkm - EGR -venttiilin vaihto
2012-04-14 - 147tkm - Ohjelmointi Findieselillä
2012-10-16 - 168tkm - EGR -jäähdyttimen vaihto (hukkasi jäähdytysnestettä)
2012-11-16 - 170tkm - Polttoainesuodattimen vaihto
2013-01-02 - 178tkm - Polttoainejärjestelmän puhdistusaine huollon yhteydessä
Olen yrittänyt selata foorumia, mutta aivan samanlaista tilannetta ei ainakaan B8 3.0 TDI -koneissa ole tullut muilla vastaan. Mitä tässä voisi epäillä syyksi?
Ensimmäisellä kerralla marraskuussa 2012 moottoritiellä nopeuden ollessa vakionopeussäätimellä säädettynä ~130km/h 6 -vaihteella alkaa epämääräinen nykiminen. Tuntuu siltä, että polttoaineen saanti takkuaa. Testasin pienentää vaihdetta ja antaa kierroksia, mutta aina kun otti vetoja hieman enemmän, niin tökkiminen alkoi. Seuraavaksi auto parkkiin kytkin pohjassa rullaamalla. Tämän jälkeen auto oli hetken aikaa parkissa, josta auto taas käyntiin ja ajo huoltoliikkeen pihaan 50km päähän ilman mitään ongelmia. Huoltoliike (virallinen audikorjaamo) ei löydä mitään vikakoodeja, eikä pysty diagnosoimaan tarkemmin, koska auto on lastutettu (Findiesel). Huollossa vaihdettiin polttoainesuodatin varmuudeksi (siihen mennessä vanhalla oli jo ajettu 40-50tkm). Kilometrejä tässä kohtaa oli 170tkm.
Kaikki toimi hyvin aina viime lauantaihin saakka, kunnes ajoin autoa normaaliin tapaan ~70km/h 4 tai 5 -vaihteella ja auto alkaa tökkimään tasan samalla tapaa, kuin aiemmalla kertaa. Ajoin auton äkkiä liikenteen seasta sivuun ja auto parkkiin sopivaan kohtaan. Odottelin pari minuuttia, käynnistin auton uudelleen ja kaikki toimii taas normaalisti. Vikakoodit luin tänään VCDS:llä ja mitään vikakoodeja ei löytynyt. Kilometrejä tässä kohtaa oli 186tkm.
Kummallakin kertaa keli on ollut hyvin kostea. Muita yhtenäisyyksiä näissä tapauksissa ei ole. Ensimmäisellä kertaa moottori oli täysin lämmennyt ja jälkimmäisessä todennäköisesti puolilämmin (ajoa takana noin 15min).
Lisäksi olen huomannut, että auto täristää hieman tyhjäkäynnillä, mutta korjaantuu sillä, kun käyttää pari minuuttia tyhjäkäyntiä paikallaan. Muita ongelmia en ole havainnut.
Toimenpiteitä, joita autoon on tehty, jolla voisi olla mahdollisesti jotain hyötyä selvityksessä:
2011-09-26 - 123tkm - Yläimusarjojen vaihto (läppävika)
2012-04-05 - 145tkm - EGR -venttiilin vaihto
2012-04-14 - 147tkm - Ohjelmointi Findieselillä
2012-10-16 - 168tkm - EGR -jäähdyttimen vaihto (hukkasi jäähdytysnestettä)
2012-11-16 - 170tkm - Polttoainesuodattimen vaihto
2013-01-02 - 178tkm - Polttoainejärjestelmän puhdistusaine huollon yhteydessä
Olen yrittänyt selata foorumia, mutta aivan samanlaista tilannetta ei ainakaan B8 3.0 TDI -koneissa ole tullut muilla vastaan. Mitä tässä voisi epäillä syyksi?
Comment